Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

locka räv

Featured Replies

Publicerat

Btw.. Min far fick en PeeWee pipa i julklapp och efter jag hade fått fram en räv i helgen så skulle han i dag prova lite. Han satt i 12 min innan det kom en ungräv.. Som lurade honom och komma där han itne tänkte den skulle komma.. :D

Men vi ska nog lära oss det här med.. ^_^

• Svar 1,1k
  • Visningar 162,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

En liten kämpig dag :D

Visit My Website

Publicerat

jag skulle behöva lite råd från någon kunnig!

Nu har jag lockat så mycket utan resultat att jag börjar bli less <_<

Gör precis som dom säger i "lockjakt på räv". Sätter mig med medvind vid en plats med bra sikt.

Skriker med pipan i 30 sekunder och sedan tyst i 1-2 min osvosv.

Jag vet att det finns räv där för jag ser jämnt mycket spår, men det kommer aldrig någon?

Det kan väll inte bara finnas ungrävar och rävar med skabb på marken? Någon gammal och modig räv måste ju finnas också.

Just nu använder jag nordic predator men jag har beställt en critrcall som kommer till nästa helg.

Kanske kan det vara så att dom tröttnat på lätet i nordic och behöver ett annat ljud?

Publicerat

de kan ju bero på mkt att dom inte kommer,här iaf så sjunker dom ner 5-6 cm i lössnön då dom går och säkert ännu djupare om dom måste springa iväg,de brukar bli en j--la skillnad då vi fått ordentlig skare

Publicerat
En liten kämpig dag ^_^

Visit My Website

Ajajaja Flex! Skönt att den inte blev skadad. Även om det är räv så vill man ju inte ha skadade djur ute i marken. Du ska ha bössan inskjuten på ca. 200 m och se vad det skiljer på 100 resp. 300 m. :angry:

Publicerat
de kan ju bero på mkt att dom inte kommer,här iaf så sjunker dom ner 5-6 cm i lössnön då dom går och säkert ännu djupare om dom måste springa iväg,de brukar bli en j--la skillnad då vi fått ordentlig skare

sant. de är nog lössnön som är boven i dramat ^_^

Längtar tills våren börja ta vid och vi får stenhård skare.

Publicerat
sant. de är nog lössnön som är boven i dramat :lol:

Längtar tills våren börja ta vid och vi får stenhård skare.

Snö...................har ni snö...............va fan............vet knappt hur det ser ut längre......... :lol:

Publicerat
Snö...................har ni snö...............va fan............vet knappt hur det ser ut längre......... :lol:

tyst!! önskar de vore så här:D

Publicerat

Mera otur

Visit My Website

Publicerat
jag skulle behöva lite råd från någon kunnig!

Nu har jag lockat så mycket utan resultat att jag börjar bli less :D

Gör precis som dom säger i "lockjakt på räv". Sätter mig med medvind vid en plats med bra sikt.

Skriker med pipan i 30 sekunder och sedan tyst i 1-2 min osvosv.

Jag vet att det finns räv där för jag ser jämnt mycket spår, men det kommer aldrig någon?

Det kan väll inte bara finnas ungrävar och rävar med skabb på marken? Någon gammal och modig räv måste ju finnas också.

Just nu använder jag nordic predator men jag har beställt en critrcall som kommer till nästa helg.

Kanske kan det vara så att dom tröttnat på lätet i nordic och behöver ett annat ljud?

Det kan verka som om de är lönlöst i bland :rolleyes:

Enda rådet jag kan ge till dig är ta ut vinden o gå med den tills du kommer till plattsen som du ska locka på när du är på plats så sitt tyst en 10-15min innan du börjar o locka o sitt still sitt på ett gött sittunderlag så du sitter bekvämt annars så skruvar du på dig ganska snart ett måste är handskar o ansiktsmask o sitt inte på samma ställe o locka utan byt plats.

Publicerat
Det kan verka som om de är lönlöst i bland :rolleyes:

Enda rådet jag kan ge till dig är ta ut vinden o gå med den tills du kommer till plattsen som du ska locka på när du är på plats så sitt tyst en 10-15min innan du börjar o locka o sitt still sitt på ett gött sittunderlag så du sitter bekvämt annars så skruvar du på dig ganska snart ett måste är handskar o ansiktsmask o sitt inte på samma ställe o locka utan byt plats.

de som är grejen är väll att jag brukar locka på samma ställen varje gång ja lockar.

Dom kanske har tröttnat. Men en student som mig har inte så mkt mark :D

Publicerat

Hej! svar på frågan. är ingen expert, det är första året jag testat. har lockat under jaktåret men först efter nyår har rävarna kommit. kört med nordics predator harskrik och då kommer dom nästan direkt om förhållandena är rätta. minus, helst snö o precis innan det blir mörkt. har det regnat eller blåst dagen/natten har rävarna inte varit ute och blir då hungriga och är sugna på ett snabbt och enkelt mål mat. vinden har inte spelat roll. 2av 4 har kommit i sidvind 1 medvind och den första okänd. var inte rädd för att ta i när du lockar. det ska låta högt/ illa! blandar långa o korta rop samtidigt. jag sitter 3-4 min innan jag lockar 15-25 sek och väntar 2-4 min. så gör jag ca 5 gånger sen byter jag pass. det är så jag gör i alla fall. ansiktsmask oftast, alltid vantar. sitter helst så jag har skog bakom mig. torn el markpass. ej för ofta på samma plats, dom lär sig. är det svårt att ta sig till passet utan att skrämma iväg alla djur kan man härma älg samtidigt som man går. ett tips jag fått är att sprida ut lite torrfoder några timmar innan man lockar.

Publicerat
Mera otur

Visit My Website

Ojojoj Flex med kompis Ni är otursförföljda! B)

Publicerat
Ojojoj Flex med kompis Ni är otursförföljda! ^_^

Japp det kan man siga ^_^

Mvh.

Publicerat

Mera o flyt ^_^

Visit My Website

Mvh.

Publicerat

Började inte du locka för typ 2 år sen och nu är du proffs ^_^ eller du kanske hållt på längre.

Synd att du inte fick nån ivf.

Publicerat
Började inte du locka för typ 2 år sen och nu är du proffs ^_^ eller du kanske hållt på längre.

Synd att du inte fick nån ivf.

Det är mitt 3år som jag lockar o proffs är jag absolut inte man måste ha lite flyt oxå ^_^

Publicerat

Lider med dig Flexa pojken...

Själv får jag inte ens fram några rävar ^_^

/Lasse

Publicerat
Lider med dig Flexa pojken...

Själv får jag inte ens fram några rävar ^_^

/Lasse

Tack lasse f..n det svider man vill ju ha tvåsiffrigt men hmm det kommer nu ska jag låta markerna vila ett par vecker sen ge påt igen ^_^

Det är bara o blåsa på lasse snart har du en räv :D

Mvh.

Publicerat
Japp det kan man siga :D

Mvh.

Och gladst var nog räven som slank ur näven! ^_^^_^

Publicerat
Och gladst var nog räven som slank ur näven! -_-:P

Det tror jag med :D

Mvh.

Publicerat

Där satt den

Visit My Website

Publicerat
Tack lasse f..n det svider man vill ju ha tvåsiffrigt men hmm det kommer nu ska jag låta markerna vila ett par vecker sen ge påt igen :P

Det är bara o blåsa på lasse snart har du en räv :D

Mvh.

Det var ett lång uppehåll du tog Flex -_- Fan vad kul, grattis!

Publicerat

Idag var man ut och sköt bom på en räv. Positivt ändå att en räv tittade fram... Vi är 2 st som jagar tillsammans och lockar/passar varannan gång. Våra erfarenhetr hittills är att viktigaste sakerna är:

Camoflage (Innefattar ansiktsmask, handskar, överkropp, underkropp samt var du sitter. Visa inte siluett och tänk på vilken fär din bakgrund har.

Tystnad (från det att du sitter på passet skall du sitta droppstill. Vänta minst 10 min gärna 15 min innan du börjar locka. Då naturen hinner lugna ner sig. Då sammanknippar inte räven harskriket med braket i skaren som var för ett tag sedan.

Vinden (bevaka din egen vind)

Publicerat

Jeg kan tröste lidt her fra snöfattige skåne :D

Har pepet og plystret i samtlige 3 forskellige piper i 1 veka nu, uden resultat :wub:

Kanske man skal väre fornöyd "ingen räver ", jobben gjort, flere harer og fasaner til neste seson :wub:

Naaa... får vel pröve igen i morgen :)