Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

locka räv

Featured Replies

Publicerat
Jag fick ju snöcamot igår och nu tänkte jag faktiskt prova att locka någon kväll. Jagade hare i måndags och då tog finnstövaren haren 50 meter framför mig så nu vet man verkligen hur ett harskri låter, jag tror att jag har tutat för gällt och högt när jag lockat med pipan så det blir till att prova lite lägre toner nästa gång.

Jo, ljudet är nog lite mer "bräkande".. Tror det är lätt att man hamnar för högt kanske..

Jag ska ringa granne i dag igen och se om jag får skjuta fler rävar åt honom. Hade iaf 2 styckens om hade knallat i snön här i natt. På samma ställe där jag sköt härom dagen..

• Svar 1,1k
  • Visningar 162,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Nu i dagarna pratas det ju ganska mycket om det här med att locka räv i och med en viss film med tillhörande pipa och nyss påbörjad rävjakt... Vad jag har funderat lite på är ju om det även kommer fram lo, varg och kanske björn där dessa djur finns ifall man lockar med en pipa som föreställer harens ångestläte... Vad tror eller vet ni... har ni hört talas om någon som fått någe större rovdur inpå sig när dom lockat med harskrik?

Jo det kommer även lo om dem finns i närheten.

Publicerat

Hej !

Jag undrar om det är någon som har provat Nordik Crying Bird.

Jag har provat Nordik Predator utan resultat fast jag vet att det finn räv i närheten.

Just nu ligger det ett snötäcke på ca: 10cm så det kan bero på det.

<_<:lol:

Publicerat
Hej !

Jag undrar om det är någon som har provat Nordik Crying Bird.

Jag har provat Nordik Predator utan resultat fast jag vet att det finn räv i närheten.

Just nu ligger det ett snötäcke på ca: 10cm så det kan bero på det.

:rolleyes::huh:

oj. här är de 50 cm snö och räven kommer endå;)

Publicerat

snart är det helg.

Jävlar vad det ska tutas i skogen. rävarna kommer tro att det ligger döende harar i varje buske.

Waxin

Publicerat
Jag beställde mig en sån där / Red River Bandit i dag.

Har fått för mig att de ska va bra !?

Bra val. Tycker att man kan få fram mer varierande ljud med den till skillnad från Critt´n call pipan. Det var förövrig Red river pipan som jag använde när jag var nere hos dig.

Publicerat
oj. här är de 50 cm snö och räven kommer endå:huh:

Ja då beror det inte på snödjupet.

Det är nog skit bakom pipan.

Skall prova fågel pipan till helgen. :rolleyes:

Publicerat

Nu sitter jag och glor ut och väntar på att månen ska smyga upp.. :/

Hade ju två olika rävar som gått där jag sköt häromdagen. Hade även haft en som gått förbi huset i spåren efter min bil när jag körde i morse.. :lol: De knatar runt rätt bra numera.. dygnet om.. :lol:

Tycker det verkar lite svårt att få in ngra rävar.. kan hänga på mitt tutande, men flera verkar ha svårt nu under löpet.

Får väl se hur det går i afton... B)

Publicerat

Fick in första räven på lock i eftermiddags, 16.45. Å vad gör jag min dumme fan...................skjuter ju naturligtvis BOM!!!!

Jävla helvete, nåja- räven konstaterad oskadd som tur var.........Men den kom på lock i allafall!!!!!!!!!!

Publicerat
Fick in första räven på lock i eftermiddags, 16.45. Å vad gör jag min dumme fan...................skjuter ju naturligtvis BOM!!!!

Jävla helvete, nåja- räven konstaterad oskadd som tur var.........Men den kom på lock i allafall!!!!!!!!!!

Så segt som det gått för en annan hade jag varit lycklig för en BOM :lol:

Nädå, bara det att jag aldrig fått räv i skotthåll kanske gjort 25 pass totalt om man räknar med ifjol, men imorgon ska jag och Fidde ut, hans bror har sett en räv stryka runt där han bygger sitt nya hus. Kommit 15-20 cm snö senaste dagarna här nere i Småland....och ikväll/ natt och imorgon väntas minusgrader !!

Har 4 olika pipor, nordic, pewee och 2 varianter Lil dog.....med lite tur ligger räven imån vid 17.23 :P

Publicerat
Bra val. Tycker att man kan få fram mer varierande ljud med den till skillnad från Critt´n call pipan. Det var förövrig Red river pipan som jag använde när jag var nere hos dig.

Ja ! Det är ditt fel att jag måste skaffa en sån. :P

Har hittat fin fina marker för lockjakt tror jag. Massa små sjöar på 800hektar mark.

Så du får väll ta med dig pipan nån mer gång.

Föresten så kom den jag beställde på posten i dag.

Publicerat
Fick in första räven på lock ,,,jag min dumme fan...................skjuter ju naturligtvis BOM!!!!

Jävla helvete, !!!!!!!!!!

Jag tror jag känner igen mig där :P

Fast jag erkänner aldrig :P

Publicerat
Jag tror jag känner igen mig där :blush:

Fast jag erkänner aldrig :D

Var nog för het, räven stod precis i kanten på en tätning, den kanske hade kommit nämre, blev ett motskott på ca 90m, inte myket att träffa ...............

Publicerat

Se min jaktdagbok ;) .

Publicerat

Fint väder är gött det med :D

Visit My Website

Publicerat

Saxat ur min jaktdagbok idag

Klämde in ett litet lockpass mellan ett barnkalas och en "alla hjärtans-middag" Tog pass 500 meter nedanför huset vid 16,45. Såg ett par rävar där imorse och misstänkte därför att de borde ligga uppe i skogen någonstans .

Efter att ha satt mig tillrätta i ett lite röse mitt ute på åkern fick rävflöjten ljuda. 11 minuter in i lockpasset kom en räv ut . Den uppträdde ovanligt misstänksamt och skyggt. När den var inne på 200 meter började den runda mig och efter att ha gjort ett "halvt varv" var jag tvungen att ändra skjutställningen. När räven passerade ett djupt dike passade jag på att lösa den uppgiften.

När räven kommit upp ur diket och följt dikeskanten en bit hade jag den på ca 100. Med bra stöd på en sten släppte jag skottet då räven stannade. Räven rivstartade, vilket inte händer så ofta med sexochenhalvan. Då och då inträffar det trotsallt och jag inväntade bara det faktum att ingen kan trotsa naturlagarna speciellt länge. Döm av min förvåning när räven fortsatte att "griskuta" tvärsöver hela gärdet.

Vid det efterföljande eftersöket medels fyrhjuling kunde jag konstatera att räven var helt oskadd Va ända in i hel##, har jag skjutit bom på en räv som var inne under 100meter Efter mycket huvudbry kring hur bommen kunde vara möjlig hittade jag till sist svaret. När jag bytte skjutställning var jag så fokuserad på räven så jag missade en liten asp framför skottställningen. Kulan hade touschat aspen så att den var till hälften avskjuten. Klantigt värre får jag tillstå, det var länge sen jag sköt bom på en lockräv sist

Publicerat

Hej!

Nu har även jag gett mig in i lockarträsket... Har suttit fem gånger hittills, lockat in tre rävar, och har bommat två gånger! Första passet tog jag en kväll då det var månsken, hann att sitta i fem minuter sedan kom det en räv gåendes rakt i passet och jag förpassade honom till de sälla jaktmarkerna. Helt otroligt! Jag hann inte ens börja locka... Glad i hågen åkte jag hem med mitt byte och fortsatte nästa dag på ett annat pass, efter den tredje lockomgången så kom en räv springande in i vind, hon upptäckte mig, men jag visslade och så stannade hon 40 meter bort och då small det. Eftersom jag hade sådant flyt åkte jag till en annan del av marken och satte mig för att locka, nästan exakt samma sak hände, men nu var det längre avstånd och jag lyckades bomma på cirka 100 meter. Men jag var ändå glad att jag lyckades locka in två rävar på samma kväll. Därefter följde ett tompass och dagen efter det var det dags igen, räven kom efter andra lockomgången ut med bredsida på strax över 100 meter, den gick med hög svans och höjt huvud och letade efter haren. Jag blev så jäkla paff och upphetsad att jag inte ens försökte locka en gång till utan slängde upp bössan och sköt med totalbom som resultat! Efter det har jag haft ytterligare ett tompass.

Jag måste lära mig att vara kall i dessa situationer och inte tro att jag måste skjuta direkt. Åkte till banan dagen efter och konstaterade att det verkligen inte var något fel på bössans inskjutning... Jag har hittills enbart använt crit´r calls harskrikspipa. Har ni andra som är mer erfarna några fler tips när det gäller att hålla sig kall i dessa heta situationer? Jag har bara blivit så jäkla paff över att det har fungerat så bra med lock. Om ni exempelvis ser räven på 150 meter, då misstänker jag att ni fortsätter att locka tills räven kommer in på bättre skjutavstånd, eller hur gör ni?

Publicerat
Hej!

Nu har även jag gett mig in i lockarträsket... Har suttit fem gånger hittills, lockat in tre rävar, och har bommat två gånger! Första passet tog jag en kväll då det var månsken, hann att sitta i fem minuter sedan kom det en räv gåendes rakt i passet och jag förpassade honom till de sälla jaktmarkerna. Helt otroligt! Jag hann inte ens börja locka... Glad i hågen åkte jag hem med mitt byte och fortsatte nästa dag på ett annat pass, efter den tredje lockomgången så kom en räv springande in i vind, hon upptäckte mig, men jag visslade och så stannade hon 40 meter bort och då small det. Eftersom jag hade sådant flyt åkte jag till en annan del av marken och satte mig för att locka, nästan exakt samma sak hände, men nu var det längre avstånd och jag lyckades bomma på cirka 100 meter. Men jag var ändå glad att jag lyckades locka in två rävar på samma kväll. Därefter följde ett tompass och dagen efter det var det dags igen, räven kom efter andra lockomgången ut med bredsida på strax över 100 meter, den gick med hög svans och höjt huvud och letade efter haren. Jag blev så jäkla paff och upphetsad att jag inte ens försökte locka en gång till utan slängde upp bössan och sköt med totalbom som resultat! Efter det har jag haft ytterligare ett tompass.

Jag måste lära mig att vara kall i dessa situationer och inte tro att jag måste skjuta direkt. Åkte till banan dagen efter och konstaterade att det verkligen inte var något fel på bössans inskjutning... Jag har hittills enbart använt crit´r calls harskrikspipa. Har ni andra som är mer erfarna några fler tips när det gäller att hålla sig kall i dessa heta situationer? Jag har bara blivit så jäkla paff över att det har fungerat så bra med lock. Om ni exempelvis ser räven på 150 meter, då misstänker jag att ni fortsätter att locka tills räven kommer in på bättre skjutavstånd, eller hur gör ni?

Ligger du i kritiskt läge med svår att röra dig så brukar jag göra mus ljud med munnen mot översidan av handen det går att få högre och bättre kontrollerade "musljud" på det sättet tycker jag, och således kan du få fram bra toner i anläggning utan att röra dig

Publicerat
...Har ni andra som är mer erfarna några fler tips när det gäller att hålla sig kall i dessa heta situationer? Jag har bara blivit så jäkla paff över att det har fungerat så bra med lock. Om ni exempelvis ser räven på 150 meter, då misstänker jag att ni fortsätter att locka tills räven kommer in på bättre skjutavstånd, eller hur gör ni?

...skrev ett långt svar på detta som tyvärr försvann ut i cyberrymden :lol:

Mycket kortfattat kan jag väl då säga ( eftersom jag inte orkar skriva om allt) att många rävar kan ha ett "lojt" sätt att närma sig lockaren. Detta kan leda till att man sterssar upp sig eftersom det känns som lockljuden inte intresserar nämvärt. Min erfarenhet är dock att räven alltid har för avsikt att "syna dej" fullt ut och du skall därför ha is i magen även om räven börjar röra sig bort från dig. Många blir upstressade i detta läge och tror att läget är på väga att försvinna, med följden att man skjuter bort sig på för långa håll. Jag lockade själv in en räv igår som tog 20 minuter på sig innan den var i skotthåll. Under den tiden var räven vid ett flertal tillfällen "på väg bort från mig". När den tillsist kom rätt i vind krymte avstånde snabbt och jag släppte skottet på under 100 ( vilket tyvärr resulterade i en bom, men av andra orsaker än stress. Läs två inlägg längre upp). Min erfarenhet är att det bara finns ett scenario då man måste vara snabb med skott och det är när räven uppehåller sig i den "farliga vindsektorn". Då kommer man garanterat bli röjd ganska snart. I alla andra lägen är det bara att vänta ut läget...

Publicerat

Tack för bra svar Jensa och Urax. Jag har en liten muspipblåsa med mig och testade det på senaste räven för att blåsa fast den och kunna skjuta. Efter några pip så stod den där konfunderad, så det fungerar uppenbarligen. Urax, tack för tipsen om räven på långt håll, det ska jag ta med mig och tänka på nästa gång.

Publicerat

Vilka pipor är bäst i de svenska förhållandena?

Själv har jag

2 varianter av Randy Andersson's Lil Dog en för långdistans och en för kortare.

Så har jag också en som det står Johonny Stewart Wildlife Calls på som jag inte testat.

I ärlighetens namn så har jag inte lockat särskilt mycket än och bara fått in 1 räv med hjälp av Lil Dog kortdistans men den räven upptäckte mig innan jag kunde skjuta då den kom från ett håll jag inte väntat mig.

Någon som har erfarenhet av någon av dessa pipor?

Publicerat

Provade ett par pass nu i kväll.

Det första vid en sjö vid ett mindre samhälle med mycket räv och några gryt på andra sidan.

Inte ett liv , när jag lockade.

Kan ha varit massa folk där och pimplat precis innan. Folkspår över allt.

Åkte till ett hygge men det han att bli mörkt så det blev 3min kort vakpass, såg inte ens andra sidan på hygget.

Publicerat

Jag är ju nybörjare i detta med att locka räv så jag måste fråga.

Hur fort lär sig räven att det är något "mystiskt" med harskriket. Jag menar är det fel att locka på ungefär samma ställe för många gånger om det inte kommer någon räv. Jag är ju rädd att jag lockar på fel sätt och att rävarna aldrig vill dyka upp om jag än lär mig. Har varit ut några gånger och inte sett skymten av någon räv. Visst det kanske inte finns någon hemma och då spelar det ju ingen roll, men jag ser ju rävspår varje gång. Dom kanske inte är direkt färska men dom är ju inte så gamla dom jag såg i kväll. Jag är rädd att jag "piper" sönder fortsatta chanser till jakt.

Har ni någon aning om räven är mera försiktig när det finns lodjur på marken, det finns även dåligt med hare.

Publicerat
Jag är ju nybörjare i detta med att locka räv så jag måste fråga.

Hur fort lär sig räven att det är något "mystiskt" med harskriket. Jag menar är det fel att locka på ungefär samma ställe för många gånger om det inte kommer någon räv. Jag är ju rädd att jag lockar på fel sätt och att rävarna aldrig vill dyka upp om jag än lär mig. Har varit ut några gånger och inte sett skymten av någon räv. Visst det kanske inte finns någon hemma och då spelar det ju ingen roll, men jag ser ju rävspår varje gång. Dom kanske inte är direkt färska men dom är ju inte så gamla dom jag såg i kväll. Jag är rädd att jag "piper" sönder fortsatta chanser till jakt.

Har ni någon aning om räven är mera försiktig när det finns lodjur på marken, det finns även dåligt med hare.

Hej

Välkommen i klubben.

Jag har också setat ett antal pass men ej sett någon räv.

Har gjort efter konstens alla regler, setat still, vinden i ryggen osv.

Är det lättare att få rätt ljud med någon speciell pipa.

"Är det någon som vet vilken pipa som är effektivast och änklast att få bra ljud med."????????????????

Räven finns........ :lol::huh:

Publicerat

R(ä)vansch !

Under sen-eftermiddagen lockade jag tre pass och sköt på det två rävar. :lol:

post-1771-1234726054_thumb.jpg