Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

locka räv

Featured Replies

Publicerat

Hade en orange katt som skulle hoppa på mitt huvud i går när ja låg i högt gräs och lockade, han dock vifta bort den i sista sekund :rolleyes:

• Svar 1,1k
  • Visningar 162,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

nope inte ännu. ska dock få prova en sådan av jaktaffären så blir lite småtest nästa vecka.

jag är ingen höjdare på att locka räv alls men han som har jaktaffären säger att den ska vara skitenkel att ha o göra med o jag tror honom. simpelt är inte alltid dåligt!

ska du beställa? om du orkar vänta på svar av en dålig lockare så kommer jag antagligen med svar inom onsdag om jaktaffären nu får in den då deras leverans är försenad.

lägger till: om såklart ingen annan har hunnit testa den redan vill säga :lol:

mvh//Marcus

Publicerat
liten dum fråga till er lockjägare har ni lyckats locka till er uggla nån gång ?? jag råkade göra det i går ??

jag har nog lyckats locka in alla möjliga fåglar, vråkar,ugglor hökar o ja gud vet vad. katten går lika bra dom oxå!

sist jag satt ute tror de va för 3 nätter sen fick jag en uggla som landade ca 1 meter över huvudet på mig. vart lagom skitnödig när den kom från toma intett rakt emot mig.

rävarna håller sig dock på väldigt betryggande avstånd :rolleyes:

Publicerat

känns som de flesta predatorer kommer på lock.. satt och trummade på med fågelljud tidigare i höst.. döm min förvåning när en mård kom som en rem mellan träden in på 15m. en annan känsla är att det nästan alltid händer nåt skoj när man är ute och lockar även om de inte kommer någon räv, en nyfiken råbock, fåglar som får spelet på en eller nåt annat. ingen annan som upplevt lite samma sak??

Publicerat

Tja!

Helt grön när det kommer till att locka räv. Finns det nånstans där man kan ladda hem äkta harskrik och dylikt för att få en bättre uppfattning om hur det egentligen ska låta?

Publicerat

Dom som är duktiga säger att det är viktigare att låta riktigt plågad än att låta exakt som en hare.

Publicerat
Tja!

Helt grön när det kommer till att locka räv. Finns det nånstans där man kan ladda hem äkta harskrik och dylikt för att få en bättre uppfattning om hur det egentligen ska låta?

Läs vad Flex har skrivit om lockjakt.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=17506

Det finns även hos

http://www.gamecall.se/flex.htm

Om du går inpå http://www.gamecall.se Klickar på lockpipor så finns det länkar till ljud samt videofilmer om hur du använder pipan av vår allas "Flex" som är ruskigt duktig på att använda lockpipor.

Mvh :blush:

Publicerat

Ähum, jag kände mig allra dummast när det faktiskt kom en hare på harskrik... Men då lät jag väl i alla fall som en hare, tänkte jag. :angry:

• 2 weeks later...
Publicerat

Vad har ni för successrate på rävlock? en räv på var 10e pass? en räv på varje pass?

Publicerat
Vad har ni för successrate på rävlock? en räv på var 10e pass? en räv på varje pass?

1 på 20 hittills:P Kanske var den enda räven eftersom jag sköt den efter 5 minuter på mitt 3e pass.

Efter det har det inte funkat alls. Borde vara passvalen som är dåliga...

Publicerat

Jag har 1 på 10 hitils. Men hoppas på att sänka den siffran under denna säsång.

Publicerat

Har fått in en pärluggla som satte sig 1,5m från mej!

Trodde ha skulle flyga in i kojan där jag satt :rolleyes:;)

/Nicke

Publicerat

Förra säsongen hade jag 16 rävar på 22 pass. :lol:

Har bara gjort ett pass i år och då kom det en liten tik, så 100% i år :rolleyes: Ska snart börja locka lite mer, har ju blivit kallt & fått lite snö :lol:

Publicerat

Har bara gjort ett pass i år och då kom det en liten tik, så 100% i år :rolleyes: Ska snart börja locka lite mer, har ju blivit kallt & fått lite snö :lol:

Går det bättre om det är kallt och snö?

Publicerat
Går det bättre om det är kallt och snö?

japp, då är räven mer hungrig då det inte finns lika mycket mat :rolleyes: och mer järv för att stjäla döende harar från andra :lol:

Publicerat

Vad kör ni med för pipa om man får fråga?

Publicerat
Förra säsongen hade jag 16 rävar på 22 pass. :)

Har bara gjort ett pass i år och då kom det en liten tik, så 100% i år :) Ska snart börja locka lite mer, har ju blivit kallt & fått lite snö :P

Det var ett ruskigt bra resultat nodde! Vill du dela med dig av några matnyttiga tips om lockandet

Själv började jag förra säsongen och det gick oförskämt bra, jag lockade in tre rävar på tre pass, men bommade som en tok. Fick bara en av lockrävarna... Blev helt enkelt för upphetsad över att det fungerade så bra med lock! Fick ytterligare en räv som kom innan jag hade hunnit börja locka. Därefter lockade jag tomt på flera pass innan säsongen var över. Ska göra lite mer seriösare försök den här säsongen och ta det lugnare med skyttet, så kommer det säkert gå bättre. Jag lockade förra säsongen med Crit´r Call Standard, har till årets säsong köpt PeeWee av samma fabrikat.

Publicerat

Fin hanräv!!

post-3597-1261414303_thumb.jpg

Årets andra lockpass resulterade i årest andra räv :D 100% forfarande :rolleyes:

Publicerat
Fin hanräv!!

post-3597-1261414303_thumb.jpg

Årets andra lockpass resulterade i årest andra räv -_- 100% forfarande <_<

Grattis "igen"

Det är en bra bild ^_^

Mvh ;)

Publicerat
Grattis "igen"

Det är en bra bild <_<

Mvh ;)

Tack "igen"

Du har del i den här räven oxå -_- Alla mina pipor kommer från gamecall!! ^_^

Publicerat

Det går inget vidare med säsongens rävlock för mig. Har lockat sex pass hittills. Igår lyckades jag skrämma två rådjur på väg ut på pass. Sedan när jag väl började blåsa så skrämde jag livet ur en hare som satt och tryckte 30 meter från mig, så nåt gjorde jag väl rätt när jag gick ut på passet. Det sista som hände var att en uggla nära nog slog ner på mig, var tvungen att röra på mig för att få den att ändra kurs... Sedan lockade jag ytterligare ett pass och där hände absolut ingenting. Har jag otur, eller är det för tidigt på säsongen? Ska också tillägga att det har varit nära nog vindstilla när jag har varit ute, svårt att veta varifrån räven väljer att komma då. Vad tror ni?

Publicerat

Ruskigt svårt att veta.. själv novis på lockeriet. Det du skulle testa är att försöka locka på någon räv du ser, har du någon öppen plats där du kan sitta nattetid i månsken och nöta på tills du får se en räv?

Ska själv ut i morgon kväll, lite ambivalent för där finns en åtel som legat ett tag men samtidigt så är det rejält med spår kring själva gården då där finns ett fint bestånd med vildkanin som lockar in rödpälsarna. Tror rävarna söker sig till gården då det är djup snö här så jag tror att det kan funka med lock, ska nog testa det innan jag slår mej till ro på åteln.

Mvh!

Publicerat

På tal om att locka in annat än räv.

Själv har jag, precis som de flesta andra, lyckats få in uggla på locken. Vid ett tillfälle blev det så pass läskigt att ugglan gick till anfall och kom med uppslagna klor mot mig. I panik reste jag mig och ugglan vände en meter ovanför mig ungefär. Den roligaste historian fick jag dock höra av en kompis som satt i ett torn och lockade och hörde något krafsa på tornet, han lutade sig över kanten och döm av hans förvåning när en mård var på väg upp i tornet för att se vad för gott som väntade. Mården hade kommit halvvägs upp i tornet och gissa om den kastade kraftigt när jägaren stack ut sitt huvud.

På rävlock är jag på 6 försök fortfarande nollad och har inte lyckats få fram en enda räv. Har bara en pipa och det är en nordik crying bird och jag är tämligen säker på att jag gör rätt ljud. Min direkta tanke var då att vi kanske varit duktiga på att skjuta undan räv från marken men efter att ha anlagt en liten åtel kan jag se att detta inte är fallet. Tanken är att ge sig ut vid första bästa tillfälle när snön kommer igen, förhoppningsvis i morgon enligt SMHI?