Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten -07

Featured Replies

Publicerat

Snygga tjurar! Grattis till skyttarna!

:D

• Svar 252
  • Visningar 21,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Aaah! Blir ju grön av avund när man ser sådana stiliga tjurar. GRATTIS!!!

Själv fick jag nöja mig med en ko...

Publicerat

Grattis till alla er som lyckas få omkull en fin oxe nån gång.  :)

Hade själv läge på en skaplig bit under septemberjakten.

Ett fint gångstånd mot slutet av dagen som närmade sej där jag hade sökt pass. Vi visste att det var en fin oxe som hunden skällde då en av passarna hade sett den tidigare. Stod i kanten av rätt tjock skog och bara väntade på att det skulle komma närmare.

När han till slut klev fram (efter en evighet kändes det som :P) så såg jag att det var en fin krona men tror ni inte fanskapet kliver in bakom en gran ca 30 m ifrån mej. :( Ville inte riktigt chansa med ett skott genom granen då jag inte heller hade pejl på var hunden befann sej. Nåja...lutade mej åt sidan för att få ett bättre läge och ungefär en halv sekund innan jag skulle skjuta drar han som en avlöning...

Tjoho...ångra aldrig ett ej avlossat skott!! Hade lite svårt att tänka så just efteråt, men så här i efterhand så känns det ändå som att jag gjorde rätt. Anser man inte att det är rätt läge ska man inte skjuta.

Hursomhelst så drog han i alla fall förbi en passare som "klarade av" att skjuta han, så det blev ju ändå en rätt lyckad dag.

post-1520-1193061356_thumb.jpg

post-49-1193061356_thumb.jpg

Publicerat

Grattis till skytten här också! Snyggt horn!

Publicerat
  • Författare
Okej! Jag har två länka på var man kan köpa den annars.

http://www.prplast.se/ under egna produkter finns den. :D

http://www.algforsen.se/salu.htm

Härligt! Då hoppas jag att det löser sig för er då :D

Publicerat
Härligt! Då hoppas jag att det löser sig för er då :D

Ja, vid får se! Vi måste köpa en ny köttsåg i första hand. Det blir en splitter ny där. :D

Publicerat
  • Författare
Under bilden står det "älgtjur" , döp om bilden till "algtjur" istället så går det nog.! 

Mvh.............

Bra idé, ska pröva det!

post-459-1193081565_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Så där ja, det gick bättre! Jädrar vilka fina älgar som fällt!!! Inga dåliga bitar direkt, kul och stort grattis alla skyttar!!

• 3 weeks later...
Publicerat

även om det inte var jag som sköt , så måste ajg berätta om dagens bravader! Det hela började igår!

Vart ruskigt dåligt med älg på dessa 650 Ha!!

Men något märkligt hände i fredas! ko+kalv+tjur var synliga på marken. Skulle ju bli en perfekt lördagsmorgon! hoppades vi iallafall

lördag!!

Ja ja ... ut i skogen .. Igår (lördag) så körde vi på ett ekipage med ko+kalv+tjur... dessa såg vi på åkern innan vi var på pass dessa var inte de som sågs på fredagen!... omställningar var ett måste. snabbt var de.. ko+kalv kommer till en postare. vi är 6 st. han skjuter kalven . hundföraren går dock på de älgarna som varit vid åkern . det snurrar bra mycket och tillslut så kommer de fram tilll den skjutna kalven. Tankarna går! Var det verkligen de som stog på åkern? jaa , tydligen! vi gör iordning kalven och kommer åter på pass. klockan är redan 1300 så vi tart en liten såt ca 200 ,m där ifrån.

Där kan tilläggas att i den såten sågs ko+kalv+tjur i fredas. så förhoppningarna var stora. Men inget fanns inne, men en sista lov runt en liten tätting. skulle ta 1 min att gå igenom. där . just där ! Där stog det ekipaget som vi jagat på från åkern! Där hade de ståndat, när de inte kännde att de var jagade längre!

För att klara ut lite vad jag menar ... detta ekipage hade gått emellan 2 post och ställt sig i en liten liten tättning . och eftersom hundföraren kom fram till kalven . så jagade vi ju inte mer där!

Han följde då dessa spår en liten bit , och såg att de vek av åt de hållet de kommit ifrån. Vi var då helt säkra på att de skulle tillbaka där de va imorse och beta över natten!

Vi hoppades på det iallafall!!

Dagen slutas med ett litet släpp med wachteln , inget drev . men lite motion!

Söndag!!

Började med att stiga upp ur sängen och gratta farsan på farsdag och hans 49 ÅRS dAG, ett litet fel bara, hade inte köpt en present. så det fick bli " du har lyckan med dig idag att få skjuta älg" :-*

Chansen att han skulle få skjuta älg .. njaa sågs inte ens som rimlig!

EFtersom vi sköt bara 1 älg på hela älgjaktveckan.

Så älgarna har lyst med sin frånvaro!

Men vi hade ju älg inne ! Det visste vi!

Samling skedde 08.30.. Såg ut att bli en fin dag..

Posterna lottades ut . idag var vi 7 personer!

Hundföraren gick ut på åkern där dom stått dagen innan!

och s1-2 mm snö kom igåpr kväll, så det var lätt at spåra!

Dessa "3" älgar hade varit över hela åkern och härjat över natten. Så det var mkt svårt att hitta utspår.

Men tillslut så löste det sig. och nu var det hela 4 djur helt plötsligt :o! ko+2kalvar+ett djur till!

gick efter de och det bar iväg söderut. där ingen postare sitter. vi har inget val mer än att skjutsa på dom rejält så de viker av österut eller vänder helt norrut igen! För går de allt för långt söderut så kommer mark gränsen!

Han ger en ordentlig skjuts och ekipaget viker av österut som vi hoppats på!

just nu sitter jag och farsan helt offside av alla händelser! farsan sitter på ett hygge som det skjutits älg på tidigare!

Spårningen har nu hållt på ca 1-2 timmar. både hundföraren och hunden börjar på att bli trötta.

Helt plötsligt så viker älgarna av norrut . rakt mot mig och farsan!

men det svänger snabbt tillbaka söderut igen . han drar på en orentlig skjuts igen och älgarna viker av norrut igen! Precis när han säger norrut! Då smäller det 1 skott... 2skott...

Farsan rapporterar... Tjur ligger! Hans Första , absolut första älg var nerlagd.! och på farsdag och han Födelsedag!

det var ko+kalv+2 tjurar som kom på ett släptåg förbi tornet på 20 m . han sköt den sista tjuren! en pinntjur. den andre tjuren var ännu mindre!

älgarna brakade iväg rakt norrut mot  Norra vändplan som vi kallar de, ca 200 m från mitt pass! De fortsätter norrut och vi avbryter.. jag går till bilen som står på norra vändplan och hämtar hunden ( cege Waxhtelhund)

han är 11 månader nu.

Jag släppte lös han så han skulle få springa lös lite . han drog iväg åt andra hållet längs vägen, så jag tänkte att jag skulle bara gå och kolla vart älgarna passerat..

kom fram , var ju som en upplogad stig! Här hade det allt gått undan. Helt plötsligt kommer cege i full fart bakom mig, tvärstannar i luften och väder och tar an löpan ..

ajdå,, inte bra tänkte jag. ifall vi skulle jaga vidare på ko+kalven och tjuren. Han börjar skalla och är borta i 2 minuter.. Opps oppss var tanken .. men fan , jag låtper han vara . han jagar ju! tiden är uppemot 5 minuter nu . han skallar än! kommer tillbaka en stund senare nöjd och belåten . hade antagligen skällt på älg:):):):)!!

Kan tilläggas att han aldrig varit borta längre än 1-2 minuter!

Kan väll inte mer än att summera denna helg till en riktigt rolig jakthelg.. blev ju inte sämre när farsan fick skjuta sin allra första älg på sin födelse dag och farsdag.

Det kan ju inte bli sämre?!!!

Vi avbröt fär dagen:D klockan blev mycket! ko+kalven o tjuren fick löpa vidare:D

Tackar för mig!

mvh grundel

post-1170-1194802740_thumb.jpg

post-49-1194802740_thumb.jpg

post-49-1194802741_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Härligt när det klaffar på alla sätt och vis! Ett stort grattis i trippel bemärkelse till far din då! ;D :D

Älgjakt är verkligen grymt spännande och kul när det är djur på benen och det händer saker. Var utspelades denna episod?

Publicerat

Ja, gårdagens älgjakt slog verkligen allt!

Tror vi jagade dessa älgar runt hela marken innan de kom till pass..

vi postare fick springa fram och tillbaka mellan alla möjliga olika pass för att försöka komma rätt!

Denna episod utspelade sig ca 5 minuter från karlstad med bil!

Runt karlstads Golfbana!!

Publicerat

Första älgen på stånd för min unghund Getnäsets Buster. Skjuten idag för några timmar sen, en grann tjurkalv.

post-587-1195221145_thumb.jpg

Publicerat

En bild till.

post-587-1195221284_thumb.jpg

Publicerat

Prima. hur gammal är hunden?

Publicerat

14½ månader. Han har skällt ganska bra och jag har haft flera skottilfällen tidigare men det har vart fel djur. Men idag var turen på min sida och kalven åkte i backen  :)

Publicerat

Satan så kul! Hur länge hade han skällt? Stannade han vid kalven direkt efter skottet? Stort grattis på dig å jycken!

Publicerat

Stort grattis!

Publicerat

Grattis! Kul när poletten har trillat ner! :D

Publicerat
Satan så kul! Hur länge hade han skällt? Stannade han vid kalven direkt efter skottet? Stort grattis på dig å jycken!
Han hade skällt i ca 45min och drog iväg efter kon när det small, men kom tillbaka efter några minuter.
Publicerat

Grattis NJE :D

//

Gabbe

Publicerat
  • Författare

Härligt och stort grattis!!! :D Kul med lite bilder..

Var håller getnäset till någonstans?

Publicerat
Härligt och stort grattis!!! :D Kul med lite bilder..

Var håller getnäset till någonstans?

Tack! Getnäsets håller till några mil ovanför Husum.
Publicerat
  • Författare

Okej, tack, då vet jag det!

• 3 weeks later...
Publicerat

Känner att även jag måste få skryta lite om min sagolika tur då det gäller älgjakt ;)

Har jagat småvilt länge, men älg i knappt tre år och inte haft någon större framgång. Vi har tyvärr ingen älghund varvid vårat lag på 5 pers får passa eller dreva. Dreven blir väl inge vidare på ett par personer direkt.

Hur som så hade vi observerat en del älg strax före premiären den 8:e vilket lovade gott. Vi hade 1½ älg i tilldelning i år. Far min sköter skogen åt markägarn och hugger manuellt vilket alltid brukar dra till sig älg. Satt själv och passade på ett avverkningsområde som lovade gott. Strax före kl 09.00 brakade det till ca 60 meter framför mig i en granplantering varvid jag skymtade minst två älgar. Vinden låg rätt och stödet var perfekt. Ut kliver först ett litet hondjur och ställer sig perfekt. Men då jag observerade minst en älg till så höll jag på skottet. Visste att det även fanns en liten ko med dubbelkalv varvid jag avvaktade. Kvigan (som det visade sig vara) började beta utav asparna som låg där och hon retade mig i flera minuter med fin bredsida på ca 50 meters avstånd.

Sedan dök den andra älgen upp. En jäklit fin och stor 4 taggare (tyvärr förbud mellan 4-8). Men även då så höll jag inne med skottet på kvigan utifall det även skulle dyka upp kalvar. Efter ca 10 (långa) minuter utan något mer tecken av kalv så lät jag skottet gå. Sköt sammanlaggt 4 skott med 6,5:an oryx, (men det hade räkt med ett).

1:a skottet reagerade hon bra på och stod still varvid jag tänkte att jag skjuter tills hon ramlar.

Skott två bra reaktion. Hon tog några steg lugnt och försiktigt, varvid jag sköt tredje. Efter tredje skottet stog hon helt still och såg väldigt vinglig ut. Men jag ville inte chansa utan sköt det sista skottet lagom som hon föll ihop.

Som sagt så blev det många skott. Lungorna var det bara smul av, men då det var min första älg så ville jag absolut inte chansa, och kommer att göra om det om det blir fler liknande situationer.

Var och jagade 1:a december och vi gick och skulle dreva. Då jag redan fått skjuta älg tyckte jag att det passade bra att gå i drevet. Då passkyttarna ställt upp sig så skulle vi lagom till att börja dreva, varvid en utav passskyttarna ropar upp att tre älgar var på väg mot oss. Lätt panik uppstod hos mig om vart man skulle springa. Hann inte tänka så mycket mer innan det brakar till strax ovanför mig där kon med dubbelkalvarna springer rakt mot mig. De passerade en liten skogsväg på ca 30 meters håll, varvid jag siktar in mig på sista kalven. Skottet går och jag hinner inte få någon uppfattning av hur det gick. Men kände en gnagande oroskänsla om att framförhållningen ej var bra. Går efter ca tio min efter i det tunna snötäcket och finner två små bloddroppar med (min fasa) mörkt blod. Beslutar att ringa efter eftersöks patrullen då klockan var strax efter 14.

Hunden på plats och söket går efter kon och vad vi bedömde spår efter en till två kalvar?. Går ca en-två km och hundförarna tycker att det känns konstigt. Inget spår efter blod någonstans samt hjortspår som förvirrar gör att vi gick tillbaks för att börja om. När vi är innom 50 meter från skottplatsen tar hunden upp ett nytt spår som vinklade 90 grader från övriga. Går ca 15 meter varvid första legan syns med mörkt blod. 5 meter från den finns nästa lega. Det började även bli mycket mörkt då, varvid hundförarna beslutar att släppa. Det tar mindre än 5 sek innan hunden börjar skälla. Ena hundföraren smyger fram och ser en mörk klump resa sig varvid han skjuter nådaskottet.

Mitt taskiga skott tog bak i buken och slog igenom bogen på andra sidan. Även levern hade fått sig en törn. Otroligt att de kan leva så länge. Jävligt trisst om man tänker på lidandet, men vilken förlösande känsla att det tillslut gick bra trots stort tvivel.

Vet inte om man kan tittullera sig som skytt på älgkalven, då eftersöks patrullen avlivade kalven, men de övriga i laget anser det och tillägger att nästa år så får jag jaga bösslös, för inte ens (som den ena sa) som drevkarl undslipper jag att få skjuta ;)

En sak som jag tror har etsat fast sig är förhoppningsvis att tänka MER på framförhållningen även om hållet är kort.

Usch vad långt denna skrivelse blev :-[

Publicerat

Skönt att det löste sig. TRÄNA mera pöjk ;D