Publicerat Januari 10, 200818 yr Tänkte förklara detta lite,vi skulle jaga av ett mindre område den dagen och följdes då efter en kort bits åkning satt det några tuppar och vi skulle prova att ta två av dessa så Jakobj erbjöd mig att skjuta först så skulle han skjuta på min smäll vilket resulterade i ett ryckskott och bom,fast inte är väl statistiken så tokig nu heller Sedan avslutade vi denna dag med att prova samma sak då skulle jag skjuta på smällen och jag låg och kramade trycket väl hårt tror jag för jag uppfattade inte att jag sköt och det var knappt man hörde att det var två skott men bägge tupparna föll iallafall Jag kan mmsa kamerabilder till dig Lars så ka.. Äh jag skickar IM.
Publicerat Januari 11, 200818 yr jaahaaa telge nu väntar jag på dej ;D klockan är 9,47 så jag undrar om jag ska upp och rensa innan du kommer? näää jag hoppas att vi får se och får skjuta nån i alla fall och får en fin upplevelse och bättre väder än nu för det är + grader men vindstilla mvh,samme PS; spar några paraplyer från drinkarna så har du snöskydd till pipan nästa år ;D ;D ;D
Publicerat Januari 11, 200818 yr jaahaaa telge nu väntar jag på dej ;D klockan är 9,47 så jag undrar om jag ska upp och rensa innan du kommer?näää jag hoppas att vi får se och får skjuta nån i alla fall och får en fin upplevelse och bättre väder än nu för det är + grader men vindstilla mvh,samme PS; spar några paraplyer från drinkarna så har du snöskydd till pipan nästa år ;D ;D ;D Hallå.. Suttit nyss och printat ut vägkartor från eniro... Har oxå kollat in vädret för helgen på tv4 väder... Nää,här kan jag inte sitta..dax att börja packa nu :D Samme..gå ut och be till vädergudarna nu ;D ;D Ses om X antal timmar
Publicerat Januari 11, 200818 yr Skitjakt på dig Telgetok o skjut en tupp åt mig me! Me kamera om inget annat ;D Härunder e en bild me utsikt över Ångermanälven. Där satt en tjädertupp (tror ja) o mumsa strax innan fotot ble taget. Rykande färsk skit o spår på backen. Kan ju varit en höna me. Inga dåliga resturanger med vy de väljer! Min första kontakt med spår efter fågel efter snöns ankomst. Tyvärr bara på promenadstråket men de värmde ändå!
Publicerat Januari 11, 200818 yr Otroligt vackert o mkt vilt finns där med! Lillan fick beskåda sitt första rådjur igår Tyvärr kronans mark o jag har inte kommit på hur jag ska få jakträtten där än! Men ja jobbar på de
Publicerat Januari 11, 200818 yr Nu du fredde! Nu får du din snö Enligt smhi ska det bli -5, sol och vindstilla imorgon.. Kan hända att det blir en tur
Publicerat Januari 11, 200818 yr Funka visst inte me infogning så här e bilden ja utlova Herre Gud i Himlen, vilka vyer ni jagar i, grabbar...Här hemma går man med bössan som en isbrytare genom granplanteringarna...
Publicerat Januari 11, 200818 yr Vacker natur att ströva runt i minsann Lite annat än våra Sörmlänska skogar va??? hoppas att du har lyckan med dig och att du får skjuta en fin tupp /Johannes
Publicerat Januari 12, 200818 yr Grattis till alla skyttar och era framgångar! Bifogar en bild på min orre som jag sköt i mitten på december. Har varit internetlös sedan dess (rätt skönt faktiskt ). Kort story finns på dagboken.
Publicerat Januari 12, 200818 yr Grattis Erkon! Här har Vi blötsnö ännu efter gårdagens snöande och plusgrader. > Inga skidor att tänka på här. >
Publicerat Januari 12, 200818 yr Grattis Erkon! Här har Vi blötsnö ännu efter gårdagens snöande och plusgrader. > Inga skidor att tänka på här. > Tack! Ojdå, det lät ju sådär. Tråkigt för er. Såg du matchen igår föresten? Har du inte startat nån basket tråd än ;D
Publicerat Januari 12, 200818 yr Tack!Ojdå, det lät ju sådär. Tråkigt för er. Såg du matchen igår föresten? Har du inte startat nån basket tråd än ;D Nej, det är helt olikt en vanlig normal vinter. Ja, i eftersändning med våra pojkar och ledarna hemma hos den ene ledarens fru i efterhand. Hon hade spelat in matchen under tiden Vi hade träning under tiden. Läs mer i Din dagbok! Nej, men Vi borde nog göra det.
Publicerat Januari 12, 200818 yr Dagens toppjaktstur gick bra. Fick skjuta min fösta tjäder ;D Såg först en orre som bytte träd på myren tänkte då att den var ensam som den förra jag skjöt så jag började smyga mot den, kom in på 165m och la mig ner för att börja skjuta då lyfte det 10-15 tal orrtuppar framför mig från träden förstår inte hur jag kunnat missa dom? ??? vet inte men brukar inte orrarna föredra björk? Dom här satt och åt på myrtallarna. Efter flocken flygit iväg såg jag att den orren längre fram som jag skulle börja skjuta satt kvar, började sikta igen var lite svårt att hitta en lucka men såg tillslut bröst och hals på orren och skjöt! F'n BOM såg orren flyga iväg med en kompis. Åkte fram för att kolla så att det inte fans nå fjädrar m.m på platsen men det var rent där, så det var totalbom. Åkte tillbaka till platsen där jag sljutit ifrån för att hämta stavar och ryggsäck, spanade då snabbt av terrängen med kikaren och såg då en fågel högst upp i en stor tall på en lite udde på myren ca 350m åkte närmare och tyckte att den såg så jäkla stor ut så tog upp kikaren och konstaterad att det var en tjädertupp, mätte avståndet till 255m förlångt för mig. Åkte närmare 175m för långt tänkte jag (skall träffa nu efter bommen på orren) kom sen in på 154m och tog av skidorna gick ytterligare 10-15m och hamna på 141m då tänkte jag att nu får det räcka. La mig ner i snön med ryggsäcken som stöd fick han i kikaren f'n vad stor den är tyckte jag efter att bara sett orre igenom kikaren tidigare. Skottet gick och jag hade glömt ta på hörselskydden så träffen hördes tydligt och jag såg tuppen falla ner från trädet . Åkate fram och såg han ligga just under tallen, tog upp den tyckte att 8g Lapua Scenar var lite för arg på tuppen den hade rivit upp ett ca:4x4cm hål dock satt träffen bra mellan halsrot och Lung/hjärt parti så hela bröstet är helt Efter att fått fast tuppen på ryggsäcken så åkte jag mot bilen nöjd för dagen men tänkte att om jag får tillfälle på en orre igen så skulle jag testa, såg en som satt och spana och han såg mig smatidigt så då flög flocken med den. Äger ingen våg men skulle uppskatta tuppens vikt till 4,5kg +-2hg har hållt i en tupp på 4.8 och den här är i samma storlek. //Hjalle
Publicerat Januari 12, 200818 yr Även jag var ut en sväng idag. Possitivt: Strålande sol och rejäl upplega... Orrarna satt i träden som aldrig förr Negativt: Hittade ett gäng orrar men hade en myr mellan mig och dom så jag åkte in i skogen igen för att komma ut på ett annat ställe. Åker ut där jag tror det kommer att vara ca 100-120m kvar men ser i ögonvrån en mörk klump i en björk.... FAN i höna sitter ju bara 60m från mig. Kastar mig ner och väntar och då sätter sig en jävligt grann tupp i samma björk... Jävlar bössan är ju på ryggen ;D.. Försöker försiktigt få av mig ryggsäcken men dom upptäcker mig och lyfter. Åker ut på myren igen och ser att några sitter kvar i en hög jäkla tall. Avstånd 142m så det borde inte ha varit något problem men... Skottet går och tuppen flyger obehindrat iväg med polarna. Åker fram och kikar men hittar inga spår efter träff. Har ju dock varit med om att träffade fåglar inte lämnat något spår efter sig så jag sätter iväg efter flocken. Åker fram och tillbaka och kors och tvärs i en timme men hittar då inget.. Hur som helst blev jag så less över den missen så jag packade ihop och åkte hem. Vill helst inte skjuta mer innan jag testat bössan så jag åkte till en lämplig plats och tog fram tavlan(alltid i bagaget ). 3cm högt på 150m mot mitt i vid inskjutning så bössan går iaf bra. Höll lite högt för att inte ta filéerna eftersom tuppen satt rakt mot mig, så jag antar att jag sköt över eller vid sidan av halsen. Känns jävligt surt iaf och det var första missen sen jag bytte kula och laddning. BAH
Publicerat Januari 12, 200818 yr Även jag har varit ut.....snön har kommit till stan ;D ;D ;D Dock såg jag inte en enda fågel :'(....trist när vädret var sagolikt bra och all snö i träden och på marken gjorde att markerna såg ut som ett vykort...vackert som tusan!
Publicerat Januari 12, 200818 yr Grattis snopro!! Kul med en tjäder ;D Pitepalt: Jag brukar leta efter fåglar som sitter rakt mot mig, brukar ha mera att vingla på och så får man ju utgångshålet i ryggen vilket är bra ang köttförstöringen..... ( bättre ut i rygg- än ut i bröst ) Ja hur som helst var det tråkigt med bommen men bättre lycka nästa gång