Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat

Ett klart bevis på att alla kan få licens? ;)

Även om det tar lite extra tid för en del. :tongue:  :yes:

• Svar 2,2k
  • Visningar 269,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

Idag kom licensen på min 280.  10 dagar tog det o det är ju bra :) Men jag vet inte riktigt vad licenstanten har styr med när hon skrivit ut den.

I ansökan skrev jag "280Rem AI" Jag skippade metriskt benämning då vissa skriver 7x64 och vissa 7x64,5.

Men på Licensen står det  ".280 (7,1x66)"

Känns ju inte som helt optimalt om man skulle få försig att åka utomlands med vapnet och det inte står samma på pipan o licensen.

Försökte ringa min handläggare så fort jag såg det men hon var tydligen sjuk.

Får hoppas på att hon är tillbaka på Måndag.

Publicerat

Idag kom licensen på min 280.  10 dagar tog det o det är ju bra :) Men jag vet inte riktigt vad licenstanten har styr med när hon skrivit ut den.

I ansökan skrev jag "280Rem AI" Jag skippade metriskt benämning då vissa skriver 7x64 och vissa 7x64,5.

Men på Licensen står det  ".280 (7,1x66)"

Känns ju inte som helt optimalt om man skulle få försig att åka utomlands med vapnet och det inte står samma på pipan o licensen.

Försökte ringa min handläggare så fort jag såg det men hon var tydligen sjuk.

Får hoppas på att hon är tillbaka på Måndag.

Inte så smart att lägga ut hela ditt personnr på internet, låt bedragare få jobba lite innan i alla fall :)

Publicerat

Tack tänkte inte på det! Tar bort det!

Publicerat

4 vapen (HQV 8*57js, Belgisk 22lr Trombone, Belgisk sbs kal 16, S&S klass 2 drilling), inlämnat 2013-01-31, fick samtliga idag, ~3½v helt OK.

Inlämnad  på Kungsholmen.

Publicerat

Å jag väntar fortfarande... (Inlämnad 11/11-2012)

Fick iaf en tilldelad handläggare för 3 veckor sedan... Hon bedömde ytterligare 2 veckor då... (pga att den som skulle kontroller henne va sjuk)

Undrar om handläggaren i Skövde, som ska kontrolleras av en annan handläggare, skickar tillbaka det till Göteborg för att "godkännas" av en tredje allmighty-handläggare (läs; läggas på hög i ytterligare 3 månader innan någon kommer på att det ska skickas till mig...)

Men jag är inte bitter..............

Publicerat

Fick vänta i två månader i höstas (Stockholmspolisen) när jag sökte på mina första jaktvapen, en bock samt 30-06:a. Fick ett märkligt samtal från handläggaren som undrade vad jag skulle ha vapnen till. Jag sökte jaktlicens.
När jag mellandagarna sökte avlivningslicens för en Husqvarna enkelskottare 22 lr ställdes inga frågor. Det tog två månader innan licensen låg i brevlådan.

Publicerat

Är det jag som är dum/har missat något?

Jag trodde att man endast behövde motivera det 5e och 6e vapnet när man sökte licens för respektive? Fick ett brev idag där polisen krävde motivering för SAMTLIGA vapen i garderoben. Är inte det självskrivet att vapnet jag söker på är till andra ändamål när jag skickar med en motiveringen som förklarar vad jag ska ha det till?

Publicerat

http://www.polisen.se/Vasternorrland/Aktuellt/Nyheter/Vasternorrland/jan-mars/Forlangd-handlaggningstid-i-Sundsvall-/

Förlängd handläggningstid i Sundsvall

I och med vapenamnestin som gäller från den 1 mars till 31 maj 2013, förlängs handläggningstiden för vapenärenden i Sundsvalls närpolisområde.

- Vår vanligtvis korta handläggningstid i vapenärenden kommer under den nationella vapenamnestin 1 mars - 31 maj 2013 förlängas till mellan sex - åtta veckor. Vi hoppas på överseende med detta, säger Ulf Viklund kommissarie Sundsvalls närpolisområde.I övriga närpolisområden i länet gäller handläggningstiden fyra till sex veckor.

Amnestin innebär att den som innehar skjutvapen eller ammunition utan att ha rätt till det inte ska dömas till ansvar för innehavet om han eller hon lämnar in egendomen till polisen under perioden mars-maj 2013.Syftet med amnestin är att minska antalet illegala vapen i samhället.

Hur mycket arbete kräver egentligen ett amnestivapen? Registrera det som inkommet med serienummer. Slänga i destruktionslådan. Klart.

Detta lär ju drabba en hel del andra regioner också

Lyckades få mig ett lånetillstånd på en dag här i Sundsvall, så har bara goda erfarenheter av dem personligen.

Publicerat

Fick hem licensen idag på första klass 1! Lämnades in den 13/2-2013 och klar den 28/2.  Det är ju en handläggningstid på precis över 2 veckor och i Västra Götaland!!  :thumbsup:  Det får ändå räknas som riktigt godkänt. 

Men nu står man ju lite tagen på sängen och har inte köpt kikare till pangen.... :wallbash:

Publicerat

Fick hem licensen idag på första klass 1! Lämnades in den 13/2-2013 och klar den 28/2.  Det är ju en handläggningstid på precis över 2 veckor och i Västra Götaland!!  :thumbsup:  Det får ändå räknas som riktigt godkänt. 

Men nu står man ju lite tagen på sängen och har inte köpt kikare till pangen.... :wallbash:

Det tar sig sa pyromanen. :thumbsup:

Publicerat

Det måste ha blivit nåt fel!!   :woot:    Denna handläggare är nog sjukskriven , Utbränd/utmobbad eller befodrad vid det här laget ! :smile:

grattis!

mvh Y

Publicerat

Är detta något polisen har stöd av i vapenlagstiftningen?

post-3577-0-56947800-1362516181_thumb.jp

Plus att jag fick ett annat brev. Detta var budskapet:

"Komplettering av vapenansökan

Motivering 5-6 jaktvapnet

- behovsmotivering; se bilaga

Du har i din ansökan endast lämnat motivering för det sökta vapnet. Motivering av samtliga vapen skall inkomma för att vi ska kunna handlägga ärendet vidare..."

Publicerat

Sounds like fun Höftskjutaren, som tur är finns det så mkt olika jakt så det är inte svår motiverat. Inte ens tre klass ett är svårt.

Publicerat

Är detta något polisen har stöd av i vapenlagstiftningen?

attachicon.gifimage.jpg

Plus att jag fick ett annat brev. Detta var budskapet:

"Komplettering av vapenansökan

Motivering 5-6 jaktvapnet

- behovsmotivering; se bilaga

Du har i din ansökan endast lämnat motivering för det sökta vapnet. Motivering av samtliga vapen skall inkomma för att vi ska kunna handlägga ärendet vidare..."

I Kalmar har de också börjat med detta, såhär är det här:

Vapen 1-4, ingen motivering

Från vapen 5 Då ska användningsområdet för alla vapen i garderoben beskrivas för att belysa behovet av vapen 5.

Samma när vapen 6 sökes, då ska användningsområdet för alla 6 vapen beskrivas för att belysa behovet av vapen 6.

Det går ju bra att skriva ner samma motivering om 5:e och 6:e vapnet söks samtidigt.

Söker du fler än 3 klass1-vapen vill de att du anstränger dig lite med motiveringen för de olika användningsområdena, (ex olika piplängd och kaliber mm.)

Så är det i Kalmar iallafall.

Publicerat

Sounds like fun Höftskjutaren, som tur är finns det så mkt olika jakt så det är inte svår motiverat. Inte ens tre klass ett är svårt.

Håller med. Det var inte speciellt svårt att motivera men ser man till vapenlagstiftningen så ska man inte behöva göra det...

Känslan är mer; Jävlas dom med mig så kan ju inte jag vara sämre :)

Publicerat

I Kalmar har de också börjat med detta, såhär är det här:

Vapen 1-4, ingen motivering

Från vapen 5 Då ska användningsområdet för alla vapen i garderoben beskrivas för att belysa behovet av vapen 5.

Samma när vapen 6 sökes, då ska användningsområdet för alla 6 vapen beskrivas för att belysa behovet av vapen 6.

Det går ju bra att skriva ner samma motivering om 5:e och 6:e vapnet söks samtidigt.

Söker du fler än 3 klass1-vapen vill de att du anstränger dig lite med motiveringen för de olika användningsområdena, (ex olika piplängd och kaliber mm.)

Så är det i Kalmar iallafall.

Hmm, undrar om dom kommer undan med det då de skriver typ "om ingen motivering inkommer så bedöms ärendet på befintliga uppgifter" vilka på svenska betyder "motivera annars kan du fetglömma att du får ha några fler vapen"...

Jag har hört att det är bra med egna initiativ men nån motta får det väl vara...

Publicerat

Hmm, undrar om dom kommer undan med det då de skriver typ "om ingen motivering inkommer så bedöms ärendet på befintliga uppgifter" vilka på svenska betyder "motivera annars kan du fetglömma att du får ha några fler vapen"...

Jag har hört att det är bra med egna initiativ men nån motta får det väl vara...

Vill du ha hjälp med motiveringen?

Publicerat

Vill du ha hjälp med motiveringen?

Tack för erbjudandet men motiveringen är färdigformulerad och inskickad. Skrev typ: .222/räv, .308/rådjur etc.

Det som irriterar mig är att detta inte ska behövas! Dom hittar på egna regler för att försvåra för de som söker samt för sig själva, iom att fler med mig förmodligen inte motiverar sina övriga vapen eftersom det inte ska behövas.

• 2 weeks later...
Publicerat

Nu är vi tydligen nere på 10 dagar i Västra Götaland :woot:

Publicerat

Det är ju ett steg i rätt riktning. :thumbsup:

Publicerat

Lämnade in ansökan 18/2 i Karlshamn, Blekinge. Fick den idag, 4 veckor och 4 dagar senare.

• 2 weeks later...
Publicerat

I skåne tog det 9 veckor att få mitt första tillstånd på en hagelbock, efter 7 veckor mejlade jag polisen eftersom jag även lämnat in en ansökan för en Schulz  & Larsen 30-06 om det möjligen gick att behandla båda ansökningarna samtidigt för att förkorta arbetstiden. Polisen ringer upp mig för att fråga om mitt vapenskåp var godkänt, trots märke och modell var med på ansökan, jag svarar att det är godänt och då var allt ok, jag frågar då om det finns möjlighet att behandla båda ansökniongarna samtidigt men det fanns det inga möjlightetr för de har så många ansökningar så alla måste tas i rätt ordning. 

Inte konstigt att det tar tid!

I morgon sker första kråkjakten med nya Berettabocken!

Publicerat

Faaan! 

Kom just på en jävligt dryg grej, hade tänkt ta tag i hagellicensen då jag gått och dragit på den då jag haft "annat" för mig senaste året så tänkte jag att det var dags nu så fort snön smält. Tänkte det kunde vara fint med en hagelbössa till sommarens kaninjakt...sen kom jag på att jag flyttat från Uppsala där ansökningstiden sist var på 2 timmar...och flyttade till Märsta = Stockholm = Får ont i magen för jag tror inte jag kommer hinna få licens på hagelbrakaren innan sommaren :-\

Någon som har koll på ansökningstiden i Märsta? Eller är det bara åka till Uppsala med ansökan och lämna in den sen och lite gott fikabröd och hoppas det löser sig :P ?

Publicerat

Väntar på licensen på tredje vapnet nu, 6 veckor prick idag, ingen licens på lådan, de två första tog 6 veckor vardera, trodde i min enfald att det skulle gå lite snabbare när man var inne i systemet så att säga, just den här tiden på året lär de ju inte vara dränkta i ansökningar heller, aja, det är bara en 22:a jag väntar på så det är ingen stress, men ändå..