Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat

Hej,gå in på ditt läns polishemsida. Där brukar ungefärlig väntetid stå.

Väntar själv,i Västmanland är den 8 veckor. "Bara"3 veckor kvar nu....

/Lars.

Max 3 dagar i Norrbotten. 1 dag om åker ner till Luleå och ber man licenstanten snällt så kan det gå snabbare. :thumbsup:  :yes:  :whistling:  :laugh:

• Svar 2,2k
  • Visningar 269,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

För er i Dalarna kan jag meddela att de håller på att skola in en ny handläggare, man kan ju tycka att det ska snabba på processen men icke :D

Publicerat

Senaste given i VG när det gäller enhandsvapen för målskjutning är, efter att ha väntat i flera månader på handläggare och avkrävts det ena påhittet efter det andra utan hänvisning till lagrum, att det nu tar 6-8 veckor innan beslutsfattaren lämnar besked.

Handläggaren förbereder allt men ändå ska det ta 6-8 veckor för ett enkelt j-a svar...

Publicerat

För er i Dalarna kan jag meddela att de håller på att skola in en ny handläggare, man kan ju tycka att det ska snabba på processen men icke :D

Det låter ju bra, hoppas det kommer snabba upp det hela lite längre fram då. :) Lämnade som sagt in en licenansökan idag men iom. att jag inte har gjort högviltprovet än (trasig älgbana... suck...) så kommer det dröja några veckor innan jag kan skicka in för älgstudsaren, så då är det väl mitt i semestertider... Det är jobbigt att vänta...

Publicerat

Min kollega har väntat sen mitten på december. Nu ringde de för några veckor sedan och sa att de slarvat bort originallicensen. Bra jobbat!

Publicerat

Min kollega har väntat sen mitten på december. Nu ringde de för några veckor sedan och sa att de slarvat bort originallicensen. Bra jobbat!

Sanslöst! Och vem ska betala för det slarvet tro? Inte är det polisen iaf..

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2

Publicerat

I tisdags kom min licens på kombi (tredje bössan) som jag lämnade in 15 april.

5 veckor alltså vilket känns överkommligt. Västra götaland (Skövde).

Publicerat

Bor i VG. Väntat sedan 22:a november på licensansökan på fjärde och femte bössan. När jag hörde av mig i april sa de enbart att det skulle dröja ytterligare en tid. I mitten av maj kom ett brev om att de underkänner en av mina motiveringar och vill ha ett yttrande av mig. Detta är inskickat nu. Nu har vi alltså passerat ett halvår för två sketna jaktbössor. Suck!!!

Publicerat

Bor i VG. Väntat sedan 22:a november på licensansökan på fjärde och femte bössan. När jag hörde av mig i april sa de enbart att det skulle dröja ytterligare en tid. I mitten av maj kom ett brev om att de underkänner en av mina motiveringar och vill ha ett yttrande av mig. Detta är inskickat nu. Nu har vi alltså passerat ett halvår för två sketna jaktbössor. Suck!!!

Ja, och under tiden har jag fått två licenser på en vecka vardera samt den sista nu på en 338 Lapua (som sjätte jaktvapen) på fyra veckor. Vi har bägge lämnat in ansökningarna i Göteborg och ändå är det så här stora skillnader. Helt otroligt! :yucky:

Publicerat

Är det inte dags att du går till högre ort o frågar hur det går med din ansökan???

Publicerat

Är det inte dags att du går till högre ort o frågar hur det går med din ansökan???

Vilken högre ort? Jag är nog inte riktigt med. Jag har ju inget formellt beslut jag kan överklaga.

Eller menar du att det enda som återstår är att be till Gud? Isåfall - redan provat - funkade inte :wink:

Publicerat

Vilken högre ort? Jag är nog inte riktigt med. Jag har ju inget formellt beslut jag kan överklaga.

Eller menar du att det enda som återstår är att be till Gud? Isåfall - redan provat - funkade inte :wink:

Till ansvarig chef o fråga hur länge det ska ta, menade jag. Du har ju väntat sedan 22/11-12 och det är ju alldeles för länge.

Det ska ju inte ta så länge om man jämför med andra boende i ditt län så har det gått snabbare för dom utan att nämna några namn.

Publicerat

Till ansvarig chef o fråga hur länge det ska ta, menade jag. Du har ju väntat sedan 22/11-12 och det är ju alldeles för länge.

Det ska ju inte ta så länge om man jämför med andra boende i ditt län så har det gått snabbare för dom utan att nämna några namn.

Det har ju gått snabbare för vissa, onekligen. Exabit har väl hunnit byta bössa tre gånger sedan jag lämnade in mina licenser  :sad:

Jag tog kontakt med dem i April efter att Exabit fått en licens på en vecka. Jag var ju övertygad om att något blivit fel och att någon på licensenheten skulle be om ursäkt, ungefär. När vederbörande skrev att det skulle ta "en liten tid till" blev jag naturligtvis uberförbannad, Först tänkte jag att skulle ringa dem och ställa dem tilll svars, kan inte förneka att det hade känts rätt gott att sätta någon på plats på tillståndsenheten. Tyvärr är man ju i beroendeställning till dem till viss del... Hursomhelst, när jag väntat en vecka så att den värsta ilskan gått över och jag tänkt ringa infann sig istället en känsla av att "jag vet inte, jag bryr mig inte och det spelar ingen roll ändå".

De får göra vad de känner för - och det är inte det att jag normalt sett lägger mig platt inför tillståndsenheten (Min Mini-14 kämpade jag en del för att få ha kvar) - jag orkar bara inte bry mig. Är de så jävla dumma att de tror att det spelar någon roll om jag har fyra eller fem jaktvapen hemma så är det mest tråkigt för deras skull.

Bara ännu ett skäl att immigrera från vad det här landet blivit till... (Fan, jag låter som en sur 85-åring, jag är ju 32 år för i helvete  :smile: )

Publicerat

Förresten, är det någon här som har sökt och fått licens beviljad på ett jaktvapen med motiveringen att det ska användas till utlandsjakt (T ex för en .416 - Motivering: Jakt på buffel i Afrika)?

Det var just detta som de inte accepterade i mina motiveringar.

Publicerat

Det har ju gått snabbare för vissa, onekligen. Exabit har väl hunnit byta bössa tre gånger sedan jag lämnade in mina licenser  :sad:

Jag tog kontakt med dem i April efter att Exabit fått en licens på en vecka. Jag var ju övertygad om att något blivit fel och att någon på licensenheten skulle be om ursäkt, ungefär. När vederbörande skrev att det skulle ta "en liten tid till" blev jag naturligtvis uberförbannad, Först tänkte jag att skulle ringa dem och ställa dem tilll svars, kan inte förneka att det hade känts rätt gott att sätta någon på plats på tillståndsenheten. Tyvärr är man ju i beroendeställning till dem till viss del... Hursomhelst, när jag väntat en vecka så att den värsta ilskan gått över och jag tänkt ringa infann sig istället en känsla av att "jag vet inte, jag bryr mig inte och det spelar ingen roll ändå".

De får göra vad de känner för - och det är inte det att jag normalt sett lägger mig platt inför tillståndsenheten (Min Mini-14 kämpade jag en del för att få ha kvar) - jag orkar bara inte bry mig. Är de så jävla dumma att de tror att det spelar någon roll om jag har fyra eller fem jaktvapen hemma så är det mest tråkigt för deras skull.

Bara ännu ett skäl att immigrera från vad det här landet blivit till... (Fan, jag låter som en sur 85-åring, jag är ju 32 år för i helvete  :smile: )

Ok! Det var exabit jag jämförde med. Det är väldigt konstigt att det ska ta så lång tid för vissa och snabbt för andra i samma län. :ohmy:  :ohmy:  :ohmy:  

Du kan ju flytta norr ut. 3 dar från Kalix till Licensen ligger i lådan och då ska den till Luleå o vända. 

1 dygn om du åker till Luleå med ansökan o lämna in den där.

Mindre än ett dygn om du lämnar den till den rätte handläggaren som var i Kalix innan. :thumbsup:

Publicerat

Förresten, är det någon här som har sökt och fått licens beviljad på ett jaktvapen med motiveringen att det ska användas till utlandsjakt (T ex för en .416 - Motivering: Jakt på buffel i Afrika)?

Det var just detta som de inte accepterade i mina motiveringar.

Jag har 3 klass 1 men inte har jag behövt ge någon motivering till 416 rem mag.

Jag vill bara att det ska göra jävligt ont på nalle den dagen jag träffar på den i skogen under lovlig jakttid.

Publicerat

Ytterligare en anledning att flytta norrut med andra ord... En vecka har gått nu, minst 3 kvar. Tiden går sjukt sakta...

Publicerat

Ytterligare en anledning att flytta norrut med andra ord... En vecka har gått nu, minst 3 kvar. Tiden går sjukt sakta...

Jepp! :thumbsup: Sjukt lång väntan för att få en licens. :sad:

Publicerat

Ok! Det var exabit jag jämförde med. Det är väldigt konstigt att det ska ta så lång tid för vissa och snabbt för andra i samma län. :ohmy:  :ohmy:  :ohmy:  

Du kan ju flytta norr ut. 3 dar från Kalix till Licensen ligger i lådan och då ska den till Luleå o vända. 

1 dygn om du åker till Luleå med ansökan o lämna in den där.

Mindre än ett dygn om du lämnar den till den rätte handläggaren som var i Kalix innan. :thumbsup:

1-3 dygn för en licens? Ljuva tanke. Det är ju ungefär bara 60-200 gånger snabbare än vad det tagit för mig här i Västra Götaland :ohmy:

Kan det till och med vara så att det anses okej att tycka det är roligt att skjuta i Norrland? Beror det isåfall måhända på att norrlänningar helt enkelt är smartare än folk här nere i VG-regionen? Man börjar nästan undra :wink:

Publicerat

1-3 dygn för en licens? Ljuva tanke. Det är ju ungefär bara 60-200 gånger snabbare än vad det tagit för mig här i Västra Götaland :ohmy:

Kan det till och med vara så att det anses okej att tycka det är roligt att skjuta i Norrland? Beror det isåfall måhända på att norrlänningar helt enkelt är smartare än folk här nere i VG-regionen? Man börjar nästan undra :wink:

Ja, du läste rätt! :thumbsup: Haha! Det är en viss skillnad på handläggningstiden mellan länen, och hela Norrbotten har ju bra mycket befolkning än hela V G. Vi är mindre <200 000 inv.

Ja, det tror jag och det är ju inget nytt att vi är smartare än sörlänningar på många sätt. :wink:  :thumbsup:  :cool:  :whistling:  Åh, ja och det är väl inte hela svaret på din fråga. Det var så från början så hade vi en handläggare i Kalix o hon var snabb o effektiv av sig o då tog det bara 1 dygn man kunde få den samma dag om man hade tur. :thumbsup: Länspolismästaren ville ha henne till Luleå för att handläggarna att jobba effektivt så förlorarna är kalixborna i detta. :sad:

Våran handläggare fick fart på dom i Luleå så nu går alla licenser ut på 1-3 dygn och sedan har dom en handläggare i Gällivare som tar hand om norra länsdelen. Så alla licenser handläggs på 2 ställen i länet.  :thumbsup:

Publicerat

Skriv dig lite snabbt i ett län men snabb handläggning, så fort du har licensen i handen skriv tillbaka dig =) 

Publicerat

Skriv dig lite snabbt i ett län men snabb handläggning, så fort du har licensen i handen skriv tillbaka dig =) 

Haha, Man kan ju alltid försöka! :woot:

Publicerat

Förresten snackade jag lite licenstider i Dalarna med en som var rejält insatt i hur det låg till i vårat distrikt, han sa att de strävar efter att skicka licensen efter 4 veckor även fast den var klar redan efter 2-3 veckor.

Publicerat

Skickade in en ansökan på en 22a den 11. April. Ringde direkt och frågade hur de ligger till med handläggningstiden. '3 veckor' lovade de då. Idag, drygt 6 veckor senare, har jag fortfarande ingen licens. Ringde efter 3, 4 och 5 veckor och fick alltid samma svar. 'vi håller på med just det datum du skickade in din ansökan, du bör ha den inom en vecka' Samma svar idag också när jag ringde.... Man blir lite less på't.

Det här är i Stockholms län

Publicerat

Tanken har slagit mig :thumbsup:

Skulle bara haft någon som vidarebefodrade posten... Isjonsson, vill du tjäna en hacka som bulvan? :biggrin: