Publicerat Maj 29, 201313 yr Skriv dig lite snabbt i ett län men snabb handläggning, så fort du har licensen i handen skriv tillbaka dig =)Det har ju redan provats med framgång av en kille i Göteborg som skrev sig i Karlstad och fick licensen rätt fort. Problemet blir väl om Polisen får för sig att vilja komma hem och kolla förvaringen i samband med ansökan Annars - varför inte?
Publicerat Maj 29, 201313 yr Förresten snackade jag lite licenstider i Dalarna med en som var rejält insatt i hur det låg till i vårat distrikt, han sa att de strävar efter att skicka licensen efter 4 veckor även fast den var klar redan efter 2-3 veckor. Varför!?
Publicerat Maj 29, 201313 yr Lämnade in ansökan för vapen nr 7 kring lucia 2012. Tydligen har de svårt att bestämma sig här i västra götaland om jag skall bli betrodd eller ej med detta vapen för jag har fått göra en komplettering därutöver har jag hört nada.
Publicerat Maj 29, 201313 yr Skickade in en ansökan på en 22a den 11. April. Ringde direkt och frågade hur de ligger till med handläggningstiden. '3 veckor' lovade de då. Idag, drygt 6 veckor senare, har jag fortfarande ingen licens. Ringde efter 3, 4 och 5 veckor och fick alltid samma svar. 'vi håller på med just det datum du skickade in din ansökan, du bör ha den inom en vecka' Samma svar idag också när jag ringde.... Man blir lite less på't. Det här är i Stockholms län Och så dimpade licensen ner i lådan idag!
Publicerat Maj 29, 201313 yr Det har ju redan provats med framgång av en kille i Göteborg som skrev sig i Karlstad och fick licensen rätt fort. Problemet blir väl om Polisen får för sig att vilja komma hem och kolla förvaringen i samband med ansökan Annars - varför inte? Jag skrev mig hos föräldrarna i Uppsala igår och skickade in ansökan idag med post. Återkommer så fort jag har licensen =) blev dock en sk inköpslicens då jag inte bestämt mig vilken hagel 12:a jag vill ha ännu så med lite tur kan jag hämta ut en bössa på måndag...återkommer hur försöket gått! Om polisen önskar kolla ens förvaring så brukar det ju alltid vara ute i god tid/någon vecka innan eller två. På den tiden har du utan problem fått licensen, hämtat bössan, skrivit tillbaka dig till där du bor och hunnit med en tur eller två i skogen =)
Publicerat Maj 30, 201313 yr Jag betalade 13:e april, igår ringde handläggaren för lite informationsöverföring, men inte som jag trodde för att fråga mig något utan för att förklara att det kommer ett inköpstillstånd för geväret men inte för dämpare eftersom jag inte äger nåt gevär klass 1-2 än. Men om jag bara skickar in tillverkningsnummer för båda två samtidigt kommer båda licenserna tillsammans. Stockholm.
Publicerat Maj 30, 201313 yr I Västernorrland verkar det som om dom har vikt torsdagar till att arbeta med licensansökningar. Gud allena vet vad dom sysslar med resten av veckan. Samtliga förfrågningar från polisen om mina licenser har kommit på torsdagsförmiddagar, sedan har licenserna legat i brevlådan dagen efter... Tre till fyra veckor har det tagit för ansökningarna att bli beviljade nu under april-maj. Trots allt en helt ok handläggningstid.
Publicerat Maj 30, 201313 yr Det låter ju bra, hoppas det kommer snabba upp det hela lite längre fram då. Lämnade som sagt in en licenansökan idag men iom. att jag inte har gjort högviltprovet än (trasig älgbana... suck...) så kommer det dröja några veckor innan jag kan skicka in för älgstudsaren, så då är det väl mitt i semestertider... Det är jobbigt att vänta...Skicka in ansökan ändå!Komplettera sedan med bevis på avlagt högviltsprov. Då ligger du lite bättre till i kön, så att säga. Det är ju datum för inlämnandet som gäller, och troligen lär du ju hinna skjuta högviltsprovet innan licensansökningen behandlas.
Publicerat Juni 3, 201313 yr Gud allena vet vad dom sysslar med resten av veckan. Det vet vi ju, men det skulle vara intressant att veta om väntetiden för alla de andra sorternas tillstånd är lika lång. Kan ju faktiskt finnas viss logik att ta en sort i taget om man t ex kan klara av flera ärenden med en inloggning i något system vilket troligen gäller för åtminstone jaktvapen.
Publicerat Juni 3, 201313 yr Jag skrev mig hos föräldrarna i Uppsala igår och skickade in ansökan idag med post. Återkommer så fort jag har licensen =) blev dock en sk inköpslicens då jag inte bestämt mig vilken hagel 12:a jag vill ha ännu så med lite tur kan jag hämta ut en bössa på måndag...återkommer hur försöket gått! Om polisen önskar kolla ens förvaring så brukar det ju alltid vara ute i god tid/någon vecka innan eller två. På den tiden har du utan problem fått licensen, hämtat bössan, skrivit tillbaka dig till där du bor och hunnit med en tur eller två i skogen =) Haha, Man kan ju alltid försöka! Tanken har slagit mig Skulle bara haft någon som vidarebefodrade posten... Isjonsson, vill du tjäna en hacka som bulvan? Sådär ja =) fick licensen idag! La ansökan på lådan i onsdags och den trillade in idag...gick kanon! Ska hämta ut bössan i veckan så fort jag får tid Tog 5 dagar inklusive helgen och postgång istället för att köra på Stockholms väntetid på 4-8 veckor Nu är det bara skriva sig tillbaka i Märsta
Publicerat Juni 4, 201313 yr Suck... Varför bor man i västkustens Fjollträsk? Ska man nu börja skjuta enhandsvapen i höst också så är det väl ett mirakel om man har licensen på första vapnet inom två år. Nej, jag är inte bitter
Publicerat Juni 4, 201313 yr Sådär ja =) fick licensen idag! La ansökan på lådan i onsdags och den trillade in idag...gick kanon! Ska hämta ut bössan i veckan så fort jag får tid Tog 5 dagar inklusive helgen och postgång istället för att köra på Stockholms väntetid på 4-8 veckor Nu är det bara skriva sig tillbaka i Märsta Bra jobbat!
Publicerat Juni 4, 201313 yr Jag skickade in inköpsansökan på två vapen till Värnamo. Efter tre veckor kom ansökan tillbaka, ska skickas till Jönköping (dålig koll från min sida) Skickade in på nytt till Jönköping och efter fem dagar låg det i brevlådan, absolut helt OK Leif
Publicerat Juni 4, 201313 yr Jag skickade in inköpsansökan på två vapen till Värnamo. Efter tre veckor kom ansökan tillbaka, ska skickas till Jönköping (dålig koll från min sida) Skickade in på nytt till Jönköping och efter fem dagar låg det i brevlådan, absolut helt OK Leif Vad var det som avgjorde att den skulle till Jönköping egentligen? Jag undrar eftersom jag lämnade in min första licensansökan i Värnamo i förra veckan... /Patrik
Publicerat Juni 4, 201313 yr Jag skickade in inköpsansökan på två vapen till Värnamo. Efter tre veckor kom ansökan tillbaka, ska skickas till Jönköping (dålig koll från min sida) Skickade in på nytt till Jönköping och efter fem dagar låg det i brevlådan, absolut helt OK Leif Det var samtidigt slött från polisen i Värnamo att inte vidarebefordra din ansökan till JKPG. Det skickas ju ändå post mellan bägge stationerna dagligen. Jag kan lämna min i Kalix o bet. så skickar polisen den vidare till Luleå utan några som helst problem el. diskussioner. Vi har bara 2 ställen i länet som behandlar licenser. Luleå o Gällivare. Rationaliserat heter det visst.
Publicerat Juni 4, 201313 yr Det vet vi ju, men det skulle vara intressant att veta om väntetiden för alla de andra sorternas tillstånd är lika lång. Kan ju faktiskt finnas viss logik att ta en sort i taget om man t ex kan klara av flera ärenden med en inloggning i något system vilket troligen gäller för åtminstone jaktvapen. Så sant...
Publicerat Juni 4, 201313 yr Det var posten som returnerade mitt brev med motiveringen att det inte fans någon eftersändning till polisen i Jönköping. Jönköping sorterar och delar ut handläggare efter vad jag har förstått. Fast det var länge sedan jag ansökte förra gången tidigt 80-tal och då skickade man in till Värnamo. Fast 5 dagar när det väl kom till rätt ställe går nog inte att klaga på..... jo kanske om man bor i Norra Svedala Leif
Publicerat Juni 4, 201313 yr Det var posten som returnerade mitt brev med motiveringen att det inte fans någon eftersändning till polisen i Jönköping. Jönköping sorterar och delar ut handläggare efter vad jag har förstått. Fast det var länge sedan jag ansökte förra gången tidigt 80-tal och då skickade man in till Värnamo. Fast 5 dagar när det väl kom till rätt ställe går nog inte att klaga på..... jo kanske om man bor i Norra Svedala Leif Ok! När jag har lämnat in licensansökan så har jag gått in polisstationen, Kalix o lämnat ansökan o bet. där och då blir det någon stämpel att jag har bet. el. kvitto. Jag vet inte. När jag bodde i Aneby så skickades den till Eksjö men det var som sagt vad på -80-talets mitt. Nej, det ska du inte klaga på.
Publicerat Juni 6, 201313 yr Igår damp licensen på mina Remington 700 ner. Den som väntar på något gott... Tjoho!!!
Publicerat Juni 6, 201313 yr Igår damp licensen på mina Remington 700 ner. Den som väntar på något gott... Tjoho!!! ÄNTLIGEN!!! Grattis!
Publicerat Juni 10, 201313 yr Är så trött....lämnade in licens för en Sako Black Bear i Norrköping den 15:e maj. Det brukar ta runt 10 dgr....nu min 6 veckor. Handläggaren lät trött och uppgiven, "det är så mycket här, vi är två man kort, kan inte prioritera dig bara för att du ringer, snart är de semester också"....jösses... iPad Tapatalk HD
Publicerat Juni 10, 201313 yr ÄNTLIGEN!!! Grattis! Tack! Vapnena är skickade från Fjollträsk, borde komma imorgon. Som julafton och födelsedag på samma gång
Publicerat Juni 10, 201313 yr Tack! Vapnena är skickade från Fjollträsk, borde komma imorgon. Som julafton och födelsedag på samma gång Varsågod! Ungefär så ja!