Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat
tackar. men hur skall jag gå tillväga då jag inte hartillgång till 200 m bana? har bara 75,100,150,300 ? :/

Själv sätter jag upp dubbla tavlor på 300 meter och skjuter 200 meter från 100 meterstavla, vad jag vill minnas så är just 300-100=200, har inte kollat med "tävlingsledningen" men antagit att det är godkänt!! :unsure:

/Mr Bängelsson

• Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat

jahapp....nu har man skjutit sin första månadstävling.....gick åt h-vete om jag får säga det själv.....men det tog iaf tavlan :D

Publicerat
Själv sätter jag upp dubbla tavlor på 300 meter och skjuter 200 meter från 100 meterstavla, vad jag vill minnas så är just 300-100=200, har inte kollat med "tävlingsledningen" men antagit att det är godkänt!! B)

/Mr Bängelsson

tyvär har vi 100 och 75 banan sedan en annan bana på 300 och 150 :/ och där emmellan är det fullt med risk skit och vatten :D vill inte ligga där oh skjuta :D

Publicerat

Tycker det verkar oroveckande lungt här ;)

Jag funderar på att återmontera 6-18 swarren inför nästa jakt för orrarna gjorde narr av mig på senaste hundjakten då jag endast lyckades få syn på 2st av det 15tal hunden skällde :D Sedan så har orrarnatupparna nu redan samlats så jag tror jag kommer att "offra" några förmidagar på nästa jakt till orrskytte utan hund bara som hämd :P

Sedan innebär detta att jag även kommer att skjuta cupen nästa månad och pipan till 6br:en är beställd så det kommer nog att skjutas flitigt vintern igenom för mig :D

Publicerat
  • Författare

Jag tror att jakten kommer före skytte så här års för de flesta.

Hur det blir för mig i oktober vet jag inte än då jag dels inte har monterat min nya kikare på 308an(Burrisen är inte kvar) dessutom väntar jag in en ljuddämparlicens till den vilken dag som helst och då ska den till smeden.

Annars är jag sjukt sugen på att prova min nya 6-24 för att se vad jag kan prestera med en sådan :D

I värsta fall kan jag ju skjuta cupen med min 30-30 ;) 5ggr förstoring på 300m :D undrar hur högt jag måste hålla över?

Vi kanske bara blir tre som skjuter denna månaden.

/Micke

Publicerat

Jag ska försöka skjuta den här månaden, men det blir tidigast i nästa vecka.

Publicerat

Ska nog få nån timme över till banan :D....pissresultatet sist måste ju överträffas!

Publicerat

Klart jakten går före men nog hinner jag på banan minst en gång i månade ändå :D

Edit: Micke visst har 30-30 och 7mmBR ganska samma prestanda?

Publicerat

Jag håller på att olja och porfylla för fullt. på söndag så kommer trästocken att åka på och då blir det cupen!

MVH/Jocke

Publicerat

Joho... :D

Vilka sköningar ni är här , det verkar vara mycket bättre stämning på det här forumet även om jag känner igen en del från Robsoft där det ofta kan bli ganska Skitviktigt och en massa onödiga ordväxlingar , man kan kanske få bli adopterad B)

Anyhow.... B)

Den här tävlingen bara MÅSTE jag vara med på , vilka är reglerna förutom de med stöden , jag läste på någon sida före och såg jag att någon skrev att man inte fick skjuta tävlingen samma dag som man testskjutit/skottställt , right ?

Tavlan , måttkoll

Skrev ut en tavla men är osäker om det blev tätt då 1:an och 2:ans ring går utanför sidan , om jag mäter på 9:ans innerkant så har jag 40mm och på 5:ans innerkant 118mm , verkar det vara rätt ?

Detta är vapnet som jag kommer att skjuta med , en Tikka Master SS 308Win med 65cm L-W pipa isatt av Stig Sundberg , egentillverkad lamminatkolv , Bushnell 6500 2,5-16x42

20080128372.jpg

Publicerat
Joho... B)

Vilka sköningar ni är här , det verkar vara mycket bättre stämning på det här forumet även om jag känner igen en del från Robsoft där det ofta kan bli ganska Skitviktigt och en massa onödiga ordväxlingar , man kan kanske få bli adopterad :D

Anyhow.... B)

Den här tävlingen bara MÅSTE jag vara med på , vilka är reglerna förutom de med stöden , jag läste på någon sida före och såg jag att någon skrev att man inte fick skjuta tävlingen samma dag som man testskjutit/skottställt , right ?

Tavlan , måttkoll

Skrev ut en tavla men är osäker om det blev tätt då 1:an och 2:ans ring går utanför sidan , om jag mäter på 9:ans innerkant så har jag 40mm och på 5:ans innerkant 118mm , verkar det vara rätt ?

Detta är vapnet som jag kommer att skjuta med , en Tikka Master SS med 65cm L-W pipa isatt av Stig Sundberg , egentillverkad lamminatkolv , Bushnell 6500 2,5-16x42

20080128372.jpg

Välkommen hit..

Om du kollar på försat sidan på denna tråd så hittar du både tavla och regler, tror att du skrivit ut rätt tavla för mina blir så med.

Ser ut att vara en trevlig pang du har. B) blir lite avis då du säkert petar ner mig ett steg till på stegen :D

Vilken kaliber är det på den?

Jag bara måste fixa mera ammo o tid till att skjuta sep serien, mitt vapen är inte som det ksa just nu men jag provar nog ändå B)

Mvh Lasse

Publicerat

Hejsan Anders!

Välkommen hit! Klart vi vill adoptera dig från "the other side" ;)

Trevlig bössa och framför allt trevligt kikarsikte!

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Tavlan , måttkoll

Tja Anders ;)

Du är mer än välkommen att tävla! Ju fler desto roligare!

Din tavla har rätt format och din rigg ser väldigt giftig ut ;)

Ser fram mot ditt bidrag.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Snyggt skjutet Sako! KUL :wub:

Några funderingar.

Det kan inte vara så att det låga träffläget beror på att bössan är inskjuten i högsommarvärme typ 15grader varmare än vad det är nu?

En tumregel är annars ett klick upp per varje fem graders tempfall.

Högerträffläget på 300m? Vind?

/Micke

Publicerat

Tacktack! Fast jag förtjänar inga ryggdunkar än, hehe...

Hade faktiskt mina funderingar om det var värmen, men det var ganska varmt här idag (16 grader) och enligt mina anteckningar så gjordes inskjutning vid ca 18-20 grader.

Ja på 300 är det ganska säkert vinden som gjort sitt, kände när jag hämtade tavlorna att det var en bris som inte kändes vid skjutplatsen.

Tack för att du analyserar, tar emot alla tips jag kan få.

Publicerat
  • Författare

Din bakre tygsäck ser inte helt stadig ut :wub:

Jag hade lite grann samma problem som dig med min förra monopod som var allt annat än stadig-spridning i höjdled.

Krympte höjdspridningen ordentligt med ett stabilt bakre stöd.

/Micke

Publicerat

Snygga serier Sako. :blush:

Om bara höjden stämmt lite bättre hade du nosat på pallen.

Man ska ha olika ursäkter när det inte går som man har tänkt sig, vad skulle det annars vara, mitt fel :D nej inte en chans :blush::wub:

Lasse

Publicerat

Sako, är det inte vind på 200 meter oxå? Sned motvind eller vind + rekylupptagning?

Mycket bra skjutet! Får du in dem i centrum blir du farlig :D

Publicerat

Är nog som du säger, vind+rekylupptagning.

Ja ambitionen är ju att förbättra såväl centrering som höjdspridning. Fast hur lång vägen dit blir får man se :D

Publicerat

Snyggt Sako och väldigt trevligt att det dyker upp några nya namn ^_^

Visst syns det att både du och bössan skjuter bra och jag godtar ursäkten om mirrage direkt för kunde du inte se kulhålen på 100 meter i den kikaren måste det varit grymt. Sedan hjälper säkert ett bättre bakstöd en vanlig sandsäck fungerar bra och är enkel att fixa själv kanske inte jägarmässig då man sällan bär med sig sandsäcken på jakten. Berätta gärna lite mera om din bössa vilken pipa och stigning? känns som du borde testa någon bättre långhålls kula om stigningen tillåter det.

Publicerat

Ja nu är det gjort , det var ju kul det här .

Skjutit träffbilder har man ju gjort men att träffa mitt i har inte varit så viktigt , mäst att det skall sitta tätt .

Det känns som det är vinden och ev temperaturskillnader som kommer att få tampas med , men-men det är väl det som heter träning .

Och det kommer nog att dimpa ned någon mer Orre i vinter pga den här träningen/tävligen , för alla inräknad .

Skall försöka sammla ihop skotten på de två längre hållen bättre nästa månad , då jävlar..... ^_^

Publicerat

Jäkligt kul att flera hittat hit och är med och skjuter. Har inte skjutit själv i Septemeber ännu då jag trodde på snacket att det inte skulle bli nån tävling i Sep., men ack så fel man hade.

Anders Ö:s 3 första på 200 leker man inte bort ^_^

Blir väl att försöka själv med.

Publicerat
  • Författare

Snygg centrering av träffbilderna Anders! inget fel i höjd här inte-du har koll på dina klick :P

Hade du satt dom andra två på 200 så hade jag svalt snusen nu ;) hade nog blivit årets träffbild!

Livsfarligt att börja tänka under skjutning,jag undrar hur det kommer påverka mig till nästa gång då jag med min nya kikare kommer kunna se kulhålen på 300m ^_^

Skitkul att fler skjuter!

/Micke

Publicerat

Anders.. ha överseende med Mr Mausers fjäsk, han går igång på att du har en bygel i din avatar bara. Han är sån, man får ha överseende med det ^_^

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Anders.. ha överseende med Mr Mausers fjäsk, han går igång på att du har en bygel i din avatar bara. Han är sån, man får ha överseende med det ^_^

Mvh!

Du plutten!

För oss initierade så är det en fallblockare i hans avatar ;)

/Micke