Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Kan detta förklara bomskottet på haren?

Det kan det nog göra.

Hur som helst så gillar jag inte att kunna rikta exakt mot små mål,korset i min Burris XTR 3-12 är dubbelt så tjockt som korset i min Burris Fullfield II 4,5-14 så det täcker för mycket på långa avstånd.

Min beställda 6-24 borde råda bot på det problemet :mellow:

/Micke

• Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat

Nu är snart ammon slut igen, måste åka å köpa mera.

Frågan är ju nu när man börjar fatta vad allt handlar om, hur mycket skiljer det mellan olika askar med samma ammo?

Får nog snart börja att ladda själv, känns som ett mera prisvärt allternativ då även helmantel till .222;an kostar 11 kr /smäll -moms givetvis :)

Vet inte vad priset på laddad ammo är men det känns som det blir billigare, och efter ett tag kanske även bättre. :mellow:

Publicerat

Åkte ut till banan för att provköra ett recept till Interbonden, skrev ut ngr extra tavlor i syfte att testa månadscupen för september..

Jo tjena!

Upptäckte att min övningsplugg var slut, har ett recept som gör att jag åtminstonde slipper skämmas på 100 meter... Kollade runt och hittade en hög Selleri&Belleri och jag hade ngt diffust minne sen en jaktledarutbildning att de sköt kass i min bössa.

På plats så vart jag lite lätt misstänksam, redan vid tavelstället hade jag 10 mygg runt mej på ingen tid alls...

Väl uppe på vallen så insåg jag att detta var kört redan från början! Var nog 1000 mygg där som skulle smaka på både mej och Finnlighten, jävla äckel. Jag hatar dem varmt och innerligt!!! Sköt mina provskott, hann med att testa övningsladdningen i en annan sorts hysla även, men sen fick jag spel på myggen. Stress sköt mot ena tavlan med 5 smällar och räknade ihop 23 poäng eller något. Brydde mej inte ens om att spara tavlan.

Mvh!

Publicerat
Åkte ut till banan för att provköra ett recept till Interbonden, skrev ut ngr extra tavlor i syfte att testa månadscupen för september..

Jo tjena!

Upptäckte att min övningsplugg var slut, har ett recept som gör att jag åtminstonde slipper skämmas på 100 meter... Kollade runt och hittade en hög Selleri&Belleri och jag hade ngt diffust minne sen en jaktledarutbildning att de sköt kass i min bössa.

På plats så vart jag lite lätt misstänksam, redan vid tavelstället hade jag 10 mygg runt mej på ingen tid alls...

Väl uppe på vallen så insåg jag att detta var kört redan från början! Var nog 1000 mygg där som skulle smaka på både mej och Finnlighten, jävla äckel. Jag hatar dem varmt och innerligt!!! Sköt mina provskott, hann med att testa övningsladdningen i en annan sorts hysla även, men sen fick jag spel på myggen. Stress sköt mot ena tavlan med 5 smällar och räknade ihop 23 poäng eller något. Brydde mej inte ens om att spara tavlan.

Mvh!

Tänk vad lite små mygg kan ställa till det :rolleyes:

Publicerat

Och här i norrland finns det så mycket mygg att man inte ids bry sig om dem så jag kräver en bättre bort förklaring ;) Jag ska jobba fyra nätter nu så kanske man hinner med att skjuta September cupen, men det blir med massor av mygg och 9X kikare :P

Publicerat
Och här i norrland finns det så mycket mygg att man inte ids bry sig om dem så jag kräver en bättre bort förklaring ;) Jag ska jobba fyra nätter nu så kanske man hinner med att skjuta September cupen, men det blir med massor av mygg och 9X kikare :P

Ja hur är det uppe hos er, är det så mycket mygg att ni måste ladda extra hårt för att nå fram till tavlan på 300m :D:D:D

Publicerat

Shit va less jag är.. På skjutbanan upptäcker jag att benstödet var hemma. Övningsladdningen går åt helvete, förr sköt jag 20 mm grupper nu vart det strax under 50 mm. Iofs inget vettigt stöd men samtidigt så är ju tanken att det ska vara jägarmässigt... Vart 45 poäng på 100 meter men jag är så jävla less på´t så jag vägrar böka med fotografi och pilla in här...vilket förövrigt inte går då forumet inte vill ha mina bilder.

Utan benstöd på 200 meter var ju skoj, sköt sittande och höll upp och skrapade ihop 3 poänggivande träffar 6+4+3 alla långt åt vänster och de två som satt utanför tavlan satt bara ngn cm utanför. Det enda roliga med detta var att jag höftade till den ungefärliga riktpunkten rätt ok, höll upp en dm ca och de sitter faktiskt bra i höjd men tok i sida.

Mvh!

Publicerat

Ja, skytte kan ju vara löjligt frustrerande ibland. Det var dock trevligt att läsa att du lirkat loss avtryckarfingret från Benellin och skjutit med en riktig bössa för en gångs skull <_<

Publicerat

Hmm första svängen på banan så kom jag på att jag faktiskt trivs ruggigt bra med den här bössan och siktet så det gjorde inte ont att skiljas från Comforten.. Om jag inte gör nytt försök med ladderiet i kväll eller i morgon så är ordningen återställd, Comforten ska ut och sjunga igen på onsdag <_<

Mvh!

Publicerat

Snyggt jobbat, Lars! ;)

Hur skötte du skruvandet på det siktet?

Publicerat

Hann med en sväng på banan idag :(

Vaknade 13.00 idag efter sista nattskiftet då det var väldigt fint väder blev det en snus till frukost sedan raka spåret till banan. Väl där sköts ett provskott då kikaren är inskjuten för en annan kula och justerade. Sedan direkt på 100meters tavlan måste skryta lite över Swarovski då det nu sitter på en 3-9x36 istället för tidigare 6-18x50, men båda har 1/4moa klick och jag sköt rakt av efter rangecardet gjort för den andra Swarren och det stämde 100% även med denna.

Väldigt nöjd med skyttet sedan att jag piskade Micke med några futtiga poäng gör väl inte saken sämre :D;)

Publicerat

Ok, tjusigt! ;)

Publicerat

Många "gissar" sina poäng för träffarna, hur räknar ni? Förr - ja, ja...det var inte igår jag räknade poäng... - så räknades touchad linje upp, alltså sitter skottet i ring 7 men touchar linjen till 8'an så räknas poängen till 8.

Det verkar som om de flesta räknar ned i stället? Är det en "gentlemannagest" och en igentlig felräkning, eller korrekt bedömd träff?

Publicerat

Bruten linje gäller fast visst verkar det finnas vissa gentlemän ändå ;)

Publicerat

Tangerad linje "ska" räcka. Så var det åtminstone i allt gevärsskytte jag pysslat med.

I cupen däremot så "fäller" jag hellre än "friar", dvs finns det minsta tveksamhet vad det kan vara så går jag på den lägre valören.

Publicerat

Det skytte tävlingar jag skjutit har bruten linje gällt ;) Den största gentlemanen tycker jag verkar vara Micke titta tex. på hans 100 tavla denna månad nog tycker jag den verkar hålla 50 även om man räknar bruten linje :(

Publicerat

Tack för snabbt svar, grabbar!

Då får jag försöka få fatt i en skrivare, så jag kan plocka ut tavlorna... Kunde vara kul att se hur Varbergarn står sig i konkurrensen. Om den är så bra som jag tror att den är...

Publicerat

alltså skall man printa ut det på en a 4 ?

Publicerat
  • Författare
Det skytte tävlingar jag skjutit har bruten linje gällt :lol: Den största gentlemanen tycker jag verkar vara Micke titta tex. på hans 100 tavla denna månad nog tycker jag den verkar hålla 50 även om man räknar bruten linje :o

Snyggt skjutet Lars!

Detta visar hur långt det räcker med en 3-9x kikare egentligen :P

Appropå linjer så har vi ju inte diskuterat det men jag tycker hela linjen ska vara bruten och inte nuddad,kan jämföras med klassikern på lerduvebanan "såg du flisan" :P skjuter man inte bättre träffar än att domaren ska behöva se något mikroskopiskt splitter så ska man inte ha träff.

För att jag ska skjuta 50 så ska alla mina kulhål med marginal vara innanför 10:an,dvs hela linjen skall vara klart bruten.

Detta ger mig dels något att sträva efter och dels köper det er en tids sinnesfrid då jag kommer bli fullständigt odräglig den dan :D:P

/Micke

Publicerat

Tack visst fungerar det att skjuta med 9x men serien på 300 var en hel del tur då den normalt borde legat runt 60mm. Ögat har en otrolig förmåga att centrera så visst kan man skjuta små grupper på långt håll fält skyttarna skjute grymma serier på 600 med diopter :D Det största problemet är att man inte har en chans att se kulhålen så man skjuter helt i blindo och kan inte justera träffläget under seriens gång sedan blir skyttet mycket tråkigare och mindre givande då man inte kan se skotten det blir svårare att utvärdera sitt eget skytte. Vad gäller linjerna så kvittar det väl hur man gör då detta är ett väldigt roligt skytte, men ingen "riktig" tävling så är det väl inte så noga. Jag kör på bruten linje bara för att det är lättare att avgöra liksom i lerduvesskyttet så höjde domaren armen och sade bom så klagade jag aldrig även om man ibland såg någon flisa utan bara knyta näven i fickan och göra ne***skallar :lol:

Publicerat

vilken storlek skall måltavlan vara ?

Publicerat

A4

Publicerat

tackar. men hur skall jag gå tillväga då jag inte hartillgång till 200 m bana? har bara 75,100,150,300 ? :/

Publicerat

kan väl inte delta i tävlingen då :/?

Publicerat
  • Författare

skjut 100 och 300, det står i början att det inte är ett krav att skjuta på alla avstånden.

/Micke