Publicerat Juli 19, 201015 yr Jag vet inte, kanske ger jag mig ut på djupt vatten, men har ni tänkt något på sambandet mellan kantareller och enebuskar? Äh, jag kanske är fel på det.
Publicerat Juli 19, 201015 yr Jag vet inte, kanske ger jag mig ut på djupt vatten, men har ni tänkt något på sambandet mellan kantareller och enebuskar?Äh, jag kanske är fel på det. Hittills är den egenupplevda gemensamma nämnaren med enebuskar & kantareller att det aldrig stått en enebuske i närheten av kantarellerna.
Publicerat Juli 19, 201015 yr Min sambo klippte till med en halvliter för några dagar sedan bakom vår stuga. Inte stora men helt ok, inga knapphuvuden precis utan med rosett. Tidigt eller?
Publicerat Juli 20, 201015 yr Då får du hoppas att det inte är så torrt som det var när jag var där nere för då knastrade det om mossan - så torrt var det. Inte gynnsamt för någon svamp... men nu har det ju kommit lite regn där nere, frågan är bara om det är tillräckligt. Jag hoppas att det inte är det. Jag hade ett kanonställe där ute precis jämte strandkanten och det slog aldrig fel men nu har jag inte varit där på 21 år så jag vet inte hur det ser ut där alls.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Jag var ute på en promenad med hundarna igår och hittade den här "kompisen": Jäklar vad illa den luktar - har luktat på den typen ett par gånger innan. Den heter inte stinksvamp för inte om jag säger som så... Lik förbannat MÅSTE jag lukta på den när jag ser den! Är man sjuk i huvudet eller? Bilden är inte världsklass men det började bli mörkt i skogen och jag tog bilden med mobilen. Någon annan som har samma böjelse för illaluktande svampar?
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Författare Det är här i Värmland rent OHYGGLIGA mängder trattkantareller i år
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Jag fick med mig ett gäng älglus i håret när jag var ute sist så jag håller mig hemma.
Publicerat Oktober 23, 201015 yr Gick en sväng med vovvarna nu på eftermiddagen i lite skogsmiljö och hittade lite blek taggsvamp och en (1) rödgul taggsvamp. Är ingen svampexpert men taggsvamp är gott och går inte att förväxla med någon annan läbbig svamp. Självklart hade jag inte någon annan påse än hundbajspåsar med mig när jag är ute... så det fick bli en sådan som "svampkorg". Totalt blev det en mindre stekpanna full och det räckte till 3 smörgåsar med svamp och till det fick det bli ett glas mjölk, för nu ska vi till affären och fixa lite pommes mm. Det ska bli kebab på vildsvinskött!
Publicerat Oktober 23, 201015 yr Lite plockning mellan såterna på älgjakten. "Lite plockning mellan såterna på älgjakten."!?! Jösses vad med svamp och du måste antingen ha lite älg att vänta på eller långt mellan såterna. Avundsjuk, jag? Oooohnej...
Publicerat Oktober 23, 201015 yr Lite plockning mellan såterna på älgjakten. Och hur många timmar gick det åt för att rensa allt det där? Grattis!
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Och hur många timmar gick det åt för att rensa allt det där? Grattis! Det som ligger där är färdigrensat. Och det tob bra mycket längre tid än det tog att plocka dem.
Publicerat Oktober 24, 201015 yr "Lite plockning mellan såterna på älgjakten."!?! Jösses vad med svamp och du måste antingen ha lite älg att vänta på eller långt mellan såterna. Avundsjuk, jag? Oooohnej... Trattisarna ligger som en matta i skogen där om hösten. Det tog inte mer än kanske två timmar att plocka det där. Rensa det tog längre tid.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Det är det som är det jävliga med att plocka svamp. Och de där läbbiga insekterna som suger blod ur en som man får med sig hem. Både fästingar och älglus. Tvi vale vad äckliga dom är!
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Det är det som är det jävliga med att plocka svamp. Och de där läbbiga insekterna som suger blod ur en som man får med sig hem. Både fästingar och älglus. Tvi vale vad äckliga dom är! Kom ner hit Shamani. Här finns nästan inga älgar o följdaktligen inga lus. En o annan fästing kan följa med hem men den kan jag plocka bort om du vill
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Kom ner hit Shamani. Här finns nästan inga älgar o följdaktligen inga lus. En o annan fästing kan följa med hem men den kan jag plocka bort om du vill Haha! Du kan det, va? Gissar på att du hoppas att dom sätter sig så där lagom jävla smart, då, va? Min dotter fick ta två på mig när hon var här. Fan, dom var ju så små att jag nästan inte ens såg dom! Två prickar, bara... Och en bak på ryggen (den kände jag) - där är man ju totalt chanslös att få bort dom på egen hand. Men älglusen är nog äckligare...faktiskt.
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Någon annan som har samma böjelse för illaluktande svampar? Hahaha, Nej
Publicerat Juni 23, 201114 yr Årets första! Det ser riktigt lovande ut, hur mycket små-små hattar överallt! Måste dock erlänna att jag aldrig har hittat gula kantareller innan midsommar förr!
Publicerat Juni 23, 201114 yr Författare Årets första! Det ser riktigt lovande ut, hur mycket små-små hattar överallt! Måste dock erlänna att jag aldrig har hittat gula kantareller innan midsommar förr! Härligt Örjan, vi har hittat de första här också, premiärsvampmackan i lördags
Publicerat Juni 23, 201114 yr Härligt Örjan, vi har hittat de första här också, premiärsvampmackan i lördags
Publicerat Juli 26, 201114 yr Klar med rensandet kan jag konstatera ett nytt PB i kantarellskogen, ca 14 liter rensat . Känslan att springa på ett gult fällt i skogen är smått magisk.
Publicerat Juli 26, 201114 yr Klar med rensandet kan jag konstatera ett nytt PB i kantarellskogen, ca 14 liter rensat . Känslan att springa på ett gult fällt i skogen är smått magisk. Nice!!
Publicerat Juli 26, 201114 yr Kantareller är inte gott, kan det bero på att det inte växer några här där jag bor Avundsjuk? jag? nää då inte alls
Publicerat Juli 26, 201114 yr Nyss hemkommen med ca 10 liter gula. Det är inte lika mycket svamp i skogen som i fjol men man hittade några nya hotspots