Publicerat September 15, 201114 yr Här är mera svamp än någonsin. Finns inte just att få tag i gula kantareller om man inte åker mot kusten. Däremot Kalle Johan och Rödbrun stensopp.
Publicerat September 15, 201114 yr HIttade faktiskt några Trattisar på skogsfågeljakten igår:-) blir till å smörsteka och ha på kvällmackan /J
Publicerat September 16, 201114 yr Gula kantareller behöver man inte plocka här, det är bara att gå till skogen och hämta.
Publicerat September 16, 201114 yr HIttade faktiskt några Trattisar på skogsfågeljakten igår:-) blir till å smörsteka och ha på kvällmackan /J Ja som sagt, gula kantareller finns inte där jag bor, var iväg ner till kusten för nån vecka sen och plockade tre bärkassar gula, så dom kanske är goda ändå Här hemma har jag plockat tre bärkassar rödgul trumpetsvamp och en kasse trattkantareller Passar bra till fågel och älgkött i vinter
Publicerat September 16, 201114 yr Jag har varit ute ett par rundor till i svampskogen och fyllt på vinterförrådet av gula. Trattar har jag plockat ett par gånger men bara 3-4 liter/gång då det är lite drygt att rensa. Även en blomkålssvamp i handbollsstorlek samt ett gäng bleka taggsvampar har det blivit. Mitt mål för iår är att lära mig 5 nya svampar, 1 avklarade iom taggsvamparna (tacka vet jag I-Fåne & appen Svampguiden) . Jag vill hitta svart trumpetsvamp, jag vet att en av grannarna har ett ställe men kärringen vägrar att dela med sig av det trotts att jag erbjöd ett byte med ett ställe med i princip obegränsad tillgång med rödgul trumpetsvamp.
Publicerat September 16, 201114 yr Hur gör ni??? Jag blir galen. Hör att det ska finnas mycket kantareller i v-botten men jag hittar inte en enda! Visserligen söker jag dom inte aktivt men jag tycker att mina, enligt astron, 20 vandrade skogsmil sedan juni borde ha gett någon kantarell. Dock har jag hittat rimskivling. Ingen dum svamp det heller.
Publicerat September 17, 201114 yr Gott om trattis här, plockade ett par liter medans jag ändå var i skogen idag. Tog typ,5 minuter. Blir att göra svampmackor ikväll
Publicerat September 20, 201114 yr Det finns ett överflöd av trattisar, taggsvamp och sena kantareller. De sista är på upphällning, men fortfarande finns de...
Publicerat September 20, 201114 yr Hur gör ni??? Jag blir galen. Hör att det ska finnas mycket kantareller i v-botten men jag hittar inte en enda! Visserligen söker jag dom inte aktivt men jag tycker att mina, enligt astron, 20 vandrade skogsmil sedan juni borde ha gett någon kantarell. Dock har jag hittat rimskivling. Ingen dum svamp det heller. Kom och hälsa på så ska jag visa vart dom bor!!! Inte bor dom i stan iaf...hehe
Publicerat Juli 3, 201312 yr Detta är en populär post. Hittade de första gula idag! Tog fram en öringfilé, så man har nått att äta till
Publicerat Augusti 24, 201411 yr Författare Uppar denna tråden lite Hur har ni det ute i svampskogen? Här är det helt galet mycket stensopp, jag har också plockat en hel del Citrongul slemskivling. Kantareller är det lite sämre med. Jag har precis fyllt en 4,5litersgryta med rensad hackad stensopp
Publicerat Augusti 24, 201411 yr Jag är inte alls avundsjuk Marcus!! Knappt alls... Fyfa.... Men lite kantareller har i vart fall ploppat upp här, inte mycket men en liten stuvning blev det i helgen!!
Publicerat Augusti 24, 201411 yr Fingallringen gjorde att kvällens soppa gjordes på förra årets skörd. Klent med svamp öht i krokarna.
Publicerat Augusti 24, 201411 yr Här i södra Småland är det otroligt med svamp. Så fina soppar har jag nog aldrig sett. Detta plockade jag och frugan på en dryg timme.
Publicerat Augusti 24, 201411 yr Blev till slut ett par gula. Annars verkar skogen vara besökt, hittade mycket som kommer att komma upp om nån vecka eller två, men nästan inga "vuxna". Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Augusti 25, 201411 yr Efter flera års torka så finns det äntligen svamp här också. Problemet är att den är så maskäten att det knappt går att plocka den. Vi hade våra första minusgrader i går men jag hoppas att det inte tog slut redan.
Publicerat Augusti 25, 201411 yr Här i Småland är det rejält med KarlJohan, tegelsopp, aspsopp & fårticka. Har även hittat enstaka smörsoppar & endel "gulingar" också. Väldigt mycket citrongul slemskivling. Tror jag ska ut och enbart plocka slemskivlingar nästa gång. Ska även försöka hitta skäggriska - den är rätt god att ha i sallad. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Augusti 25, 201411 yr Tips för att hitta herr Karl? Leta på samma ställen som de gula, eller har han en annan biotop?
Publicerat Augusti 26, 201411 yr Detta är en populär post. Här i Småland är det rejält med KarlJohan, tegelsopp, aspsopp & fårticka. Har även hittat enstaka smörsoppar & endel "gulingar" också. Väldigt mycket citrongul slemskivling. Tror jag ska ut och enbart plocka slemskivlingar nästa gång. Ska även försöka hitta skäggriska - den är rätt god att ha i sallad. Sent from my iPhone using Tapatalk Så här ska en riktigt plockad svamp se ut, i en luftig nätsäck och rensad i skogen. Jag hoppas fler gör så, det gör ont att se fin svamp förfaras på ett felaktigt hanterande.
Publicerat Augusti 26, 201411 yr Så här ska en riktigt plockad svamp se ut, i en luftig nätsäck och rensad i skogen. Jag hoppas fler gör så, det gör ont att se fin svamp förfaras på ett felaktigt hanterande. Var hittar man en sån där svampkorg?
Publicerat Augusti 26, 201411 yr Vet ej, fick min på jobbet som sommarpresent för ett par år sedan. Har googlat åt dig oxå men lyckas inte hitta något. Sent from my iPhone using Tapatalk