Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Svampplockning

Featured Replies

Publicerat

Här är mera svamp än någonsin. Finns inte just att få tag i gula kantareller om man inte åker mot kusten. Däremot Kalle Johan och Rödbrun stensopp.

post-59-0-06665300-1316107382_thumb.jpg

• Svar 328
  • Visningar 71,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Som trådskapare måste jag väl ge mig tillkänna ;-) En liten runda med hustrun och två av barnen, det var inga mängder, lite här och där, men det var mer än jag trodde när vi kom hem och tömde korg

• Husqvarna30-06
    Husqvarna30-06

Blev 11,5 kg kantareller på ca 3h, det gäller att hamstra så man har ett tag :-) Skickat från min D6503 via Tapatalk

• I Uppland är det en galet bra Karl-Johansäsong! Idag rafsade jag ihop 5 kg stensopp i ett av vildsvinshägnen hos Roslagens jakt och vilt på 30 minuter och man kan kallt konstatera att vildgrisarn

Posted Images

Publicerat

HIttade faktiskt några Trattisar på skogsfågeljakten igår:-) blir till å smörsteka och ha på kvällmackan /J

Publicerat

Gula kantareller behöver man inte plocka här, det är bara att gå till skogen och hämta.

Publicerat

HIttade faktiskt några Trattisar på skogsfågeljakten igår:-) blir till å smörsteka och ha på kvällmackan /J

Ja som sagt, gula kantareller finns inte där jag bor, var iväg ner till kusten för nån vecka sen och plockade tre bärkassar gula, så dom kanske är goda ändå :wub: Här hemma har jag plockat tre bärkassar rödgul trumpetsvamp och en kasse trattkantareller :wub: Passar bra till fågel och älgkött i vinter :P

Publicerat

Jag har varit ute ett par rundor till i svampskogen och fyllt på vinterförrådet av gula. Trattar har jag plockat ett par gånger men bara 3-4 liter/gång då det är lite drygt att rensa. Även en blomkålssvamp i handbollsstorlek samt ett gäng bleka taggsvampar har det blivit. Mitt mål för iår är att lära mig 5 nya svampar, 1 avklarade iom taggsvamparna (tacka vet jag I-Fåne & appen Svampguiden) :wub: . Jag vill hitta svart trumpetsvamp, jag vet att en av grannarna har ett ställe men kärringen vägrar att dela med sig av det trotts att jag erbjöd ett byte med ett ställe med i princip obegränsad tillgång med rödgul trumpetsvamp.

Publicerat

Hur gör ni??? Jag blir galen. Hör att det ska finnas mycket kantareller i v-botten men jag hittar inte en enda! Visserligen söker jag dom inte aktivt men jag tycker att mina, enligt astron, 20 vandrade skogsmil sedan juni borde ha gett någon kantarell. Dock har jag hittat rimskivling. Ingen dum svamp det heller.

Publicerat

Du måste sätta på svampradarn! :P

Publicerat

Gott om trattis här, plockade ett par liter medans jag ändå var i skogen idag. Tog typ,5 minuter.

Blir att göra svampmackor ikväll :wub:

post-4059-0-09553200-1316281531_thumb.jp

Publicerat

Det finns ett överflöd av trattisar, taggsvamp och sena kantareller. De sista är på upphällning, men fortfarande finns de...

post-1969-0-65487600-1316537377_thumb.jp

Publicerat

Hur gör ni??? Jag blir galen. Hör att det ska finnas mycket kantareller i v-botten men jag hittar inte en enda! Visserligen söker jag dom inte aktivt men jag tycker att mina, enligt astron, 20 vandrade skogsmil sedan juni borde ha gett någon kantarell. Dock har jag hittat rimskivling. Ingen dum svamp det heller.

Kom och hälsa på så ska jag visa vart dom bor!!! Inte bor dom i stan iaf...hehe

• 1 year later...
Publicerat

Det är fan i mig lika gott varje år!

post-250-13710569675251_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Gött, jag har ännu inte hittat de första ;)

• 3 weeks later...
  • 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Uppar denna tråden lite :tongue:

Hur har ni det ute i svampskogen? Här är det helt galet mycket stensopp, jag har också plockat en hel del Citrongul slemskivling. Kantareller är det lite sämre med. Jag har precis fyllt en 4,5litersgryta med rensad hackad stensopp :thumbsup:

bbad912fa4604014295a9e556fa4cf12.jpg006a807029cd52633fb9a7026e65e618.jpg8a1aae62facee1282b352dfb66174b95.jpg7ac46e619b993f4b65e7d8f257926602.jpg36b2f03c48e3c79b1c6892225e388980.jpg

Publicerat

Jag är inte alls avundsjuk Marcus!! Knappt alls... Fyfa....

Men lite kantareller har i vart fall ploppat upp här, inte mycket men en liten stuvning blev det i helgen!!

Publicerat

post-14887-14088950741617_thumb.jpg

Fingallringen gjorde att kvällens soppa gjordes på förra årets skörd.

Klent med svamp öht i krokarna.

Publicerat

Här i södra Småland är det otroligt med svamp. Så fina soppar har jag nog aldrig sett. Detta plockade jag och frugan på en dryg timme.

post-647-0-24099200-1408901536_thumb.jpg

Publicerat

c83ab47b243407632ae5afc04183c3e1.jpg Blev till slut ett par gula. Annars verkar skogen vara besökt, hittade mycket som kommer att komma upp om nån vecka eller två, men nästan inga "vuxna".

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Efter flera års torka så finns det äntligen svamp här också. Problemet är att den är så maskäten att det knappt går att plocka den. Vi hade våra första minusgrader i går men jag hoppas att det inte tog slut redan.

Publicerat

Här i Småland är det rejält med KarlJohan, tegelsopp, aspsopp & fårticka. Har även hittat enstaka smörsoppar & endel "gulingar" också. Väldigt mycket citrongul slemskivling. Tror jag ska ut och enbart plocka slemskivlingar nästa gång. Ska även försöka hitta skäggriska - den är rätt god att ha i sallad.

6ee0228eabfb1edaa73aa9c64077e09b.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Tips för att hitta herr Karl? Leta på samma ställen som de gula, eller har han en annan biotop?

Publicerat

På tallhed med blåbärsris hittar jag dom.

Publicerat

Så här ska en riktigt plockad svamp se ut, i en luftig nätsäck och rensad i skogen.

Jag hoppas fler gör så, det gör ont att se fin svamp förfaras på ett felaktigt hanterande.

Var hittar man en sån där svampkorg?
Publicerat

Vet ej, fick min på jobbet som sommarpresent för ett par år sedan. Har googlat åt dig oxå men lyckas inte hitta något.

Sent from my iPhone using Tapatalk