Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
MarkusR

Svampplockning

Recommended Posts

qvarnhill

Ännu mera svampar...

Marken börjar nu att täckas av rödgula trumpeter, plockade plätt-lätt ett par liter plockfärdiga i ett formligt hav av baby-rödgulingar som nästa vecka troligen täcker 4-5 kvadratmeter och bara väntar på att få komma hem till mig! ;)

Ett av mina bättre år då det gäller stolt fjällskivling men även ett mycket bra år för svarta trumpeter (som förresten blir ett ypperligt tryffelsubstitut i den hemlagade viltpastejen till jul).

6.5*57r

Shit Bastard, vilka mängder ;)

Jag har plockat endel, mest gula men även några blomkålssvampar och i förrgår hittade jag årets första trattar <_< .

Bastard

Mängder? Här jävlar skall ni se mängder..

Jag har plockat kantareller igen...

Blev en del denna gång med...

Som sagt...

När det ser ut såhär: (I HELA JÄVLA SKOGEN)

img6001po.jpg

img6033.jpg

Detta slutade med att vi fick 265 liter på 1 ½ dag.

Årstotal: 585 L. . . ( ! ! ! )

Så här bra har det aldrig tidigare gått :D

MarkusR

Imponerande, jag har bara varit ute på en enda sketen svamptur i år, jag har ju baskemig inte tid :D

Ger ett rätt sjysst tillskott i jaktkassan det där?!? B)

Bastard
Imponerande, jag har bara varit ute på en enda sketen svamptur i år, jag har ju baskemig inte tid :D

Ger ett rätt sjysst tillskott i jaktkassan det där?!? :(

Skulle aldrig i hela mitt liv sälja svamp. ALDRIG.

Svamp äter man upp B)

Det är ett jävla bra smörjmedel i mänskliga relationer med... B)

lsjonsson

Imponerande! :mellow: Man säljer aldrig svamp och det håller jag med dig om fullständigt! ;)

Jag har varit med om ett likadant svampår med champinjoner nere i Anebytrakten. Inte långt därifrån där jag hade stugan. Dom bara pluppade upp ur jorden överallt. :o

Henrik O

Då vovven blev lite slutkörd efter en stunds jakt (verkar vara dålig i kondis...*suck*), så kom svampkorgen fram istället och vovven knöts fast.

post-1154-1252308640_thumb.jpg

post-1154-1252308581_thumb.jpg

Svart trumpetsvamp och kantareller. Lite annat också, men det fick inte va me på bild.

...och till Jämta mfl. undrande så förvälls svampen innan bla. för att den inte ska vara så hårdsmält för magen. Sen är det lite svårt att få plats i frysen när det börjar på bli några kilon!

...och att svampen ser bättre ut om den inte förvälls har ju ingen betydelse när den sen är tillagad!

Sen ordet förvällning lurar nog en del människor antar jag. Svamp ska läggas i torr panna och "förvällas" i sin egen vätska. Tillsätter man vatten löser man upp smakämnena som oftast är vattenlösliga i svamp.

sealhunter

Sen ordet förvällning lurar nog en del människor antar jag. Svamp ska läggas i torr panna och "förvällas" i sin egen vätska. Tillsätter man vatten löser man upp smakämnena som oftast är vattenlösliga i svamp.

Förkokning och avkokning är termer man oftast använder idag.

Avkoknig, då man tillsätter vatten försämmrar inte svampens smak nämnvärt.

Svampsmaken består till största del av icke vattenlösliga ämnen och en annnan fördel är att man minskar innehållet av cesium vid avkokning.

Bittra och skarpa smakämnen som finns i vissa riskor tex. är däremot vattenlösliga och kan mildras genom avkokning.

orjant

Hittade ett jättegäng, litet i jämförelse med Bastards fantastiska skörd :P:P , med Röd-gul trumpetsvamp nere på torpet i lördags. Fyllde en stor korg med svamp, stället var ca 50 m från torpet så det känns ju riktigt bra. La allt i Everlasten och torkade allt. Jag hittade också några Karl-johan, gula kantareller och trattisar. :D

Det blir en riktigt bra svamphöst. :P

qvarnhill
La allt i Everlasten och torkade allt.

Uuuhhm... :P Vad är Everlast för mojäng?

orjant
Uuuhhm... ;) Vad är Everlast för mojäng?

Jo det är en torkmaskin som Frugan köpte via en annons i Land. Den är asbra att torka frukt, grönsaker och svamp i. Den är rund, en värmefläkt i botten som man kan ställa in gradantal och torktid på. Sedan är det "ollar", runda torkhyllor med stålnät, tror att det är fem st "ollar" och en lock, med ventilationsgaller.

Man fyller "ollarna" med svamp, sätter på 60 grader och typ 4 timmar, sedan är all svamp torkad. Riktigt smidig mojäng. Jag ska prova torka viltkött (Biltong) i den, har provat skivad kokt skinka och det blev väldigt gott. Det enda jag behövde göra var att olja in gallerna lite grand så fastnade inte köttet.

qvarnhill
Jo det är en torkmaskin som Frugan köpte via en annons i Land. Den är asbra att torka frukt, grönsaker och svamp i. Den är rund, en värmefläkt i botten som man kan ställa in gradantal och torktid på. Sedan är det "ollar", runda torkhyllor med stålnät, tror att det är fem st "ollar" och en lock, med ventilationsgaller.

Man fyller "ollarna" med svamp, sätter på 60 grader och typ 4 timmar, sedan är all svamp torkad. Riktigt smidig mojäng. Jag ska prova torka viltkött (Biltong) i den, har provat skivad kokt skinka och det blev väldigt gott. Det enda jag behövde göra var att olja in gallerna lite grand så fastnade inte köttet.

Aha, låter fiffigt och betydligt smidigare än min torkmaskin... Brukar använda torkskåpet! Har knåpat ihop torkramar med myggnät som jag hänger i torkskåpspinnarna. Sväljer stora mängder men tar också mer tid.

Henrik O

Den här kanske?

Evermat

Återförsäljare är bla. Svamp I Norr (se nu fick man in lite reklam åt morsan också..haha!)

qvarnhill
Den här kanske?

Evermat

Återförsäljare är bla. Svamp I Norr (se nu fick man in lite reklam åt morsan också..haha!)

Tack för länken!

Nils l

Jag var på en svampkurs i torsdags och utökade mina kunskaper i ämnet så nu törs man ge sig på lite svamp som man annars aldrig vågat plocka. Det är gott med svamp till vilt så den kunskapen är inte tung att bära. Tyvärr så finns det inte kantareller i gällivareskogarna men man behöver inte åka långt om man har tillgång till båt för att hitta. Däremot får man vara glad för någon liter svamp åt gången.

orjant
Den här kanske?

Evermat

Japp den är det men vår står det Everlast på.

revper

Dagens skörd ur skogen idag...

1 ripa skjuten för radagast siril (parson terrier) sveriges minsta stående fågelhund :lol:

12l lingon.

Å en keps med gula kantareller, vilket är enorma mängder här i Torsmo skogen B)B)

Skåningen

I lördas plockade jag en kepps full av dom första tratt kantarellerna eller höst kantareller som dom också kallas.

Mera smak än i dom gula, smakar skog. Fy vad goda på en rostad macka med en skiva västerbotten på <_<

orjant

Köpte 2 kg svenska trattkantareller för 69 kr/kg på ICA Birkastan, rensade och klara. Dom var lika goda som dom i skogen, käkade en del och torkade resten men pris/kg betydligt billigare än om jag hade plockat dom själv. B):D:huh:;)

Skåningen
Köpte 2 kg svenska trattkantareller för 69 kr/kg på ICA Birkastan, rensade och klara. Dom var lika goda som dom i skogen, käkade en del och torkade resten men pris/kg betydligt billigare än om jag hade plockat dom själv. :D;):DB)
Jo du, pris på svampen. Men det blir ju ganska många liter på 2kg :huh:

När dom kommer på i gång på alvar så brukar bara svampkorgarna vara begrensningen.

Brukar också torka en 8-10 liter att ha till matlagningen, speciellt i såsen.

B//

6.5*57r

Årets första ;)

post-977-1279524605_thumb.jpg

Skåningen
Årets första :D

Ungefär samma mängd som jag hittade i går ;) men vad kan det bli av det när det bara fallit 2mm regn på en månad :huh:

lsjonsson
Ungefär samma mängd som jag hittade i går ;) men vad kan det bli av det när det bara fallit 2mm regn på en månad :huh:

Jag måste ju fara ut till trakterna där jag hade stugan och spana någon dag. Jag hade några riktigt bra ställen där nere. :D

shamani
Jag måste ju fara ut till trakterna där jag hade stugan och spana någon dag. Jag hade några riktigt bra ställen där nere. <_<

Då får du hoppas att det inte är så torrt som det var när jag var där nere för då knastrade det om mossan - så torrt var det. Inte gynnsamt för någon svamp... :wacko: men nu har det ju kommit lite regn där nere, frågan är bara om det är tillräckligt.

MarkusR
Årets första :wacko:

Jag hittade ett gäng små kantarellisar förra veckan men de var så pyttesmå. När jag återkom hade någon annan hunnit före <_<