Publicerat December 1, 200916 yr Författare Vi finns också i Västernorrland och möter så klart upp vid kommande aktiviteter, ska bli kul att få träffa fler bretoner då vi inte har någon erfarenhet av rasen sedan tidigare. //Mats o Lena med Fajita nu 3 månader Låter ju helt förträffligt. Ni vet väl att man kan våldgästa reg.omb. o kräva kaffe me ;-) Dörrn står alltid öppen för Bretonägare OCH intressenter.
Publicerat December 2, 200916 yr Tanken har funnits, vi tar en tur till Härnösand emellanåt, annnars huserar vi strax söder om Sundsvall Allt har bara varit positivt under den månad vi haft den lilla damen, vi är imponerade, inkallning med visselpipa sitter redan där, även under störningsmoment som lek Ska bli spännande att följa fortsättningen ... det vi jämför med är strävh vorsteh och münster men som det känns idag så börjar vi om med en ny valp om ett par år (breton naturligtvis).
Publicerat December 9, 200916 yr Författare Precis varit ut o kört lite sök o dirrigerings/riktningsapport. Blev stum av hur duktig lillen är. Men så kommer han ju från framstående apportlinjer med. Hur lätt som helst att få att hämta i dirigerad riktning oavsett vilken apport som sist lämnat hand. O under söket tar han de han hittar. Dvs gör inga som helst urval utan "BARA" apporterar. Låter enkelt men har man haft o göra med en tjurskalle som Zingo vet man att normalt brukar man kunna bli gråhårig. Bifogar en liten bild på jyckarna. Hade kameran inne så de fick snällt sitta o vänta med apporterna i käft medans ja sprang efter den. Primus sitter med 4kg bly inlindat i silvertejp o ullstrumport (lite tungt) o Zingo håller ett barnbyxben fyllt med smågrus/sten ca:2kg som (faktiskt fick tryckas in i käft). Lillen hade givetvis apporterat densamma strax innan utan problem Lite vad vi pysslar med på våra gårdspinkrundor.
Publicerat December 10, 200916 yr Primus sitter med 4kg bly inlindat i silvertejp o ullstrumport (lite tungt) o Zingo håller ett barnbyxben fyllt med smågrus/sten ca:2kg som (faktiskt fick tryckas in i käft).Lillen hade givetvis apporterat densamma strax innan utan problem Hehe....men de fattar väl du också jimbolo att det är totalt onödigt att bära runt på en påse grus eller bly. Totalt onödigt och slöseri med tid när man kan göra så mycke annat roligt Detta har Zingo efter några års jakt med apport på riktiga fåglar fattat Det kallas rutin... Den lilla är bara "ung och dum" än
Publicerat December 10, 200916 yr Författare Att han e ung ok men.............. Klart att de e husses ledarskap o suveränitet som speglas i hundens lyckande. Misslyckanden e mattes fel
Publicerat December 13, 200916 yr Författare God Jul på er! Han bidde lite sur ingo då han inte fick ha glitter han me Var till skogs igår. Lyckades inte se ngn fågel på de ståndarbete vi hade. Dock kryllade det av spår o färska sådana där han nöpit till. Påskjöt en orre i topp som inte begrep att han skulle trilla ner. Så ingo fick undersöka saken. Hörde honom ställa den men jag mana på apport då ja trodde den va seg nog så att jycken skulle kunna ta den men tji fick ja. Den flög sin kos o lämnade bara en rejält blodig sårlega kvar Då marken kantas av en sjö kunde vi inte gå mkt längre. En sak att göra rejält eftersök, vilket vi gjorde, en annan sak att offra liv o lem. Såg idag, nyss, att Zingo lyckats bli av med en klo under gårdagens jakt. Vad gör man åt sådant? Under tiden ja väntar på goda svar ska ja ta mig en rundtur på nätet.
Publicerat December 13, 200916 yr Såg idag, nyss, att Zingo lyckats bli av med en klo under gårdagens jakt.Vad gör man åt sådant? Har för mig att de bara är att hålla torrt och rent och se till så det inte blir infekterat så ska det läka av sig själv. Men jag är ingen veterinär så om de var min hund skulle jag ringa och rådfråga vet! De kan ju vara så att de kanske behövs antibiotika???
Publicerat December 14, 200916 yr Författare Glömde ju nämna att Primus stod för fågel i lör. Visserligen var de bara för en liten liten fågel, typ blåmesstorlek, men de såg riktigt snyggt ut då han nöp till med tassen i vädret o stod kvar tills jag manade på honom. RIKTIGT kul. Men jag saknar fortfarande de ngt större sökformatet. Men så e han väldigt valpig i sitt sätt fortf.
Publicerat December 21, 200916 yr God Jul & Gott Nytt År! Hoppas alla har en riktigt god julstämning och att vi under 2010 ses på utställning, jaktprov eller nån bretonträff! Här fortsätter vi med apportträningen. Eller apporterar gör hon, men rättare sagt att försöka få in kravet på apport + att bära tyngre föremål. Detta gäller givetvis Cobra. Ella är givetvis med och övervakar hon också men det är Cobra som tränas och detta är Ella väldigt nöjd med Men visst åker Ella dit på att göra lite övningar hon också, men bara ur underhållssyfte och ibland tycker Ella att hon inte får vara med och tar då saken i egna händer Cobra är ju nu snabbare än Ella, men ibland om jag kastat ut en apport till Cobra och hon sitter och väntar på kommando så tjuvar Ella en bit på sidan om så hon står halvvägs fram till apporten och när jag säger apport åt Cobra skyndar sig Ella fram och snor apporten och kommer helnöjd med den ser väldigt roligt ut och det är en speciell charm med äldre hundar och deras påhitt. Dom tar sig friheter och lägger sig till med speciella saker på ålderns höst. Givetvis är det ju pga att man släpper på tyglarna lite, men det är på ett sånt sätt att man ser att dom vet att dom inte gör precis som dom ska direkt, men att dom även vet att man tolererar viss urspårning.... svårbeskrivet i ord, men helgött iaf!!! Ni med äldre hundar vet nog vad jag snackar om! Nu är det ju inte bara apport som tränas för det mesta måste underhållas, men mycke fokus ligger på detta för tillfället för oss! //Lina
Publicerat December 22, 200916 yr Författare Här pysslas de flitigt med allt från godissök innomhus till reviering i de fria. Senaste Bretoninspirerade julpysslet ser ni nedan. Lär nog sätta min pränt på alla rena glasytor framöver GOD JUL!
Publicerat December 23, 200916 yr God Jul och Gott Nytt År till Er alla från mig och min husse och matte. Mycket snö och kyla har varit tufft ett tag men räddning är på väg, vinteroverall i fleece säger matte. När det blir nytt år är jag fyra månader och då kommer kraven att öka säger husse, jag undrar vad han menar med det. Matte tänker börja fara omkring med mig på utställningar för att visa vad snygg jag är, men det vet jag ju redan, för det säger alla.
Publicerat Januari 4, 201016 yr Cobra hamnade som månadens bild på Jakttorpets webshop. Grattis! Hoppas det blir en fin premie http://www.jakttorpet.se/ /Henke
Publicerat Januari 4, 201016 yr Författare NICE!!!! Här var jag lite orolig vid nyår att Primus skulle få nå taskiga upplevelser. Dock har jag varkens sett eller hört nå fyrverkerier före eller efter nyår. Och på själva nyår tog snön bort smällarna så jyckarna lyfte inte ens på huvudena. Typ kolla bilden! Nu när lunginflammationen börjar lägga sig ska ja ut o testa skidspåren. Den lille börjar få lite mkt spring i bena efter att husse varit däckad i snart 4v. Ska bli riktigt kul att testa. Hittills har de bara varit pulkadrag med barnen o de har funkat fint. Dock sinkar Zingo tempot med sin trasig klo. Men den ska lackas så att vi får upp farten
Publicerat Januari 4, 201016 yr Cobra hamnade som månadens bild på Jakttorpets webshop. Grattis! Hoppas det blir en fin premie http://www.jakttorpet.se/ /Henke Ja detta var lite roligt! Hade faktiskt glömt bort att jag skickade bilder i höstas ..... blev dock glatt påmind häromdagen när jag fick mail gällande detta
Publicerat Januari 5, 201016 yr hej allihopa!! har följt denna tråd ett tag nu och har länge varit inne på att skaffa mig en valp (breton såklart) har inte stått i kö för någon valp men har ändå lyckats få nyss om en valp. nu till de lila kruxet ? jag bor i lägenhet på veckorna och så kommer ju även hunden att göra till min fördel så har ja stuga kring arvidsjaur som ja är till nästan varje helg sen så har ja även en husvagn uppe i vuoggatjålme där ja också brukar vara förutom när ja inte är i stugan dvs:P hur tror ni uppfödare ställer sig till att man bor i lägenhet osv ? ganska fundersam just nu och måste nog bestämma mig ganka fort:P tac på förhand!!
Publicerat Januari 5, 201016 yr hej allihopa!! har följt denna tråd ett tag nu och har länge varit inne på att skaffa mig en valp (breton såklart) har inte stått i kö för någon valp men har ändå lyckats få nyss om en valp. nu till de lila kruxet ? jag bor i lägenhet på veckorna och så kommer ju även hunden att göra till min fördel så har ja stuga kring arvidsjaur som ja är till nästan varje helg sen så har ja även en husvagn uppe i vuoggatjålme där ja också brukar vara förutom när ja inte är i stugan dvs:P hur tror ni uppfödare ställer sig till att man bor i lägenhet osv ? ganska fundersam just nu och måste nog bestämma mig ganka fort:P tac på förhand!! Det beror väl helt och hållet på vilken tid du kan ge din hund. Tror inte hunden i sig mår bättre av att stå ensam i en hundgård på landsbygden hela dagarna i ända än att vara inomhus i en lägenhet. Huvudsaken är att den kan ha möjlighet att rastas och att den får den motion och uppmärksamhet den kräver. Många gånger kanske en som bor i lägenhet lägger mer tid på hunden än en som bor på landet. Det är lätt att intala sig att hunden ändå ha haft möjlighet att vara ute hela dagen i hundgården...men hur mycket rör den sig där? Inte mer än nödvändigt skulle jag säga!! En som kommer hem till lägenheten och har lite dåligt samvete tar sig nog mer tid till längre promenader och aktiviteter....det är min gissning och erfarenhet. Lycka till med din blivande Breton! /Henke
Publicerat Januari 5, 201016 yr Författare Jag bor i lägenhet med mina 2 Bretoner o de går hur bra som helst. Förstår inte vad skilnaden på 100kvm lägenhet eller hus skulle skilja? (mer än friköpt trädgård) En lägenhetsägare har mer tid att lägga på hunden då det oftast finns anställd vaktmästare så..... Däremot e de ju viktigt att ha god tillgång att rasta o träna jyckarna. Så int e de nå problem om du bara har tiden att ge hunden som den behöver. Dvs rastas var 4-5h under arbetsdagen + övrig tid kunna ge de utevistelse av kvalliteè. Dvs inte bara kullerstensgator el.dyl. Ta o ring en uppfödare direkt så får du se inställningen direkt. De e inga monster fastän de kan se läskiga ut Har du nå bild på dig själv Lina? *Asg*
Publicerat Januari 5, 201016 yr ja asså nu vart de då en breton valp för mig=) frågade ang detta med lägenhet och hon hade själv bott i lägenhet me hund och hon tyckte inte de var nå problem i sig =) nu skulle ja bara vilja ha tips på vad ja ska tänkta på nu när jag ska hämta valpen och tiden framöver.
Publicerat Januari 5, 201016 yr Författare Läs gärna boken "Fågelhundens ABC o D" samt Rödseths bok. Sen kan du kika in Anders Landins filmer ang fostran från valp - vuxen. Sen när du har specifika frågor kan du gärna ställa dem. Svårt att ge generella råd. Kul att de blev valp. Vilka föräldradjur är den ifrån?
Publicerat Januari 6, 201016 yr okej =) jo den där anders landin, prata stig åke"pigge" göransson om också bretons södra regionsombud om också =) det blev från eirams kennel ute på gotland, en hane. är de nån som har nått att säga om den kenneln? än så länge har ja bara hört gott om den
Publicerat Januari 6, 201016 yr Författare Har varit i kontakt med Marie sen mitt första valpköp o har bara gott att säga! Att jag sedan tog min senaste valp från Eirams, "Pigge Primus", talar väl för sig själv
Publicerat Januari 6, 201016 yr Författare Så har jag anmält mig o jyckarna till årets Fjällträning i Tossåsen. Det som förbluffade mig var det låga deltagarantalet. Ni som kan tycker ja verkligen ska passa på att hänga med. Fin o lättillgänglig fjällterräng o sååå mkt likasinnade att snacka sig trött med under kvällarna. Blir mitt 4:e år jag åker (tror ja) O sen att det förgyllts med ett särskilt prov gör ju inte saken mindre exklusiv. Om ngn behöver samåkn. från Härnösand finns de plats ännu i min bil. Nu ska de ut o pulsas i djupsnö på skidor. Måste ju börja göra spår! Mvh: Jimmy
Publicerat Januari 6, 201016 yr Så har jag anmält mig o jyckarna till årets Fjällträning i Tossåsen.Det som förbluffade mig var det låga deltagarantalet. Ni som kan tycker ja verkligen ska passa på att hänga med. Fin o lättillgänglig fjällterräng o sååå mkt likasinnade att snacka sig trött med under kvällarna. Blir mitt 4:e år jag åker (tror ja) O sen att det förgyllts med ett särskilt prov gör ju inte saken mindre exklusiv. Om ngn behöver samåkn. från Härnösand finns de plats ännu i min bil. Nu ska de ut o pulsas i djupsnö på skidor. Måste ju börja göra spår! Mvh: Jimmy Kommer med all sannolikhet att fara, men måste försöka reda ut om jag ska åka ensam eller om sambon ska med. Hon vill nog, men är lite skeptisk till skidåkningen... Själv har jag också lite dåligt med bra skidor....antar att löparskidorna går bort då det kan vara lite lös snö där då... ...Jimmy, åker jag ensam, så kan vi gärna samåka så delar vi på soppan och får en lite trevligare resa...