Publicerat Januari 6, 201016 yr Ta o ring en uppfödare direkt så får du se inställningen direkt.De e inga monster fastän de kan se läskiga ut Har du nå bild på dig själv Lina? *Asg* Men de vet du väl Jimbolo att jag både ser läskig ut och är rätt läskig Kul att det kommer en breton till hit till Piteå. Gällande att bo i lgh och ha hund så är det absolut inga problem. Jag har 2breton och det är absolut inga problem! Å mina planer på att framöver skaffa nr3 visar väl också min inställning till hur det går att ha hund i lgh //Lina
Publicerat Januari 6, 201016 yr Författare ...Jimmy, åker jag ensam, så kan vi gärna samåka så delar vi på soppan och får en lite trevligare resa... Låter bra de. Men de blir först till kvarn om jag inte får klara besked! Glöm inte att anmäla/skicka in blankett till Lillemor i förtid om ni tänker deltaga på provet !! Jag har anmält lilltrollet på vinst/Förlust. Just idag, -25 o 60cm puder, tyckte han att gå bakom Zingo som ångade på var ett klart smartare val än att göra egna spår i snöhel....t. Hoppas de sätter sig snart. Hittade endast en gammal lega så ja hade inge som sporrade han att gå ut ordenligt. Kan väl tillägga att Zingo knappt tog sig an föret utan valde om han kunde skidspåret han med. Där sjönk de ju bara ner 30cm
Publicerat Januari 10, 201016 yr Många som står i kvalet mellan vorsteher eller breton verkar välja vorsteher ,kan någon beskriva var den stora skillnaden är förutom att den är mindre?
Publicerat Januari 10, 201016 yr Författare Nu har jag inga erfarenheter av Vorsteh men som jag förstått det är det en mer allroundhund! Breton är en mer renodlad fågelhund Men det är ju enbart för att man valt att förädla de generna. Även Breton är en utomordentlig allroundhund. Min äldsta hane spårar, apporterar utmärkt men fågelbiten är hans gebit! Ska man ha hunden till Gris o Björn samt räv, rå (o älg) apportör skulle jag välja Vorsteh Sen får man inte förglömma att många Vorstehägare också blivit Bretonägare på senare år. Känner till minst 2 Vorstehdommare däribland O en del wannabees finns härinne, ellerhur Seger Har du fler funderingar får du gärna slå en signal till ngt Regionomb. Teleuppg. finns på breton.se, däribland även jag för Västernorrland.
Publicerat Januari 10, 201016 yr Jag kan säga att någon apportör för älg vill jag inte ha utan först och främst en fågelhund samt app för fågel
Publicerat Januari 10, 201016 yr Författare Då e de mest en smaksak. Båda fungerar strålande på den uppgiften. Men en av dem kostar bara hälften att förse med mat o ändå tar den för sig lika mkt och kanske t.om mer mark. Gissa vilken. En fördel för Bretonen som jag "TROR" mig snappat upp är att vid torr väderlek har de ngt lättare att finna fågel då näsan e närmre backen. Men det är en ren spekulation. För då de högre jyckarna av både engelsk o kontinentalt ursprung gått bet på fågel har Bretonägare pangat ripa för glatta livet. Hört o sett det alldeles för många gånger för att det skulle kunna vara ren tur! Men de e som sagt "REN SPEKULATION"!
Publicerat Januari 10, 201016 yr Författare Träna lite på apportsök på lillen idag. Korpen som var varm vart han extremt tveksam till men då jag skicka Zingo på den tog han den direkt o kom in med Sen fick han söka opp en kråka under snö o kolla så tjusig avlämning..... ....eller tja fick ju bända lite lätt men va gör de efter en sån snygg uppvisning Båda fåglarna var nyskjuten för dagen så de vart fortf mjuk o varm.
Publicerat Januari 10, 201016 yr Jag har försökt läsa mycket om dom och tittat på filmsnuttar på nätet och jag har fått en bild av att dom ska vara lätt lärda och vill vara husse till lags och lugna i hemmet helt enkelt ett trevligt lynne
Publicerat Januari 10, 201016 yr Hei. Noen nye klipp fra den kommende filmen Breton, og filmen "Rugdejakt med stående fuglehund" finner du ->HER<-
Publicerat Januari 11, 201016 yr Författare Ser ut att bli en film man bara MÅSTE ha Hääärliga scener!
Publicerat Januari 11, 201016 yr Nyfiken....vilka är jyckarna i filmerna några känner jag igen men inte alla
Publicerat Januari 11, 201016 yr Lyckades tydligen starta en helt ny tråd, det var ju inte riktigt meningemn... men nu ska väl inlägget hamna på rätt plats: Hej ungdomar, en fd inbiten "indianjagare" som följde denna sida rätt ingående för ca ett år sedan, det jag läste här + naturligtvis en hel del annat har lett till att jag idag, sedan ca 8 månader, har en Breton hemmavid, en hane hämtad i Lofoten. Hann vara med honom några försiktiga svängar i skogen i höstas, varav ett tillfälle renderade i double på ripa! Nu sitter jag och har en fundering, vinterjakten på ripa närmar sig ju, och därför tänkte jag kolla med er som har lite vana, var någonstans man bör sätta en köldgräns för hunden?!? En fråga till jag har: hade tänkt ställa honom i Piteå till våren, men mäter själv honom till 53cm och upplever att jag får dubbla budskap när jag letar på nätet om mankhöjd... Är han för stor?
Publicerat Januari 11, 201016 yr Arti at dere liker den Er ikke helt god på svensk, men hvis "vilka är jyckarna i filmerna" betyr hvilke jegere som er i filmen, så er det Ronny og hans bror, Nils og Eigil
Publicerat Januari 12, 201016 yr Var faktiskt mest nyfiken på vilka hundarna var. 3st tror jag mig veta vilka de är iom att jag är in på norska hemsidor med breton , men de var ju fler hundar med i filmerna...
Publicerat Januari 12, 201016 yr Lyckades tydligen starta en helt ny tråd, det var ju inte riktigt meningemn... men nu ska väl inlägget hamna på rätt plats:Hej ungdomar, en fd inbiten "indianjagare" som följde denna sida rätt ingående för ca ett år sedan, det jag läste här + naturligtvis en hel del annat har lett till att jag idag, sedan ca 8 månader, har en Breton hemmavid, en hane hämtad i Lofoten. Hann vara med honom några försiktiga svängar i skogen i höstas, varav ett tillfälle renderade i double på ripa! Nu sitter jag och har en fundering, vinterjakten på ripa närmar sig ju, och därför tänkte jag kolla med er som har lite vana, var någonstans man bör sätta en köldgräns för hunden?!? En fråga till jag har: hade tänkt ställa honom i Piteå till våren, men mäter själv honom till 53cm och upplever att jag får dubbla budskap när jag letar på nätet om mankhöjd... Är han för stor? Först ett stort välkommen!! Sen vad gäller köldgränsen så överlåter jag den frågan till bättre vetande. Varför inte ställa frågan på Bretonklubbens egna forum och kanske få svar av någon av veterinär/läkarna där... Själv jagar jag inte då det är för kallt för mig själv mer än hunden, och det beror hellre på vind och snöförhållande än vad just termomern visar. Liggunderlag, vilopåse och värmetäcke på hunden under rast så inte muskler och leder stelnar ihop... Angående utställningen så tycker jag helt klart du ska anmäla dig och åka dit. Där får du svar på exakt mankhöjd och samtidigt får kritik på övriga delar...som jag antar att du önskar. Kanske faller den inom ramen för tillåtna mått och då är ju allt frid & fröjd! Själv mätte jag min Troy till 56-57cm medan en domare mätte honom till 53cm. Nu var det ju ändå för mycket, men du ser vad det kan skilja! Så åk dit vettja... Lycka till!!
Publicerat Januari 12, 201016 yr Författare rasspecifikationen säger: hanar 48-51cm +-1cm? Läs här: http://www.breton.se/index.cfm?mID=12&pref=docs Då är han ju hög men ändå inom ramen. Finns de som fått sina 50cm hundar till 53 också Henrik Ang köldgräns vet ja att många sätter -15 som gräns. Men allt handlar väl egentligen om hur länge man ska vara ute och hur hårt hundarna ska köras. För mig har och är det alltid en avvägning från dag till dag. Tänk bara på att hanarnas kulor ligger utanpå. Norrmännen har tydligen nå stickat pungsskydd men ja har bara hört talas om de
Publicerat Januari 12, 201016 yr Finns de som fått sina 50cm hundar till 53 också Henrik Tänk bara på att hanarnas kulor ligger utanpå. Norrmännen har tydligen nå stickat pungsskydd men ja har bara hört talas om de mmm....då kanske Troy kan bli 60cm också...nä hugaligen! Visst är Troy hög, men han är jäkligt proportionerlig enligt mig själv! Troys kulor finns inte mer...men en stickad snoppvärmare finns ju att köpa på Blocket! http://www.blocket.se/vasternorrland/Stick...;w=1&last=1
Publicerat Januari 12, 201016 yr He he, tack för tipsen och välkomnandet, men jag anar att Texas skulle titta på mig "under lugg" om jag skulle sätta på honom en stickad luva på paketet... Blev bara fundersam på detta m tempen nu när det var runt -30 och han gick riktigt hårt, men det var ingen vind och han visade ingen tendens att reagera på kylan... Nu är det 6 min ljus per dygn vi tjänar.... Man börjar snegla mot fjällen...
Publicerat Januari 12, 201016 yr Orreskogenst Tango, Rissa, Raunakkens TA Roma, Pronto (Velvet Dei Fiorindo), Rypkleppens A Runa og Stella Det er hundene du ser på filmen
Publicerat Januari 12, 201016 yr He he, tack för tipsen och välkomnandet, men jag anar att Texas skulle titta på mig "under lugg" om jag skulle sätta på honom en stickad luva på paketet... Blev bara fundersam på detta m tempen nu när det var runt -30 och han gick riktigt hårt, men det var ingen vind och han visade ingen tendens att reagera på kylan... Nu är det 6 min ljus per dygn vi tjänar.... Man börjar snegla mot fjällen... Sånna jaktidioter de verkar vara så bekymrar de sig nog inte för lite kyla. Men det blir likt förbannat för kallt när man stannar till, musklerna är för varma osv. ...nä men nu uttalade jag ju mig ändå, än fast jag tänkte överlåta det till bättre vetande...höhrrmmm...jaja..! Nä förmodligen så är det inte så poppis med nån såndär luva... Täcket som syns på bilden i min avatar tycker Troy inte om, för den ligger väl å nöter lite på pillevitten... När han inte jagar, utan bara går bredvid är det ett jädra stannande och slickande...hehe! Nåja, det gör mer nytta än skada i allafall har jag insett!
Publicerat Januari 13, 201016 yr nu börjar de inte va så länge kvar innan valpen kommer hem till oss. nu har ja lite frågor vad alla har för saker till hundarna koppel? vad använder ni för koppel ? halsband ? när ska man börja me halvstryp, helstryp eller ska man ens använda de ? biabädd ? vilken storlek har ni ? eller använder ni er av andra bäddar ? har köpt en biabädd som han får ligga i lite när han vill och en bur som jag har tänkt att han ska få börja att sova i på nätterna. sen när valpen har blivit rumsren så ska ja ha denna bur i bilen och sen får han ha biabädden som sovplats. Hur har ni gjort ? När börjar ni med dressyren ?
Publicerat Januari 13, 201016 yr Cobra gillar buren och är trygg där så även om jag inte stänger in henne i den så är den hennes sovplats. Har bur både inne och i bilen. Och far vi bort tar jag med tygburen..... helt perfekt i mina ögon! Ella tror jag har 60*70cm på sin biabädd som hon har i stugan. Hemma har hon en "trälåda" där vi lagt i ett täcke och detta är hennes sovplats. Far vi bort så är de tygburen hon sover i lika som Cobra. Har ett vanligt läderkoppel. Har även ett retriverkoppel och ett nylonkoppel och ett koppel med "gummisnodd".... Men för vanliga promenader är det läderkopplet som gäller! Dressyren påbörjar jag när jag får hem valpen.... valpen ska givetvis bli trygg med sin omgivning, men från dag 1 försöker jag "lura" valpen att göra rätt och mycke kontaktövningar och ledarskapsövningar för att sen stegra svårighetsgrad och lägga in kommandon mm. Varje kisstur var ett "träningspass" i början. Om de så bara var några minuter så försökte jag hela tiden ha en baktanke med hur jag handlade för att få en lättare väg till målet.... tycker det funkat rätt så bra. Vad jag kan se idag är att de hon kunde när hon var 3-4månader är sånt som än idag med stegrad svårighet sitter rätt hyffsat....vågar ju inte vara kaxig här och säga att de sitter klockrent för då skiter de sig väl nästa gång Sen är de bara tydliga regler, inte tappa tålamodet och träning träning träning som gäller
Publicerat Januari 14, 201016 yr Författare Ja inte blir man mindre intresserad av filmen då man såg vilka hundar som medverkar =) Såg Pronto utklassa samtliga hundar i Vemdalen 2009 =) (förlåt alla andra) Sen att ägaren dessutom tyckte att min hane var snygg gav ju genast +poäng! Vad e det med fart (under kontroll) som får oss så galna. För första gången hade de pistat spår (heter de så) i "mitt" milspår. Ojoj vilken skillnad mot att sega sig fram i löst underlag. Men eftersom turskidan satt på så begränsades farten o ja föll bara 4ggr. Funderar skarpt på att ta löparskidorna o testa samma tur bara för o se om man lyckas bryta nå ben (skämt åsido) Riktigt kul när de går undan o Primus sprang bredvid hela tiden förutom då vi åkte förbi ett harspår som var färskt. Då ble de tvärnit. Bra att näsan e med då bena styr honom =) Ser riktigt mkt fram emot Tossåsen nu! Kul att så många härinne kommer. De ja VET är: Jag, Jens o Henrik O samt ordf o redaktör i SBnK. Fler?