Publicerat Januari 15, 201016 yr Hei.Noen nye klipp fra den kommende filmen Breton, og filmen "Rugdejakt med stående fuglehund" finner du ->HER<- Spännande! Blir en bra film det där tror jag! Ser lovande ut! Men en fråga: Kommer filmen att innehålla subtitles på svenska? Det vore önskvärt om det var möjligt, då antalet jägare med Breton växer starkt i sverige. Många wannebes också! Ser fram emot DVD-släpp!! /Henke
Publicerat Januari 15, 201016 yr Författare Ngt som stört mig enormt på vissa norska jaktfilmer är att bakgrundsmusiken är för hög samt att den inte går att stänga av. Ngt att tänka på kanske!?!
Publicerat Januari 15, 201016 yr Ngt som stört mig enormt på vissa norska jaktfilmer är att bakgrundsmusiken är för hög samt att den inte går att stänga av.Ngt att tänka på kanske!?! Jo och när jägaren går å pratar i ripsnåret är det som kust-svensk förjäkla svårt att förstå....men vyerna är likt förbaskat lika vackra!!
Publicerat Januari 15, 201016 yr Jo och när jägaren går å pratar i ripsnåret är det som kust-svensk förjäkla svårt att förstå....men vyerna är likt förbaskat lika vackra!! Ja då var det bokat och betalat till Tossåsen. Har inte fått nån respons av Lennart, men man hoppas väl på att man får en stuga..hehe! Det är också beslutat nu att köra vidare på de här gamla träskidorna. Så Jimmy, vi får se om du får reta mig till att elda upp dem, eller om tjurskallen vinner ett år till...hehe! Nä de ska underhållas rejält innan det är dags. Har precis plockat fram ett nytt par från skid-förrådet till sambon också. Blir spännande, hon har ungefär samma erfarenhet av skidåkning som du hade då du flyttade till norrland Jimmy! Hoppas det inte är allt för stora fjällbranter där i Tossåsen...haha! Blir så långt att hämta henne då...hmm..
Publicerat Januari 15, 201016 yr j Vad ska de här betyda tro? Du vet osynligt bläck syns inte.... Får man förressten träffa dig i Tossåsen??
Publicerat Januari 16, 201016 yr Angående det där J:et så hade jag skrivit en text som jag bara skulle lägga till lite grann på men på något sätt blev det att jag hade markerat allt och tryckt på J och skickat in med bara J, hade hoppats på att det skulle gå obemärkt förbi men icke! Jo jag har anmält mig till tossåsen och sen ska min "samåknings-blinddate" Aina från Luleå också dit så vi är två iaf från norrobotten Hon tar med sig en tik på som är kring 15 månader (har för mig att hon sa att den var så gammal iaf). Har beställt nu dragsele och långlina och dragbälte, så nu när jag bara får hem dem så ska jag och Loke ut i skidspåret, han är nu 14 månader, visst är det inte för tidigt att börja dra?? alltså breton forumet på breton.se måste ju kunnas förbättras, helt galet mycket spam, kan ingen med kontakter i breton.se se till att det kommer in en "kod" som måste skrivas in för att posta inlägg?? Eller var det du Henke O som skrev att detta kunde bli officiellt forum för breton.se istället för hemsidan?
Publicerat Januari 16, 201016 yr varför verkar det som om att det inte finns någon återförsäljare av vindpåse/värmepåse? Finns säkert men hittar inget med hjälp av google. Någon som har tips om var man kan köpa/beställa dessa??
Publicerat Januari 17, 201016 yr Har beställt nu dragsele och långlina och dragbälte, så nu när jag bara får hem dem så ska jag och Loke ut i skidspåret, han är nu 14 månader, visst är det inte för tidigt att börja dra??alltså breton forumet på breton.se måste ju kunnas förbättras, helt galet mycket spam, kan ingen med kontakter i breton.se se till att det kommer in en "kod" som måste skrivas in för att posta inlägg?? Eller var det du Henke O som skrev att detta kunde bli officiellt forum för breton.se istället för hemsidan? Du får åka på lite mer själv så han inte får möjlighet att dra så hårt. Åk på plana ytor och skejta med så han inte belastas så går det nog bra. Tror faktiskt det är bättre att börja tidigt och köra på 0-belastning och att de tycker det är roligt, än att vänta tills de har blivit äldre och inser att det kan va jobbigt...hehe. Jag började tidigare än 14 månader... varför verkar det som om att det inte finns någon återförsäljare av vindpåse/värmepåse? Finns säkert men hittar inget med hjälp av google.Någon som har tips om var man kan köpa/beställa dessa?? Tittade själv på detta igår, då det börjar på bli aktuellt inför Tossåsen... Jägarens vilopåse 329kr http://www.jaktgarden.se/ny_sida_11.htm Sen hade Björkis en tidigare i sitt sortiment, men jag hittar det inte nu, de kanske har slutat med den produkten. De tog 375kr för den tidigare. (Du har PM Andreas!)
Publicerat Januari 17, 201016 yr Ja men då är du av samma åsikt som jag att börja försiktigt på plana ytor tills han fattar galoppen och även jag Tack för tipset ang vilopåse, tyckte dock att det var konstigt att det inte dök upp i googlesökningen men men det löste sig ju ändå. Nu är det dags dock att börja tjära in dem heliga vita blixten så att man har superglid till tossåsen. Är riktigt förväntansfull över vad som komma skall
Publicerat Januari 17, 201016 yr Nu är det dags dock att börja tjära in dem heliga vita blixten så att man har superglid till tossåsen.Är riktigt förväntansfull över vad som komma skall Samma här faktiskt, lägg dessutom till ett stort mått av nervositet så har du mig! Har ju totalt tappat stinget i dressyren och hunden gör allt mer som den själv vill. Känns lite sådär....men det är ju ett tag kvar än, så det är väl stenhårt dressyr fram till mars nu som väntar...! Jimmy tyckte vi kunde elda med våra Vita blixten om det blev ont om ved...så måtte det inte bli besvär för oss med träskidorna i tåssåsen, för då får han bara mer vatten på sin kvarn!
Publicerat Januari 17, 201016 yr Författare Bara så ni vet de innehar jag ordföranderollen i Vitablixtens-vänner Men den är till förfogande!!!
Publicerat Januari 17, 201016 yr Du får åka på lite mer själv så han inte får möjlighet att dra så hårt. Åk på plana ytor och skejta med så han inte belastas så går det nog bra. Tror faktiskt det är bättre att börja tidigt och köra på 0-belastning och att de tycker det är roligt, än att vänta tills de har blivit äldre och inser att det kan va jobbigt...hehe. Jag började tidigare än 14 månader... Jag började också tidigare än 14 mån. Jag försöker hålla mig till plana spår i största mån. Men framförallt att jag första tiden åkte max 2km tror jag började med 1km och sen ökade väldigt försiktigt till 1,5 och sen 2km. Skynda väldigt långsamt. Dom ska ju inte vara helt slut när dom kommer i mål då är det stor risk för skador. Jag körde hela tiden så kort att hon orkade hålla en hög fart för då vet jag att det det inte var för tugnt och att hon inte blev för trött. Det är svårt att begränsa att dom inte får dra så hårt, i alla fall med min hund. Hon drar alltid för kung och fosterland, ju mer jag åker ju fortare springer hon. Därför begränsade jag längden istället. A och O även att man har en sele som verkligen passar bra, det är lätt att dom får felbelastning annars.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Författare Imorgon blir de deffinitivt stopp för Zingos gener att vidareföras. Dvs kulorna ryker kl 10.00 Känns nästan som de e en avrättning man ska på Inte utan att man känner en viss sorg då man vet vilken grym jakthund han e.
Publicerat Januari 17, 201016 yr varför verkar det som om att det inte finns någon återförsäljare av vindpåse/värmepåse? Finns säkert men hittar inget med hjälp av google.Någon som har tips om var man kan köpa/beställa dessa?? Fanns på stan i den butk som ligger nedanför stadshuset! Någon Norsk modell.
Publicerat Januari 17, 201016 yr jo du henke det där med nervositet så är jag på samma tråd, både lydnadsmässigt och hundförarmässigt och jaktmässigt. Han(Loke) har ju fortfarande inte stått för fågel i skogen, bara på synstånd än så länge. Men men, är ju där för att se och lära. Men något som har fått mig att fundera: när man släpper hundarna i par släpp och man har en unghund som inte riktigt fattat galoppen, känns som att den andra hunden kommer vara mycket mer intressant än att finna fågel, hoppas man hamnar i parsläpp med en surtik haha, nädå, inte kommer vi få problem med träskidorna. Men om jimmy fryser så kan vi väl låna ut en vilopåse till han där uppe på fjället, för här ska inte några heliga vita brännas
Publicerat Januari 17, 201016 yr jo du henke det där med nervositet så är jag på samma tråd, både lydnadsmässigt och hundförarmässigt och jaktmässigt.Han(Loke) har ju fortfarande inte stått för fågel i skogen, bara på synstånd än så länge. Men men, är ju där för att se och lära. Men något som har fått mig att fundera: när man släpper hundarna i par släpp och man har en unghund som inte riktigt fattat galoppen, känns som att den andra hunden kommer vara mycket mer intressant än att finna fågel, hoppas man hamnar i parsläpp med en surtik Du får släppa honom med min tjej, när hon är på jakt så är hon inte glad i andra hundar som stör henne. Då säger hon till. Men jag tror att din hund kommer fatta galoppen direkt när han kommer upp på fjället. Särskilt om det är bra med ripa.
Publicerat Januari 18, 201016 yr Fanns på stan i den butk som ligger nedanför stadshuset! Någon Norsk modell. Ska ta mig ner på stan och kolla på den där, bra tips. Hur går det med sakke(?) nu om dagarna?. Du får släppa honom med min tjej, när hon är på jakt så är hon inte glad i andra hundar som stör henne. Då säger hon till. Men jag tror att din hund kommer fatta galoppen direkt när han kommer upp på fjället. Särskilt om det är bra med ripa. Jo vi får ju hoppas på de Men dem har ju en ganska lång bilresa att hinna lära känna varann så man vet ju aldrig hah
Publicerat Januari 18, 201016 yr Jag började också tidigare än 14 mån. Jag försöker hålla mig till plana spår i största mån. Men framförallt att jag första tiden åkte max 2km tror jag började med 1km och sen ökade väldigt försiktigt till 1,5 och sen 2km. Skynda väldigt långsamt. Dom ska ju inte vara helt slut när dom kommer i mål då är det stor risk för skador. Jag körde hela tiden så kort att hon orkade hålla en hög fart för då vet jag att det det inte var för tugnt och att hon inte blev för trött. Det är svårt att begränsa att dom inte får dra så hårt, i alla fall med min hund. Hon drar alltid för kung och fosterland, ju mer jag åker ju fortare springer hon. Därför begränsade jag längden istället. A och O även att man har en sele som verkligen passar bra, det är lätt att dom får felbelastning annars. För en annan så gjorde det där sig helt naturligt. Men så är man väl ingen världsmästare på skidor heller. Efter några kilometer var husse redan på väg hem igen...hehe! Imorgon blir de deffinitivt stopp för Zingos gener att vidareföras.Dvs kulorna ryker kl 10.00 Känns nästan som de e en avrättning man ska på Inte utan att man känner en viss sorg då man vet vilken grym jakthund han e. Den jakthund han är kommer han förbliva, kanske om än mer fokuserad på jakten tom. skulle jag tro! Däremot är det ju definitivt slut på eventuell avel... Men tror väl inte du skulle avlat på en EP hund ändå... Enda nackdelen du kanske kommer märka vad gäller jakten är att han kommer samla på sig mer fastfrusen snö i pälsen då den blir betydligt ulligare. Det är faktiskt så att det är ett problem med Troy numera. Förr så ramlade snön lixom av, men nu fastnar allt. Ser inte så skönt och behagligt ut för hunden... Ska prova balsam innan Tossåsen!! Du får släppa honom med min tjej, när hon är på jakt så är hon inte glad i andra hundar som stör henne. Då säger hon till. Men jag tror att din hund kommer fatta galoppen direkt när han kommer upp på fjället. Särskilt om det är bra med ripa. Är han lika tjejtokig som Troy var innan kastrering så kan det bli lite efterhäng, men då är det väl bara släppa han med en hanhund som har lite jaktrutin så ska du se det löser sig. Bus är en sak, sexuell galenskap en annan...hehe! Min struntade fullständigt i om surtikarna fräste ifrån (en tik tom. piercade örat på honom en gång), han förföljde ändå som en tok. Det har dock slutat nu...den eventuella förföljelse som fortfarande kan ses ibland handlar mer om bus och det går över då han inser att han är i jaktskogen! Att det är bra med ripa kan vi väl hoppas, men jag tror inte vi ska hoppas för mycket dock...hrmm..!
Publicerat Januari 18, 201016 yr Hoppas bara nu man får nåt boende Tossåsen, efter det mail som gick ut igår... ...är väl sportlovsvecka, så det kan nog tänkas att det är ont om boende runt om vid den tiden!
Publicerat Januari 18, 201016 yr Hei. Blir minst mulig musikk på filmen, og den blir tekstet på svensk
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare Hoppas bara nu man får nåt boende Tossåsen, efter det mail som gick ut igår......är väl sportlovsvecka, så det kan nog tänkas att det är ont om boende runt om vid den tiden! Tror de löser sig om de bara finnes hjärterum..... Min stuga står då öppen för så många som ryms iaf. Med viss reservation för de som hellre ser mig i en vindsäck än en skön brasa på fjället bestående av vältjärade vita blixten Hei. Blir minst mulig musikk på filmen, og den blir tekstet på svensk Låter bra de. Nu e de inte mö hund av Zingo för stunden o de känns som att han e rejält besviken på husse. Dags attlåta honom provpinka igen!
Publicerat Januari 19, 201016 yr Tror de löser sig om de bara finnes hjärterum.....Min stuga står då öppen för så många som ryms iaf. Med viss reservation för de som hellre ser mig i en vindsäck än en skön brasa på fjället bestående av vältjärade vita blixten Hmm fan, då sa man visst lite väl mycket, hade ju hoppats på att få vara stora sked men nu ser det inte som att det kommer att besannas
Publicerat Januari 19, 201016 yr Ska ta mig ner på stan och kolla på den där, bra tips. Hur går det med sakke(?) nu om dagarna?. Zakke mår väldigt bra! Efter fem timmar i jaktskogen,varav två var jakt i djupsnö (ca 35 cm) Tyvärr såg vi inga fåglar.Men han älskar att springa fritt! Tror ni har större nytta av ett bra hundtäcke, än en vilopåse! Tossåsen fjällen är små o snälla.
Publicerat Januari 19, 201016 yr Bara en varning när ni ska köpa täcken...."Back on track" är dopingklassat....