Publicerat Juni 29, 201214 yr Frustation och bakslag!!!! Idag funkar inget. Stanna gör hon men sätter sig inte. Dummien har hon hållt tills jag tagit den men idag spottar hon den framför fötterna på mig. sista apporten gick hon på komandot men åt motsatt håll och käkade nått äckel hon hittade istället. Gick fot bra men rätt som det var börjar hon jaga en fjäril istället FAN bara det inte håller i sig. frustrerad nu!!!! Det är ju uppenbarat att jag gör något fel men vad? phu behövde skriva av mig lite Det brukar bli sånadär bakåtperioder ibland. Men det är bara att ta´t lugnt och gå tillbaka i momenten lite. Lägg apportträningen och gå fot på hyllan tills du fått till viktigaste kommandona som inkallning & sitt/stanna-kvar. Backa nåt/några steg i dressyren och koncentrera er på ett kommando i taget tills det sitter 100% igen. När kommandot sitter och hon fattar vad du menar gäller det i framtiden att det är mera krav i bilden. Nöt lite på kommandot och gå vidare på nästa moment. Hon är ju liten och ska testa vad man kan tänja på... Tränar man alla kommandon samtidigt och ingenting fungarar blir man själv bara frustrerad, förbannad osv. och det går självklart ut över hunden...och den lär sig i sin tur bara felaktigheter. Jaja, det här visste du säkert redan, men jag fick också tillfället att skriva av mig lite /Henke
Publicerat Juni 29, 201214 yr Jag fick till "stanna kvar" kommandot till slut efter att att ha provat lite olika metoder! Poletten trillade ner tillslut när jag tränade vid ytterdörrn, bur-grinden osv. Hon fick ett "nej" och sen dörrn emot nosen så sätter hon sig direkt, och då kommer kommandot "stanna". Hon sitter länge nu innan varsågod. Nu blir det nöta på och öka avståndet nån dm per träningstillfälle.
Publicerat Juni 29, 201214 yr Det brukar bli sånadär bakåtperioder ibland. Men det är bara att ta´t lugnt och gå tillbaka i momenten lite. Lägg apportträningen och gå fot på hyllan tills du fått till viktigaste kommandona som inkallning & sitt/stanna-kvar. Backa nåt/några steg i dressyren och koncentrera er på ett kommando i taget tills det sitter 100% igen. När kommandot sitter och hon fattar vad du menar gäller det i framtiden att det är mera krav i bilden. Nöt lite på kommandot och gå vidare på nästa moment. Hon är ju liten och ska testa vad man kan tänja på... Tränar man alla kommandon samtidigt och ingenting fungarar blir man själv bara frustrerad, förbannad osv. och det går självklart ut över hunden...och den lär sig i sin tur bara felaktigheter. Jaja, det här visste du säkert redan, men jag fick också tillfället att skriva av mig lite /Henke jo då jag vet. och jag har koncentrerat mig på stanna/sitt i dag och nu funkar det. det är ju bara lite frustrerande när det som funkat inte gör det helt plötsligt, tack för dina råd
Publicerat Juni 29, 201214 yr Författare Frustation och bakslag!!!! Idag funkar inget. Stanna gör hon men sätter sig inte. Dummien har hon hållt tills jag tagit den men idag spottar hon den framför fötterna på mig. sista apporten gick hon på komandot men åt motsatt håll och käkade nått äckel hon hittade istället. Gick fot bra men rätt som det var börjar hon jaga en fjäril istället FAN bara det inte håller i sig. frustrerad nu!!!! Det är ju uppenbarat att jag gör något fel men vad? phu behövde skriva av mig lite Vet inte hur mkt du kört med störningar då allt funkat men.... De som funkar i köket måste tränas in i varje ny miljö. Man kan inte ta förgivet att köksdressyren (de e där jag kör in alla grunder) funkar på gräsmattan osv... Du nämnde en fjäril o de kan vara det som sabbat allt. Då ngt funkar klockrent ska man byta miljöer o lägga till störningar i olika grad tills dressyren man vill åt är ovilkorlig. Hur mkt jobb man vill lägga ner på detta är individuellt men man får oftast den hund man förtjänar i slutänden =) (OBS inte alltid)
Publicerat Juni 30, 201214 yr Hej! Vet någon av er bretonägare hur jaktproven går till i Frankrike? Är det ett rent fältprov på fågel eller finns det något liknande tyskarnas VJP och HZP för vorsteh/klm?
Publicerat Juli 2, 201214 yr Hej, Jag kommer snart att sälla mig till skaran av Breton ägare då jag v29 hämtar min Breton valp. Det skulle vara mycket roligt att knyta kontakt med andra Brenton ägare för att lära av er. Jag har en dvärg schnauzer sedan tidigare, så grund dressyr av hund är ingen nytt, men jakt dressyren kommer att bli utmanande. Det känns mycket roligt att äntligen få en fyrbent jaktkompis som kan följa med ut i skogen och som förhoppningsvis kan visa kompisarnas korthåriga Vorsteh's vart skåpet skall stå Fredrik
Publicerat Juli 2, 201214 yr Hej, Jag kommer snart att sälla mig till skaran av Breton ägare då jag v29 hämtar min Breton valp. Det skulle vara mycket roligt att knyta kontakt med andra Brenton ägare för att lära av er. Jag har en dvärg schnauzer sedan tidigare, så grund dressyr av hund är ingen nytt, men jakt dressyren kommer att bli utmanande. Det känns mycket roligt att äntligen få en fyrbent jaktkompis som kan följa med ut i skogen och som förhoppningsvis kan visa kompisarnas korthåriga Vorsteh's vart skåpet skall stå Fredrik var bor du fredrik
Publicerat Juli 2, 201214 yr Jag bor i Luleå. Har betalt medlemsskap i Breton klubben, tänkte att det kan nog ge en del kontakten med andra Breton ägare samt lite möjligheter att gå några kurser mm
Publicerat Juli 2, 201214 yr Jag bor i Luleå. Har betalt medlemsskap i Breton klubben, tänkte att det kan nog ge en del kontakten med andra Breton ägare samt lite möjligheter att gå några kurser mm Tror en som köpte valp från samma kull som jag (och Henrik) bor i Luleå. Visst var det så Henke ? Kanske en potentiell träningskompis...?
Publicerat Juli 3, 201214 yr Tror en som köpte valp från samma kull som jag (och Henrik) bor i Luleå. Visst var det så Henke ? Kanske en potentiell träningskompis...? Jo Aina här på forumet har lilla Strömforsens Liva. Hon är lulebo må ja tro...
Publicerat Juli 15, 201214 yr Författare Det är inte många dagar kvar nu innan småpyrena ska ut o luftas i skog eller fjäll. Tänk va tiden går snabbt. Tyckter att man nyss skidade runt uppe i Vemdalen. Måste villigt erkänna att jag slarvat HUR MKT SOM HELST runt både dressyr o konditionsträning av både hund o mig. Men nu får de bli rivstart så man har en hund som orkar jaga. Lagom svalt för aktiv träning är de ju absolut denna sommar
Publicerat Juli 17, 201214 yr Författare Kallt i luften Då får man klä sig ordentligt För en simtur med hunden i vattnet
Publicerat Juli 22, 201214 yr Experttips sökes har en breton hane på drygt 1.5 år som jagar mer som en spaniel han stöter ju all´fågel han hittar ´varit ut en heldel i skogen och det syns väl på honom när han känner fågel men istället för att sakta ner och ta stånd lägger han bara i en högre växel och stöter allt lydnaden kanske inte är på topp men visst i fan ska väl han fatta stånd ändå har ej så mycket fågel så man får situationer varje sväng man är ute så nån mängd träning är svårt att ägna sig åt.. hur skulle ni göra? tackam för tips! mvh
Publicerat Juli 23, 201214 yr Hej, Jag kommer snart att sälla mig till skaran av Breton ägare då jag v29 hämtar min Breton valp. Det skulle vara mycket roligt att knyta kontakt med andra Brenton ägare för att lära av er. Jag har en dvärg schnauzer sedan tidigare, så grund dressyr av hund är ingen nytt, men jakt dressyren kommer att bli utmanande. Det känns mycket roligt att äntligen få en fyrbent jaktkompis som kan följa med ut i skogen och som förhoppningsvis kan visa kompisarnas korthåriga Vorsteh's vart skåpet skall stå Fredrik Va kul!! Jag bor i Kallax, vi har två bretoner och en vorsteh. Vore jättekul med en träningskompis. Hör gärna av dig, det är bara komma å hälsa på kan vi styra upp något. Du kan maila: aina.jansson1986@gmail.com
Publicerat Juli 25, 201214 yr Va kul!! Jag bor i Kallax, vi har två bretoner och en vorsteh. Vore jättekul med en träningskompis. Hör gärna av dig, det är bara komma å hälsa på kan vi styra upp något. Du kan maila: aina.jansson1986@gmail.com Hej, Jag har en kille på 2,5 år. Vi bor i Alhamn. Har sökt tränings kompisar ett tag. Vore kul att få träffas.
Publicerat Juli 25, 201214 yr I Lördags hämtade jag min Eirams Mallig Malwa. Hon håller så sakta på att anpassa sig till familjen. Jag hör av mig till dig Aina per mail. /Fredrik
Publicerat Juli 26, 201214 yr Experttips sökes har en breton hane på drygt 1.5 år som jagar mer som en spaniel han stöter ju all´fågel han hittar ´varit ut en heldel i skogen och det syns väl på honom när han känner fågel men istället för att sakta ner och ta stånd lägger han bara i en högre växel och stöter allt lydnaden kanske inte är på topp men visst i fan ska väl han fatta stånd ändå har ej så mycket fågel så man får situationer varje sväng man är ute så nån mängd träning är svårt att ägna sig åt.. hur skulle ni göra? tackam för tips! mvh Jag hade dessa fasoner på min Troy fram till han var inne på 3:e jakthösten, dvs. nästan 4år!. Då stod han några få gånger, fast väldigt kort tid. I fjolhöst var jag ute rätt mycket i skogen och gick på orrkullar och då jag verkligen kunde se att han kände fågel och visade tendens till att lugna sig lite så pratade jag fast honom i ett stånd. Sen dess var det som poletten trillade ner och efter det så började han stå längre och längre tider helt själv. Det var en härlig känsla att efter 4 år kunna gå fram till sin hund och gå förbi och att han stod kvar. Behöver jag nämna att man varit rätt frustrerad fram tills dess... ? Fortfarande är det för mycket iver i hunden som går alldeles för hårt, men det verkar bättra sig. Vi får se till höstens jaktsläpp om man får börja om igen, eller om det fastnat i skallen hur man gör! Fördelen med detta tempo är dock att tjädertupparna inte hinner löpa undan utan trycker fast. Fick faktiskt många fina chanser på stora tjädertuppar under senare delen av hösten, men där jag som skytt klantade mig så förbannat! Såhär i efterhand skulle jag nog ändå ha kontaktat nån expert. Varför inte Mattias Westerlund på hundskolan Vision. Där kanske du får lite tips som snabbare får poletten att trilla på plats hos hunden. Men 1,5 år är väl egentligen ingen ålder och jag har hört många som haft hundar som inte stått förrän efter några år. Tyvärr blir det ju rätt svårt att få ett stopp på hundar som är såhär jädrans ivriga och på...när de springer i 150km/h och sen ökar när de ser fågel så är det jäkligt svårt att få ett stopp-kommando att fungera. Man ser bara hur öronen slås igen och kanske om möjligt ökar de lite till... (Detta är mina egna oproffesionella erfarenheter av min jaktidiot som jag har..., och hoppas på att mitt nyförvärv kanske är lite lugnare...och tidigare!) Lycka till! ...och ge inte upp. Man blir bara mer glad den dag det fungerar. /Henke
Publicerat Juli 28, 201213 yr Författare Nu finns Breton filmen ute till försälning på: http://bestilling.villmarka-film.com/ Jag har bestält!
Publicerat Juli 28, 201213 yr min bretonkille har inte stått nånting förens i våras, fick tipset av mattias att direkt du ser att hunden får vittring på fågel så sätter du hunden. nu nyper han fast när han får vitttring så polleten har mest troligt ramlat ner bara hoppas att han fattar de när de grönt ute =)
Publicerat Juli 30, 201213 yr Hejsan allesammans. Det är inte utan en viss beundran som jag ser (läser) om hur ni strävar med era hundar för att få dem att stå för fågel. Om vi här nere i södra sverige skulle springa i skogen eller på fälten för att komma för den mängd fågel som kanske behövs för att göra en valp/unghund till en färdig stående fågelhund så hade de flesta av oss antagligen fått springa hela hundens liv... så dåligt med fågeltillgången har vi. Att komma för fågel är ju en av de viktigaste bitarna för att få till det och om man vill använda hunden till det tänkta ändamålet så gäller det banne mig att ge den möjligheten. Att skaffa en liten mark (kanske 2 ha stor som är överblickbar. stubb, hygge, myr eller gräsmark) en liten bur och 10-15 rapphöns det borde de allra flesta kunna göra och det torde inte kosta mer än 1000-1500 kr. Då kan man ha möjligheten att träna unghunden några ggr. eller en hel höst på kontrollerbara fågelsituationer. Vad jag däremot inte skulle drömma om är att börja utsätta valpen/unghunden för fågel förrän jag har en tämmeligen god lydnad på den och de viktigaste bitarna såsom stoppet och inkallningen borde sitta vid 5-6 månaders ålder.( Är hunden äldre än så så tränar jag in detta först så att den respekterar dessa komando innan jag presenterar fågel för den) Är lydnaden på plats då så gör man det så mycket lättare för sig. Valpen har ju inte den brinnande iver av jaktlust i sig och då är det ju naturligtvis mycket lättare att lära den vad som önskas av den. Farten, det fröjdiga söket och allt det andra som vi önskar av dem, det kommer allt eftersom. Det finns ju ganska så mycket trivsam och god litteratur om hur man ska bete sig för att få till en stående fågelhund, men att kunna läsa sig till detta är ju en konstform i sig. Ta hjälp av någon som lyckats med sin egen hund och spring inte på allt för många olika kurser ( alla dressörer gör ju på sitt sätt ) bestäm er för att just denna metod verkar passa just mig och min hund och sedan så är det bara att bita ihop och börja träna. Konsekvens, timing, kärlek och beröm är nyckeln till en lycklig och lydig hund.. Lycka till och väl mött i skogen, på fjället eller på något prov.. Häls... Peter
Publicerat Juli 31, 201213 yr Hej, Jag har en kille på 2,5 år. Vi bor i Alhamn. Har sökt tränings kompisar ett tag. Vore kul att få träffas. Men va kul att det kommer fler bretoner till Luleåtrakterna. Vi borde styra ihop en träff och träning allihopa. skriv på mailen så samordnar vi. Vi kan ju köra några träningar såhär inför hösten och så kan vi dra ihop lite duvträning innan premiären som final. vore ju jättekul.
Publicerat Augusti 8, 201213 yr oj oj oj! Har varit på duv träning i dag med 11månaders voven. Trodde man skulle behöva få till lugn i flog men det funkade klockrent! Men jaktlusten var är den, inte det minsta intreserad.Vi försökte hetsa han lite med duvan framför nosen vad gjorde han då jo han slickade den och ville gosa. Ja så något ståndarbete på fåglarna de blev det inte. Vi hade en tik med hon var mer intresant. Ska göra ett nytt försök på Lördag utan andra hundar hoppas på lite bättre lycka då.
Publicerat Augusti 8, 201213 yr Hehe men vänta bara den kommer och då är det bara att hålla i hatten. Kan ju vara så att den reagerar mer på skogsfågel eller ripa t.ex. Det är ju bra att lära dem lugn i flog när dom inte är så intresserad innan jaktlusten kommer för det är enklare om dom har gjort det innan och "vet" hur man ska göra när det är dags. passa på att fixa god dressyr nu så blir det enklare längre fram.
Publicerat Augusti 11, 201213 yr Författare Kan bara instämma. Har en som blivit tagen av jakt djävulen här. Var ut i helgen o plockade hjortron o har inte gått upp så lite fågel någonsin. 0st Men jädrans va mkt hjortron det är i år. Jycken nosade upp en tjäderhöna o de hördes nå järp bullringar men annars ingenting. Oroande med tanke på hur de talas om årets ripinventering också. Man får välan hålla inne med skotten i år o satsa mer på träning.