Publicerat November 21, 201213 yr Författare Den finns där hela tiden, valpsjukan, men smyger sig på lite extra när jaktsäsongen går mot sitt slut. Men än hoppas jag på många dagar i skog o på vinterfjäll. De enda som stoppar e fågeltillgången som inte direkt uppmuntrar till dyrare upptåg. Men de finns en o annan gammelfågel på hemmamarken att lattja med ännu =)
Publicerat November 22, 201213 yr Än är det mycke jakt kvar:-) tyvärr nästan bara hönor på markerna:-( men dom fågel kontakterna räknas ju dom också;-) Börjar ju komma ut lite planerade kullar nu
Publicerat November 22, 201213 yr Författare Ja hönor brukar man hitta mååånga efter 15nov då de inte e lovliga längre. Men de som sagt kul med alla kontakter.
Publicerat November 24, 201213 yr Författare Som ja sa i inlägget ovan..... Idag har ja sett mer fågel än ja gjort på hela säsongen på min mark. Uteslutande hönor o järpar såklart. Hört misstänkta tuppflog vid 3 tillfällen. Primus stod o beepern hann gå 3signaler vid ett tillfälle men sen hörde man tunga vingar bullra bort. De närmsta fågel vi kom idag var lite ruggfjädrar som fanns kvar där det nyss lättat en fågel som Primus stod för. De skumma var att jag tyckte det såg ut som en orrhöna eller järpe men fjädrarna var de nedan. Många lugn i flog har de blivit idag iaf. Dimman låg tät o regnet börja strila efter lunch. Vinden avtog drastisk till at försvinna helt till slut. Hållt på att skita på mig vid ett par tillfällen också då de bullrat loss fåglar ovanför huvudet i träden. Absolut inga lätta fåglar att hantera för hunden idag. Men ett par fulla arbeten blev det o hunden jobba bra.
Publicerat November 24, 201213 yr Hej, mitt första inlägg på forumet och tänkte ställa lite frågor till er här. Jag har tankar på att skaffa mig min första jakthund av flera anledningar. Bor i norra utkanten av stockholm (Upplands väsby) och har inte skaffat mig några jaktliga kontakter än (examen 2011) och inser att det är svårt att jaga utan hund eller erfarna jägare. Var tidigare insnöad på trädskällare men eftersom jag inte har jaktmark runt hörnet utan tänker fara på kortjakter så vore det smidigt med en hund som jagar mer än bara trädskällarfåglar (och andra träande arter såklart) och tanken på fälthöns, duvor, änder, gäss och andra arter lockar de med. Kikade då på stående fågelhundar och hitta den här skitsnygga, relativt allsidiga och familjevänliga hundrasen. Mina förutsättningar för att skaffa en jakthund känns milt sagt dåliga och jag inbillar mig att de kommer se så ut de närmaste åren tills vi kan flytta till bättre förutsättningar. Det jag undrar är då om jag skall skrota mina drömmar på egen hund tills allt är på plats eller kan man sköta om en jakthund med mina förutsättningar? Eventuellt hundköp skulle planeras till om ungefär ett år vilket skulle ge ganska bra med tid till kull-letande (inbillar jag mig iaf). Mina förutsättningar är då: Jägarexamen dec 2011 Fyra barn som blir fem stycken i april (äldsta är 6 år) Bor i lägenhet i utkanten av centralorten där vi har skogsplättar och ängar (inte ett betongblock alltså) Ingen tidigare egen hund, men erfarenheter av när folk köpt fel hund, uppfostrat hund fel och är medveten om att det krävs mer jobb än de flesta tror för att få en bra familjehund, en jakthund kräver då såklart än mer. Mina föräldrar köpte tex en setter/pointerblandning när jag var liten som vi försökte ha som ren familjehund och gjorde nog gissningsvis alla fel man kan med. Vill inte ha en hund för skojs skull, utan en jaktkamrat och familjemedlem som vi kan kräva och som kan kräva av oss. Vill jaga men har svårt att ställa upp så mycket med tid som jag inbillar mig att det krävs för ett jaktlag, tills barnen klarar sig själva iaf. Ensamjakter känns därför passande, eller att åka ut ett mindre gäng när det funkar. Frun pluggar (när hon inte är föräldraledig), jag har kontorsjobb med ganska lång färdväg (ca 1h enkel väg), dock måste vi redan nu anpassa tider eftersom barnen måste lämnas/hämtas på dagis och skola. Min tanke skulle dock vara att ta ut föräldraledighet ett par månader vid valpköp och sedan pussla ihop det med arbete och barn när vi båda börjar jobba. Är det alldeles för egoistiskt att köpa en hund i min situation? Är det oansvarigt/puckat att skaffa en Breton innan man har erfarenhet från jakten med rasen? Skulle en Breton passa som första jakthund? Utöver allt det dåliga, visst borde en Breton passa den jakt jag tänker mig? Har jag missat något? Som avslut på detta mastodontinlägg vill jag bara säga att denna tråden är väldigt trevlig (även om jag bara orkade ögna igenom de första 43 sidorna än så länge) och alla bilder plågar mig djupt in i själen, ni är lyckligt lottade. /Alexander
Publicerat November 24, 201213 yr Författare Att skaffa sig hund KRÄVER tid. Får känslan av du inte har så mkt av den varan? Hunden måste få mkt mark under tassarna samt kommer dressyren inte gratis. Första delarna kan man ta i köket men sen e de ut som gäller. Primus skaffa jag samtidigt som min yngsta. Sambon e nog världens mest tillåtande men t.om hon klagar att jag lägger för mkt tid på hunden. Jag själv tycker att jag har alldeles för lite tid med min hund o då lägger jag nog minst ett par timmar om dagen på vardagsdressyr o motion. Men sen fuskar jag också en del dagar Har man bara insett att det krävs tid att äga hund tycker jag inte de ndra spelar ngn roll. Men hur tänkte ni lösa det under arbetstid då frugan jobbar/pluggar? De måste rastas minst var 5-6e timme. Som ras passar hunden er utmärkt i familjen.
Publicerat November 24, 201213 yr Ptja, tid är relativt ;P Trot eller ej men jag/vi har faktiskt tid över, som oftast slösas på att glo på meningslösa TV-program eller apatiskt surfa på nätet på samma sidor om och om igen. Den tiden lägger jag gladeligen på en hund istället. Jag är medveten om att det krävs mycket tid, har upplevt vad som sker när tid inte ges till hundar som blir understimulerade och då "problemhund" och detta är inget jag tänker tillåta en eventuell hund i familjen. Kommer inte skaffa något djur innan vi vet att vi kan ge den tiden som krävs, oavsett hur hundsugen jag blir kommer jag aldrig kunna impulsköpa en för att sedan misssköta den. Vill bara vara tydlig med det, blir det en hund skall den nästan ses som ett barn till. Frugan pluggar på distans (glömde nämna det) så när hon pluggar är hon hemma förutom någon gång i månaden då hon är i luleå. Närmaste efter födseln kommer nån av oss vara föräldraledig efter det kanske hon börjar plugga eller så fortsätter hon med arbetet hon har nu som är på 70%. Iom barnen så kan vi inte vara borta en hel arbetsdag i sträck samtidigt utan vi får anpassa arbetstiderna så att vi går omlott och jag kan arbeta hemifrån om jag önskar så med lite ansträgning känner jag mig säker på att en hund inte skulle vara ensam för länge. Detta är dock långt ifrån något bestämt men det är trevligt att kunna tro på sina drömmar och iaf påbörja planeringsfas och läsa in sig. Finns det förresten någon tid på året då de flesta uppfödare försöker få sina valpar? När jag kollade trädskällare var det poppis med vårvalpar av diverse anledningar, är det samma med denna ras? Synd att prov och utställningssäsongen är över, vore kul att fara på något sådant, men det får bli vårens aktivitet. /Alex
Publicerat November 24, 201213 yr Författare Varkens det ena eller andra e slut för säsongen. Du har väl Stockholms hundmässa snart eller har det redan varit. Prov går de hela tiden. Vårproven kommer i mars/apr o e riktigt trevliga, särskilda prov går med jämna mellanrum. Hörde att det skulle vara ngt på Långtora i början på dec. Men om det e nå Bretoner anmälda vet ja ej. Tror de var braccoklubben som arrangör. Kolla med Yvonne på SKF
Publicerat November 25, 201213 yr Ofan, jag kollade på SKFs sidor om prov men det senaste jag hittade där var för två veckor sen. Får kanske göra lite djupare detektivarbete, för det vore sjukt intressant även om inte Breton finns med. Ja just det, 15–16 dec är Stockholms hundmässa. Det får bli en planerad aktivitet, tack för tipset/påminnelsen!
Publicerat November 25, 201213 yr Alexb, Lyd ett råd från en som har jagat sen 10 års åldern,alltså i 50 år,jag förstår dina drömmar om ett jägar liv med egen hund och jag tycker bestämt att du skall pröva det,MEN börja med att JAGA och känn dig för hur det känns och vad din målsättning är,nuförtiden är det så mycket prylnissar i farten,både vad det gäller kläder,vapen o ,ja just hundar.Känn dig för om vilken typ av jakt som tilltalar dig(det tar några år)då först vet du lite mer vilken typ av hund du behöver.Jägarexamen gör ingen till jägare,så enkelt är det inte,jägare blir man när man känner sig tillfreds med vad man gör och känner det naturligt att vistas i denna miljö. Tyvärr har jag sett under mina ganska många år inom detta gebitet,hur det har blivit mode att skaffa sig jägarex.tuffa kläder,macho bössor och sen en hund ! utan att riktigt veta vad gör jag nu?Jag vill absolut inte avråda dig att söka dig till jakten,men vänta med hund,för börjar du med hundköpet kommer det med allra största sannolikhet att sluta med trassel inom familjen,tycker mig känna att din situation för tillfället är lite fel att skaffa hund(småbarn,storstadsliv,pendeljobb,boendet osv.) Och nu som sist,hundvalet,innan du ens tänker på vilken ras du vill ha,välj en ras som är stor i antalet i det landet du bor i,köp ingen uddaras,definitivt inte som förstahund och fågelhundar är enl.min erfarenhet(samma med drivande o ställandehundar"läs älghund")inget bra val så som du bor,det är ta mig fan djurplågeri! Nu känner jag inte till Breton å en del andra mindre representerade raser men som i mitt eget fall kan jag inte ens tänka mig att ha Vorsthe,Pointer eller E Setter under de föhållandena. Att jag avråder dig att köpa "uddaras"beror på att turen att hitta en riktigt bra hund på så smalt avelsmaterial är försvinnande liten. Lycka till (men tänk dig för en vända till)
Publicerat November 25, 201213 yr I detta inlägget innan så står det riktigt mycket som är bra. Att skaffa sig en jakthund utan att man vet att man trivs med jakten som rasen/typen kan prestera, bara för att det skulle passa det läge man själv befinner sig i livet är nog en chansning. Men låt drömmen leva.... nog kan man köpa tjänsten utan att bli ruinerad och det går alldeles säkert att få bli med ut med någon och kolla in hur det går till i skarpt läge. Men sedan så måste jag och många med mig protestera..... iaf när det gäller valet av ras... Där tycker jag att du gjort ett riktigt bra val. Det torde vara en av de mest lätt dresserade raser man kan skaffa vad gäller hundar i grupp 7 Bara för att rasen är liten i hemlandet så betyder detta inget annat än att det är längre mellan hundarna. Det registeras ganska få Bretoner här i sverige varje år (ca:100), men i norden som helhet så är det ganska så många fler och det är nog den grupp 7 ras som ökar mest här i sverige. I Frankrike (Bretonens hemland) så är Bretonen den mest registrerade jakthundsrasen av alla. Att du kommer att få en riktigt duglig jakthund är jag helt säker på bara du väljer en valp av föräldrar som är meriterade. Lycka till i jakten på vad det nu blir..
Publicerat November 26, 201213 yr Det var absolut inte min mening att trampa nån på tårna och jag förstår om det gjort ont på vissa(ingen jävel ska komma å dissa min hund)det gör jag inte,jag utrycker mig tydligt att jag kan inte rasen å många andra av de mindre representerade raserna,(jag kan ju knappt min egen hund)däremot vet vi med all tydlighet att många jakthundsraser är mer eller mindre förstörda tex,Gordon,irländsk setter,beagle,labrador,terrierraserna osv.osv.Men av min erfarenhet av både hundar å hästavel(travare)så finns det mycket större chans att lyckas hos raser som är mycket representerade i avlen,i travet rör det sig idag bara om två raser,amerikansk o fransk,där är det linjerna som är mest utvecklade och i vissa linjer hittas också de bästa individerna,så och inom hundar,Därför är det ett råd att leta hund hos de mest representerade raserna och linjerna,det är ingen slump att vissa uppfödare både bland hästar o hundar lyckas år efter år och det är absolut fel att som nybörjare skaffa en "uddaras"som kanske behöver mer erfarenhet hos föraren för att lyckas. Och till Alex,jag dissar verkligen inte ditt boende eller familjesituation,jag vill bara göra dig uppmärksam om vissa omständigheter som kan uppstå,själv har jag gjort många misstaag genom åren och det är det man lär sig av,sägs det! Dra dig heller inte för att fråga,det gör jag fortfarande trots åldern! Ett annat bra råd,ett mycket bra råd dessutom,köp boken Våra jakthundar av Sten Christoffersson,där står mycket läsvärt och inte bara för nybörjare.
Publicerat November 26, 201213 yr Jag vet att det inte rekomenderas att köpa jakthund för en jakt innan man provat den, men samtidigt sägs det ofta att man skall köpa en hund för den jakten man har tillgänglig, den jakten jag har tillgänglig är främst fågeljakt i olika varianter, dessutom är det den jakten som mitt hjärta klappat extra mycket för de år jag intresserat mig för jakt, dock saknar jag ju den praktiska erfarenheten. Hur mycket av denna jakten bör man jagat innan man kan veta att man tycker om den? Jag undrar hur andra gör för att välja ras, om det inte skall tas hänsyn till livsförhållande och jaktmöjligheter, vad styr då valet? Ni måste förklara vad ni tror jag tänker fel här för jag har svårt att se hur en hund som inte passar i vår familj kommer få ett bra liv med oss. Jag tänker mycket grovt som såhär, så länge vi bor i stockholmsområdet har vi skogsfågel norrut, fältfågel söderut och kustens fåglar öster ut, vad för jakthund bör man då skaffa sig? Angående rasen så är jag även där lite kluven om hur bästa angreppssätt är. En stor ras med många uppfödare där gissningsvis flera (i antal) har dåliga gener, eller en mindre där de flesta som kan raserna känner till varandra och man vet ungefär vad som kan förväntas från vilka led, men där rätt gener är färre i antal. Jag har också svårt att se varför en uppfödare måste vara bosatt i Sverige, är grannländerna inte att lita på när det gäller hundar? Angående boktipset har jag boken "Jakthundar" av ovan nämnda författare, och Rune B Samuelssons om nordiska/nordliga spetsar. Det har ofta varit med dessa jag utgått ifrån när jag kollat upp raser, utöver ett antal hund- och jakthundsböcker från biblioteket. Don: Jag kände mig nog inte dissad direkt utan jag ville (i pm:et) snarare förstå vad som anses dåligt. Det är av vetgirighet och nyfikenhet jag undrat, ibland får jag känslan av att det tycks saker för att det "ska tyckas". När vi skaffade barn 3, 4 och nu 5 så har vi fått höra hur korkat det är och att vi inte kommer kunna vara bra föräldrar, speciellt som vi pluggat båda två tidvis och ekonomin har först senaste året kommit på plats (tack vare arbeten). Trots detta får vi aldrig höra att våra barn är problematiska i skola eller dagis och ofta undrar bekanta hur vi lyckats få så harmoniska barn (eller påstår att vi haft ohemult med tur..). Därför har jag lite svårt att acceptera sanningar som dessa där jag själv inte riktigt lyckas se det omöjliga eller orimliga. Jag lägger hellre 15.000 på kurser och träning med en hund än för ett arrende, för att sedan kunna jaga på de kortjakter som finns här i närheten samt markerna kring Överkalix där min frus släkt bor. Köper jag kortjakter för 350/dag så blir det 28 jaktdagar för 10.000 istället för ett litet arrende, lägger jag då till nån vecka i fjällen eller kring Ökx är det ju över 30 dagar, är detta plågsamt lite för en fågelhund? /Alex
Publicerat November 26, 201213 yr Vad Jag förstår så har du inga egna marker att ränna runt på och det försvårar helt klart möjligheten att få till en jakthund, allra helst en stående som är de mest träningskrävande av alla grupper. Självklart sätts de mesta av dressyren hemmavid men nån gång måste man oxå ut i "verkligheten", skogsvana, fältvana o viltvana. Med det inte sagt att det inte går, bara du själv vet hur envis du/ni är och hur mkt "infield" tid ni kommer att ha möjlighet till. Kommer aldrig glömma den marklösa greken som jagade in sin stövare på en fotbollsplan och i bilen längs grusvägar där den fick driva i kupen genom friskluftsintaget på vägharar. Den blev jaktchampion så allt är möjligt bara man ger sig fan på't ! Lycka till
Publicerat November 26, 201213 yr Alex,jag hade hellre lagt 10 på arrendet än 15 på kurser,det är inte på kursen du får hunden,det är i markerna,nöta å nöta å nöta och även för det att kurserna kan endast ge dig vägledning,det får du även om du är frågvis,läser och absolut om du köper din hund av en seriös o erfaren uppfödare,vilken uppfödare vill inte att avkommorna lyckas.Sedan har du missuppfattat mig eller att jag uttryckt mig luddigt om hundarna här eller i nåt annat land,självklart finns det väl så bra hundar där,men det kräver mer resurch att hitta rätt,själv är jag jävligt sugen att hämta en "tysk krokodil"läs terrier,i tyskland. Håller iövrigt med Strävhår,som om jag förstår rätt,också håller sig med V.å det ska man ta mig faan veta,att då har man fått hund i huset! Du behöver mark att träna på,träna,träna o träna,iallafall om du ska ha en stående med lite stake i sig.Om du nu löper linan ut å tar fan i båten å ror han iland ,ja då lovar jag dig att en helt ny värld öppnar sig.
Publicerat November 26, 201213 yr Mark att träna på, utveckla gärna detta lite. Är kortjaktsmarker otillåtna träningsmarker? Eller är det ett krav att jag äger marken för att en hund skall förstå vad den skall göra där? Handlar det om tiden så undrar jag då hur många dagar handlar det om innan man kan anse det tillräckligt? En vorsteh är ju en "vanlig" ras, är detta alltså ett bättre alternativ för mig som ovan hundägare och ny jägare boende i en lägenhet? Edit: Missade svara inlägget från strävhår ;P Ja, jag försöker reda ut hur mycket träning det handlar om, mitt förslag var på strax över 30 dagar, är detta alldeles för lite jaktträning då och isf hur mycket bör man kunna lägga för att känna sig självsäker på att träningen inte är för lite? Jag känner mig fullkomligt säker på att jag är envis nog, men tiden är inte obegränsad därför försöker jag få ett grepp nu på vad som är rimligt. Jag känner inte så många jägare som jagar 4 dagar i veckan och har därför antagit att det inte är normen, men det låter nu som att jag kanske misstagit mig där, min jaktliga bekantskapskrets är ganska begränsad så det är ju fullt möjligt
Publicerat November 26, 201213 yr Alex,du är en vetgirig jävel du,nu ska du inte tro att jag är nån jävla guru,jag ser mig fortfarande som mindre vetande efter alla år och tar alla möjligheter till vidar utveckling,för att den som tror att han kan o vet allt som behöver vetas,särskilt när det gäller djur,den personen är den riktiga nollan! Nu kommer mina personliga åsikter,om än lite försiktiga. Mark att träna på..ja det är att du har tillgång till marken när DU har möjlighet att utnyttja den å slippa planera å ev. lösa kort eller dylikt.Det viktigaste är inte att det finns så mycket fågel(nu säger du att det är det du mest önskar,fågeljakt alltså)för det finns det inte nånstans just nu. När det handlar om tid,nu känns det faktiskt som du inte riktigt fattar vad det innebär att jaga och att dessutom ha egen hund,för det finns ingen som kan ange hur många timmar,dagar,veckor..... det behövs,för det avgör DU.MEN! det går åt tid,själv är jag egen företagare,så egentligen har jag inte tid att utveckla detta,men det är faktiskt intressant så jag måste ta den tiden att försöka ledsaka dig. Och nu kommer vi kanske till det känsligaste,val av hundras!Du tar upp Vorsteh som "vanlig"ras,ja den är väl jämte Pointer o E.Setter kanske det säkraste kortet för att hitta rätt,MEN och åter MEN,det är definitivt inte den rasen du bör pröva dina vingar med som första hund,underbara djur,men dom kräver också mycket å då menar jag MYCKET,får dom inte det ,ja då är jag rädd för att det kan bli fel.Just denna ras behöver mycket,se Strävhårs inlägg,skogsvana,jaktvana o viltvana,ja listan kan göras lång.När du nu nämner V.ja då bultar det extra i bröstet,En gång Vorsteh Alltid V. Men Alex, valet är till sist o syvene ditt,känner du för en viss ras,ja köp den då,för att välja en ras som andra rekommenderar,ja då kommer du förr eller senare att ifrågasätta om du valde rätt. Till sist,du talar om nån norm,det finns ingen färdig mall eller norm att gå efter när det gäller detta sätt att leva,lev o gör som du vill,bara du blir lycklig å skit sen i vad andra tycker.
Publicerat November 26, 201213 yr alexb! Jag tycker gott du kan skaffa dig en hund och en breton är inte alls ett tokigt val. Att påstå att det är en ovanlig ras och därmed ett osäkrare val håller jag inte alls med om. Vanlig bakgrundsforskning gäller förstås som alltid vid valpköp. Bretonen ökar i sverige och är en rätt stor ras i norge så att säga annat än att rasen är relativt väletablerad är fel. Vi får hoppas att kennelklubbens mysbyxemaffia och showfanatikerna håller tassarna från rasen så att den får fortsätta vara den fina jakthund den är. Sedan kanske inte just breton är rätt för dig men det kan bara du veta. Det finns en stor poäng att prova de jakter du är intresserad av. Är det så att det är jakt på skogs och fälthöns som gäller så blir det säkert kanon med en fransos men blir det också mycket apportering på gäss och änder och kanske även annat så kanske du behöver en lite mer allroundbetonad hund. Detta är ditt val att göra och det är också det som SKA avgöra. En bra familjehund blir det oavsett vad du väljer. Gällande ditt boende så ser jag inga större problem. Väldigt mycket av både allmändressyr och jaktdressyr tränas under de vanliga rastningspromenaderna. Sedan finns ju långtora och andra ställen för ren fågelträning. (men det kostar ju en slant). Du säger ju också att du har kortmarker i närheten så om du anser att jakten finns så finns ju också plats för hunden. Sedan bör det ju också sägas att en riktigt duktig hund kan öppna dörrar.
Publicerat November 26, 201213 yr Nu förstår jag att jag växlat in linan på känsligt område,nämligen val av ras,det är enl.min uppfattning fullständigt upp till var å en att välja ras!Dock,min personliga erfarenhet efter att jagat med Vorsteh,pointer,E.setter,är att de alla är klart bra hundraser,de andra "mindre representerade" raserna har jag ingen som helst kunskap om och efter mitt personliga tycke har jag då sedan många år tillbaks valt V.både korth. o strävh. Sedan att anse att de andra raserna inte är udda här i landet,det är väl lite som att svära i kyrkan,för det är dom,men det behöver naturligtvis inte betyda att de skulle vara sämre,det finns förmodligen orsaker långt tillbaks i tiden att just dessa tre(fyra) raser blivit så etablerade i Sverige.Att det i Norge finns betydligt fler hundar av de "udda"raserna är inget jag kan eller vill bestrida,se bara på Gordon,så mycket fina sådana det sägs( det sägs)finnas i Norge,men faktum kvarstår,det är absolut lättare att hitta en riktigt bra individ bland de mer "vanliga" raserna,det säger ju sig själv,nånstans p´å linan sas det att det registrerats 100 st.Bretoner mot hur många Pointer,Str.H. Kh.eller E setter?säg bara för att leka med tanken att var 5 e valp skulle vara ett riktigt bra ämne ??ja då är det bara att ta fram kulramen å räkna! Sedan måste man komma ihåg!detär du som jägare å hundförare som formar individen,s.a.s.skit bakom ratten,ja då hjälper det inte med en Ferrarri ! Och till sist Alex,självklart ska du skaffa hund om du känner för det,mina råd är högst personliga och bara tänkt för att du ska tänka efter,innan,du bestämmer dig om,när eller vilken.
Publicerat November 26, 201213 yr Don: Dina tankar och frågor har faktiskt fått exakt den effekten du velat, om än i komprimerad form. Jag har tänkt flera år på att skaffa hund och iaf två år på jakthund så detta är inget infall jag fått, bara för att förtydliga. Dock har jag på detta dygn sen jag skrev första inlägget ransakat mig och kommit fram till slutsatser som gör mig mer säker på eventuellt hundköp och jag vill säga tack för att du tagit dig tid att "tjöta" lite. Mitt tidigare inlägg var aningen barnsligt skrivet och jag kan intyga dig att en Vorsteh har jag inga planer på än så länge baserat på det jag läst mig till om de olika raserna. Det känns inte som en rimlig förstahund för mig, oaktat dess potential. Det jag ville belysa med den frågan var snarare att Breton var ett dåligt val pga få hundar, men vilken annan ras skulle passa mig bättre än denna, det som krävs är att jag får leta mer för att hitta bra linjer. Men å andra sidan finns det fler dåliga individer av de vanliga hundarna, om procentsatsen bra hundar är samma iaf, detta vet jag inget om dock. Känns lite som att båda har för- och nackdelar. Angående tid för jakt så vet jag att det inte finns någon fast gräns, men det gör då att det känns underligt att jag avråds från hundköp baserat på att jag misstänks jaga för lite med den, när det inte går att säga vad som är "lagom". Ja, jag håller ju faktiskt fortfarande bara på att känna efter, det ligger inget hundköp planerat än så länge, vill vara bättre förberedd innan något sådant. Almeson: Jag har nog fått ungefär samma känsla angående rasen och mina önskemål. Det är främst skogshöns jag är ute efter men fältfågel ligger strax där efter. Sjöfågel är mer en bonus om det går att använda hunden som apportör till, om läget skulle dyka upp. Långtora var precis de jag tänkte på när jag pratade om kurser, dyrt är det kanske men det kan nog vara värt det när jag själv är ny, om jag nu prompt skall ha en hund innan jag jagat några mängder :] /Alex
Publicerat November 26, 201213 yr Jag är helt övertygad om att du kommer att bli en bra "husse"vilken ras du än väljer,fått en känsla av att du är väldigt socialt seriös å värnar om din familj,hundar,ungar å kärringar,det är inte fel,vi behöver alltihop för att bli riktiga MÄN,lycka till,kanske möts nånn gång på fjället,bor där delvis,förhoppningsvis mer och mer om hälsan står mig bi.
Publicerat November 26, 201213 yr Tack för de snälla orden. Jag är i mångt och mycket skyldig min familj för det mesta positiva i mitt liv så visst fasiken är de nummer ett. Hör av mig när jag fått till någon hund att jaga med så får du kanske visa mig runt i fjällen då Lycka till själv med hälsa och hundarna och fjällvistet!
Publicerat November 26, 201213 yr Skrev ett långt inlägg men det här verkar enklare då du inte bor långt bort : Alex har du provat på jakten med stående ? Annars är du välkommen hit på ett besök så kan vi ta en titt med hundarna !? (Du är naturligtvis välkommen fastän du provat tidigare oxå)
Publicerat November 26, 201213 yr Författare Det ligger en del i att säga att Breton är en udda ras. Eftersom vi har en egen rasklubb blir därför de riktade aktiviteterna färre än tex. Engelska fågelhundsklubbarna eller Vorstehklubbens. Dvs färre rena Bretonprov, träningar o annat. Men regionombuden m.fl gör mkt för valpköpare o alla andra medlemmar. SKF annordnar också mkt gemensamma aktiviteter. Sen har jag tränat med de Engelska o var väldigt välkommen då det inte fanns ngr Bretoner att träna med då jag skaffa första hunden. Tycker du ska kolla runt på alla raser. Kanske en Gammeldansk Hönsehund skulle passa dig? Sist men inte minst...... Det finns en anledning till att vi har många före detta Vorstehägare i klubben
Publicerat November 26, 201213 yr Jimbolo ! Tack för rådet,gjorde det precis,alltså tog en GammelDansk(inte hönsehund)för nu har jag jobbat färdigt för dagen.Och å då säger jag Och!jag har defininitivt inget emot"udda"raser,men det krävs ett jävla engagement att leta upp rätt uppfödare å ett jävla tålamod att försvara valet mot alla påhopp,själv har jag långt gående planer på en "tysk krokodil"men jag är ju fortfarande gift å det är där det bromsar! Och Strävhår,jag förmodar att du har eller haft en Weimaraner,just den rasen är jag så in i helvete nyfiken på,trots att alla jag snackat med påstår att det är skit å springer bara runt bena på en,som nån jävla smörgåshund,e de så?