Publicerat Oktober 11, 201213 yr Författare Man har "hört" att hanar mognar senare. Jag skulle nog vilja säga att de e mer individinriktat än köns. av de hundar jag sett.
Publicerat Oktober 17, 201213 yr Författare Nä inte för stunden men jag har hört rykten om att Suhleghans kennel har kull på gång också. Lina som sitter med i Avelsrådet nuförtiden borde kunna ha lite insideinfo, ellerhur Lina Såg ut att vara ganska glest i Norge också.
Publicerat Oktober 22, 201213 yr Författare Har ni kollat in sista numret av Jaktmarker & Fiskevatten? Reportage från jubileumsjaktprovet på Gotland.
Publicerat Oktober 28, 201213 yr Författare Efter att vilat ut hunden ordentligt efter en ordentlig muskelsträckning var det äntligen dags att få släppa igår. Vädret var klart soligt o nysnö. Var lite rädd att fåglarna skulle träat en sån här dag men..... Primus tog för sig mer än ordentligt o det syntes att de var mer spring än hjärna idag. Dressyren var lika med noll dessutom. 4v vila kan förstöra en hel del. Jobbade dock ihop det bra o slutresultatet vart 4 kompletta fågelarbeten för hunden. Inte illa med tanke på att skogen för övrigt verkade helt steril. 2 av arbeten hade jag fågel över spången men tyvärr hund imellan. Särdeles tråkigt vart de när vi var 5minuter ifrån bilen o hemfärd. Då tog Primus ett stånd som sedan succesivt rörde sig en 75m för att bli fast. Smyger upp o ser hunden tiita uppåt och anar oråd. ÄNDÅ väljer jag fel sida av hunden o 3m ifrån dundrar en tjädertupp upp. Jag ser stärtfjädrarna och en del av ryggen över spången men också en hund imellan. Iblan vill de sig liasom inte riktigt. Med i säcken blev en massa minnen bara men lia gla e ja för det....
Publicerat November 3, 201213 yr Författare Allt jäkla regnande fick mig att strunta i skogen idag. Tog en tipptur o jycken lyckades kliva ner i de mest vedervärdiga luktande gegga jag varit med om. Sanering av jycken resten av dagen Nu var de inte hans fel för jag tvingade han att apportera just där. Hade ingen aning om vad jag skulle få i gengäld Spanat in ett ordentligt antal gäss så imorgon blir de gåsjakt o Primus med som apportör
Publicerat November 3, 201213 yr jag har funderingar på att skaffa en breton valp inom nått år. mina jaktmarker är skogsfågel marker och jag undrar hur bretonen funkar i skogen. det finns varg där jag jagar så det är viktigt att det går att få till en hund som håller sig inom synhåll med sök på runt 100 meter. är breton ett lämpligt val för detta?
Publicerat November 3, 201213 yr Författare Det är väl som med alla raser att man får leta lämpliga kandidater. Det finns allt från fjälltopp till fjälltopp sökare ner till runt knäna springare (men de e få). De mesta ligger ju i dressyren och hur tillåtande man är i de yngre åren. I de skogar jag jagar ser du inte hunden utanför 15m men de funkar finfint ändå. Vet faktiskt inte hur tät vorstehn är i sitt sök men inbillar mig att de har ett snävare sök rent generellt. Tycker att du ska följa med de tilltänkta kandidaterna ut i mark o se hur deras hundar fungerar. Då vet du iaf vad du kan tänkas få att göra med. Mvh: Jimmy
Publicerat November 8, 201213 yr Författare Nu börjar de dyka upp alldeles för mkt intresanta tilltänkta parningar. Hur tusan ska man kunna hålla sig tills i Juni 2013. Men jag ska ha en egen valp efter Primus o Zmila som ska paras i slutet på feb. Tror de kan bli en riktigt giftig kombination. Men man kanske skulle ha två Men då blir jag nog singel på kuppen Vill ju ha ett litet monster att jobba med redan nu men den som väntar på nå gott...... väntar ALLTID för länge Tillsvidare e de dags att dressera Primus som inte har ett uns kvar av dressyr sen 4v vila. Men ska sanningen fram e han faktiskt inte direk dresserad alls pga av att han alltid varit en naturbegåvning. Men jäsiken va ja får äta upp de nu. Fri uppfostran har ett dyrt pris i slutänden. Främst på jakt. Husdressyr har han ju fått iof. Så nu e de valpdressyr som gäller i skog. Dvs kontakt, ovilkorlig inkallning, lugn i flog mm.. Men en vecka så ska vi vara på banan igen. Bara att visa vem som bestämmer .......eller? Kanske ska tilläggas att jag har MKT höga krav vad de gäller dressyr och är aldrig riktigt nöjd. Kanske en av mina akilleshälar men.... Får ofta beröm från andra hundägare att min hund e så lydig och väldresserad. Själv begriper jag inte vad de ser men så jagar jag ofta ensam!
Publicerat November 8, 201213 yr Men inte ska du väll ha en valp, men kanske barnen skulle ha varsin?
Publicerat November 8, 201213 yr Författare Barnen är redan ursäkten för den accepterade inkommande valpen
Publicerat November 11, 201213 yr Författare Så har man haft årets första o förmodligen sista chans på tjädertuppen. Helt öppet men..... Hunden var den i hasorna men hade ännu inte utvecklat ståndet. Tuppen sprang sonika iväg o kastade sig ut i frihet rakt i min famn Inte riktigt men inte långt ifrån. Just i den stunden står jag på vägen helt oförberedd med oladdad bössa, knäck o liggandes över nacken. Hör att de e ngt på gång o ser tuppen komma ut 10m längre fram o styr mot mig för att vinkla in i skogen på motsatt sida 5m framför. Under denna tid hinner jag få ner, ladda o avlossa skott .....MEN..... De hjälper inte då man lägger kolven mellan armveck o axel Förbannad äru nu både regnkappa av gallontyp i kombination med geltekbakkappa. Kombinationen är likt superlimm, fastnar omedelbart på första anliggningsyta oavsett om de e avsiktligt eller inte. SÅg ett par dun singla ner just vid skottplatsen men trots idogt eftersök fann vi ingen skadad tupp. Däremot flög en pigg tupp ifrån oss ur ett träd i samma område som nerslaget förväntats på. Detta gillade inte Ceasar, som fick en chans att hitta tuppen då Primus kammat noll, o skallade frisk iväg efter. Det var det sista vi hörde eller såg. Inte ett spår på backen. Vad har nu detta med Bretonjakt att göra. De var ju ett riktigt ful-skott eftersom hunden inte stått o inte heller stött. Men då man/JAG får ett så öppet läge på en STOR SVART tjädertupp o ingen hund e i syne eller bakom...... Tja då tar jaktdjävulen över Blev ju bra eftersöksträning för samtliga inblandade med viltet som vinnare i denna situation. Vid närmre undersökning kan man väl konstatera att dunet som sigla var från tuppens egen rörelse o inte skottet. Nu har man inte tillgång att komma ut på denna mark efter att snön väl satt sig så ytterligare chanser e begränsade o därmed tror jag denna tupp får klara sig till nästa höst och då förhoppningsvis framför hunden. Lia gla e ja för det........ (eller )
Publicerat November 13, 201213 yr Författare Så blir de en tur med fältprov ändå i år. Hade bestämt att hoppa över det då Primus hela träning gått om intet under 6v vila. Men ett tillfälle dök upp o man e juesugen att se fågel o hundarbete. Lurade med mig Jens o Sa Traste med De e Gammeldansk hönsehund klubben som är arrangör men tyvärr inte en enda sådan anmäld. Första dagen e de 4 Bretoner och 3 Weimeraner o andra dagen 1 Dentsche Ptrjishond 5 Weimeraner o 2 Breton. Ska bli kul att se hur Långtora ser ut. Och såååå skönt att komma hemifrån ett tag efter veckor fyllda med med egen o barnens förkylning. Har absolut inga intentioner om priserövringar men erfarenheter lär vi få med oss. Primus kan ju jaga så chansen finns men de e ju dressyr o fysbiten som e lite naggad i kanten. Kanske man ska börja packa väskan då ja far direkt efter jobbet imorgon
Publicerat November 14, 201213 yr Så blir de en tur med fältprov ändå i år. Hade bestämt att hoppa över det då Primus hela träning gått om intet under 6v vila. Men ett tillfälle dök upp o man e juesugen att se fågel o hundarbete. Lurade med mig Jens o Sa Traste med De e Gammeldansk hönsehund klubben som är arrangör men tyvärr inte en enda sådan anmäld. Första dagen e de 4 Bretoner och 3 Weimeraner o andra dagen 1 Dentsche Ptrjishond 5 Weimeraner o 2 Breton. Ska bli kul att se hur Långtora ser ut. Och såååå skönt att komma hemifrån ett tag efter veckor fyllda med med egen o barnens förkylning. Har absolut inga intentioner om priserövringar men erfarenheter lär vi få med oss. Primus kan ju jaga så chansen finns men de e ju dressyr o fysbiten som e lite naggad i kanten. Kanske man ska börja packa väskan då ja far direkt efter jobbet imorgon Räkna med fågel, MKT fågel och ibland med hiskeligt med fågel...skitprov på er !
Publicerat November 14, 201213 yr Författare Det är av just den anledning jag valt att åka dit. Så att en skogs o fjällhund t.om kan fatta att de finns liv på stubben. De kommer antingen bli en dyrt påkostad pissrunda ELLER bara att dra i nödbromsen. Blir en kul erfarenhet =)
Publicerat November 17, 201213 yr Författare Nära skjuter ingen hare har ja fått erfara i helgen..... Första dagen på fält vart en pinkrunda där tikdofter (kissfläckar) o dyl va de mest intressanta. Tog väl sisådär 20 min o då han kom igång blev det en stöt på rappisar med fröjdig eftergång tillbaks o en ny stöt på resterande rappisar o efter...... Vi gick ändå med hela dagen o då det poppade upp fåglar här o där samt kom ngr springandes ibland. Ju längre dagen gick desto mer taggad blev Primus. Gick med sista ekipaget för att aggera apportkastare, om det behövdes med primus i koppel. Primus tvärnitar rätt som det är och vägrar ta ett steg = stramt stånd. Frågar domaren försiktigt vad jag ska göra eftersom andra hunden är i sök framför oss. STÅ STILL sa han. Kul slut på dag 1 då tuppen for upp 1m bredvid oss o jag kunde forsera ett sitt. Dag 2 var Primus totalt jaktfokuserad Lite FÖR fokuserad så han glömde bort mig en hel del. Jagade stort o fort o täckte snyggt av marken men lite öppet iof. Tyvärr lättade en rapphönskull 30sek innan Primus kom till platsen och ett tomstånd var faktum. Tyvärr inga eftersläntrare. 3e släpp försvinner Primus upp i en enebacke med törne o skit. Han hade markerat innan han försvann in o hade korkade husse tänkt efter hade han hittat hunden där han stod. SÅ var nu inte fallet utan jag var orolig för vägen på andra sidan o for som ett skott dit för att kolla. Hittade ingen hund. I mitt sökande stötte jag förmodligen upp en fasantupp o visslade för säkerhet skull sitt till hunden, utan ngn respons, som jag ännu ej hittat. På min väg mot tuppens flyktplats möter jag Primus släpp-partner? Får ganska snart syn på Primus utanför kullen som jag också får veta följt fasantuppen en bit ut från backen o var därför STARKT belastad, men inte avslutad. Själv såg ja ingenting Publiken hade däremot sett en del o de hade varit 2 hundar runt tuppen men endast min följde synligt o närmst. Han fick ett släpp till där han markerar starkt precis i koplingstid. Dock rör han sig så nå stånd kan ja inte anmäla o därmed meddelar domaren att vi e klara för dagen Nästa Breton rör sig upp i backen där Primus markerat o ett 30-50tal fasaner poppar upp hit o dit med ett litet marsvin jagandes i stjärtfjärdrarna. Därmed var den sista Bretonen också avslutad. Min enfaldiga tröst är att alla startande bretoner stött o gått efter. Alla elithundar utom Primus så....... Så djäkla dålig kan han väl inte vara? Nu har han iaf kopplat ihop fält med jakt vilket var syftet med resan i första hand.
Publicerat November 19, 201213 yr Nä inte för stunden men jag har hört rykten om att Suhleghans kennel har kull på gång också. Lina som sitter med i Avelsrådet nuförtiden borde kunna ha lite insideinfo, ellerhur Lina Såg ut att vara ganska glest i Norge också. Var länge sedan jag skrev här! Kolla in Svensk Bretonklubbs hemsida där syns vilka kullar som är på gång. Det är dom jag vet i dagsläget. Sen har man ju givetvis hört rykten att vissa har funderationer att para, men man vet ju inte om dom tar beslutet att verkligen göra de, så håll koll på hemsidan som uppdateras så fort avelsrådet får info från uppfödaren om tänkt parning.
Publicerat November 19, 201213 yr Det börjar dyka upp lite fler planerade kullar nu! Hört om en ev parning i Piteå som man e lite sugen på;-)