Publicerat Augusti 12, 201213 yr Tjena Mcgyver Köper mer än gärna 2 av dina suveräna signaltäcken om du fortfarande säljer! Hör av dej! tjena, jag använder mig av ett signaltäcke som Mcgyver tillverkar, tycker att det funkar super på min bretonhane. Det är ett täcke som är ett ryggtäcke och personligen tycker jag att det räcker för min hund, eftersom att dels så har han ju päls på bröstet och vad jag tror så är dom täckena som täcker bröst/mage är lite tillverkat åt dom korthåriga raserna. Det jag tror att du ska veta är att en bra jakttäcke(enligt mig) inte kommer att hålla en livstid eftersom jag tycker att dom ska vara konstruerade så att ifall att hunden fastnar med täcket i en gren el dyl så ska det kunna gå sönder i halsen så att inte hunden stryps där på plats. Hoppas det gav någe av värde det jag skrev nu när du ska köpa dig ett jakttäcke...
Publicerat Augusti 12, 201213 yr Tjena Mcgyver Köper mer än gärna 2 av dina suveräna signaltäcken om du fortfarande säljer! Hör av dej! Jo förtusan, jag har gjort ett litet lager inför hösten Skickar ett PM!
Publicerat Augusti 13, 201213 yr Tappade tyvärr din förra prototyp. Hörde ryktesvägen att du moddat lite på de nya modellerna. Du kan skicka 2 st direkt! Jäkla bra kvalla!
Publicerat Augusti 13, 201213 yr Japp har fäste för pingla om man vill ha och nytt spänne för magen plus att den är lite omgjord:-) Japp skickar 2 st!
Publicerat Augusti 19, 201213 yr Författare Träningshelg med Bretonklubben, Region Västernorrland, utförd. Trist att fågeltillgången verkar vara minimal. 2 tjäderflog av ensam fågel var allt vi hörde under förmiddagen. Eftermiddagen bjöd på en stött järpe, ena hunden skallade friskt på ngt (ensam eller kull vet vi ej) en järpkull o på hemväg tryckte vi upp ett par orrar i skogen. Men de verkade inte hålla för jyckarna eller så var vittringsförhållandena svåra. Dagen var toksolig med 20+ o svåra vindar som svängde hit o dit. Hundarna sökte kanon med finfin kontakt. Körde lite apport med tjäderhöna som de äldre luttrade hundarna skötte med glans men ungdomen har lite kvar att träna på. Kvällen avrundades med Grillade orrbröst o älgkött samt lite vaniljglass o Hjortronsylt till efterrätt. Både fågel o bär kom från marken vi tränat på.
Publicerat Augusti 26, 201213 yr Författare Jäklarns vilken dyrköpt premiär de ble för mig. Drulade bort mina soundscope hörselskydd. Blir att ringa försäkringsbolaget o hoppas på det bästa Varit ut o sökt dem idag samtidigt som vi jagade. I all förvirring glömde jag regnkläder hemma så när dropparna började kyla de ädlare delarna blev de till att åka hem. Men vilke jäkla skit de e att jaga med kåpor. Tror aldrig jag kommer jaga med ngt annat än formgjutna skydd. Fågeltillgången har varit ngt av de sämsta jag varit med om någonsin. Trots det fick ja in 3 arbeten för Primus o en orrtupp fick följa med hem igår. Idag vart de nå skumma händelser med en avance, på ngt, som gick uta bara h...vete i 2-300m. Själv såg ja ingenting o hunden kom tillbaks o sökte ivrigt av marken igen. Kanske solsting från igår (eller en hare som tog grusvägen där avancen gick) Nå ensamma järpar hördes bullra bort men för övrigt hände inte mkt idag.
Publicerat Augusti 26, 201213 yr Fällde första fågeln för Mille i går. Stod perfekt, avancen gick som en raket och orrhönan föll och han stannade på ca 10 m:-) Helt överlycklig är jag dessutom stod han för 2 st orrtuppar idag med bra avance men för dålig sikt för skott. Gott resultat från premiären trots dåligt med fågel.
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Författare Tisdag kväll vart de 2,5h utan en endaste fågelkontakt i skogen. Eller iof var de ett stånd med flog men utan att se fågel o en järpe på gränsmarken som fick flyga fritt därmed. Men jycken fick en rejäl genomkörare o jobbade kanon med fin kontakt trots stora fina slag. Men nog skulle de varit kul med lite fågel. Ska prova lyckan i helgen på helt andra breddgrader. En tikägare ska syna Primus o jag tiken inför en kommande parning till våren. Spännande
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Författare Ikväll hitta vi igen en orrkull på kompisens mark. Dessförinnan hade han haft några tjäderarbeten för sin hund samt fällt en tjäder. Jag fick inga lägen på orrkullen men lät 2 skott falla ändå för att belöna jyckens jobb. Vid utredningen gick en fågel till upp som besköts o jag tyckte den teckna för träff men fortsatte. Blev ett eftersök där hunden hittade igen en av orrarna skadskjuten, avancerade upp o jag sköt på 3m. Tack o lov klarade sig bröstbiten o hunden höll sig lugn trots att fågeln föll så nära. Men huvudsaken var att ett skadat villt dog snabbt o barmhärtigt. Hade jag släppt den längre hade jag aldrig kunnat skjuta. Härlig tur. Alltid kul när man får fågel för hunden. Kl. 21.00 for ja hem o då var de nattsvart ute. Jädrans va fort de går nu.
Publicerat September 7, 201213 yr Jag har varit ute några gånger nu med valpen, men huga så tomt det är i skogen här. I dag före jobbet gick vi en sväng där jag i fjol alltid stött upp åtminstonde en handfull orrar, men idag var där tomt. Nu laddar vi inför morgondagen då vi ska kolla på ett nästan lika fågelsäkert ställe =)
Publicerat September 7, 201213 yr Författare Jag hade 4 arbeten för ensam fågel i ons. 3 tjäder o en orre. Dock föll inge i backen mer än 64g bly o ett par plastförladdningar
Publicerat September 7, 201213 yr Ahh äntligen på marken....en veckas älgjakt och 2-3 timmars fågeljakt med vovven varje eftermiddag:-) Hoppas bara att det är någon fågel här i år...
Publicerat September 14, 201213 yr Författare På måndag flygs de ut för en veckas ripjakt. SÅÅÅåååå gööötttt. Får hoppas man hittar en ripkalle att valla runt fjället med tanke på alla uppgifter om dålig jakt. Men vi har ju Bretoner, 3st, med oss ut. Eirams Pigge PRIMUS, Te Noppa och Suhlegan "Ceasar". Kan ju inte bli bättre
Publicerat September 17, 201213 yr På måndag flygs de ut för en veckas ripjakt. SÅÅÅåååå gööötttt. Får hoppas man hittar en ripkalle att valla runt fjället med tanke på alla uppgifter om dålig jakt. Men vi har ju Bretoner, 3st, med oss ut. Eirams Pigge PRIMUS, Te Noppa och Suhlegan "Ceasar". Kan ju inte bli bättre Vart bär det av då?
Publicerat September 23, 201213 yr Författare Vi flög ut från Borgafjäll. Hittade 1-3kullar om dagen ungefär o fick en del arbeten o situationer för hundarna. Men aldrig där de förväntades utan högt o kala bärbackar. Endast sista dagen fann vi dem i trädgränsen. Blidde ett knippe ripor med hem OCH trots siarna mest kycklingar.
Publicerat September 29, 201213 yr Dagens tur var att förena nytta med nöje, två saker skulle rastas så det fick bli en kombo. Hade en situation på en järpe men Den där skytten (läs jag) bommade.
Publicerat September 29, 201213 yr Öronvax Jag skjuter givetvis inte vid vagn....Annars gäller samma som med valpar, att de ska skottränas vid tidig ålder
Publicerat September 30, 201213 yr Tror du det finns fäste för hagelbössan till barnvagnar? Ska nog åka på Barnenshus och fråga....
Publicerat Oktober 4, 201213 yr kanske do har något lavett liknade att fästa så man är redo hela ti'n
Publicerat Oktober 4, 201213 yr Författare Nu har Primus fått vila i 2v efter att sprungit sig halt/sträckning på fjällturen. Till helgen är det dags att börja intrimmningen, lite långsamt, igen. Får se hur de går med det o hoppas inga bestående meen finns kvar. Hittade en del fågel på Skogsjaktträningen med SBnK så till helgen ska de sökas upp o få de hett om örona, förhoppningsvis. En lite minnesbild från sista jaktdagen på sista fjällturen:
Publicerat Oktober 7, 201213 yr Fina hundar ni har! Funderar starkt på Breton om ett par år. Hur funkar dom i familj med små barn?
Publicerat Oktober 7, 201213 yr Författare Alldeles förträffligt. Jag har haft Bretoner med mina minsta barn sen de var nyfödda.