Publicerat November 26, 201213 yr Skrev ett långt inlägg men det här verkar enklare då du inte bor långt bort : Alex har du provat på jakten med stående ? Annars är du välkommen hit på ett besök så kan vi ta en titt med hundarna !? (Du är naturligtvis välkommen fastän du provat tidigare oxå) Nej jag har i ärlighetens namn inte provat något annat än trädskällarjakt nån dag (första säsongen i år efter jägarexamen och vi har äntligen prioriterat upp körkort i familjen) så det är klart att jag är intresserad av något sådant! Jimbolo, jo jag har faktiskt sneglat lite på den också, men dels är den lite större och dels tror jag min fru skulle tvärvägra efter att ha sett Breton-valpar.. ;P Jag gillar dock dess utseende på något vis, men min fru är mer åt "nämen åååh vad söööt"-hållet :]
Publicerat November 26, 201213 yr Jimbolo ! Tack för rådet,gjorde det precis,alltså tog en GammelDansk(inte hönsehund)för nu har jag jobbat färdigt för dagen.Och å då säger jag Och!jag har defininitivt inget emot"udda"raser,men det krävs ett jävla engagement att leta upp rätt uppfödare å ett jävla tålamod att försvara valet mot alla påhopp,själv har jag långt gående planer på en "tysk krokodil"men jag är ju fortfarande gift å det är där det bromsar! Och Strävhår,jag förmodar att du har eller haft en Weimaraner,just den rasen är jag så in i helvete nyfiken på,trots att alla jag snackat med påstår att det är skit å springer bara runt bena på en,som nån jävla smörgåshund,e de så? Jo har haft en hane och sambon har en tik nu, en 11åring som kan titulera sig med SJCH i stamtavlan. Min hane en s.k skoputsare eller som jag brukar kalla honom : närstridsvapen för han banga inte för nåt, stånda räv och blev duktig på grävling och lagom på rå och plockade skadat dov. Stort gick han inte men klockren när vi väl fann fågel och vi sköt mer för han en min kusin sköt för sin setter i Kirunafjällen när det begavs sig Sambon pratar om eventuellt en ny nån gång men vi får se, förhoppningen är att hon kommit över till vorstehträsket helt och hållet till dess ! De är väldigt ojämna och att välja rätt parningen är ett måste, men är ingen garanti iallfall.
Publicerat November 26, 201213 yr Nej jag har i ärlighetens namn inte provat något annat än trädskällarjakt nån dag (första säsongen i år efter jägarexamen och vi har äntligen prioriterat upp körkort i familjen) så det är klart att jag är intresserad av något sådant! Jimbolo, jo jag har faktiskt sneglat lite på den också, men dels är den lite större och dels tror jag min fru skulle tvärvägra efter att ha sett Breton-valpar.. ;P Jag gillar dock dess utseende på något vis, men min fru är mer åt "nämen åååh vad söööt"-hållet :] Hör av dig om du är intresserad, vi har fasaner vi kan jaga på.
Publicerat December 9, 201213 yr Författare De här gör vi när snön e för djup o lös för att kunna vara i skog eller fjäll. Finfin apport av en korp =)
Publicerat December 12, 201213 yr Strävhår! nu har vi pratat om V. vs.Breton ett tag,men jag återkommer om Weimaraner,har noll koll på den rasen,har aldrig kommit i kontakt med nån heller,trots många år med fågeljakt,"the big guys" som jag nån gång frågat,betecknar det som nåt katten släpat in.Nu är det så att dottern å svärsonen är sugna på en ´"riktig"hund som även tål helvilda ungar,å då menar jag helvilda,gap å skrik,som mina hundar fullständigt ignorerar.Själv anser jag att en V.blir bara för mycket att ta rätt på för det blir nog bara sporadiskt med jakt,hört att rasen påminner väldigt mycket om V.men inte är riktigt så "laddade".Ser att du har viss erfarenhet om rasen så jag är tacksam för vägledning.
Publicerat December 13, 201213 yr Med mina erfarenheter så ser jag de båda raseran helt jämnbördiga som familjhund, men tänk på att weimaranern har minst lika tjock pannben som vorstehen så en fast hand behövs onekligen.
Publicerat December 13, 201213 yr Författare Nu blir de en dragtur med jycken Nypistat imorse så förhoppningsvis går de fort. Vräker ner snö nu......
Publicerat December 14, 201213 yr OK.först när det gäller dragtur,det fixa jag igår när jag högg årets julgranar,det finns inte mycket som stoppar en V. När det gäller Weimaranern(tacksam för svaret)å förstår att det förmodligen sitter samma sort stenkula i ändan på halsen som på en V.men e dom lika stridsvagnslika eller e W.något slappare å hur e erfarenheten i söket generellt sett alltså.Vill helst av konkurransskäl att de skaffar nåt annat än V.(jaha,jamen det e ju en W. eller tvärtom)det gör det betydligt enklare och så får jag en gratis möjlighet att studera rasen utan att behöva ta på mig ett helt hundliv.(men för helvete,det får man tala tyst om)
Publicerat December 14, 201213 yr OK.först när det gäller dragtur,det fixa jag igår när jag högg årets julgranar,det finns inte mycket som stoppar en V. När det gäller Weimaranern(tacksam för svaret)å förstår att det förmodligen sitter samma sort stenkula i ändan på halsen som på en V.men e dom lika stridsvagnslika eller e W.något slappare å hur e erfarenheten i söket generellt sett alltså.Vill helst av konkurransskäl att de skaffar nåt annat än V.(jaha,jamen det e ju en W. eller tvärtom)det gör det betydligt enklare och så får jag en gratis möjlighet att studera rasen utan att behöva ta på mig ett helt hundliv.(men för helvete,det får man tala tyst om) Med risk för att bl.a thyrus dänger upp mig vid tillfälle så...Generellt sett så har de mindre sök än vorstherar, har sett så pass många av bägge sorterna så att jag kan säga så. Nåt även domare håller med om du skulle fråga. Generellt sett !! Brist på jaktlust är nåt som förekommer i debatten inom rasen och uppfödarna jobbar på saken, åtminstone de seriösa jaktkennlarna. Finns som du förmodligen vet många showhundar inom weimaranernerna(läs för många). Gäller att välja linjer och uppfödare noga så man får det man vill ha. Rätt hund och de är minst lika bra som vilken vorsthe som helst !
Publicerat December 14, 201213 yr Det låter som en godtagbar beskrivning,"en får tåcke"som Erlander sa,har ju tidigare fått på skallen när jag fört upp W.på agendan,"nåt som katten släpat in",behöver inte äta Bretoner,men gärna ett antal av grannkärringens katter,sådär 27-43 st.
Publicerat December 14, 201213 yr Författare Efter mitt o dotterns lussebullsbak fattades de mystiskt 13st lussekatter Efter snabb kik i Primus käft ana ja ugglor...... Gula degklumpar i kindtänderna Blir jävlarimig inge kvällsmat för de stolpskottet ikväll. Han e billig nu........
Publicerat December 15, 201213 yr Efter mitt o dotterns lussebullsbak fattades de mystiskt 13st lussekatter Efter snabb kik i Primus käft ana ja ugglor...... Gula degklumpar i kindtänderna Blir jävlarimig inge kvällsmat för de stolpskottet ikväll. Han e billig nu........ Även hundar behöver få jukkännslan:-) vänta bara tills skinkan kommer
Publicerat December 15, 201213 yr Författare I Polen randar man röven med läderskärp på ungarna för att få julkänsla (har ja hört)
Publicerat December 24, 201213 yr God Jul ! Nu ligger barna:-) tomten va snäll så nu blir det lite "BRETON STOR JEGARE I LITEN HUND"
Publicerat Januari 31, 201313 yr Författare Nu börjar de myllra i valplådorna o fullt med tindrande ögon på nya valpköpare. Men intet nytt här Ingen härifrån som ska bli med ngn av de nyanlända valparna? Själv förbereder jag mig för kommande valp innan ja ens parat Primus Men så har ja väl nästan bestämt att funkar de inte där så får jag smeka nå uppfödare medhårs o köpa mig en valp. Känns som att det SKA va valp i huset oavsett. Helst igår
Publicerat Januari 31, 201313 yr Nu börjar de myllra i valplådorna o fullt med tindrande ögon på nya valpköpare. Men intet nytt här Ingen härifrån som ska bli med ngn av de nyanlända valparna? Själv förbereder jag mig för kommande valp innan ja ens parat Primus Men så har ja väl nästan bestämt att funkar de inte där så får jag smeka nå uppfödare medhårs o köpa mig en valp. Känns som att det SKA va valp i huset oavsett. Helst igår Nu ska vi ta det LUUUGNT...... Primus kan! ! det vet vi redan .... annars får han försöka med någon annan... något annat är inte aktuellt !
Publicerat Januari 31, 201313 yr Men det är väll klart att du ska ha en Primusvalp. Det är bara att härda ut några månader till.
Publicerat Januari 31, 201313 yr Författare Men det är väll klart att du ska ha en Primusvalp. Det är bara att härda ut några månader till. Självklart ska jag ha en valp efter Primus OM de blir ngr. Annars...?
Publicerat Februari 1, 201313 yr Ett litet marsvin flyttar in hos oss i vår:-) Första stående så man är ju lite nervös... Bur inne? hur gör ni?
Publicerat Februari 1, 201313 yr Författare Har aldrig tyckt om marsvin o än mindre utrycket för mina älskade hundar. Hur man gör är en sak o vad som e tillåtet en annan sak. Du får INTE ha hund instängd i "bur" innomhus enl naturvårdsverket (tror ja de va) Kommer inte ihåg varför men de har väl med ytan att göra kan ja tro. Kan straffa sig rejält om de kommer fram att du burar hunden innomhus. Men att avgränsa en yta e ju helt ok tror ja. Men valpen vill vara nära första tiden för att bli trygg i flocken. Vet jättemånga som använder bur till valpar med strålande resultat men som sagt........ Jag har en bur/koja stående men utan förslutning/dörr/galler, typ som en hundkoja, o där kryper Primus GÄRNA in för att få vara ifred. De behöver ett eget krypin, särskilt om de finns barn i huset.
Publicerat Februari 1, 201313 yr Har man barn som valpen måste få vila från så låter väll avgränsning som en bra ide, men det har inte vi så valpen fick själv hitta mysiga krypin. Det finns visst en hel del sådana om man är så liten. Så fick vi tipset på valpkursen att det är bra om man lär hunden att man ska somna i husses mattes grepp, så det har vi praktiserat mycket, till lilla Gibbs stora nöje och unga Gibbs stora förtret =)
Publicerat Februari 1, 201313 yr Tänkte inte stänga in valpen men ha en bur som e hans där han kan gå och lägga sig o får vara i fred. Barn kan ju vara rätt jobbig för en liten valp!
Publicerat Februari 1, 201313 yr Vi hade inte bur till våran nuvarnade hund men då hade vi inga barn.