Publicerat December 5, 201114 yr Författare Nu har jycken fått tänderna borstade, klorna klippta, ryckt o borstat lite här o där. Till helgen bär de av till Stockholm o humdmässan. Hoppas på ett 3e cert på Primus o förhoppningsvis ett cacit eller va de heter. Annars går de ett tåg till (sista? ) i mars. Väl hemkomna ska Primus under dec paras med den Finska tiken Riekkoalbuksen Bella. Sen hoppas vi på snö så man kan komma igång o träna lite drag. Snöar för fullt ute nu Lite toppjakt, med hund som apportör om snödjupet o yta tillåter. Ngn ripjaktsresa under jan/feb hoppas vi hinna med innan Tossåsen och Vemdalen. O sen var det vår igen, eller?! Hur ser era planer ut till nästa höst?
Publicerat December 26, 201114 yr Författare Verkar som att Primus nu har "2"st Finska uppvakterskor efter sig. Kul. Men de ska ju komma i löp också. Fick veta att man i Finland ögonlyser sina hundar så nu ska ja göra de på Primus med. Spännande. Ska bli oerhört kul att se vart detta tåg barkar för man har ju även hört talats om lösskjutare, argbiggor mm mm. Men ett av de större intressen han har e tikar så..... Men i väntan på det har vi invigt nya skidorna innan stormen slog till här. Hoppas få ta oss en tur både till Tossåsen o Vemdalen i vinter. Fler som ska dit?? Dags för lillen att börja prestera lite efter en bortkastad jaktprovshöst med noskvalster. Synd att de tog så lång tid innan jag begrep va de handlade om bara. Nu efter behandling e de som att arbeta med en unghund som aldrig jagat förr. Men så har vi bara varit ut 2 ggr sen dess o väldigt lite fågel. En på skog där han spikade enda syn/hörbara fågeln på slutet av dagen Samt en gång på fasaner som låg i skitskumma biotoper enligt både husse o hunds perspektiv. Så nu satsar vi på ripor i snöfjäll som han hanterat utmärkt förr. Man kan ju hoppas att de ligger snö fortf på årets Vemdalsprov som är förlagt VÄLDIGT sent i år, så att man slipper lämmeldj...arna. Dvs om de först trillar ner lide snö. I vilket fall som helst får man se massa andra trevliga hundar o ha ett trevligt umgänge. God fortsättning på er gott folk önskar vi: Jimmy o Primus
Publicerat Januari 1, 201214 yr Författare Fick nyss mail. Breton Tiken, FI EE CH MAJANIEMEN ALLSPICE COLA "Peto" löper. Så nu ska Primus paras om mindre än 2v Spännande. Om allt blir som tänkt kommer det stanna en valp i Härnösand, hos en kompis.
Publicerat Januari 2, 201214 yr Har just blivit medlem här och det verkar finnas breton kunniga personer. Vi är på väg att köpa en breton, men har inte haft en tidigare, Vi har haft strävhårig tax. Vad är det viktigaste att gå på när man ska välja valp? Hur är det med friskheten eg, höfter etc??
Publicerat Januari 2, 201214 yr Författare De är en förvånansvärt frisk hundras med få saker att kika efter. De flesta som avlar vet vad de gör och håller sig till Svensk Breton Klubbs (SBnK) rekomendationer. De man kan kika på e Hd/Hq och Epelepsi tillbaks i linjerna. Jag skulle som valpköpare prata med SBnKs avelsråd samt olika uppfödare och även ägare till hanhundar. Ett besök i skogen/fjället/fält med tillvald hund på jakt (tik/hane) som man vill ha en valp efter e de som kommer närmast sanningen. Det e många planerade kullar som finns på SBnKs hemsida o samtliga e Otroligt bra hundar!!!! Gå in på http://specialklubb-skf.se/resultat/jaktprov-resultat/ så kan du även se vad olika hundar presterat på jaktprov -2010. Ang vad som e viktigast råder det olika meningar beroende på hur o vart man jagar. Själv tycker jag att hunden ska prestera på alla plan och miljöer. Dvs Fart, God Reviering, Kontakt, Jaktlust, Apportvilja. Ps. Vet att de finns skumma grejer på blocket ibland med Breton inblandat. De kanske man ska kolla lite noggrannare! Ds.
Publicerat Januari 3, 201214 yr Tackar för det svaret. Vi hade redan varit inne på SBnKs hemsida och har även pratat med en av uppfödarna där. Det låter ju positivt att, som du säger, det är mycket bra hundar. Det är alltid lite svårt när man ska byta ras och inte har några kontakter att ta hjälp av. Att köpa en valp på blocket eller liknande skulle inte falla mig in. Men tack än en gång.
Publicerat Januari 4, 201214 yr Författare Alla reg ombud står gärna till tjänst och upplyser samt kan guida dig till närmsta hundägare för ett ev besök. Alla utom 1 som jag visat upp min hund/-ar för är idag ägare av Breton =) Tror de ger mer att träffa hundar än att enbart få info om rasen via telefon. De jag enbart pratat med är procenten sämre för ett senare ägande. Jag finns med under reg.omb på SBnK om du vill prata av dig en stund. Bäst efter fm eller efter 20 då jag lagt barnen.
Publicerat Januari 4, 201214 yr Alla utom 1 som jag visat upp min hund/-ar för är idag ägare av Breton =) Och jag gör allt jag kan för att bli.
Publicerat Januari 4, 201214 yr var med om något skoj och ganska anolunda för ett par veckor sedan,stånd smyga smyga fast stånd resning i tok tätt ungskog pang räv hanne 9kg min breton tik monix sluta aldrig att förvåna sin husse,
Publicerat Januari 4, 201214 yr Författare Och jag gör allt jag kan för att bli. Kul! Hur många står du listad hos?
Publicerat Januari 4, 201214 yr Kul! Hur många står du listad hos? Vi (sambon är trevligare än mig, så det är egentligen hon ) har kontakt med sex st. Och har missat på tre kullar än så länge. Det verkar som att Breton är väldigt efterfrågade.
Publicerat Januari 5, 201214 yr Fick nyss mail. Breton Tiken, FI EE CH MAJANIEMEN ALLSPICE COLA "Peto" löper. Så nu ska Primus paras om mindre än 2v Spännande. Om allt blir som tänkt kommer det stanna en valp i Härnösand, hos en kompis. Själv då, är det inte dags för en hund till
Publicerat Januari 5, 201214 yr Författare Jo om jag varit ensam att bestämma Vill nog vänta en termin till för att få åldersspridning. Primus e ju bara 2,5år trots att han jagar som en 4åring
Publicerat Januari 6, 201214 yr Du har så rätt Jimmy, man tror Primus är äldre än vad han i verkligheten är. Lite längre tid för övertalning och barnen hinner bli lite äldre så lyckas du nog . Ska i alla fall bli spännande att följa Primusbarnen, hoppas några hamnar i Sverige.
Publicerat Januari 8, 201214 yr Författare Idag åkte Primus på lite däng av en kråka, tror jag. Skickade han på en skammad fågel som jag lyckats skjuta av ena vingfästet på med kula men den var hur pigg som helst. For in o ut i tät vegetation o jag såg inte vad jycken gjorde. Hörde hur han började gnälla ordentligt o skyndade dit för att kolla så attt han inte gjort illa sig på ngt annat, var ju trots allt på tippen. Då jag såg hunden sprang kråkan iväg o Primus höll sig på behörigt avstånd. Till sist hade vi motat in den i ett hörn o jag kommenderade STRÄNGT apport. Då tar primus den i stjärtfjädrarna o "KASTAR IVÄG DEN" Blir en ny katt o råtta lek då kråkan kommer undan Igen i den täta vegetationen. Tappade bort både hund o kråka efter en stund. Efter ett rejält kvartssamtal med jycken ställer han kråkan på ett sätt som först nu tillåter ett avlivningsskott. Nytt apportkommando! Hunden tvekar, kastar med fågeln för att kolla livsglöden o tar den sedan snyggt, när han konstaterat dess död, o apporterar den hela vägen tillbaks till bilen utan minsta problem. Bara att inse att jag e inne på min 2a breton som inte tycker om att apportera levande kråkor! Skulle va kul att veta hur andra Bretons gör med just skammade kråkor. Dvs om de finns ngn öht som ens apporterar svartfågel
Publicerat Januari 12, 201214 yr Författare Nu har lille Primus blivit stor. Eller njae, kanske inte men han har iaf pysslat med vuxenaktiviteter. Han har nu betäckt sin första tik. Jag hoppas innerligt att det hamnar ett par valpar i Sverige. Tyvärr backade kompisen i Härnösand. Vilket iof e helt rätt om man inte känner att tiden e rätt för hundägande, så all heder åt hans beslut. Är själv riktigt sugen men jag har inte riktigt vågat nämna det högt ännu härhemma samtidigt som jag inser att det BÖR gå nåt år till innan valpansk. Men valpar e ju bara såååååå sööööta o roliga att vara med under deras första 2år. Men min sambo har andra minnen med som jag har glömt iof. Vassa tänder, nerpinkat, söndertuggat o allt annat hon svammlar om. Men de som e förlåtet e glömt eller? Hur som haver ska de bli riktigt spännande att följa valparnas utv. oavsett vart de hamnar.
Publicerat Januari 14, 201214 yr Jo om jag varit ensam att bestämma Vill nog vänta en termin till för att få åldersspridning. Primus e ju bara 2,5år trots att han jagar som en 4åring Det är nog ingen dum idé att ha några år emellan hundarna. Passa på att ägna all möjlig tid åt Primus ett par år till innan du skaffar fler. Då kanske tom. sambon börjar glömma några negativa minnen av valpstadiet... Det är synd att det är så långt mellan dig och mig, annars kunde du ju låna min Troy om du ville ha fler under jakter osv. Han skulle behöva jaga mer... Själv har jag Troy på dryga 4 år, vilken inte används till jaktprov, utställning osv. så för oss är det väl egentligen bara hitta lämplig valp. ...och vi hoppas väl på att det kanske ska bli så också inom överskådlig framtid. /Henke
Publicerat Januari 17, 201214 yr Månadens hundbild på jägareförbundets hemsida är en breton Visst e hon fin http://www.jagareforbundet.se/
Publicerat Januari 18, 201214 yr Författare Månadens hundbild på jägareförbundets hemsida är en breton Visst e hon fin http://www.jagareforbundet.se/ Snygging Primus har de lite jobbigt just nu för han tror att så fort de knackar på dörren ska han få "kliva på". Snacka om att ta saker förgivet. Men de e klart att när man fått göra så 4 dagar i rad e de väl lätt att de blir vanebildande.
Publicerat Januari 23, 201214 yr Toppjakt på tärna-stensele allmänningsmark helgen som va. Gott om orre och en och annan tjäder. Rickardssons Milton skötte apporten galant!
Publicerat Januari 24, 201214 yr Författare OJojoj, vad mkt valpar de e på gång nu. Är de några osynliga spekulanter som florerar härinne?