Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Från de här gänget kommer en att hamna i Sundsvall.

Riekkoalbuksen Bella med valpar efter henne o Primus.

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat

Från de här gänget kommer en att hamna i Sundsvall.

Riekkoalbuksen Bella med valpar efter henne o Primus.

Va roligt!!

Ska du inte ta nån valp själv efter av parningarna efter Primus??

Publicerat
  • Författare

Svaret e fortf. Nej.

Primus e fortf för ung, inte ens fyllda 3år, o likaså barnen härhemma.

Vidhåller fortf att de ska vara minst 4 år mellan hundarna för att få en bra spridning.

Publicerat

...jag är varken fet eller skåning och har heller inget annat känt handikapp så vitt jag vet... men jag torde nog ändå avböja.

Visst skulle det onekligen vara trevligt att åka i ett renodlat Breton-lag, men tiden & pengarna torde inte räcka till.

Vi får väl se om man blir med valp nu i sommar eller inte.

Skulle man bli utan valp kanske jag kan ställa upp, åtminstone som reserv. Är ju alltid bra att ha ett mål att träna inför!!

Men blir det valp så kommer jag istället satsa tiden och pengarna på unghunden inför 2013 års jaktträningar och prov.

...där har i allafall jag och Jimmy nåt gemensamt, vi har varken tid eller pengar i överflöd! ;)

Förutom resa, boende och startavgift, så behver man ju kanske bättra på utrustningen också. Det ska va skate-skidor, midjebälte osv.

En annan kör med fjällpulkans bälte med ett hemmafix till sammankoppling, lite si & så med nöd-utlösning. Skidorna är klassiska och sen man var 5-10 kg lättare osv...

Såg att det var 50st lag i år. Alltså 50 skidåkare och mångdubbelt fler hundar...fy sjutton!

Startar alla samtidigt?

Nåja, vi får väl återkomma till detta nästa år när man vet mer hur förutsättningarna ser ut!

Just nu väntar man bara med spänning på om man blir med valp eller ej!

/Henke

Det finns gott om tid att ändra sig ;)

Vi får kanske styra upp någon Breton träff i Umeå i sommar.

/Johan

Publicerat

Svaret e fortf. Nej.

Primus e fortf för ung, inte ens fyllda 3år, o likaså barnen härhemma.

Vidhåller fortf att de ska vara minst 4 år mellan hundarna för att få en bra spridning.

Jag gör som dottern, kör på uttjatningsprincipen. Tillslut kanske du ger efter... ;)

Publicerat

Det finns gott om tid att ändra sig ;)

Vi får kanske styra upp någon Breton träff i Umeå i sommar.

/Johan

Hör av er så kommer vi säkert med tre bretoner härifrån byn! :)

Publicerat

Nån som vet om följande definition på svanslängder från SKK har förändrats senaste åren?

Min Troy är nämligen stämplad som ST (stubbsvans) hos SKK, men borde rimligen ha AS (avsaknad av svans)

AS = avsaknad av svans (0-3 svanskotor)

KS = kort svans (semilång svans) hunden har minst 8 svanskotor men kortare svans än normalt för rasen

KUP = kuperad svans

LS = hellång svans

ST = stubbsvans (4-7 svanskotor)

Nu vet jag väl egentligen hur man räknar de här svanskotorna, så jag kan ju ha fel...

Publicerat

Låter toppen:-)

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej bretonvänner.

Nu har min Bretonhane växt klart och jag har tänkt skaffa ett signaltäcke men det finns ju lite olika modeller, vissa täcker bröst/mage och vissa inte. Så ni vill jag veta vilka märken och modeller ni använder till era hundar der ska ju vara bra kvalla Så den håller några år..

Publicerat

Du har PM :)

Publicerat

Hej bretonvänner.

Nu har min Bretonhane växt klart och jag har tänkt skaffa ett signaltäcke men det finns ju lite olika modeller, vissa täcker bröst/mage och vissa inte. Så ni vill jag veta vilka märken och modeller ni använder till era hundar der ska ju vara bra kvalla Så den håller några år..

tjena, jag använder mig av ett signaltäcke som Mcgyver tillverkar, tycker att det funkar super på min bretonhane. Det är ett täcke som är ett ryggtäcke och personligen tycker jag att det räcker för min hund, eftersom att dels så har han ju päls på bröstet och vad jag tror så är dom täckena som täcker bröst/mage är lite tillverkat åt dom korthåriga raserna. Det jag tror att du ska veta är att en bra jakttäcke(enligt mig) inte kommer att hålla en livstid eftersom jag tycker att dom ska vara konstruerade så att ifall att hunden fastnar med täcket i en gren el dyl så ska det kunna gå sönder i halsen så att inte hunden stryps där på plats.

Hoppas det gav någe av värde det jag skrev nu när du ska köpa dig ett jakttäcke...

Publicerat

mcgyver du har PM deilbax ;) Andreas, mina tankar går ganska likt dina. :)

Publicerat

mcgyver du har PM deilbax ;) Andreas, mina tankar går ganska likt dina. :)

gött det!! hittat någe signaltäcke som passat än??

Publicerat

jo fick tag på en modell som verka fin!

Publicerat

Några dagar kvar till man åker upp och tittar på det blivande nytillskottet.

Publicerat
  • Författare

Vart blir de ifrån Henrik?

Fick en spännande förfrågan om parning till våren -13 med Primus och en Svenskägd tik.

Blir de av tar jag allra förmodligast en valp därifrån.

Men än är det bara en förfrågan.

Publicerat

Några dagar kvar till man åker upp och tittar på det blivande nytillskottet.

Samma här faktiskt ;-)

Publicerat

Det är kul att läsa alla inlägg om Breton speciellt nu när man äger en själv.

Hon är född i jan. så jag har ju hunnit ha henne ett tag nu och jag ångrar absolut inte valet av ras.

Otroligt lätt lärd.......på både gott och ont

Publicerat
  • Författare

Trevligt Eklund.

Vart kommer valpen ifrån??

Publicerat

Aska kommer från Klimpfjäll.

Vit och orange utan svans.

misstänker att hon har lite gädd gener med tanke på hur mina händer ser ut efter vi har busat. :wub:

Publicerat

Aska kommer från Klimpfjäll.

Vit och orange utan svans.

misstänker att hon har lite gädd gener med tanke på hur mina händer ser ut efter vi har busat. :wub:

Du har ett bra ämne! Förvalta det väl!

Publicerat

tack ska göra vad jag kan. vi gick på ett par järpar i går. men eftersom det är ägg tider så backade vi därifrån.

Aska var helt klart intresserad men dom va lite läskiga när dom flög iväg. dom bullrar ju som bekant en hel del för att vara en så liten fågel.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Så har de hänt, det som man aldrig kunde tro!

När jag skaffade min första Breton var de jakt o inget annat som gällde.

Rätt tidigt kom jag på att det var kul att gå på jaktprov.

Sen vart man ju "Tvungen" att ställa ut hunden o få minst ett 2a pris för att få godkänd testickelstatus samt kvala in på SBnKs krav för god avel.

Att fjanta runt i ringen, som många beskriver det, var minst sagt nervöst.

Hur skulle man klä sig, hur skulle man fixa med hunden, röra sig i ringen mm mm.

Nerverna låg utanpå o att Föräldrarna o familjen skulle beskåda spektaklet var ju än värre.

Nu har de gått ett tag o jag har ställt mitt nya stjärnskott ett antal gånger.

Alla skrönor om fjanteri fjantera o feminima karar som ränner omkring o uppspacklade damer dränkta i parfym.

Visst finns det/dem men i de hundraser vi ställer med skulle jag nästan vilja säga att det uteslutande e jägare som ställer sina hundar.

Många använder sig av proffesionella handlers för att de inte vågar äntra ringen men varför?

Det e hur lätt som helst o med detta inlägg vill jag börja med att slå ihjäl en myt.

Visst har jag haft hjälp ibland men för de mesta skött ruljansen själv.

Du träffar många likasinnade o kan prata trevliga jakter tillgång på fågel mm mm.

Visst dömmer domare olika o de värsta som finns e ju när någon säger ngt nedvärderande om sin hund.

Nog kan jag villigt erkänna att det kommit fula ord ur min mun om diverse domare o dommar MEN...

Jag har en vinnarskalle som har svårt för förluster just i stundens hetta men då man fått betrakta saker o ting är det ofta så som domarna säger.

Inte alltid men ofta.

Igår Lyckades jag o min jycke Eirams Pigge PRIMUS få till vårt 3e exelent med ck o certifikat.

De innebär att Primus bara saknar en 1a ökl på jaktprov, har 3a som bäst nu, för att bli UtställningsChampion.

Sen blev de ännu roligar.

Han Blev BIR, bäst i ras, vilka klingade lite extra i titeln.

I och med det fick han representera Breton i Finalen mellan alla Stående fågelhundar i grupp 7, där stor del repressenterades av Setter Pointer o Vorsteh m.fl.

Hade inga större förväntningar men Jycken går o vinner kalaset o blir BIG 1 (bäst i grupp)

YIIIPPPPIIIIIEEEE.

De var en känsla sen att glömma.

Vet inte men tror att det fanns en hel del avundsjuka blickar som trånade efter den titeln.

Därmed var jag nöjdare än nöjd o kände att dagen var fullkomlig.

Men då skulle vi in en gång till o tävla med de andra gruppernas big hundar.

Där kom vi 4a.

Både hund o husse var slut o både mentalt o fysiskt vilket domaren säkerligen märkte.

Primus ville inte showa nå mer helt enkelt.

Men nu e han fullcertifierad o behöver inte ställas ut mer.

Men de finns ju chans till de internationella titlarna också så......... :wub::)

post-399-0-28804300-1337590270_thumb.jpg

Publicerat

Det ska till en skåning för att säga så lite med så många ord ;)

GRATTIS JImmy :)