Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat

Snyggt foto! Grattis!

:D

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat

Är det nu man får skämmas för att man inte tagit några bilder i helgen?  :-[ Det regnade så mycket så kameran kom aldrig fram! Jag lovar att jag ska försöka bättra mig  ;)

Riktigt fina bilder ni tagit!

Publicerat

Grattis till ett snyggt foto!!  :D

Mvh

Publicerat

Hej!

Nu flyter det på bra, :D sköt några änder på väg hem från skogen så nu ska vi bara softa till em.

Skönt att ha två veckor kvar av semestern....

post-1210-1188202267_thumb.jpg

post-73-1188202267_thumb.jpg

post-73-1188202268_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

IDAG e min hund MKT billig >:( Nån som e sugen  ;):o ::);)

Sökte bra hela dan i konstant regn, stark blåst o mjuk/blöt myrmark.

Tappa iof kontakten en gång i början men då ble de fika o sen flöt de på.

300m från bilen o hemfärd söker han ut o e sen vipps borta. Kommer ej på signal, letar me bil signalerar mer o mer går runt MEN INGEN HUND.

Bestämmer oss för att gå tillbaks dit vi tappa honom o hittar honom sittandes där med beepern i full gång.

Till synes pigg.

Hemma markerar han o hugger i luften mot mig då jag går igenom honom.Inge synlig skada men verkar va nå inre.

Man kan undra vad som hänt.

Ren olydnad, hypotermi (3-4h släpp utan värme/paus), ev harjakt, sprungit efter räv, stannat av pga skada?

Ja frågetecknen e många för själv va ja nästan säker på att hunden va död.

Tagen av örn, drunknat eller liknande.

ALDRIG varit borta på detta vis förr, kanske upp emot 60min, o totalt nonchat pippan.

Tyckte jag hörde beepern, i samma område vi hittade honom, strax efter han försvann men jag har tejpat den så mkt att man knappt hör den då de blåser lite.

Jag kommer nog aldrig få nå svar på va som hände men nu e de slutjagat för ett tag o dressyr för fulla muggar som gäller så fort hunden återhämtat sig.

Ilsakan och Oroet var enormt stort men glädjen ännu större då vi fann hunden.

Tappat jaktsuget lite idag  :'( :'( :'( :'(

Publicerat
IDAG e min hund MKT billig >:( Nån som e sugen  ;):o ::);)

Sökte bra hela dan i konstant regn, stark blåst o mjuk/blöt myrmark.

Tappa iof kontakten en gång i början men då ble de fika o sen flöt de på.

300m från bilen o hemfärd söker han ut o e sen vipps borta. Kommer ej på signal, letar me bil signalerar mer o mer går runt MEN INGEN HUND.

Bestämmer oss för att gå tillbaks dit vi tappa honom o hittar honom sittandes där med beepern i full gång.

Till synes pigg.

Hemma markerar han o hugger i luften mot mig då jag går igenom honom.Inge synlig skada men verkar va nå inre.

Man kan undra vad som hänt.

Usch vad obehagligt. Och hur man hinner skrämma upp sig själv! Det är ju inte normalt beteende att han hugger i luften mot dig så ont måste han ju ha! Var markerar han att han har ont?

Ella slog sig i bogen under en tur strax före jakten. Såg ingenting när vi var ute för hon sökte på som vanligt, men under hemresan i bilen hann hon stelna till lite så då hoppade hon på tre ben  :o hemskheters hemskheter....just innan jakten..... men efter mycke undersökningar av vetrinär Lina  ;) så kom jag fram till att det inte var någon större fara.

Du får gå lite på känsla. Ett vetrinärbesök är kanske nödvändigt?

Du får hålla oss uppdaterade hur det går.

Publicerat
  • Författare

Hugga e väl o ta i de va mer markera!

Skadan e precis bakom revbenen men inge synliga tecken. Slickar däremot på området hela tiden.

Men veterinär Jimbo  ;) har ju också undersökt en hel del.

Haltar lite idag men visar inga tecken på smärta idag.

Gav lite massage igår, dvs så mkt som de gick , och ska fortsätta idag.

2 dars vila ska väl räcka o sen e han nog på G igen med KORTA släpp (hoppas jag)

Publicerat

Jag skulle ringa och rådfråga vet. om jag var du.......bara för säkerhets skull. Det vore ju onödigt om du for ut med honom för tidigt och förvärrar/sliter upp skadan han fått.

Publicerat

Hej!

Jimbo min gammla hund Mirre han knäckte ett revben som jag inte upptäckte fören efter det hade läkt.

Då kände jag att han hade en knöl mitt på bakersta revbenet.

Hur han bröt benet vet jag inte men troligen har han sprungit i något eller någon älg eller ren som sparkat.

Så kolla revbenen också.

Publicerat

Fin bild GG! Blir det några jaktprov i höst?

Publicerat

Hej!

Nej det blir inget jaktprov för mig i höst.

Dels för det verkar vara så förskräckligt svårt att få tag på dommare så de platser som finns kan jag överlåta till andra.

Och så håller jag på att finslipa Taiga så att hon kan hålla sig även om det flyger fågel runtomkring henne och husse är 100m bort.

post-1210-1188381932_thumb.jpg

Publicerat

Fina foton GG! :D

Publicerat

Måste erkänna att lite suger det i jaktprovstarmen på mig, men jag står fast vid att Ella har "gått i pension" från jaktprov.

Måste ju säga att Taiga är sin far upp i dagen!!! Fin bild!

Publicerat
  • Författare

Jag har tryckt klämt o kännt hela dagen utan tecken på ngr brutna revben o han visar inte ens upp nå haltande nu på kvällen efter ett dygns vila.

De e när man stryker på stället han kan visa lite smärta o när man då vet att hundar inte ska ha ngr direkta ytliga nerver blir man fundersam.

Verkar helt pigg, hungrig o bra sugen på alla lukter ikväll.

Visar alltså inga som helst fel.

Tror jag helt enkelt körde slut på han o att de va ngn lite sträckning!

En rolig grej igår var då en orre for till väders o ja fråga kompisen om han såg vart hunden stog o fick ett förbryllat svar:

-"JA, men han satte sig när fågeln for?"

HÄRLIGT!

Publicerat
  • Författare

Fru Veterinär har satt JAKTSTOPP på Zingo hela helgen  :'( :'( :'(

Men de va ju iof väntat.

Han e hur pigg som helst men får inte med sig bakändan då han ska i o ur bilen, går tungt för han uppför trappor o kan knappt hoppa upp med framtassarna på mig.

Med detta i bakhuvet tog jag kontakt med veterinären som iof också tror på sträckning eller revben så strikt vila med korta promenader o simturer gäller fram tills på mån  :'( :'( :'(

Har precis letat fram Järppipan o funderar för fullt på att köpa valp.  :):D ;D

Hanhunden som var till omplacering var exakt lika gammal som Zingo så de kändes inte direkt aktuellt. Stog ju 4,5mån på sidan.

Men jag har inte fått med mig sambon på noterna än  :-

Får väl börja hota med finnspetsar o stövare igen. Då lär de nog bli lättare att få en till Breton. Hon hatar skällhundar  ;D ;D ;D

Nä nu ska jag ringa mina regionmedlemmar o tvinga dem ta med mig på jakt i helgen  ;)  :D ;D

Publicerat

Oj det låter inge vidare.  :( Tråkigt men bra att du låter honom vila så vad det nu än är får läka....

Har du någon bra valp på G? Man är ju lite nyfiken av sig  ;)

Publicerat
  • Författare

Nej!

Vågar inte ens titta efter valp förrän jag har grönt ljus härhemma!  :-

Så jag har inte kommit långt än :)

Förut va jag ju helt säker på att ta en valp efter Zingo, me så ble de ju inte  :'(

Men de e ingen brådis än.

Men när man bara har en jycke går de ju stiltje i jakten för minsta blessyr.

Så kan man ju inte ha de, TYCKER JAG!

Sen ska de bli kul att se va Noppa går för här hemma och om de kanske tar valpar på henne i framtiden. Vem vet.

Publicerat

Ja det är intressanta linjer i den tiken. Hoppas dom dyker upp på nått prov!

Jag siktar ju på att ha minst två hundar i framtiden. Har man bara en och den skadar sig så står man där utan hund. Och jagar man mycket och långa dagar är det nästan ett måste med flera hundar.

Publicerat
  • Författare

:'( :'( :'( NU BÖRJAR MAN BLI OROLIG  :'( :'( :'(

Zingo får fortfarande inte med sig bakpartiet då han ska hoppa in i bilen eller då han går i trappor.

Verkar orkeslös men de kan ju va pga smärta också.

Veterinären tyckte vi skulle avvakta till efter helgen. TORTYR.

För övrigt e han hur pigg som helst.

Ska ändå ut i skogen i helgen. Får väl trampjaga lite o locka järpar. Vet iof inte om de låter sig lockas redan.

Men de känns inte kul att åka till skogen.  :'( :'( :'(

Gör de mest för familjens skull. Får väl plocka svamp o ha en god bok med mig.

Publicerat

Jimmy hoppas allt går väl med Zingo!

Förstår din oro och maktlöshet.

Lennart.

Publicerat
:'( :'( :'( NU BÖRJAR MAN BLI OROLIG  :'( :'( :'(

Zingo får fortfarande inte med sig bakpartiet då han ska hoppa in i bilen eller då han går i trappor.

Verkar orkeslös men de kan ju va pga smärta också.

Veterinären tyckte vi skulle avvakta till efter helgen. TORTYR.

För övrigt e han hur pigg som helst.

Ska ändå ut i skogen i helgen. Får väl trampjaga lite o locka järpar. Vet iof inte om de låter sig lockas redan.

Men de känns inte kul att åka till skogen.  :'( :'( :'(

Gör de mest för familjens skull. Får väl plocka svamp o ha en god bok med mig.

Usch........ Hur är det med honom nu då? Du har tid hos vet. idag hoppas jag!

Publicerat
  • Författare

Han va riktigt pigg o gla i helgen.

Fick gå bakom, men de va inte ofta han va där  :-

Senare på lördagen gick jag på ett öppet ställe o lät honom gå lite löst men då va de jakt till 100%. Såg inte att han uppvisa ngr som helst symptom på skada.

Men för säkerhetsskull koppla jag honom igen efter 1 timme.

Men igår va han stel igen efter ha legat men så fort han kliver upp o kommit igång e de inga problem.

Sitter o väntar på att klockan ska bli 9.45 då jag skall infinna mig hos vet.

Befarar att min jaktresa till Åsele redan är inställd  :'( :'( :'(

Såg en del fågel i helgen. Verkar flyttat ut på sina vanliga ställen nu.

Zingo dreggla efter 2 STOR tjädertuppar o en hel skock orrar.

Han måste funderat om husse va riktigt riktig som inte sköt utan satte sig på huk o plocka svamp istället.

O GISSA om de gjorde ont i mig. Hade lilla dottern med utan kåpor ANNARS.

Järparna lät sig dock inte lockas. Använde sonen att stöta dem istället :)  ;D

Han tyckte de va både läskigt o skitkul då de flaxa upp 1/2 m framför fötterna  :D :D

Men bara en bom o ingen fågel i säcken.

En hare sprang vi dock på!

Så Zingo har fått apportera sin första hare. "Liten" harpalt men ändock.

Sprang förbi o över den ett antal gånger innan han fatta att de va den han skulle apportera.

De får man ju inte röra annars ju.

Hann tyvärr inte fota före urtagning men söt bild ble de ändå trots likstelheten o grankvisten.

Publicerat

Du är modig (eller dumdristig ;))du som vågar släppa hunden trots skada...... min fyrbenting skulle ha legat hemma hela helgen om hon varit så dåligt som du tidigare sagt att han var. Att bakdelen inte riktigt hänger med..........  Innan en ordentlig undersökning av vet skulle hon inte ha få sätta en tass i skogen. Bara koppelrastning!

Publicerat
  • Författare

Tyckte de va så liten stund o alla behöver röra sig ibland.

Men som du säger va de kanske dumdristigt men hur ska man annars se om de e hel?

Hade ju legat still i 3 o 1/2 dag o uppvisa inga symptom på ngn smärta eller stelhet.

Svårt att bedömma men jag e sån som inte tror på de som inte syns o ogillar både läkare och veterinärer.

De kan ju påstå att man e sjuk eller annu värre :o att hunden inte får jaga  ;) ;) :D ;D

Får se va de säger idag men eftersom han återhämta sig så snabbt sist tror jag inte de e bgt större fel! (HOPPAS)

De får jag strax veta. Ska fara NU!

Publicerat

Nä visst kan det vara svårt att veta när det är ok att släppa igen, men jag vet att min vovve är en sådan jaktidiot så hon skulle kunna jaga halvskadad..... jaktlusten är så pass stor. Och är man då på ett ställe där det luktar fågel :o........ Vet att din hund är efter linjer med lika mycke jaktlust så jag kan tänka mig att han är likadan!

Håller tummarna för att du får goda nyheter av vet.!