Publicerat Augusti 3, 200718 yr Ja då är vi tillbaka från vår semester.Detta om att hundar ser i bilder är nått som jag verkligen fått bevisat. Vi har bott på landet med alla di versens djur omkring oss. Exempelvis har Ella aldrig träffat kossor förr. VÄLDIGT spännande varelser Så vi har tränat på hur man beteer sig kring alla djur som kan finnas på en bondgård! ;D Det syntes så väl att hon inte riktigt visste i början hur hon skulle bete sig kring dem. Men hon lärde sig rätt snabbt tycker jag! Bara hon fick in bilderna i registret så funkade det klockrent! Hon fick en ny polare också (se bilden). ;D Det är kul och kan vara kul om dom blir så där nära bekantar. Kul Ella att hon visar respekt för andra djur.
Publicerat Augusti 5, 200718 yr Författare Andra håller sig vid vattnet på sommaren Men så bor jag ju på en Ö. Håll till godo med lite sommarbilder
Publicerat Augusti 7, 200718 yr Ja men nu börjar det närma sig jakt! Och det vore kul om så många som möjligt ville sluta upp i Klimpfjäll i september. Om jag förstod resonemanget tidigare rätt så var den 21 september ett bra datum, ( Dagen innan bretonklubbens jaktprov där uppe). Men som sagt det är inte bara bretonner som får komma, alla som vill ta en sväng på ripfjället, med eller utan hund är välkommna. Tanken är att det ska mynna ut i ett reportage om diskutionerna och hundarna i detta forum. Boende på Klimpfjällsgården kostar 150-175 kr/natt. Frukost och middag serveras oxå. http://www.klimpfjallsgarden.com Inget behöver ju bokas redan men det kan vara bra att få en fingervisning om hur många som funderar på att komma. Christer Lindberg // jaktmarker och fiskevatten
Publicerat Augusti 7, 200718 yr Författare Intresset verkar svalt hittills! Inte ens du har skrivit i tråden C:L http://jaktsnack.se/index.php?topic=8426.0
Publicerat Augusti 7, 200718 yr Beklagar....men jag har inte haft datorn på de sensate veckorna =semester Och jag hittade inte tråden utan din länk nu heller = dålig jaktsnackare :- Men jag kommer med kameran i högsta hugg!
Publicerat Augusti 13, 200718 yr Är det någon som är sugen på att köpa Breton? Jag vet en hemsida där ni kan hitta hanhundar av olika åldrar till salu! Skicka personligt meddelande till mig om ni är intresserad, så skickar jag en länk till hemsidan!
Publicerat Augusti 15, 200718 yr Författare Nu e de sorg i H-sand. Först får Zingo en C höft pga okunnigt folk som röntga. Konsulterat annan vet. som sa att de inte ur ngn punkt var en rätt tagen bild så de e bara o pynta o göra nya bilder. Sen fick jag mail att Åsele Skogsprov är inställt. Jag som tänkt bosätta mig i skogen fram till 1sept bara o tokträna. Nu känns de liasom inte riktigt kul längre då målet fallerar. Jaktligt behövs ju ingen träning. Tror ja kör ett tag ändå med kontaktträning. En premie fattigare i Höst : ;D Så nu funderar man skarpt på o dra till fjälls på premiären. Fast de e ju i skogen de finns fågel
Publicerat Augusti 19, 200718 yr Författare Bedrövelserna fortsätter! Tillbringat helgen i skogen för lite övning me hund UTAN beeper. Första morgonen gick o gick vi med endast 3duvor som lyfte på 100m. Detta var ett av de säkra ställena. :'( Hunden jobbade däremot på bra o revierade finfint i vind med bra kontakt. Längs me vägen tillbaks till husvagn såg jag en kull orrar och en tjäderhöna. Eftermiddagen tog jag till med ett av de absolut säkraste ställena men även här trodde jag vi skulle gå bet. Dock lyckades Zingo ställa en tjädertupp med mkt väl godkännt lugn i flog. dock ingen avance då den satt i en mkt brant sluttning o lätta ändå då jag gick fram. Sen kom vi till de ROLIGASTE på hela helgen. Jag fick se Zingo reda ut en löpa. Han har säkert gjort de förut men aldrig då jag varit med. Samarbetade finfint o väntade in mig. Dock gav jag upp det som dummheter o 10m senare lätta en tjädertupp Man ska tydligen lite på hunden som ALLA säger. Senare på kvällen såg jag honom reda ut en till löpa där fågeln sprungit runt oss o lyfte i ryggen på mig. Även här gav jag upp innan fågeln lätta. Men nu vet ja bättre. Dag 2 klaffa INGENTING o fåglar stöttes åt höger o vänster. Vinden var nästan obefintlig o snurra bara runt runt. Gav upp efter en sisådär 10 stötar (mkt järpe) o nästintill tappat rösten. Jag vet att de inte hjälper o skrika men ibland får man fnatt. Ägna resten åt dagen att hålla hunden "bakom" o gåjaga duva. Blidde en ynka duva på detta sätt Men vilken apport Zingo gjorde. Värmer ända in i själen än! Idag provade jag helt orörd mark (av mig) ÅHHHH va vackert. Hur kan jag missat denna markbit o så lättillgänglig. Myr med vide björk gamla tallar o gran i kanterna. Synd att kameran var kvar i husvagnen. Vinden var stadig o bra då vi börja. Fick ganska omgående stånd på en kull tjädrar. Zingo skötte sig exemplariskt. Sökte på bra men utan resultat närmsta 1-2h. Sen lessna han o tog sig ett bad i skogstjärnen vi runda. Var ganska hett ute idag. Sen började vindarna dansa o när jag försökte styra Zingos sök gick allt åt pipsvängen. Stöt på stöt. Inte lönt o köra mer efter 5 stötar i med, sid, bak o motvind allt på samma gång :'( Gick en sväng o kollade duvor ist. En grävling visa trynet o fick möta de sälla jaktmarkerna men inga fler duvor ble de. Zingo spårade upp grävlingen som sprang 30m bort innan den la sig ner stendö. Ur träningssynpunkt hade vi ett fåtal perfekta träningssituationer men alldelles för lite fågel. Tänkte sätta på beepern för att vara säker på att inte missa ngn fågel o kunna gå in i de risigare vegetationerna. Men batteriet var hemma o lia bra gick de ändå men jag valde medvetet öppnare mark ist. Får se till helgen hur jakten går då, dvs om ja inte far till fjälls ist. Skulle jag skjutit på de situationer som uppstod i helgen skulle jag haft ca 5 tjädrar o 3 orrar med hem. (då har jag inte nämt alla situationer här) Så jaktligt sett e de ok men INTE TOPP-år vad jag kunnat se hittills.
Publicerat Augusti 20, 200718 yr Nu e de sorg i H-sand.Först får Zingo en C höft pga okunnigt folk som röntga. Konsulterat annan vet. som sa att de inte ur ngn punkt var en rätt tagen bild så de e bara o pynta o göra nya bilder. Sen fick jag mail att Åsele Skogsprov är inställt. Jag som tänkt bosätta mig i skogen fram till 1sept bara o tokträna. Nu känns de liasom inte riktigt kul längre då målet fallerar. Jaktligt behövs ju ingen träning. Tror ja kör ett tag ändå med kontaktträning. En premie fattigare i Höst : ;D Så nu funderar man skarpt på o dra till fjälls på premiären. Fast de e ju i skogen de finns fågel Tråkigt med Zingos C-höft När ska du röntga om? Varför ställdes provet i Åsele in???
Publicerat Augusti 20, 200718 yr Författare Omröntgen blir när vår andra Breton i regionen ska röntgas, dvs senare i höst! Denna förklaring finns att läsa på SKF:s hemsida ang skogsproven ( http://www.specialklubb-skf.se/ ): "SWeiKs AU har tyvärr varit tvunget att fatta beslut om att ställa in skogsprovet i Svansele 1-2 september pga domarbrist. Provet krockar med Riksprovet i skog i Norrland och FA?s skogs-SM så alla är upptagna med att döma eller starta. Tyvärr har även SBnK tvingats ställa in sina skogsprov i Åsele 1-2 september, detta p g a domarbrist" Trist men som det ser ut ska de lägga ett skogsprov 29-30/9 Lite sent på säsongen men så kommer en premiering bara vara ännu mer värd ;-)
Publicerat Augusti 20, 200718 yr Äh inte är 29-30/9 så sent inte. Jag har gått skogsprov med Ella 6 november och fått premie, så nog blir det ett bra prov även om det är i slutet september! Huvudsaken att det inte ställs in helt iaf!
Publicerat Augusti 22, 200718 yr Författare E jag den enda som börjat ladda jaktväskan med nödvändigheter? Nytt batteri till beepern, sytt jakttäcket så de ska hålla termin till, köpt på sig ammo i överflöd, nya kängor, batteri till pannlampa o ficklampa mm mm. Än har jag inte börjat packa ihop fjällpackningen då de lutar mot endast 2-3dagars turer i år. Tält sovsäck matlagningsdon o ett par rena kalsonger borde väl räcka för de turerna? Nog e man sugen nu!!!!
Publicerat Augusti 22, 200718 yr Jodå, jag har börjat packa Drar mest troligt upp till fjällen i helgen. Beror lite på vädret också! Det mesta har jag redan i säcken men det som jag införskaffat till i år är självhäftande bandage! Tabletterna mot getingstick och ormbett behövde jag inte använda ifjol så sådana finns redan i säcken. GPS, karta, mugg, termos, partoner....mm. Ja alla "jaktsaker" finns redan i säcken, så det är väl bara färskvarorna = fikat som jag måste komma ihåg att packa ner. Sedan får jag givetvis inte glömma kameran och filmkameran heller Ska se om man kan slita sig bort från avtryckaren någon gång och få bra bilder istället......... ;D ........det kanske är en fördel att komma ihåg hunden också, men jag tror nog att hon ser till så att hon inte glöms bort när jaktkläderna kommer fram ;D Skitjakt på er alla!!!
Publicerat Augusti 22, 200718 yr Författare Var ut o hårdträna hunden ikväll. ATT GÅ BAK medans husse leta svamp. Mkt nyttigt. Men husse e en vek man så ett par släpp blev det på öppna myrar. Men sen in i ledet igen. Ngr liter kantareller ble de. Inte orkat ta mig an dem ikväll.
Publicerat Augusti 24, 200718 yr Nu är det slut med svampplockningen Jimbolo!!! Fram med bössan..........i morgon smäller det!!! ;D Jag hoppas det blir endel jaktbilder här i tråden framöver......... SKIT JAKT PÅ ER!!!!!
Publicerat Augusti 24, 200718 yr Författare Tar pöjken me mig till skogs ikväll. Då han e för ung för att hålla i bössa ska jag rusta han med kamera imorgon. Hoppas hoppas den håller ihop bara (inte bytt eller lagat än) Som sagt: SKITJAKT PÅ ER ALLA
Publicerat Augusti 24, 200718 yr Ni tänker väl inte skjuta mina övningsobjekt? Zakke hittar fågel men sen blir det mesta fel. Så vi skjuter nog inga fåglar på ett tag. Satt i går o gick igenom alla sidorna (det tar timmar) för att se hur jimmy o Zingo fick det att fungera.Det är ju även andra som skrivit. Det är faktiskt till stor hjälp att se att man inte är ensam om problemen! Och att det verkar finnas hopp om att det blir resultat så småningom Så tack Ella / Rosen /Jimbolo och ni andra som skriver ner goda råd.
Publicerat Augusti 26, 200718 yr Författare O int lär allt gå på räls sen heller Men de tar vi inte i detta inlägg. Var ut på premiären igår. Fick vi skjuta en järpe på stånd i träd, tjäderdubblè, en orre osså avsluta med en järpe till ur en kull järpar som Zingo avancerade upp.. Hade MÅNGA fina jobb på både tjäder o orre där hunden gjorde allt rätt men de gick int o skjuta helt enkelt pga slyighet, fågel rakt framför hund, för långa avstånd mm. Såg min första ripa (tupp) på marken som Zingo jobba länge för o hitta. KUL Kanonpremiär
Publicerat Augusti 26, 200718 yr Ser ut som en fin inledning på fägeljakt-säsongen Jimmy! Grattis!! Är det grabben som fotograferar? Antar att han blir fågeljägare han också såsmåningom.... /Henke
Publicerat Augusti 26, 200718 yr Här är ochså premiären avklarad så nu återstår bara resten av veckan. Skitjakt på er!
Publicerat Augusti 26, 200718 yr Författare Jo de va pojken som fotade. Riktigt duktig så man får väl se om de blir jägare eller fotograf av honom
Publicerat Augusti 26, 200718 yr Författare Var ut med en skytte kompis o kolla om de fanns fågel på hans mark. O DE FANNS DE! Först blev hunden frånsprungen av en tjäder. Vems fel de va kan man ju fråga sig för när husse kom fram o avancera såg han tjädern flyga på andra sidan hygget. Sen ble de ngr orrar som inte ville trycka för hunden men till slut fick vi till de ultimata ståndet med avance skott o fälld fågel! Kul att de va kompisen som aldrig varkens skjutit orre eller jagat över en stående som fick skjuta. OSSÅ EN BRETON DESSUTOM ;D ;D ;D Bifogar bild! Kommit fram till att jag måste fika oftare för att få upp kontakten me hunden :- Åtminstone i den här värmen! :-[