Publicerat September 3, 200718 yr Har en rolig sak att dela med mig av till er. Vorsteh hade riksprov i Arvidsjaur förra veckan. Det var tydligen lite fågel , så vad gör dom..... jo dom ringer till en Bretonägare för att få veta var fåglarna är ;D Tyckte det var lite lustigt! Dom behövde hjälp av "de små marsvinen" ;D Det är alltid tragiskt att gå jaktprov när det blir EFF. Man vill iaf få chansen på fågel........ så jag hoppas att dom blev hjälpta av infon dom fick. För i de området var vi förra helgen och det var fåglar överallt!!!
Publicerat September 3, 200718 yr Författare Hmmm. Halvskadad? Tror nog Zingo skulle jaga på 2 ben o så va fallet Men nu e de konstaterat att inte ens veterinären hittar något märkbart fel. Men nog kostar de en massa pengar för de. Antiinflamatoriskt i 4 dar, inräknat idag, fre utan o på lör e de dags o släppa ett snabbpass dvs 1-2h o på sön kommer dommen. Så nå Åsele ble de inte denna vecka iaf. :'( :'( :'( :'( Så fruktansvärt typiskt att de ska hända efter 4dar på jaktsäsongen.
Publicerat September 3, 200718 yr Ja skador kommer aldrig "lägligt".......... vi får hålla tummarna för att han blir "fit for fight" av denna kur! Lider med dig och Zingo!
Publicerat September 3, 200718 yr Författare Nu har de gått ETT dygn o ja lider redan. Zingo mår dock som en prins skulle ja tro. Han har ju strikt koppelvila o ska bäras upp o ner för trappor samt lyftas i o ur bilen. Lite korkad känner man sig när man går me han i famn :-[ O gosaker varje dag för o få ner medicinen. Nä detta vill vi inte göra om så nu gäller de att de blir bra på en gång. Räknar ändock ner dagar timmar o minuter till släpp Sen får man väl ta rejält me fika me o mjukköra en vecka för sen e de ju dags o fjällträna lite före Klimpfjällsprovet. Ni kommer väl dit o dagarna före e de ju träff för alla jaksidemedlemar som vill bli spöad av en Breton (har ju läkarintyg att skylla på nu) ;D ;D ;D Jaktmarker o fiskevatten kommer finnas på plats o dokumentera detta : ;D ;D
Publicerat September 4, 200718 yr Har en rolig sak att dela med mig av till er. Vorsteh hade riksprov i Arvidsjaur förra veckan. Det var tydligen lite fågel , så vad gör dom..... jo dom ringer till en Bretonägare för att få veta var fåglarna är ;D Tyckte det var lite lustigt! Dom behövde hjälp av "de små marsvinen" ;D Det är alltid tragiskt att gå jaktprov när det blir EFF. Man vill iaf få chansen på fågel........ så jag hoppas att dom blev hjälpta av infon dom fick. För i de området var vi förra helgen och det var fåglar överallt!!! Nää det är inte kul att gå på tomma marker med en hund som verkligen försöker hitta något. En del grupper under provet hade riktigt bra med fågel, medans andra gick på sterila marker, känns inte speciellt rättvist iaf >
Publicerat September 4, 200718 yr Nää det är inte kul att gå på tomma marker med en hund som verkligen försöker hitta något.En del grupper under provet hade riktigt bra med fågel, medans andra gick på sterila marker, känns inte speciellt rättvist iaf > Nä det mest tragiska är när man startar på prov utan att komma i fågel! Men att gå prov handlar inte enbart om att ha en bra hund.....förutom att ha en bra hund ska man ha lite tur också!
Publicerat September 4, 200718 yr Nää det är inte kul att gå på tomma marker med en hund som verkligen försöker hitta något.En del grupper under provet hade riktigt bra med fågel, medans andra gick på sterila marker, känns inte speciellt rättvist iaf > Hur fungerar uppdelningen av mark på jaktprov, lottas det ut eller hur gör man. Är helt borta när det gäller jaktprov. ??? mvh
Publicerat September 4, 200718 yr De såg ju ut att ha gått bra för dom skäggiga jätteråttorna ;D ;D ;D Hoppas bara min tik har fått mycke från mor Landinarnas Dagny
Publicerat September 5, 200718 yr Författare Nog e de väl på tok att man ska gå på prov utan fågel. Men de kan inte vara värre än att sitta hemma med en jaktmaskin som har jaktförbud o en jägare med nerverna utanpå skinnet. Känner mig som barna på julafton innan julklappsöppning fast jag e nog en av dem som e övertygad om att ALDRIG få öppna klapparna. USCH! Men på fre e ja inbjuden till gåsjakt för första gången så de ser jag fram emot MKT
Publicerat September 5, 200718 yr Hur fungerar uppdelningen av mark på jaktprov, lottas det ut eller hur gör man. Är helt borta när det gäller jaktprov. ???mvh Har inte varit på så många skogsprov, men om det är två partier så delas grupperna in i ökl och ekl (finns inte ukl på skogsprov för Breton). Och är det fler hundar i nån klass så blandar man lite för att få lika många hundar i varje parti. Sedan vilka marker som vilket parti går på tror jag mycket är slumpen..... ???
Publicerat September 6, 200718 yr Författare NUUU e de nära. Känns nästan som en ny premiär!! Får sista tabletterna ikväll o sen ett dygn utan. Tur att man får va me på lite gåsajakt imorgon. SEN ska de jagas , förhoppningsvis!
Publicerat September 6, 200718 yr Har varit ute med Birk, vi hittade 4 Tjädertuppar och en ripkull, inte så mycket till jakt ännu, han springer mest efter och skäller, eller så springer han bara efter ;D Men han är ju bara drygt 10 mån så...han kanske lugnar ned sig någon gång..
Publicerat September 7, 200718 yr Jaha då var det fredag och om några timmar bär det av upp till fjälls (Vuogga)! Hehe.... Ska bli spännande att se hur fågeltillgången är! Någon som hört några rapporter? Ligger fåglarna högt eller lågt?
Publicerat September 7, 200718 yr Ella: I granndalen till Vougga (laisvall, Adolfström) så var det riktigt dåligt med fågel premiärhelgen tyvärr.. Ska dock upp ihelgen och agera stötande människa och på så sätt försöka lura fram nå fågel.. Men så är det när man inte har tillgång till egen hund... Skitjakt på er.. //Linus
Publicerat September 7, 200718 yr Författare Här ska de tas lugnt ett par dar till. Har fått skjuta av mig värsta ivern på Gåsjakt idag! 11st på 2 man ble de. Självklart kunde jag ju inte låta bli att testa Zingo på apport. Men frivilligt tog han ingen gås till att börja med men skam den som ger sig! Fortsatte träna hemma. Nu tar han dem (den) frivilligt. Givetvis fick den minsta, 3,8kg, aggera apport. SJÄLVKLART ska ni få se ett par bilder men bara hemifrån. På jakten låg kameran där den brukar, HEMMA! :'( Men iof låg Zingo i bilen då ändå!
Publicerat September 7, 200718 yr Författare Osså hämtapport med början sista bilden ovan Liten omväg då synen är lätt blockerad på lilljycken ;D ;D ;D Tycker min jycke förtjänar ligga en stund i soffan med mig :D Idag e man både lycklig jägare och husse. Men 5kg gåsen väntar fortf. på att bli upp-plockad.
Publicerat September 7, 200718 yr Författare Han har varit pigg hela tiden! Bara det att bakdelen slutat fungera emellanåt men de har inte påverkat jyckens humör eller aptit "direkt". Imorgon ska de släppas en kortare sväng o sen får man väl se. Hoppas hoppas att de gått över vad de än var o att man inte drar upp nåt. Sorgligt värre är att samtliga prov som Svensk Bretonklubb arrangerat har blivit inställda pga domarbrist. Hoppas hoppas att fältprovet blir av iaf.
Publicerat September 7, 200718 yr Snygga foton! Verkligen något att apportera. Det ser ut som att han tycker att det är lite jobbigt. ;D
Publicerat September 8, 200718 yr Författare Idag va vi ut på testrunda efter vila o medicinering. Lia pigg, gla o obekymrad som vanligt var Zingo. Dock blev en timme 2. Lätt hänt. Endast 3 fågelkontakter. Stånd efter 5min på en höna som lätta utan hundens eller våran hjälp. Sen kom en Järpe flygandes i ansiktshöjd o höll på o krascha mig först o sen kompisen. En liten glad kille låg tätt bak men kröp skamset ihop då husse var mitt i vägen helt plötsligt. > Sen va de ett par tom??stånd. Vet ej då han löste ut dem precis innan vi kom. Precis 5min från bilen nytt stånd löpa o sen en fågel som flög. Vet ej hur. Kontakten kändes bra idag. Hunden känns frisk o har inte visat ngt tecken på stelhet,kraftlöshet eller hälta ÄN. Får se imorgon! Gick faktiskt utan bössa idag för att inte köra hunden för hårt. Men byte blev de ändå, en näve gula kantareller som serverades smörstekta till potatisgratäng o tjälknul
Publicerat September 9, 200718 yr Författare YES! Inget haltande nu på morgonen. Ser dock en liten antydan att de e tungt att resa sig fortf. :'( :'( :'( Men så e man lite överbeskyddande! Blir en sväng ut på hemmamarkerna i eftermiddag. Vill kolla minst en dag extra så man inte far iväg 50mil o sen får vända hemåt efter en dag! Vore lite trist. Men idag ska byssen o massa ammo följa me på turen ;D ;D ;D Ska testa där vi hade gammeltuppen sist, dvs om älgjaktslaget accepterar de :'( :'( :'(
Publicerat September 9, 200718 yr Författare Eftermiddagen gick bra, 3h, med hyffsat me fågel. Jycken skötte de bra men fåglarna höll inte kvar tills jag kom eller så flög de "fel" håll för att skott skulle kunna gå 2 tjädrar o ett tiotal arbeten på orre. Men de ble nog månadens sista jaktdag. Jycken halta kraftigt då vi kom hem igen. Blir o kontakta veterinären imorgon (idag) igen. JÄKLA SKIT. O här har man tagit 6v semester för jakt. 7 jaktdagar har de endast blivit hittills :'( :'( :'( :'( Så typiskt. Förra hösten hade vi nog närmare 60-100jaktdagar utan en enda skråma. Men man kan ju aldrig förutspå skagor tyvärr. Hoppas bara jycken lärt sig ngt av detta eftersom jag mer o mer börjar tro att han fått sig en smäll av en älg. Jag fortsätter deppa o får hitta alternativ till hundjakten MEN SÅ TRIST ALLT KÄNNS! :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(