Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
De va nog just de som fattades. Tikhistorier alltså.

Tycker alla hyllar sina tikar som så gosiga o keliga, därav min frågeställning.

Här måste jag ju påpeka att iaf Ella är enormt gosig och kelig!! Men det var i och för sig Tie också!

Tror t.om. att ja haft de ngt lugnare med Zingo ang tuggningar.

Ellas tuggningar slutade helt kring tredje löpet. Tie däremot bet inte sönder en enda olovlig sak under sin livstid! Iom att tidigare tik också tuggade sönder en hel del saker som unghund, så har pappa teorin att just detta är tikbetingat  ::) Nåja, det synar jag väl lite, men det har stämt hos oss iaf!

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
Blir förresten spännande att se på Jakt & Fiske ikväll då det ska handla om stående fågelhundar och Breton.

Speciellt intressant för mig då Amir Zand ska vara med. (dvs. Troy´s pappas fd. ägare)

Kanske han visar nåt kullsyskon till Troy? Dvs. de som nu är 3 år...

Har för mig att jag hört att det ska vara någon Bijan hund.....kan dock ha fel  ::)

Publicerat

Jahapp såå var ordningen återställd.. Nu har jag ett sånt där stooort Ha begär igen... :P

Får nog sluta vara  in å läsa i denna tråd..  Men dom är ju sååå fina...

Henrik: Vi hoppas ju snart på lite mer valp bilder..  eller iofs, de kanske bara skulle göra att begäret växer.. =)

Publicerat
  • Författare

En av Bretonerna ikväll på Tv4+ e vår nya sekreterares hund, Bijans Pajero.

Har han sagt åt mig åtm. om de sen e fler vet jag ej!

Återstår o se om 6h o 58min :)

Ja nu va de längesen vi fick se nå bilder.  ;)

MEEEEER av den varan.

Publicerat
  • Författare

Hur kan såna här små få ens hjärnceller att dansa rumba??????

399_21_11_07_8_59_23.jpg

De e Zingo som sover i mitten!

Publicerat

hehe såg ju inte alls farliga ut dom där väl.. :P  Inte ens lite livliga.. =)

Publicerat
  • Författare

Nä  ::) skenet kan bedra  :o  ;):D  ;D

Publicerat
Nä  ::) skenet kan bedra  :o  ;):D  ;D

Amen!  ;) ::)

Publicerat

hehe.. 

Publicerat
  • Författare

Hmmmm.

Ganska besviken att vi inte fick se Pajero jobba mer!

Dock visade han på bra arbete då han satte sig självmant i uppflog för att efter ett tag gå ut på nytt sök "UTAN" att gå efter fågeln som flög.

Bra jobbat!

För er som inte sett så gick fågeln självmant trots Pajero stod stramt.

Snygg svansföring hade han med!

Publicerat
Hmmmm.

Ganska besviken att vi inte fick se Pajero jobba mer!

Dock visade han på bra arbete då han satte sig självmant i uppflog för att efter ett tag gå ut på nytt sök "UTAN" att gå efter fågeln som flög.

Bra jobbat!

För er som inte sett så gick fågeln självmant trots Pajero stod stramt.

Snygg svansföring hade han med!

Fan va arg jag blev. Jag var duktig och skulle tom. spela in programmet på video...

Precis då de berättar att "detta är en Breton"...då låser sig hela digitaltv-bilden och fryser till is för sisådär nån minut eller två. Eller rättare sagt, precis till dess de i programmet säger. "Ja, men då provar vi en annan hund".

Fan...fy fan för digitalTV!

Nåja, fick senare höra per telefon att det inte var speciellt mycket att se. Tur var väl de!

Det är iofs. inte så lätt att göra TV/Film om jakt. Det är ju inte alltid det går bra och inte lätt att hinna få med alla situationer heller.

Nåja, jag hann i allafall se när Pajero rejsade iväg över slätten...och det var en sjujäkla fart i allafall. Det där ser man redan hos Troy..hehe. Hinner

snart inte med när man rastar honom och han är inte ens 9veckor! ...jaja, husse är väl inte snabbast i världen heller... :-

linusg: Jo det kommer mer bilder snart....du behöver inte oroa dig :D

Jag ska göra mitt bästa för att fresta de som inte har Breton att bli lika sugen som jag varit nu i över två års tid...hehe! ;)

Men då ska jag även försöka visa några bilder där hunden inte smälter in i köksmattan..hehe. Blivit lite retad av kompisar som tycker jag valt hund efter kökets plastmatta...

/Henke

Publicerat
  • Författare

Lycka till!

Att fota valpar e inte de lättaste :)

Du såg me andra ord nästan allt!!

Fågeln gick o Pajero löste ut. De va inge mer än så!

Vill du ändå se de har ja de inspelat "SÅKLART"!  ;D ;D

Publicerat

Attans..  Missa de programmet igår för att de födelsedags fika hos bekanta..  Ajaj.. Varför ska dom envisas me å fylla år? :P

Henrik:  Låter bra de.. då väntar vi på härliga bilder från vardagssituationer.. =)

Publicerat
  • Författare

Om inte ja minns fel visar de väl minst 3 repriser på tv4+

Publicerat

Påminner om repris  på jakt & fiske Söndag 1700 på TV4+

Tydligen är det fler än jag som glömmer!

Publicerat

För att få nåt inlägg i tråden även denna dag så kommer här en bild på lille Troy tillsammans med polaren Rindie en strh. Vorsteh.

Man ser ju tydligen att storleken inte har nån betydelse  ;)

Skämt å sido så var det väldigt lekfullt mellan de två och är det nån som är överlägsnare är det nog inte Troy!

Hursomhelst kan jag bara meddela att jag nu lyckats få nån fason på ledarskapet. Första 4-5 dagarna var det som en leksak man hade dragit upp en fjäder på och sen släppt loss på golvet.

Men nu fattar han vad NEJ är och kommer på inkallning och stannar då man ber om det. Riktigt ok efter 1 vecka. Fortsätter en vecka till minst innan det blir nån ovilkorlig inkallning och krav på stanna kvar.

Har snart läst sönder landinarnas träningstips och sett valpfilmen om och om igen. Även jeppe stridhs bok och film är genomgångna ett antal gånger!

Det har nog aldrig hänt att man längtat till snön försvinner redan i januari/februari, men nu gör jag banne mig det så man kan var ute lite längre stunder. Lille Troy fryser innan han hunnit pinka ute ens!

Fråga:

Är det nån som har nåt tips på hur man kan ta med dem ut så man får vara ute i det fina vädret?

Förra vintern var man inte ute nåt heller, då var ju dottern Klara nyfödd. Ska denna vinter bli inomhus också?

Funderar på få ner han en ryggsäck med lite varma filtar...är det nåt tro?

Sugen på att kunna gå en sväng med Klara, kanske åka en sväng med skotern.

/Henke

post-1154-1202049116_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Varför tror du att han fryser? ???Själv trodde jag Zingo frös som valp för att han skaka som ett aspelöv men de va bara spänning inför hela nya världen.

Tycker de ser ut som Troy e välpälsad så int borde han frysa.

Hundar e skapta för att vara ute!!

Testkörde Zingo på skoter idag.

Nemas problemas, varkens på, bredvid eller framför!

Men man får inte stå still för då vill han inte vara med.

Han hatar avgaserna.

10dagar kvar till ripjakt bara  :)

Publicerat

Jimbolo: Var åker du å jagar om 10 dagar ?

Själv hade man tänkt ut ihelgen, men med dom nya jaktreglerna för fjälljakten så är det inte så lätt alla ggr, då man jobbar till kl 17 å turistbyrån i Arjeplog stänger 17:00 å jag har 9 mil att åka dit?!?  Vet inte riktigt hur jag ska få den ekvationen att gå ihop tyvärr..  Var dock upp till stugan å körde lite skoter istället och det hade nog inte varit nå trevligt jaktarväder ialla fall då det blåste massor uppe på fjället..    Men nästa helg kanske man kan ta lite längre helg och således hinna upp till A-plog i tid.. :P

//Linus

Publicerat
Varför tror du att han fryser? ???

Med tanke på att det är en 9 veckorsvalp och temperaturen nog är som här, då vi bara bor 6 mil bort, så fryser nog den lille. Valpar har svårare än vuxna att hålla kroppstemperaturen uppe och den valppäls en breton har skyddar nog inte så mycket mot blåsten och minusgraderna som hör till en norrländsk vinter  ;)

Publicerat

Jämta:  Det kan väl inte skada att dom får börja vänja sig vid att vara ute redan när dom är små?

Självklart i små doser.. Som blir längre och längre allt eftersom våren kommer?

Får man fråga hur många grader ni har nu då?

//Linus

Publicerat
För att få nåt inlägg i tråden även denna dag så kommer här en bild på lille Troy tillsammans med polaren Rindie en strh. Vorsteh.

Man ser ju tydligen att storleken inte har nån betydelse  ;)

Skämt å sido så var det väldigt lekfullt mellan de två och är det nån som är överlägsnare är det nog inte Troy!

Hursomhelst kan jag bara meddela att jag nu lyckats få nån fason på ledarskapet. Första 4-5 dagarna var det som en leksak man hade dragit upp en fjäder på och sen släppt loss på golvet.

Men nu fattar han vad NEJ är och kommer på inkallning och stannar då man ber om det. Riktigt ok efter 1 vecka. Fortsätter en vecka till minst innan det blir nån ovilkorlig inkallning och krav på stanna kvar.

Har snart läst sönder landinarnas träningstips och sett valpfilmen om och om igen. Även jeppe stridhs bok och film är genomgångna ett antal gånger!

Det har nog aldrig hänt att man längtat till snön försvinner redan i januari/februari, men nu gör jag banne mig det så man kan var ute lite längre stunder. Lille Troy fryser innan han hunnit pinka ute ens!

Fråga:

Är det nån som har nåt tips på hur man kan ta med dem ut så man får vara ute i det fina vädret?

Förra vintern var man inte ute nåt heller, då var ju dottern Klara nyfödd. Ska denna vinter bli inomhus också?

Funderar på få ner han en ryggsäck med lite varma filtar...är det nåt tro?

Sugen på att kunna gå en sväng med Klara, kanske åka en sväng med skotern.

/Henke

Sättat lillflickan i pulka m. solfglasögon och valpen springa jämte traska ut på någon sjö om det är fint väder. Om Du inte har någon sjö/älv i närheten så får Du väl åka bil dit i värsta fall. Jag brukar ju knalla på Kalixälvens is men då bryr jag mig inte så mycket om vädret. -5-10 grader brukar ju vara fint att promenera i. Bara det inte är blötsnö som kommer ner från himlen. :D

Publicerat

Visst ska valpar få vara ute, men om de inte har päls anpassad för kyla, så fryser de lätt, vilket gör att utestunderna får vara korta tills de blivit lite större. Just för tillfället är det minus 15 och ganska blåsigt. Ut mot kusten brukar det vara mer blåst än här och fuktigare luft, vilket ger en helt annan kyla. Ju varmare det blir ute, ju längre kan den växande valpen vara ute.

Dock så tål ofta spetsvalpar snö och kyla bättre än strävhåren, släthåren och långhåren som valpar.

Man ska undvika att valpar kyls ner, eftersom de lätt får urinvägsinfektioner/kattarer. Tikvalpar lättare än hanar, men även de kan drabbas.

Publicerat

-8 och knappt någon vind nu i Kalix. :D

Publicerat
  • Författare
Jimbolo: Var åker du å jagar om 10 dagar ?

De blir en sväng i Jämtlandsfjällen.

Enda stället de finns ripa kvar på väl ;)

Publicerat

Jämta:  ah ja då hade ja ungefär samma syn på saken.. :)  Ju varmare ute desto längre kan man vara ute....

Här har vi bara -6 idag.. :)

Jimbolo:  jagar du med eller utan hund när du jagar ripa vintertid?