Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Packat för en da i skogen imorgon.

Såååå underbart!

Funderar på om bössa eller kamera ska me imrgon eller rent av både och.

Satt i djupa funderingar över en kommentar ja fick i höstas!

Hur snabb e ni fram till era hundar! Springer ni, lunkar går?

Jag tar de ganska lugnt o de va just de ja fick en gliring om.

Zingo e ju rejält ståndfast o ja kan både fota o fika om bara fågeln stannar på plats.

MEN, jag har ju inte vanan av tjäderjakt direkt utan de har liasom mest varit ripa o orre för hunden de gångerna har man kunnat ta de lugnt.

Tar ja de kanske fööör lugnt då de e tjäder vi pratar.

Hur gör ni då ni vet/misstänker stånd o då främst vid skogsjakt!

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat

Jag går nog på rätt snabbt fram till hunden. Behöver egentligen inte de iom att hon är väldigt ståndfast, men jag brukar inte ha ro i kroppen att såsa fram  ::) är kanske lite för "skjutkåt"  ::)

På väg fram till hunden tar jag fram första "vapnet".... kameran  ;D. Kollar om jag har chans att kunna få några bra bilder. Tar nått kort, ner med kameran och upp med bössan och ger ett avanskomando. ;)

När det gäller tjäder så beror det ju helt på hur hunden beteer sig med dessa. Ella kan vara lite försiktig med speciellt tjädertuppar, så dessa gånger kan man få sig en rask promenad (givetvis uppför berget!) Vilket inte ger läge för kameran direkt. ::)

Publicerat

;D ;D ;D  Snart så...  ;D ;D ;D

På lördag åker vi neröver och hämtar hem en liten Breton-kille på 8 veckor! Äntligen!!!

Svårt att få nåt gjort på jobbet nu, man bara tänker på vad som komma skall!

Nästan som att bli pappa på nytt!  :D

/Henke

Publicerat
;D ;D ;D  Snart så...   ;D ;D ;D

På lördag åker vi neröver och hämtar hem en liten Breton-kille på 8 veckor! Äntligen!!!

/Henke

Härligt!!! Vad kommer nyförvärvet att heta? Vi vill ju givetvis se bilder så fort ni fått hem honom!

Låt mig gissa.....från Ackers kennel? ::)

Publicerat
Härligt!!! Vad kommer nyförvärvet att heta? Vi vill ju givetvis se bilder så fort ni fått hem honom!

Låt mig gissa.....från Ackers kennel? ::)

Japp, det blev en Ackers Ånit. Frugan vill dock ha ett "bättre" namn på lillkillen...så hjälp oss gärna!

Jag hade ju tänkt vänta in en valp efter Bijan's Lexus, men hon har än inte börjat löpa. Jag kollade upp tävlingsresultat än en gång på Lexus och även hennes föräldrar. Råkade då klicka på avkommor efter Lexux mamma och där ser jag att hon fått valpar 1/12-07. Slänger mig på telefonen och ringer Ackers...som hade 1 hane obokad!! ;D

Denna hane kommer från exakt samma föräldrar som Lexus...så jag tror det kan bli bra.

Det blev dock lite panik. Ringde på söndag och fick bestämma mig direkt. Valpen var ju redan 7veckor!

Jag visste inte ens om att denna parning hade skett! Hur kunde jag missa det?

Hoppas bara att det blir en lyckad hund. Lite konstigt är det ju att det fanns 1 hade obokad efter 7veckors ålder. Han har iofs. inte annonserat och ingen av avelsråden verkar veta om att parningen var på G...de sa då inget!

Men meriterna ser bra ut hos föräldrar och även HD-röntgen.

....så resten är väl upp till mig...hehe!

Men är det nån som har nån känslig info om detta, PM:a mig gärna... :-

/Henke

Publicerat

Givetvis blir då alltid jag lite misstänksam om en kull inte är rekommenderad av avelsrådet.

För att du ska få fakta tycker jag att du ska ringa till avelsrådet (exempelvis Mikael som jag tror du varit i kontakt med tidigare). Alla tre som sitter i avelsrådet varit ute på många jaktprov och hundträffar runt om i landet och har säkerligen träffat dessa hundar och säkert mor/farföräldrarna till din valp också. Dom vet om det ligger genetiska sjukdomar, dåligt beteende....osv. i dessa linjer.

Bara som en säkerhetsåtgärd skulle jag ringa om jag var du.

Dock måste jag ju erkänna....... ::)Jag står själv i kö på två kullar som jag inte vet om dom blir rekommenderade av avelsrådet eller inte.  ::) (Kan dock inte se varför dom inte skulle bli det!) Men jag har själv kollat runt en hel del på föräldrarna som är Importer hela bunten  ;) och tycker att detta är intressanta parningar. Visst finns det för och nackdelar med de olika hundarna som man fått väga mot varandra, men jag har dragit slutsatsen att dessa intressanta linjer kan jag tänka mig att satsa på. Sedan får man se vad som händer framöver.  ;)

Det är iaf riktigt roligt att ni fått tag i en valp! Jag ser fram emot att få se kort på valpen framöver. :)

Publicerat
  • Författare
;D ;D ;D  Snart så...   ;D ;D ;D

/Henke

Snabba bud!!

En obokad valp i v7.

Låter lite knepigt då efterfrågan på valpar överstiger tillgången me flera 100%.

Jag skulle omedelbart höra mig runt!

Men jag hoppas att ett GRATTIS e på sin plats o att allt ska funka klanderfritt!

Då blir vi en mer i Västernorrlands Region. ;D :D ;D :D ;D

Både bysse o kamera kom me idag men bara den ene användes!

De va int kameran iaf o de ble en bom.

Me tanke på att ja bara har 3st bommar bakom mig vid "toppjakt" kan man leva me de.

Jycken fick söka ordentligt i flyktriktningen men inga tecken eller ngt annat.

Såg säkert över 50 orrar till lite senare men de lyfte på 500m-1km.

Storma på bra friskt o de blidde inga fler chanser.

Hade Zingo o söka ut i slyskogarna men inge napp där heller!

Publicerat

Packat för en da i skogen imorgon.

Såååå underbart!

Funderar på om bössa eller kamera ska me imrgon eller rent av både och.

Satt i djupa funderingar över en kommentar ja fick i höstas!

Hur snabb e ni fram till era hundar! Springer ni, lunkar går?

Jag tar de ganska lugnt o de va just de ja fick en gliring om.

Zingo e ju rejält ståndfast o ja kan både fota o fika om bara fågeln stannar på plats.

MEN, jag har ju inte vanan av tjäderjakt direkt utan de har liasom mest varit ripa o orre för hunden de gångerna har man kunnat ta de lugnt.

Tar ja de kanske fööör lugnt då de e tjäder vi pratar.

Hur gör ni då ni vet/misstänker stånd o då främst vid skogsjakt!

Ja nog måst du hänga på då hunden börjar gå på löpan efter gammtuppen!

Publicerat
  • Författare

Ja nog måst du hänga på då hunden börjar gå på löpan efter gammtuppen!

Jo men hunden står ju för löpan först, eller, tror ja, minns inte.

När JAG sen fattat att de handlar om en löpa så e de ju bara att hänga på o då ja sackar efter lyfter tuppen bak en kulle.

Ja vet!  >:(

Men frågan var ju ståndet! Hur snabb ni e på de?

För era hundar rapporterar väl, eller?  ;)

Då ja kör me beeper har ja vant hunden att de inte e själklart att ja e där som en iller för de.

Men de spelar ingen roll för har han fågel får ja så lov o leta upp honom.

Kan iof blåsa av honom men då blir de oftast som en rapportering, dvs tillbaks igen efter en titt hos husse, har jag åtm sett antydningar på ibland.

I början av säsongen e ja snabbt framme men ju längre in ju segare blir ja.

Ibland går ja inte ens på ståndarbeten då ja tycker de e för jäklig terräng eller om hunden e för långt bort.

Men de händer mer sällan  :D ;D

Man kan ju inte veta när de e trygg ripa,orre o när de e löptjäder.

ELLER?

Nån gång löser Zingo stånden själv o försöker trycka fast men oftast står han först för löpan o sen jobbar han vidare på kommando.

Då kan tjädern sprungit långt har ja märkt o därför assisterade ja lite snabbare nu på senhösten o jag såg bara mer o mer tjädertupp.

Så i höst blir de löpskor på jaktturerna.  ;D ;D ;D

Publicerat
  • Författare

Idag kom de lite vinter iform av 1dm söblask men den har frusit på nu  :-

Slänger med en bild som påminnelse för er andra att inte glömma fota.

Snart hoppas vi på mkt valpbilder härinne Henrik.O  :)

post-399-1201213314_thumb.jpg

Publicerat

Jäkligt fin bild Jimmy!

...och kommer jag hem med en valp så kommer det självklart bilder på den!

Men....blir lite fundersam till bildnamnet? Om det där är baksidan...hur ser då Zingo ut på framsidan???  ;)  ;D

/Henke

Publicerat

Fin bild Jimbolo  :)

Har sagt det förr, men han är verkligen sin mamma upp i dagen  :)

Publicerat

Tittade lite på försäkringar och hittade dessa jyckar.

http://www.agria.se/ :) :)

Publicerat

En halvbror till Ella finns ju med på den sidan  :)

Lite likheter ser man allt  ;)

Publicerat

Ja då har man blivit med hund tillslut! Det bidde en liten tuffing som verkar totalt orädd och ser mkt välvårdad och välmående ut!

Namnet är lite oklart ännu! Frun föreslog Ingo...men med tanke på regionsombudets Zingo så uteslöts detta namn då husse lyckades slå igång hjärnan!

Här kommer några bilder på vildingen!

/Henke

post-73-1201437679_thumb.jpg

post-73-1201437678_thumb.jpg

post-1154-1201437678_thumb.jpg

Publicerat
Ja då har man blivit med hund tillslut! Det bidde en liten tuffing som verkar totalt orädd och ser mkt välvårdad och välmående ut!

Namnet är lite oklart ännu! Frun föreslog Ingo...men med tanke på regionsombudets Zingo så uteslöts detta namn då husse lyckades slå igång hjärnan!

Här kommer några bilder på vildingen!

/Henke

Oh, herre gud vad söt den var. :D

Grattis på Dig!

:D

Publicerat

Sätt honom i en kartong och skicka den till mig.Småtjejerna skulle få spunk ;D

Publicerat

Åh hjälp så underbar! Grattis till den lille!

Publicerat

Det finns inget sötare än en bretonvalp!  :-*

Ser ut att kunna bli lik sin far färgmässigt när han blir stor! En sak som slog mig när jag såg bilderna var dock...

Har han eller har han inte svans?

Publicerat
Det finns inget sötare än en bretonvalp!  :-*

Ser ut att kunna bli lik sin far färgmässigt när han blir stor! En sak som slog mig när jag såg bilderna var dock...

Har han eller har han inte svans?

Jo han ser rätt lik ut farsan, fast något större och tydligare färgmarkeringar tror jag enligt de lilla jag sett av Wiper.

Han e stubbsvansad med enbart en liten plopp. Tikvalpen som föddes hade ingen antydan till svans alls.

Sätt honom i en kartong och skicka den till mig.Småtjejerna skulle få spunk ;D

Ibland har man god lust att skicka iväg honom också....som när han totalt kör över dottern Klara (1år och kryper) och hon blir skiträdd och gråter hejdlöst!

Men...det är ju bara 3:e dagen...snart ska han väl fatta vad NEJ är!    :-

/Henke

Publicerat
Jo han ser rätt lik ut farsan, fast något större och tydligare färgmarkeringar tror jag enligt de lilla jag sett av Wiper.

Han e stubbsvansad med enbart en liten plopp. Tikvalpen som föddes hade ingen antydan till svans alls.

Dom går ofta bättre på utställning när dom är stubbsvansade!

Ibland har man god lust att skicka iväg honom också....som när han totalt kör över dottern Klara (1år och kryper) och hon blir skiträdd och gråter hejdlöst!

Men...det är ju bara 3:e dagen...snart ska han väl fatta vad NEJ är!    :-

;) Kan det finnas nått roligare än en lekkamrat i samma nivå som honom själv ??? ;) Du har en del jobb framför dig ;)

Längtar tills jag har en ny vilde som ska tämjas! ::)

Publicerat
Dom går ofta bättre på utställning när dom är stubbsvansade!

;) Kan det finnas nått roligare än en lekkamrat i samma nivå som honom själv ??? ;) Du har en del jobb framför dig ;)

Längtar tills jag har en ny vilde som ska tämjas! ::)

Hehe...jo mitt ledarskap ställs på sin spets! Men det ska väl lösa sig...

Jag har ju bra hjälp av kompisar och inte minst denna tråd!

Ser fram emot att se fler valpbilder här...

Ses!!

/Henke

Publicerat
  • Författare

GRATTIS O VÄLKOMMEN IN E VÄSTERNORRLANDSREGIONEN ( fast de har du ju varit hela tiden ;) )

Äntligen kunde ja komma in på sidan o få se coolingen.

Ser såååå sockersöt ut men ja vet att de döljer sig små krokodiler i de där valpförpackningarna.

Ser fram emot att få höra alla framsteg o frågor som uppstår på vägen.

Själv har ja varit ut o toppjagat en del här nu o Zingo ligger blickstill bak mig då jag gör ansmygning samt apporterar superbra på orrtuppar iaf.

Han ställde en tjädertupp i topp idag (min första nånsin) men tyvärr befann jag mig alldelles för långt bort för skott o tuppen begav sig innan jag kunde skjuta :(

Hade sååå gärna velat ha Zingo att apportera en tjädertupp.

Följde tuppens riktning o fick mig en extrasväng på 5km. Hitta dock inte igen den.

Stötte senare en i ungskog också som vi inge mer såg av..

Men förhoppningsvis kommer de i höst.

Nu e de ripjakt först om 14dar som hägrar.

Jyck o blyspruta ska få följa för första gången :) Ska bli spännande!

Hoppas bara de blir ett sådant före att de funkar!

Publicerat

Tackar!

Jo han e rätt söt...men det bor en liten jävul inom honom...eller inte så liten heller.

Jag tycker mig vara ganska bestämd och visa vem som bestämmer hemma...men även då man "tar i med hårdhandskarna" så får man honom knappt i underläge. Känner på mig att det kommer att vara en svårdresserad kille!

Hade nog varit lättare att läsa honom om han hade svans tror jag...vet inte, men jag antar att den sloknar lite före ögonen visar något?

Nåja, det är bara kämpa på! Han börjar så smått att fatta att kattmaten är olaglig och att man inte får röra Klara...men när han blir uppspelt så är det borta igen!

Tur att frun el. jag är hemma ensam med honom på dagarna i allafall så att man kan lägga all tid på lille Troy som han nu får heta.

/Henke

Publicerat
Tackar!

Jo han e rätt söt...men det bor en liten jävul inom honom...eller inte så liten heller.

Jag tycker mig vara ganska bestämd och visa vem som bestämmer hemma...men även då man "tar i med hårdhandskarna" så får man honom knappt i underläge.

Vad innebär "hårdhandskarna"  ???

Man ska inte vara för hård med en 8-veckors valp.. Det straffar sig i längden.