Publicerat Januari 7, 200818 yr Tja!! Din hund ser ju riktigt fin ut, jag ska ta kontakt med några Bretoägare här i Luleå. Jag läste att det var problem med att anordna prov pga domarbrist, hur är det får en FA domare döma breton?? . Jag har själv varit kommisarie för ett antal skogsprov men som jag skrivit tidigare så är jag ingen "hundsportare" Jag anser mej själv vara mer jägare.
Publicerat Januari 7, 200818 yr Författare Ta gärna kontakt Lillemor Eliasson i styrelsen o kolla vad som gäller för dommare! http://www.breton.se/index.cfm?mID=2&pref=styrelse Det stämmer att dommare är en bristvara i Bretonklubben!!! Tror att du måste ha nån typ av dispens eller snabbutbildning! Men som sagt så vet Lillemor va som gäller. Skulle de gå kan du ju alltid höra av dig vidare till mig då jag funderar på att anordna ett "särskilt skogsprov" till hösten. De ligger bara på funderingsnivå än pga dommarbrist, men du kanske fick mig till nästa nivå ;D ;D Mvh: Jimmy Andersson SBnK:s reg.omb. Västernorrland
Publicerat Januari 7, 200818 yr Författare ;D Han e uppkomenderad ;D Försöker dra sig undan de små livsfarliga fingrarna ;D ;D ;D Bara för fotografering.
Publicerat Januari 8, 200818 yr Författare "Ella" Ska försöka förklara varför jag kör med boll på Zingo! Har märkt att löpande fågel eller fåglar som han står nära triggar honom ngt otroligt om/då de rör sig. Förbrytelser händer ofta i just denna sitution. Därför ville jag få fram detta beteendet för att kunna jobba med det. ALLTID då jag rullar bollen, löpande fågel, sitter eller står Zingo still, dvs ståndet, o får ej gå efter. Ibland kommenderar ja INGET utan går o hämtar själv. Ibland komenderar jag apport, men först då bollen stannat av i rullning. Ibland kör jag sk. avance träning o kör iväg honom PÅ KOMMANDO efter den rullande bollen (löpande fågel) för att sätta honom då han gått igång som mest. Vet inte hur jag ska få bollen o lyfta därav blir de som de blir ;D Därefter hämtar jag bollen själv eller skickar hunden på apport men först då bollen ligger still (tennisboll). Funkar endast 2ggr i rad för sen vet han vad de handlar om o ja kör kanske max 2ggr/månad. Sen att ja börja med tennisboll var för att han fått ngr sådana under de 2 mån jag låg på sjukan så ja testa detta GUDFÖRBJUDEHJÄLPMEDEL!! Visst har du rätt i det du säger till viss del men jag har kört denna övning för att ja ville locka fram hinhåle o tygla den. Sen säger du att apport e en annan sak. Inte för Zingo som e ung, tror ja, för han verkar blanda ihop avance o apport kan ja tycka ibland då han apporterat levande fåglar tidigare (se tidigare inlägg) Att trigga hunden att springa efter/fånga/DÖDA (i Zingos fall de sista) ngt intressant trodde jag var en avance. Som med mkt annat tror jag man ska dela upp detta i flera moment. Avance för mig är från stånd-fågel i luften eller hundens käft. Skulle den lyckas ta fågeln ha den ju inte gjort fel. MEN... ...då fågel lättar SKA banne mig jycken gå över till moment 2 lugn i flog. Men fågel lättar ju alltid ngt före vi ger signal så viss eftergång tillåter ju de flesta! Det är gränslandet mellan dessa 2 moment vi ska jobba med iaf. Tyvärr funkar inte avanceplattan så bra då Zingo inte går igång på godiset liggandes still. Annars skulle de va ypperligt att sätt hunden halvägs till den. Försökte en gång att sätta hunden på väg i full fart till matskålen men de gjorde honom så osäker att de tog ett bra tag inna han våga äta i min närhet igen. Så nog kan de gå fel. Därav alla mina frågor!!! Idag far han till matskålen precis som efter fåglar i avance. Nu e de sovdags men imorn ska de tränas igen :-)
Publicerat Januari 8, 200818 yr ;D Han e uppkomenderad ;DFörsöker dra sig undan de små livsfarliga fingrarna ;D ;D ;D Bara för fotografering. Haha! Ok, men det var snyggt foto iaf!
Publicerat Januari 8, 200818 yr Ta gärna kontakt Lillemor Eliasson i styrelsen o kolla vad som gäller för dommare!http://www.breton.se/index.cfm?mID=2&pref=styrelse Det stämmer att dommare är en bristvara i Bretonklubben!!! Tror att du måste ha nån typ av dispens eller snabbutbildning! Men som sagt så vet Lillemor va som gäller. Skulle de gå kan du ju alltid höra av dig vidare till mig då jag funderar på att anordna ett "särskilt skogsprov" till hösten. De ligger bara på funderingsnivå än pga dommarbrist, men du kanske fick mig till nästa nivå ;D ;D Mvh: Jimmy Andersson SBnK:s reg.omb. Västernorrland Tja!! Jag var med i södra norrbottens fågelhundsklubb till för ett par år sedan men kände att det var för mycket gnäll från olika håll så jag la ner den verksamheten. Vi hade ett sent skogsprov uppe i tornedalen som var mycket uppskattat, det gick även att få med "fjällfolket" för att sista fjällprovet går i början av oktober och vi hade vårat prov i slutet därigenom så var det lättare att få domare och deltagare, även finländarna hittade till vårat prov som numera är en inofficiell "landskamp" mellan Finland Norge Sverige. Som du vet så är det ju "knökfullt" med prov i slutet av aug och början av sept och då vill då iallafall jag ut och jaga, inte gå på prov det gör jag sen när jakten är slut.
Publicerat Januari 8, 200818 yr Tyvärr funkar inte avanceplattan så bra då Zingo inte går igång på godiset liggandes still. Annars skulle de va ypperligt att sätt hunden halvägs till den. Är inte poängen med avansplattan att hunden har fokus på godiset och på ditt kommando får hunden kasta sig övergodisen och äta upp den. Nästa övning är att hunden är ute och springer och helt plötsligt flyger det upp en fågel eller hunden hör ljudet av fågel och skall då stanna. Inget avanskommando har getts före detta. Detta nöter man in och sedan när hunden kan dessa två moment separat så kan man efter att ha sett att hunden är lugn i flog börja avansera fram hunden. Den har i ryggraden att den ska kasta sig framåt på de kommandot. Det hela bryts av att fågel/fåglar flyger upp och då träder nästa kommando in som även det "sitter i ryggraden" att av sådant ljud och när man ser att det flyger så stannar man! På detta vis har jag uppfattat att avansplattan fungerar, men jag kan ju ha fel! Ska förresten bli enormt kul och spännande den dagen jag får valp/unghund igen och se hur bra jag lyckas tillämpa mitt nytänkande när det gäller vissa dressyrmoment.
Publicerat Januari 8, 200818 yr Tja!! Jag pratade just med en fd Bretonägare som fick ta bort hunden för ca 1vecka sedan pga magen full cancer den blev 1,5 år.
Publicerat Januari 8, 200818 yr Kan du inte skicka ett personligt meddelande till mig vad hunden heter?
Publicerat Januari 8, 200818 yr Författare Som du vet så är det ju "knökfullt" med prov i slutet av aug och början av sept och då vill då iallafall jag ut och jaga, inte gå på prov det gör jag sen när jakten är slut. Går ju kombinera en jaktresa med ett sär.prov. ;D Går ju lägga upp hur man vill beroende på hur många hundar man vill ha med! Sen förstår ja att du vill jaga då. De vill ja me F.om. 16aug får du ju släppa men ej fälla. Visst kan man väl ha prov där med? På vinterproven kör man ju utan fällning. Annars funkar de ju me skogsprov tills snön lägger sig tycker jag. Jagar fortf. skogsfågel med Zingo men pga sjukdom har de blivit lite skralt me de på sistone. Är inte poängen med avansplattan att hunden har fokus på godiset och på ditt kommando får hunden kasta sig övergodisen och äta upp den. JAPP. Till att börja med. Men som jag förstod Mattias så kunde man då man fått upp farten sätta hunden precis innan han tog godisen o sen efter ett tag ge ett varsågod. Jag kan också ha fel fastän de nästan aldrig händer ;D Som du vet sen tidigare sitter Zingo i flog o även i flog på avance, SÅ SMÅNINGOM, men de e snabbheten ja ville komma åt. Ofta beror de på avståndet till fågeln. Närmre = mer taggad segare stopp. Lugn i flog har vi tränat massor (läs tidigare inlägg) men avance har vi bara kört ett fåtal ggr i år (max) Tja!!Jag pratade just med en fd Bretonägare som fick ta bort hunden för ca 1vecka sedan pga magen full cancer den blev 1,5 år. Usch va tråkigt! Första Breton JAG hört som haft cancer. Spelar ingen roll vilken ras, de e lika tråkigt alltid. E de vanligt me cancer bland hundar? Har hört en del andra som råkat ut för de. Vet man om de e ärfligt inom hundavel?
Publicerat Januari 9, 200818 yr Författare Fick till en duvsituation nu på morgonen då ja va ut o rasta lillan o lufta hunden eller va de tvärtom ;D ;D ;D Hunden ställer sig in mot grannens gård, självklart den granne ja ej frågat om ja får smyga in o träna om de dyker upp nå duvor. Nu stod Zingo nära eftersom de bara satt på andra sidan häcken,MKT gles. Jag stampa till, Zingo sprang fram, duvorna lätta, hunden satte sig i flog. De ja kom fram till e att de va längesen ja såg Zingo SÅÅÅ het på fågel. Han fick inge avancekommando > men satte sig i flog. På gott o ont. Tror vi ska backa o träna lite mer lydnad o sitt i flog. Nu var ju detta på ett synstånd? Är de annorlunda, dvs MER triggande?
Publicerat Januari 9, 200818 yr Nu var ju detta på ett synstånd? Är de annorlunda, dvs MER triggande? Jag tror nog att det kan vara lite mer triggande när dom ser fågeln.
Publicerat Januari 9, 200818 yr Författare Måste hitta nå duvtorg o habbituera den lille rackarn igen dådå ;D ;D
Publicerat Januari 9, 200818 yr Och du tycker att du har en het hund. ??? Då skulle du varit med i höstas då Ego exploderade av jaktlust.Härjade i fågel och åkte ut från ett prov efter sju minuter.Trots mycket god lydnad (ja ja inte just då).Hade sedan några veckor där han gick stort och hårt,ofta på gränsen med åtskilliga stötar som följd.Helt komplett jaktgalen.Till en dag då jag plockade ner honom ordentligt efter han kört en ripa i min närhet och gått 35 meter efter.Vips var Ego tillbaka igen och började sköta fågel som vi var vana vid.Har funkat bra sedan dess,peppar peppar....
Publicerat Januari 9, 200818 yr Jag tror nog att det kan vara lite mer triggande när dom ser fågeln.Min erfarenhet är precis tvärtemot:Hunden blir trögare i resningen då den ser fågeln.Förövrigt så gav ju Jimmy resningsorder,stampet i marken...Prova att reglera avancen med att mana fram hunden väldigt försiktigt,nästan viskande.Det kan löna sig...
Publicerat Januari 9, 200818 yr Min erfarenhet är precis tvärtemot:Hunden blir trögare i resningen då den ser fågeln.Förövrigt så gav ju Jimmy resningsorder,stampet i marken...Prova att reglera avancen med att mana fram hunden väldigt försiktigt,nästan viskande.Det kan löna sig... Om jag tänker efter så har du lite sant där, när fågeln ligger och trycker : Men om hunden inte lyckats trycka fast dem så att dom börjar springa undan och hon ser dem blir då min hetare på gröten när jag ger avanskommando. Då skulle du varit med i höstas då Ego exploderade av jaktlust.Härjade i fågel och åkte ut från ett prov efter sju minuter.Trots mycket god lydnad (ja ja inte just då). Har varit med om detta också. Det var en sak som jag var 100% säker på när jag startade på provet och det var att hon aldrig gick efter. Men på ett prov slant det för henne totalt! Chockad förbannad och ledsen var jag på samma gång. :-X Dom säger att hundar inte förstår vad man säger men den ramsan jag muttrade i hennes öra när jag fick tag i henne :-X Vi var mitt ute på fjället så hon fick ett 6-7 timmar långt dressyrpass på fjället istället för mer släpptid : Man lär så länge man lever. Ibland så felar hunden och ibland felar föraren. Jag har exempelvis saboterat ett förstapris för henne : ....som sagt man lär så länge man lever
Publicerat Januari 9, 200818 yr Om jag tänker efter så har du lite sant där, när fågeln ligger och trycker : Men om hunden inte lyckats trycka fast dem så att dom börjar springa undan och hon ser dem blir då min hetare på gröten när jag ger avanskommando.Även du har helt rätt i att hunden blir hetare då den ser fågel som löper undan,vilket iofs inte händer speciellt ofta eftersom jag använder mig av Settrar som alltså "sätter fast" fågeln.Pointern "pekar på" och Vorstehern "står för" fågeln.Vad Bretonen gör kan inte ens jag räkna ut... :-*
Publicerat Januari 9, 200818 yr Även du har helt rätt i att hunden blir hetare då den ser fågel som löper undan,vilket iofs inte händer speciellt ofta eftersom jag använder mig av Settrar som alltså "sätter fast" fågeln.Pointern "pekar på" och Vorstehern "står för" fågeln.Vad Bretonen gör kan inte ens jag räkna ut... Har sett en setter ägare som håller på att smyg-konvertera sin hund till breton genom svans(kapning) i en annan tråd här på forumet. :D Men som sagt det är nog endast orginalen som står stadigast då fågeln trycker. ;D ;D ;D
Publicerat Januari 9, 200818 yr Har sett en setter ägare som håller på att smyg-konvertera sin hund till breton genom svans(kapning) i en annan tråd här på forumet. :DMen som sagt det är nog endast orginalen som står stadigast då fågeln trycker. ;D ;D ;D Konvertera ? Då lär jag få kapa mer än svansen För övrigt så¨har Ego fortfarande åtta gånger så lång svans som Bretonerna,bara den ville läka någon gång.Snygg bild...
Publicerat Januari 9, 200818 yr Författare För övrigt så¨har Ego fortfarande åtta gånger så lång svans som Bretonerna.... Å fy för jäsiken! Då lär han se gräslig ut me nästan 3m lång svans ;D ;D Vet inte va niak menar me löpande fågel. Jag har en oerhört ståndfast jycke o skyndar aldrig på stånd om de inte är tjäder. Men ibland när man kommer fram har de hänt att fågeln kan springa undan för mig. Framför allt springer de alltid ngt steg före de lyfter. Dååååå blir Zingo taggad. De e just springet han reagerar på o de ska de ju göra. För en rörlig fågel e ju inte tryckandes som den skall! Men me lite mer erfarenhet kanske de blir mer avvägt o inte 120km/h för att få fast fågeln igen vilket hittills bara hänt på tjäder. O rapphöns som ligger under näsan då de börjar flaxa. Snacka om triggning. Såg Zingo nästan klippa en orre som flög upp framför honom i höst. Han brött inte ens sitt sittkommando utan sträckte bara lite hals o fick ett par stjärtfjädrar. Så om man nu inte har en hund som står PÅ fågeln för att de ska stanna så... :D :D Efter din beskrivning Niak måste jag ju ha en elithund!!! Zingos enda "hejdlösa eftergångar" var injagningsveckan då de spruta ripor likt popcorn ur en gryta. Husse grät nästan :'( :'( o ville byta till Setter ;D Men de gick snabbt över! Samt orren i höstas (se tidigare inlägg). Med jaktidiot menar jag aldrig att de e ojaktbara. Bara otroligt förväntansfulla, egensinniga, enerverande, envisa, heta, mm mm! Men den dagen kommer säkert då de slår runt totalt för Zingo me. Verkar som om de flesta fågelhundsägare haft den upplevelsen så man får väl se om o när man drabbas själv.
Publicerat Januari 10, 200818 yr Min teori om varför Ella slog slint på provet är att hon alltid jagar som ensam hund (förutom i höst då) och enda gångerna hon jagar med andra hundar är på proven. Tror det var en faktor, att det blev stor konkurrans.....men det kan man ju bara spekulera i. Nu är hon min lilla kötthund iaf. Måste ju berätta om vår förra breton Tie som stod för fågel. Som vanligt tittar man lite framför hunden och kollar om man får ögonfäste på någon fågel, men icke de så vi ger honom avans kommando. Snabbt så tar han två steg fram och så sitter det en orrkyckling i käften på honom : Fågeln låg med andra ord i princip mellan framtassarna på honom. : Och så här slutligen tänkte jag utbilda Niak lite i hur det ser ut när en Breton hanterar fjällripa Bilden har visats förr, men denna gång är det ju i utbildningssyfte :-*
Publicerat Januari 10, 200818 yr Hej! Ja jag tänkte visa en hund med hel svans ochså men jag var lite tveksam då den var ganska setterlik. ;) Men jag släpper bilden iallafall jag får väl ta risken att bli trakaserad, men det är en Breton . I fall det blir mera fotografering så får jag se till att klippa bort de mesta av håret på svansen. ;D ;D