Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat

Snygga foton Ella!

:D

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
Sverige och Norge har i princip samma standard på hundarna. Det avlas mycket över sverige/norge gränsen. Så jag skulle kolla "åt båda håll" om jag var du  :)

Kob stil = Inte lätt att förklara, men tänk dig lite mer nersjunken rumpa på hunden och den springer lite mer med benen under sig. Ella brukar få "frispel" ibland och då får hon lite kob stil på sitt spring iom att hon sänker ner rumpan. Amerikanerna springer mer setterlikt och sträcker ut på ett graciösare sätt. Nog sträcker de med kob stil också ut men inte på samma sätt som amerikanerna...... hmmm..... väldigt svårt att förklara....... du kommer direkt att se skillnaden om ni får se en "kob" hund live!

Jag jagar mest med Ella i skog också, men går även några dagar/år på fjäll. Fungerar bra på båda ställena! Det är ju lite hur man jagar in dem. Jag föredrar att börja i skogen. Kan hunden jaga skog lär den sig rätt snabbt att den kan ta ut svängarna mer på fjället, men den har i ryggraden ett lite tätare sök som passar i skog. Det är i mina ögon svårare att göra tvärtom!

Min personliga åsikt är att norrmännen gillar när hundarna söker väldigt stort på fjäll. Lagom är bäst tycker jag. Men storsökare premieras ofta på fjäll. Men mycket är ju som sagt hur man jagar in hunden, men jag är också ute efter valp och har strukit de mest storsökande hundarna från min lista iom att jag inte vill ha en så storsökande hund.  ;)

Tja!!

Jag tror att jag förstår vad "kob" stilen innebär, jag har alltid jagat med mina settrar i kombinerat skog/fjäll och det har funkat fint.Jag är väl inte ute efter en storsökare utan jag vill ha en vacker hund som har hyfsade möjligheter att bli en jaktbar hund, jag räknar mig själv som jägare inte "hundsportare"

Publicerat

Prata med avelsrådet och säg precis detta som du nämt här, så ska du se att du får hjälp att hitta den breton du vill ha. :)

Men var ute i god tid för efterfrågan på de små "marsvinen" är väldigt stor!

Publicerat

Jag blir nyfiken! Är det nån av er som kan posta/länka till bilder på en breton med det ni kallar "kob" stil och en av den slankare varianten?

Publicerat
  • Författare

Då jag köpt mig en kamera kan ja skicka in en bild.

Då Zingo busar me andra hundar lägger han till med den stilen "TROR JA" om ja läst beskrivningen rätt.

Personligen tycker ja mest de ser ut som om man smetat senap i röva på han.

Valpigt o mkt fult.

Syns inget av de i jakten men så fort han busar/stressar upp eller som "Ella" säger "får frispel" dyker de upp.

Skulle han sprungit så i jakt skulle ja bytt till Setter eller Vorsteh ;):D ;D

Publicerat
  • Författare

Med risk för upprepning.

Letade bilder med KOB spring eller va de nu kallas.

Tyvärr hade ja inte lyckats få de på bild men kunde inte låta bli att lägga ut dessa favoriter i repris.

Va man söt eller?????

Publicerat

Hej!

Hittade en fullfarts bild på min tik Taiga men jag vet inte om den visar på någon speciell "kob".

post-1210-1198759180_thumb.jpg

Publicerat

Tror det är svårt att fånga på bild. Man ser det bättre på film. Efter nyår när jag får tillgång till bredband ska jag kolla runt lite om jag kan hitta någon film på "kob" stilen...........  ;)

Publicerat

Gott Nytt År!

Trots att ett smärre krig bröt ut så har Zakke tagit det lugnt. Hoppas att ni andra har det lika bra!

Hoppas det blir ett bra fågelår 08!

Publicerat
  • Författare
Gott Nytt År!

Trots att ett smärre krig bröt ut så har Zakke tagit det lugnt. Hoppas att ni andra har det lika bra!

Hoppas det blir ett bra fågelår 08!

Gott Nytt År på er me!

Sista raketen Zingo såg nyss såg de mest ut som om han ble besviken att de int föll nå fågel  ;D ;D ;D

Nemas problemas här.

Tätt tätt snöfall o aldrig har ja sett så lite raketer eller hört så lite knallar.

Publicerat

Härliga Bretonreportage i Jägarens bok 2008!

14 sidor bretonläsning.

Finns att köpa på internetbokhandeln www.nok.se ;)

Publicerat

Är de några hundar som man "känner" som är med där?  ;)

Publicerat

Va kul med en massa härliga hundar.

Roligt att folk delar med sig av stunder med sina hundar (mer jaktbilder efterfrågas!)

Skönt med avslappning

58869_1199648155.jpg

Pimpla e Kul men Kallt

29255_1199648088.jpg

49471_1199647956.jpg

Publicerat
  • Författare

Ja de har varit tunnt me bilder ett tag nu men i Lör hämta ja hem ny kamera!

Så nu ska de bli bilder av igen!

Var ut i lör, innan ja hämta kameran, o hjälpte min vän Pontus med sin träning av ungtiken.

Stånd o lugn i flog o skott var uppdraget.

Zingo gick kopplad bredvid mig o jag höll i bössa.

Fågel hade P satt ut i sprättburar i skogen.

Nr 1 gick finfint. Stramt stånd på bra avstånd, lugn i flog och endast hoppa till lite i skott. HUR BRA SOM HELST.

Jäkla va kul när de beter sig så.

Nr 2 ble lite annorlunda då Noppa står innan vi e framme vid nästa sprättbur.

Ngt förvånat ber Pontus mig gå 30m längre fram där buren står ifall de blir en lång avance.

Beredd me bössa!!! Spännande värre då de visar sig att Noppa står för fågel nr 1 som landat i närheten av Nr 2.

Sköter den finfint men då jag inge ser uteblir skott.

Ut igen o hittar nr 2 ganska snart som hon sätter sig för i flog o nu va meningen att denna skulle fällas men så ble de int.  :-[

Dock avlossades 2 skott i snabb följd.  :D ;D

Nu va de Zingos tur att visa framfötterna.

Ngt jaktidot o stressad var han efter dessa fåglar o få se bruden jobba utan att få göra någonting själv.

Men fåglarna "kan" flugit lååångt o därför var de Zingo som fick gå lite.

O visst hitta han fågel. Stod stramt o grannt på löpan först men löste ut o fann fågel.

Jag ställer mig andra sidan trädet o väntar mig hund o fågel ut där.

Istället utbryter tumult o Zingo kommer med fågel 1cm från käften ut precis där han gick in.

TOTALT skogstokig o ville INTE stanna!!!

Husse stortokig o stämmbanden låg i farosonen.

Hunden stannar 10m bort då han insett att fågeln drog ifrån o husse va liiiite för elak i rösten.

Där fick han sitta ett bra tag.

Men vi gjorde inga fler släpp denna dag.

Mer stadga o mindre stress vid nästa släpp.

Nu gjorde ju hunden inge direkt fel, mer än lät bli o stanna DIREKT vid komando så jag gjorde ingen större sak av de för han satt ju då ja ville ruska om han lite.

Nästan värre för hur korigerar man då.

Visst han stanna, vilket vissa var imponerade över i situationen, men själv e jag inte de minsta glad över dessa vålds avancer.

I skogen har man inte råd med dem då fågeln är ur skottfält snabbt.

Har ni tipps på bättre/snabbare stopp???

Visst får man räkna med längre stoppsträcka vid såna här våldsavancer men 10m e inte enbart stoppsträcka. De finns ngt att jobba me.

Nu skjöts inget vilket brukar göra sitt till för stoppet men de ska inte behövas heller.

Vet att brukshundar jobbar en del med snabba stopp så de borde gå o träna utan fågel bara för att nöta.

De gör jag redan idag o de funkar hyggligt men inte världsbra där heller.

Brukar rulla boll  ::):o ::) (jo ni läste rätt) o skicka hunden på den o när han har som mest fart sätter jag honom.

Perfekt avanceträning tycker jag.

Hunden måste ju upp i spinn för att man ska få en likvärdig situation.

De roliga i kråksången är att om fågeln går utan avance spontansätter sig Zingo många gånger men vid avance e de som att dra ur sprinten så hinhåle själv far ut i honom.

Publicerat

Jag har kört på Ella det du beskriver med bollen. Skickat iväg en boll och gett henne "avans" kommando för att när hon är i högsta fart säga stanna. Resultat = Hon vet att efter ett tag när jag sprungit kommer ett stanna kommando, så det är ingen idé att jag springer så fort (dålig avans) för jag ska ändå stanna snart!  :( Kommer att pröva en annan metod på nästa hund!

Publicerat

Snabbheten i stoppet är något som skall tränas i andra situationer än i fågel.Se dock till att aldrig plocka leklusten av hunden.Busa upp hunden rejält,kommendera sitt samtidigt som du ger hunden en klatsch i baken,ryck i kopplet etc.Träna sedan på lite avstånd,skicka iväg en boll,frisbee eller en annan hund.Låt hunden jaga efter och sätt den halvvägs,om hunden går efter några meter så ta tillbaka den (husse rejält missnöjd) till exakt den punkt där kommandot gavs.Låt hunden löpa fritt,ge sittkommando om hunden nu inte lyder omedelbart så markera missnöje (rösten brukar räcka) fastän hunden sitter.Det brukar leda till att hunden nästa gång lyder snabbare och får det åtråvärda berömmet.Att man som i Ellas fall skulle få en sämre avance av "bollövningarna" har jag inte (ännu) upplevt.Kanske Ella tränat för mycket :o  Det tål att upprepas :Ta aldrig lek- och gålusten av hunden.Att dämpa en för hård avance är lätt men då är risken att hunden inte reser fågel nästa gång.Jag brukar stoppa hunden efter några meter och resa därifrån,för att stoppa igen om det behövs.Låter alltså hunden avancera etappvis och får på så sätt större kontroll över avancen.En frisk avance är något att vara glad över då denna friskhet lyser med sin frånvaro hos rätt så många hundar oavsett ras.Sedan är det ju så att vi jobbar med hundar som formligen exploderar av jaktlust emellanåt och då gäller det att dressyren hänger med.Det är lätt att tro att hunden efter en fin säsong är färdig för evigt men dressyren måste underhållas hela tiden ,åtminstone när det gäller Engelsk Setter  :o;)

Publicerat

Har du sett Landins film, den första av dom? Där visar han en kort snutt hur han med valpen kallar in den och när den är några meter ifrån honom höjer han handen och kastar en boll/dummy över huvudet på valpen samtidigt som han ger kommando med rösten. Det har jag anammat en del för att få snabba stopp och det har gett resultat! Tanken är väl att man på så sätt skapar en dragning bakåt istället för framåt vilket gör att hunden stannar snabbare. Den metoden används ganska flitigt inom bruks/tävlingslydnad inom momenten inkallning med ställande och läggande då hunden kallas in och blixtsnabbt på kommando ska slänga sig i backen.

Just ja, så fort hunden har stannat (och om den har gjort det snabbt och bra) så ger man varsågod så den får springa tillbaka från det håll den kom och ta bollen/leksaken/dummyn. Det bör ju vara ett föremål som hunden verkligen vill ha, favoritleksaken tex så man verkligen får den till att vilja tvärstanna för att få sitt varsågod och springa tillbaka.

Publicerat

Det är förövrigt väldigt många som förstör sina hundar i dessa tio meters eftergångar.Man tycker att hunden borde kunna detta vid det här laget och tar den lite hårdare och vips har man ingen avance kvar.Och då blir det jobbigt vill jag lova. :-Tio meter  är ingenting på jakt men på ett prov (åtminstone för Engelska hundar) så är det tack och adjö.Ett snabbt stopp handlar också mycket om timingen i kommandot,ges ordern någon tiondel för sent kan detta resultera i några meters eftergång... :P Inte helt lätt detta... :-

Publicerat
  • Författare

VA HÄRLIGT att man har vänner som kan hjälpa!

Jag tror jag kört med de mesta som nämnts här.

Har sett "Ellas" beteende hos Zingo då vi kört för mkt boll men då har ja inte stoppat utan låtit honom ta bollen nån gång o då e farten uppe igen.

Jag vill ha en hund som lystrar till komandot.

Jag stoppar lite nu som då utan anledning, kastar saker o stoppar både på väg in ut o sidled.

Men de e inte ett snabbt sitt jag får.

Iof sätter Zingo aldrig sig snabbt förutom då de gäller mat  :- eller om han tror han missat en fågel :)

Alltid varit så men de e lite irriterande.

Har testat kasta kopplet bredvid O DÅ satte han sig som en smäck.

Detta var på inkommande, hur löser man samma sak i avance/frångående o framförallt på 150m.

De e rasslet i kedjan som får han att stanna.

Sen e de precis som "niak" säger. Jag har nog lutat mig tillbaks lite för mkt över julhelgen o tränat lydnad för lite.

Framförallt passivitet.

De bor en jaktidiot i hunden o de e lätt att glömma eftersom hunden fått utlopp för detta under högsäsongen på jakten.

Bara på ett igen.

Förhoppningsvis blir de ngr fjällturer med mkt ripa att träna på.

Funka ju finfint i höstas med direkta sitt i avancen.

Men de som följt denna tråd från början börjar nog inse att ja ser mkt problem som inte alltid varit så svårartade eller ens varit problem.

Skönhetsfel säger många ja känner :)  ;D ;D

Men har man en hund av Zingos kaliber får man int ge de lillfingret.............

Publicerat
  • Författare
Det är förövrigt väldigt många som förstör sina hundar i dessa tio meters eftergångar.

Jo de e ju hårfina avvägningar man gör hela tiden!

Publicerat

Jag föreslår att du tränar upp snabbheten i sittandet på nära håll.Till en början till och med i koppel.Sedan lös nära dig,gärna med förstärkning av en "kastkedja" (som inte ska träffa hunden ;))Nöt på så en period så ska du se att snabbheten kommer även på lite längre avstånd.Har man en hund av Zingos dignitet så är det lönt att finslipa på detaljer för att få den fulländade fågelhunden... ;D

Publicerat
Kanske Ella tränat för mycket :o 

Visst tränar vi rätt mycket.....eller har tränat mycket iaf  ;) Nu har vi blivit lite slappare  ::)

Sedan så har jag ju en väldigt smart hund också ::), envis men intelligent!  ;D

Och du har helt rätt detta med "10m". På våra jaktprov är det eftergång och då är du ute. Speciellt i elitklass är det väldigt strikt detta med snabbt stopp.

Jag tror också att det är bra att hitta moment där hunden är i full fart och sedan måste stanna. Självklart är detta nått man måste träna.

Gränsen mellan bra avans och lugn i flog är en hårfin gräns som lätt kan vicka över åt båda håll. Hunden går efter eller blir trög i avansen.

Om jag kastar ut detta påstående/fråga vad får jag för kommentarer: Avans går ju ut på att få fram fågel och där efter stanna så fort fåglarna rör sig. Varför då trigga hunden att vilja springa efter saker som rör sig (ex.boll som rullar)? Du bannar den ju alltid när den springer efter saker som rör sig i skogen!

Publicerat

Om jag kastar ut detta påstående/fråga vad får jag för kommentarer: Avans går ju ut på att få fram fågel och där efter stanna så fort fåglarna rör sig. Varför då trigga hunden att vilja springa efter saker som rör sig (ex.boll som rullar)? Du bannar den ju alltid när den springer efter saker som rör sig i skogen!

Det är inte bara hunden som är smart hemma hos er :o Jävligt bra fråga ,måste fundera på detta...Vi tränar också på att stanna då grejer flyger i luften,apporter,fåglar osv.Har aldrig sett det så att man faktiskt triggar hunden att gå efter då man tränar med boll,men visst kan det vara så det så...Hmmm ;)

Publicerat
  • Författare

Tror inte jag!!  :o ::) ::)  ;D

Vet inte hur era fåglar gör men de ja jagar rör sig innan vingarna bullrar på.

Han får bara gå efter bollen då den rullar o sen sitta tills den e blixtstill.

ALDRIG ta en boll i farten (tror ja  ::) )

De e först då han ska sätta sig, dvs när den lättar/flyger upp från backen.

Han får ju även apportera vingad/springande/flygande påskjuten fågel (aldrig sett nån springa iof).

Så frågan e lite mer komplex.

Zingo fattar att stanna i uppflog, "utan avance".

Men i avancen blir de nån blandning i huvet på han mella apport o lugn i flog.

Lägger ja till skott stannar han direkt för då vet han va som gäller.

Springande fågel som trycker till ställer han om dvs om inge annat kommando getts.

Själva avancen är jag rätt osäker på själv då jag vet att tex Mattias bara avancerar sina hundar på prov.

I jakt gör han de själv (om ja förstått honom rätt)

De e de svåraste momentet i hela tränigen enligt de flesta proffesionella dressörer.

Trigga igång jaktidioten o sen slå av den på nån millisekund.

De kräver sin MAN/KVINNA!

Jag tror på MKT lydnadsträning samt samspel.

För i helgen samspela han INTE. Kolla inte ens bakåt då han satt sig utan var mentalt fortfarande efter fågeln men fysiskt satt han still pga den där tråkiga gubben bak bössan ;)

Föresten kom ja ju på att Zingo:s första avance var på vårprovet i Vemdalen mars -07.

Så vi har nog lyckats rätt bra ändå.

Men inget är fullkommligt o kan alltid bli bättre.

Men att balansera så att man int fördärvar avancen e de svåraste.

Publicerat
Tror inte jag!!  :o ::) ::)  ;D

Vet inte hur era fåglar gör men de ja jagar rör sig innan vingarna bullrar på.

Han får bara gå efter bollen då den rullar o sen sitta tills den e blixtstill.

ALDRIG ta en boll i farten (tror ja  ::) )

De e först då han ska sätta sig, dvs när den lättar/flyger upp från backen.

Här hänger jag inte riktigt med i ditt tänk???

Så här skrev du tidigare:

Brukar rulla boll  ::):o ::) (jo ni läste rätt) o skicka hunden på den o när han har som mest fart sätter jag honom.

Perfekt avanceträning tycker jag.

Hunden måste ju upp i spinn för att man ska få en likvärdig situation.

Då triggar du ju hunden att springa efter nått intressant som rör sig för att få till en situation där du får stanna honom. I skogen bannar du honom om han själv skapar denna situation (springer efter hare, ren eller fågel) och inte stannar. Du blir hyffsat nöjd om han stannar på kommando, men helst hade du ju sett att han aldrig sprungit efter överhuvudtaget! Och helst vill du ju att han ska stanna automatiskt när fåglarna far!

Eller försöka gå ikapp en löpande tjäder och trycka fast denna. Rusa efter vill man ju egentligen aldrig! Att man sedan vingar fåglar och skickar hunden på apport är ett helt annat moment. Väldigt många hundar blir "förstörda" när dom har fått gjort sin första "springande apport" det är lätt att dom börjar bli heta, så det kräver rätt mycket av både föraren och hunden för att hunden ska klara av att göra sådana apporter utan att du får en knallapportör.

Nu provocerar jag kanske lite här  ::) men jag tycker det är rätt intressant och höra hur folk resonerar i frågan.........