Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Reglernas utförande må vara en sak men tolkningen som domarna gör e en helt annan sak!

En sak som domarna är överrens om är att de inte ska delas ut 1:or till höger o vänster utan vidare.

Reglerna efterföljs mkt hårdare idag när de gäller prisvalörer , vilket är MKT bra.

Dock blir de svårare att få pris MEN desto roligare då de lyckas!

Som jag nämnde var vi och snuddade vid förstapriset "ENLIGT 2st oberoende dommare" 2 dagar i sträck.

Men hellre en klockrent förtjänad ETTA än en halvtaskig sådan!!!

Personligen tyckte jag bara vi var i närheten av en etta dag1. O då va de knappt men så dömdes de ju så också.

Ett mkt irriterande beteende Zingo har e detta J...la pissande o revirmarkerande.

Utan de skulle hans sök bli underbara o mer systematiska skulle ja tro.

Bara o köra på.

En hund som de va riktigt kul att se förtjäna sin 1:a ÖKL var Suhlegan Senta.

Otroligt fint sök o lyckades få till sina fåglar perfekt.

Syns att hon platsar bland ELITEN.

Även att se Suhlegan Spey söka till sig sitta första 1:a pris i Elitklass var en syn värd pengar!

Sen va de ju superkul att se alla andra hundar, både pris o ickepristagare.

Lör hade vi typ fågel i nästan alla släpp, i mitt parti.

2unghundar utgick o sen fick 7 av de resterande 8 pris.

Har aldrig varit med om något liknande.

En rolig parantes var att innan vi gick ut berättade domaren att till en början står ju alla hundar som pristagare o han önskade också att de så skulle vara i slutet av dagen.

Gissa hans förvåning då så många hamnade på prislistan.

Norsk domare som dömde för första gången i Sverige.

RIKTIGT KUL :huh:

Söndagen va de extremt kul att kolla.

Strålande sol o turboföre.

På kort tid var extremt stora vidder av fjället avsökta med en del fågel i luften samt ngr stånd.

Då jag valde att avbryta, dvs då ja fått mitt pris, hade jag sett ett gäng unghundar valla fågel samt Zingo i 2 fågelarbeten + Inka stulit Zingos ena o fattat stånd framför. VILKET VACKERT STÅND den hunden har! :) Samt Spey utfört 2 kompletta arbete.

Tror de va samma fågel men kan ha fel!

Sen hade de haft lite rocknroll bland elithundarna också så de va kul att höra :P (skämt åsido)

Ska bli kul att se vilka mer som fick pris på sön.

Men en sak e säker o det är att Svenska Bretoner håller EXTREMT HÖG KLASS!!!

Ni som inte var med kan ja bara sörja för!

Ni har verkligen missat ett skådespel som kan dröja innan man får se igen!

ETT STORT GRATTIS TILL ALLA PRISTAGARE!! Vilket var mååånga OCH välförtjänta!

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Så va man där igen!

Hitta en duva i mån o tänkte att de va ju ett perfekt träningstillfälle!

Tjo du.

Fundera på varför han inte brydde sig o kom ju på att vi varit o "tittat" på ripor i dagarna 3 :D:angry::D

Då kan nog den bäste hund strunta i ngr stadsduvor.

Tränade iaf lugn i flog för de va just de vi "loosade" på sön. :(

Men de funka bara en gång också för sen såg han inte ens fåglarna.

Nu börjar en döperiod för oss.

Funderar på att anmäla oss till WorldDogShow.

Då har man ju ngt att träna på tills dess.

Men om ngn e sugen på att ställa ut min hund åt mig skulle ja bara bli gla. :D

Självklart står ja för alla kostnader för hunden isf!

Har ju fram till den 21april att anmäla honom så man får väl fundera ett slag till!

Fler som ska dit?

Publicerat

Nu har det hänt!

Troy stod för fågel för första gången i Lördags.

Han brukar följa mig så bra när jag är ute och går att jag inte behöver säga nåt i vanliga fall. Nu var han helt plötsligt inte ikring mig på ett tag så jag stannade och tittade bakåt. Då står han 100m bakom mig vid sjökanten i en absolut blickstilla position, skitsnyggt f.ö.

Jag visste inte hur jag skulle bete mig, var det överhuvudtaget nåt där...ska jag ropa in honom...eller vad?

Jag gick i allafall till honom och tänkte kolla lite vad det var. 2meter ifrån hunden och han fortfarande inte rört sig en millimeter så säger jag, "Troy, kom nu så går vi". Då lättar en duva och flyger rakt upp. Troy sitter kvar, jättepaff, men kommer sedan till mig utan att jag säger nåt.

Vi går vidare och hinner bara 100m, så springer han i 200km/h in till sjökanten igen, och fattar stånd. Lika stilfullt denna gång. Nu hörde jag ju också det där "kucklet" som duvorna häver ur sig och är rätt säker på att det också nu är en duva. Vet fortfarande inte hur jag ska bete mig, jag har ju inte 100% lydnad på hunden fortfarande och vill gärna att jaktlusten ska vänta en månad eller två till....

Nåja, jag går fram till hunden och vet egentligen inte vad jag ska ta mig till... 15meter ifrån hunden så lättar mycket riktigt en duva...och Troy sätter efter i full kareta. Men 15-20meter senare stannar han själv innan jag hinner öppna munnen och vråla "stanna". Kanonfint! Hoppas han sköter sig sådär snyggt framöver också :angry: hehe....knappast!!

Väl hemma på gården sitter katterna och lurpassar på en grönfink eller nåt liknande....hunden som först tänker busa med en av katterna blir lite tveksam till kattens konstiga ställning (jaktställning....) och stannar sedan själv i en fryst position. Då inser jag att hundskrället står för den där finken. Inte förrän jag själv skrämmer iväg fågeln så mjuknar han upp....å även katterna :D

Nåja, hursomhelst verkar det nu som att man får börja passa sig när man är ute och promenerar i skog och mark. Rätt som det är så stöter man på nåt ännu intressantare än en duva.

I söndags så lyckades Troy också få smak på en död orrtupp som låg i en plastkasse och väntade på att användas som apportträning. (Ja inte till Troy naturligtvis, utan några kompisars retrievrar som tränade) Det var nästan hopplöst att få han att släppa greppet om orren!!

Nu är det väl bara studera vidare hur man ska bete sig vid fågelsituationer med en valp/unghund så man inte gör nåt galet!

Det har varit lite snålt med bilder på sistonde...men bara det blir nå väder så man kan va ute så ska jag fota lite på den ständigt växande Troy!

/Henke

Publicerat

Henrik O: Det måste ju ändå ha varit en lite härlig känsla första gången.. Om än du tycker att det var lite tidigt, men nog kan jag tänka mig att det kom ett litet leende ialla fall.. :P

Publicerat
  • Författare

SUPERKUL HENRIK!!!

Jag skulle gjort nästan likadant som du.

Dock skulle ja inte låta hunden resa fågel innan lugn i flog e komplett.

Ta med dig ngt att kasta nästa gång så att "du" kan skrämma upp fågeln.

Det är vad jag läst OCH blivit rådd av de proffesionella dressörerna.

Avancen kan man träna för sig.

Slå en pling kan ja förklara eller så läser du vad som skrivits om avanceplatta här tidigare!

Samt e stopp på håll också viktig inlärningsprocess!

För de e ju krav på resning för ett förstapris i UKL nu, hörde jag de sägas i Vemdalen.

Återigen tycker ja de låter superkul.

Jösses va ja längtar efter en valp nu!

Publicerat
SUPERKUL HENRIK!!!

Jag skulle gjort nästan likadant som du.

Dock skulle ja inte låta hunden resa fågel innan lugn i flog e komplett.

Ta med dig ngt att kasta nästa gång så att "du" kan skrämma upp fågeln.

Det är vad jag läst OCH blivit rådd av de proffesionella dressörerna.

Avancen kan man träna för sig.

Slå en pling kan ja förklara eller så läser du vad som skrivits om avanceplatta här tidigare!

Samt e stopp på håll också viktig inlärningsprocess!

För de e ju krav på resning för ett förstapris i UKL nu, hörde jag de sägas i Vemdalen.

Återigen tycker ja de låter superkul.

Jösses va ja längtar efter en valp nu!

Jo nog var det roligt, och Linus, ett leende fanns på läpparna hela vägen hem!!!

Nåt att kasta...jo det är ju inga problem nu, bara att krama en snöboll!! Imorrn blir det väl en sväng igen på de där stället så får vi se om det finns duvor där nu också.

Stannakommandot sitter inte riktigt jättebra än. Visst han bromsar upp, men det är inte som att man sopar till han över nosen och han sätter sig i tvärnit direkt... Därför vill jag ha till inkallning och stanna-kommando lite säkrare innan det blir allt för mycket fågelkontakt!

Men jaktlusten har inte vaknat så pass att han söker fågel då vi är ute, utan han springer å snusar på allting. Ibland har han spårat en räv i några hundra meter visar det sig när jag gått en bit! Men det gör jag ju ingen sak av så att han inte tror att det är det han ska syssla med!

Nåja, själva jaktträningen vill jag nog ändå förlägga några månader längre fram. Han e ju trots allt bara 4 månader!

Då det blir dags för mer avancerad träning så kommer jag nog gärna ner till H-sand och ber om lite hjälp!

/Henke

Publicerat

Nu har Troy tagit sitt första dopp för i år. Helt på egen hand utomhus alltså...inte i nåt badkar eller så!

Fast direkt självmant kanske man inte kan kalla det... Han föll ner i bäcken alldeles nyss när vi var ute och spanade lite efter bäverns nattliga förstörelse av min skog!

Han var duktig på simma den lille rackarn!

Men nu e han inne i värmen torkad och ligger välmående framför kamin!

/Henke

Publicerat
  • Författare
:o:D;):D:D
Publicerat

Jättegrattis Jimmy och Zingo :D

Hoppas vi får tillfälle att jaga ihop i höst, skulle vara kul att få se Zingo i action.

Skulle också vara kul för dig att få jaga över riktiga fågelhundar av rätt sort. ( sorry,kunde inte låta bli :o )

Publicerat
  • Författare
Jättegrattis Jimmy och Zingo :D

Hoppas vi får tillfälle att jaga ihop i höst, skulle vara kul att få se Zingo i action.

Skulle också vara kul för dig att få jaga över riktiga fågelhundar av rätt sort. ( sorry,kunde inte låta bli :angry: )

Nu ska Herr Seger vara snäll då jag idag hjälpt Vorstehklubben med ca:70 trut inför kommande prov.

Dvs. Så att sådana jyckar som du har ska kunna bevisa att de dug nå till :D

Skämt åsido har jag aldrig sett en Vorsteh på fjället.

Ska bli kul!

Har hört talas om ridande fjällpoliser *ASG* :lol:

Publicerat

Hej på er!

Nu har jag hämtat hem lilla Cobra. Här kommer ett par bilder tagna igår!

Riktigt härlig valp som verkar ha mycke motor och är framåt. Verkar väldigt trygg i sig själv. Nu återstår bara att se vad jag kan göra av detta ämne till jakthund. :(

I mitt galleri hittar ni bilder: http://www.jaktsnack.se/index.php?autocom=...bum&album=8

Publicerat
Hej på er!

Nu har jag hämtat hem lilla Cobra. Här kommer ett par bilder tagna igår!

Riktigt härlig valp som verkar ha mycke motor och är framåt. Verkar väldigt trygg i sig själv. Nu återstår bara att se vad jag kan göra av detta ämne till jakthund. :(

I mitt galleri hittar ni bilder: http://www.jaktsnack.se/index.php?autocom=...bum&album=8

Bedårande liten tös det där!!

Ella ser dock lite fundersam ut...

Jag är säker på att du får till en jäkligt bra jakthund. Du har ju lixom tränat några år på Ella...

Lycka till!

Publicerat

Nu e jag bara lite avis.. men så är det ju bara lite mer än 2 veckor tills det blir valp i kvarnbäcken oxå!! Kul ska det bli iallafall!

Publicerat
Bedårande liten tös det där!!

Ella ser dock lite fundersam ut...

Jag är säker på att du får till en jäkligt bra jakthund. Du har ju lixom tränat några år på Ella...

Lycka till!

Ja det är en liten söting :angry:

Ella tycker dock att det är ett "äckligt litet kryp" vi hämtat hem :( När hon blir less så säger hon till och Cobra förstår hennes nej väldigt bra! Annars så ligger dom så sött bredvid varandra och sover.

Nu e jag bara lite avis.. men så är det ju bara lite mer än 2 veckor tills det blir valp i kvarnbäcken oxå!! Kul ska det bli iallafall!

Den som väntar på nått gott ;) Vad kommer er valp att heta och hur ser han ut? Är ju grymt nyfiken!!!

Publicerat
Ja det är en liten söting :D

Ella tycker dock att det är ett "äckligt litet kryp" vi hämtat hem ;) När hon blir less så säger hon till och Cobra förstår hennes nej väldigt bra! Annars så ligger dom så sött bredvid varandra och sover.

Den som väntar på nått gott :D Vad kommer er valp att heta och hur ser han ut? Är ju grymt nyfiken!!!

Dom såg ju ut att trivas rätt bra bredvid varandra på bilden ialla fall..

Nu hoppas vi ju att du bombarderar tråden med bilder...

Hela familjen här tyckte att du hämtat hem en söt valp.. =)

//Linus

Publicerat
  • Författare

Ja de var en bedårande grabb de där :D (*ASG*)

Själv har ja nyss varit o fått 2 bretoner HD-röntgade.

Omröntgen på Zingo, efter katastrofen i H-sand, samt TeNoppas första.

Såg bara fint ut o nån dysplasi på Zingo syntes då int på bild enl Veterinären.

Men så var det erfaren veterinär denna gång o ingen praktikant som tog bilderna!!!

Får väl se va SKK kommer fram till.

De verkar ha lite dålig koll nuförtiden.

Fick nyss höra talas om 2 olika veterinärer som dömt en höft till A men enligt Skk:s enväldiga fick den B.

Ska de verkligen få vara så?

Publicerat
Ja det är en liten söting :D

Ella tycker dock att det är ett "äckligt litet kryp" vi hämtat hem <_< När hon blir less så säger hon till och Cobra förstår hennes nej väldigt bra! Annars så ligger dom så sött bredvid varandra och sover.

Den som väntar på nått gott ;) Vad kommer er valp att heta och hur ser han ut? Är ju grymt nyfiken!!!

Grattis Ella, till lilla Cobra! Hon ser ljuvlig ut! :)

Nu dröjer det inte så länge förrän vi får hem en liten här också. Ricky Rödräv ska han heta. Tack för alla namnförslag förresten! Båtbiljett är bokad och nedräkning pågår.

Grattis Jimmy och Zingo till framgångarna i Vemdalen.

// Monica

Publicerat
Den som väntar på nått gott <_< Vad kommer er valp att heta och hur ser han ut? Är ju grymt nyfiken!!!

Hon kommer heta "Roxy". Det blir ett dubbelnamn men inget är påkommet än!! Förslag?!

Visst får vi hälsa på och säga hej till nyförvärvet? som en liten uppvärmning tänkte jag :D

Publicerat
Ja de var en bedårande grabb de där <_< (*ASG*)

?????

Själv har ja nyss varit o fått 2 bretoner HD-röntgade.

Omröntgen på Zingo, efter katastrofen i H-sand, samt TeNoppas första.

Såg bara fint ut o nån dysplasi på Zingo syntes då int på bild enl Veterinären.

Men så var det erfaren veterinär denna gång o ingen praktikant som tog bilderna!!!

Får väl se va SKK kommer fram till.

De verkar ha lite dålig koll nuförtiden.

Fick nyss höra talas om 2 olika veterinärer som dömt en höft till A men enligt Skk:s enväldiga fick den B.

Ska de verkligen få vara så?

Hade Zingo C på båda höfterna eller bara på ena?

Har du fått besked om att det var pålagringar som gjorde att Zingo fick C eller vad var orsaken?

Publicerat
  • Författare
?????

Hade Zingo C på båda höfterna eller bara på ena?

Har du fått besked om att det var pålagringar som gjorde att Zingo fick C eller vad var orsaken?

Cobra e väl ett killnamn? <_<

Enligt katastrofbilderna hade han B/C

Orsaken var nog just själva röntgenförfarandet enligt expertis då bilden både var sne o bena inte korrekt utdragna mm mm..

Men de har jag ju visst hela tiden då jag bad om en extrabild för att skicka till Norge.

Då han fick B/C höft skicka ja istället bilden till en mkt erfaren veterinär för utlåtande.

Han sa då att nästan inga moment i bilden var rätt gjorda o då e de kanske inte så korekta resultat heller!

Enligt bild som nu e tagen, 6mån el.dyl. senare, syns inge tecken på ngn dysplasi.

Kommer även få HQ på denna röntgen o den ska ju vara mer tillförlitlig

Så vi får se vad som sägs!

Detta är ju ett kännt fenomen att resultaten av HD e lika mkt resultat av själva röntgenförfarandet.

En del hävdar ju även att vissa lugnande har bättre resultat än andra i slutänden!

Men de e tragiskt att de ska göra sådan skillnad mellan olika veterinärer enbart pga erfarenhet o kunnskap.

Hur många topphundar har stoppats i avel pga av oerfarna veterinärer eller som i mitt fall assistent eller om de va en praktikant!

Publicerat
Cobra e väl ett killnamn? :)

Man kan nog ha det på båda könen men egentligen tycker jag att det mer är ett tiknamn. Generellt tycker jag mig se att när namnen slutar på A så är det oftast en tik med få undantag givetvis. Ungefär som att slutar namnet på O är det oftast hanhundsnamn även de med få undantag. När jag kollat runt så finns det fler tikar som heter Cobra än vad det finns hanar.

Enligt katastrofbilderna hade han B/C

Orsaken var nog just själva röntgenförfarandet enligt expertis då bilden både var sne o bena inte korrekt utdragna mm mm..

Men de har jag ju visst hela tiden då jag bad om en extrabild för att skicka till Norge.

Då han fick B/C höft skicka ja istället bilden till en mkt erfaren veterinär för utlåtande.

Han sa då att nästan inga moment i bilden var rätt gjorda o då e de kanske inte så korekta resultat heller!

Enligt bild som nu e tagen, 6mån el.dyl. senare, syns inge tecken på ngn dysplasi.

Kommer även få HQ på denna röntgen o den ska ju vara mer tillförlitlig

Så vi får se vad som sägs!

Detta är ju ett kännt fenomen att resultaten av HD e lika mkt resultat av själva röntgenförfarandet.

En del hävdar ju även att vissa lugnande har bättre resultat än andra i slutänden!

Men de e tragiskt att de ska göra sådan skillnad mellan olika veterinärer enbart pga erfarenhet o kunnskap.

Hur många topphundar har stoppats i avel pga av oerfarna veterinärer eller som i mitt fall assistent eller om de va en praktikant!

Skriver dom inte ut från skk varför han fick C? Var det pålagringar, vinkeln....???

Detta med höftledsröntgen är en diskussion för sig. Gällande pålagringar så antingen har hunden det eller så har den det inte. I övrigt med vinklar mm. är väl de som jag förstått kan ändras från gång till gång.

Man kan ju tänka så här. Om en hund som har C höft kan röntgas om till A så kan ju då även A hundar röntgas om till C. Nåja ;) man kan fundera på detta och vrida och vända tills man blir gråhårig och jag blir då ändå inte nå klokare. Så jag överlåter dessa funderationer till dem med mer kunskap i ämnet och fortsätter att röntga mina hundar precis som tidigare. Skulle jag få en hund med C skulle jag deffinitivt pröva röntga om!

Jag hoppas verkligen att Zingos HD resultat blir bättre denna gång! :)

Publicerat
Man kan nog ha det på båda könen men egentligen tycker jag att det mer är ett tiknamn. Generellt tycker jag mig se att när namnen slutar på A så är det oftast en tik med få undantag givetvis. Ungefär som att slutar namnet på O är det oftast hanhundsnamn även de med få undantag. När jag kollat runt så finns det fler tikar som heter Cobra än vad det finns hanar.

Skriver dom inte ut från skk varför han fick C? Var det pålagringar, vinkeln....???

Detta med höftledsröntgen är en diskussion för sig. Gällande pålagringar så antingen har hunden det eller så har den det inte. I övrigt med vinklar mm. är väl de som jag förstått kan ändras från gång till gång.

Man kan ju tänka så här. Om en hund som har C höft kan röntgas om till A så kan ju då även A hundar röntgas om till C. Nåja ;) man kan fundera på detta och vrida och vända tills man blir gråhårig och jag blir då ändå inte nå klokare. Så jag överlåter dessa funderationer till dem med mer kunskap i ämnet och fortsätter att röntga mina hundar precis som tidigare. Skulle jag få en hund med C skulle jag deffinitivt pröva röntga om!

Såå hur går det med lilla Cobra där hemma då? Har hon ställt nå fågel ännu.. :P

Gick hemresan bra?

Skulle du inte låna bort Ella hit till Arvidsjaur nu när Cobra kommit? eller tänkte du att dom skulle få lära känna varandra först?

Inga fler bilder du vill dela med dig av? :)

//Linus

Publicerat
  • Författare
När jag kollat runt så finns det fler tikar som heter Cobra än vad det finns hanar.

Man kan ju tänka så här. Om en hund som har C höft kan röntgas om till A så kan ju då även A hundar röntgas om till C. Nåja :) man kan fundera på detta och vrida och vända tills man blir gråhårig och jag blir då ändå inte nå klokare. Så jag överlåter dessa funderationer till dem med mer kunskap i ämnet och fortsätter att röntga mina hundar precis som tidigare. Skulle jag få en hund med C skulle jag deffinitivt pröva röntga om!

Ang Cobra J..las ja bara lite ;)

Kommer bara ihåg en film med Stallone som hette Cobra (tror ja).

Jag har inte sett ngn anledning till HDresultatet utan vad jag kan förstå så är de bara med avståndet melan kula o bäcken som avgör.

Om då hunden ligger fel blir de mer på ena sidan o mindre på andra.

Enligt de måtten låg Zingo nu gott o väl inom gränsvärdena med 2mm tillgodo på röntgenbilden.

De räknas ju ut manuellt o har man otur har väl personen skitiga glasögon den dan!

Huruvida de va för A eller B höft glömde ja fråga, eftersom de egentligen inte spelar ngn roll.

HQ däremot drar fram ett genomsnittsvärde som ett dataprogramm räknar ut.

Då spelar inte läget sååå stor roll eftersom om de e mindre på en sida o mer på andra drar den ut genomsnittsvärdet.

Man har i avel inte sett ngr större resultat av just HD men HQ har tydligen visat sig vara mer användbart.

Men ja e fel person att redogöra för de!

Men man kan väl säga att ett HD kan ändras medans ett HQ e nog säkert oavsett omröntgen!

Publicerat
Ang Cobra J..las ja bara lite :)

Kommer bara ihåg en film med Stallone som hette Cobra (tror ja).

Jag har inte sett ngn anledning till HDresultatet utan vad jag kan förstå så är de bara med avståndet melan kula o bäcken som avgör.

Om då hunden ligger fel blir de mer på ena sidan o mindre på andra.

Enligt de måtten låg Zingo nu gott o väl inom gränsvärdena med 2mm tillgodo på röntgenbilden.

De räknas ju ut manuellt o har man otur har väl personen skitiga glasögon den dan!

Huruvida de va för A eller B höft glömde ja fråga, eftersom de egentligen inte spelar ngn roll.

HQ däremot drar fram ett genomsnittsvärde som ett dataprogramm räknar ut.

Då spelar inte läget sååå stor roll eftersom om de e mindre på en sida o mer på andra drar den ut genomsnittsvärdet.

Man har i avel inte sett ngr större resultat av just HD men HQ har tydligen visat sig vara mer användbart.

Men ja e fel person att redogöra för de!

Men man kan väl säga att ett HD kan ändras medans ett HQ e nog säkert oavsett omröntgen!

Men HD & HQ-talet kommer väl från samma röntgenplåt, så är det fel redan vid bildtagningen så är det ju som det är... Vad jag menar är väl att man kanske ska välja röntgen-ort beroende på vad de använder för lugnande medel innan röntgen.

Jag fick för mig att HD numera är ett mått & vinklar och inte speciellt mycket personlig bedömning och därmed borde trovärdigheten öka. Men jag kan ha fel som så många gånger förr. Då det är nåt år kvar innan Troy ska röntgas så har man inte orkat sätta sig in i det ännu....

Hoppas dock det går bra om du ska ha honom till avel. Annars är det väl viktigast att hundarna inte lider av höftfel.

....säger en som sökte efter parningar med A-höfter hos både hane och tik... :)

Publicerat
Såå hur går det med lilla Cobra där hemma då? Har hon ställt nå fågel ännu.. :P

Gick hemresan bra?

Skulle du inte låna bort Ella hit till Arvidsjaur nu när Cobra kommit? eller tänkte du att dom skulle få lära känna varandra först?

Inga fler bilder du vill dela med dig av? :P

//Linus

Bara jag får tid så ska jag lägga upp fler bilder i galleriet!

Det går bara bra med Cobra. Det är full fart på henne. Hon kommer i full fart när man visslar på henne. Där har uppfödaren varit duktig på att lägga en bra grund till inkallningen. Hon kommer även när man ropar, men jag har inte riktigt klurat ut om det är namnet eller röstläget hon lyssnar mest på för jag tror inte att hon helt förstår att hon heter Cobra ännu... :) Ute är hon än så länge lös mestadels. Vi har testat kopplet några gånger bara för tränings skull, men det är på nått vis lättast att ha henne lös, för än så länge struttar hon på runt ikring mig hela tiden och hon håller rätt bra koll på var jag är. Försöker att ropa på henne så lite som möjligt så att hon redan från början lär sig att det är hon som ska hålla koll på mig och inte tvärt om.

Har även börjat med nej och varsegod vid matskålen. Det är egentligen den enda "dressyr" vi kör så här i början. Vi är ju i "lära känna" fasen, men det känns som om jag haft henne rätt länge och ändå är det bara dag 5 idag!

Det är iaf mysigt att ha valp i huset även om jag måste stiga upp betydligt mycket tidigare än vanligt för att hon ska ut och rasta :) Jag är lite morgontrött ;) , så det tar nog någon vecka innan jag fått det till rutin ;)

Ella ska vara här i Piteå nu i början, sedan kommer hon nog att vara mestadels i Arvidsjaur och bara komma på besök någon gång då och då.

Det närmsta Cobra varit fågel är Ellas torkade ripvinge. Den luktade tydligt riktigt spännande. Men hon fick bara lukta på den en kortare stund. :)