Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat

Nu är vi på semester i dalarna! Ella som varit här förr bryr sig väldigt lite om kattungarna som springer på golvet eller hästarna i hagen eller kaninen i buren på gräsmattan. Hon kollar lite på dem men mer än så är det inte. Ungarna är hon också väldigt försiktig och bra med! Jag gillar min gamling :P

Sedan har vi då den lilla vildingen Cobra som för första gången träffar på så här mycke olika djur och dessutom barn. Hästarna är intressanta men lite läbbiga om man måste vara riktigt nära. Dom håller vi oss på lite avstånd från och sitter och tittar på (än så länge iaf :P ) Massor med hundar är alltid roligt att leka med! Stora katten inne är perfekt för Cobra att umgås med. Cool katt som inte springer undan......kan de bli bättre?! Väldigt bra att träna på och avdramatisera detta med katter. Hon är dock lite tränad hemifrån på katterna grannarna har, men dom springer ju undan och man kan aldrig få för mycke träning! De 4kattungarna som kutar runt på golvet kors och tvärs är VÄLDIGT intressanta små varelser. Roligt ser dom ut att ha också tycker Cobra som vill vara med och leka men då fräser dom åt henne och hon fattar inte riktigt vad hon gör för fel, så nu tränar vi på att vara lugn och stilla trots att katterna springer omkring runt henne. Väldigt bra träning för en liten valp att direkt få lära sig umgås med olika djur. Sedan detta med barn. Perfekta minimänniskor enligt Cobra....dom äter på samma höjd som hennes nos och bjuder titt som tätt :o hmm.... här har vi lite jobb. Hon är ju dessutom så glad och sprallig och det är väldigt roligt när barnen springer iväg, så även här har vi lite träning framför oss. För att inte tala om alla roliga leksaker man kan bära runt på ;)

Dock tycker jag att det blivit bättre bara på ett dygn! Och egentligen kan jag inte alls klaga för hon är bara valpig till sättet och nyfiken precis som en valp ska vara. Hon är på upptäcksresa! I veckan ska vi gå runt byn och kolla på kossor, får,getter, änder, kalkoner, höns.........mm.

Blir en lärorik vecka detta för lilla Cobra och snacka om att vi har många olika störningsmoment att träna med!!! Är inte alltid så lätt att lyssna på Lina när det händer spännande saker runt omkring. Man kan nästan säga att vi är på träningsläger :D

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
  • Författare

såg att det var 5 breton anmälda till Alfta.

Vilka kan de andra 2 vara???

Publicerat
Nu är vi på semester i dalarna! Ella som varit här förr bryr sig väldigt lite om kattungarna som springer på golvet eller hästarna i hagen eller kaninen i buren på gräsmattan. Hon kollar lite på dem men mer än så är det inte. Ungarna är hon också väldigt försiktig och bra med! Jag gillar min gamling :lol:

Sedan har vi då den lilla vildingen Cobra som för första gången träffar på så här mycke olika djur och dessutom barn. Hästarna är intressanta men lite läbbiga om man måste vara riktigt nära. Dom håller vi oss på lite avstånd från och sitter och tittar på (än så länge iaf :D ) Massor med hundar är alltid roligt att leka med! Stora katten inne är perfekt för Cobra att umgås med. Cool katt som inte springer undan......kan de bli bättre?! Väldigt bra att träna på och avdramatisera detta med katter. Hon är dock lite tränad hemifrån på katterna grannarna har, men dom springer ju undan och man kan aldrig få för mycke träning! De 4kattungarna som kutar runt på golvet kors och tvärs är VÄLDIGT intressanta små varelser. Roligt ser dom ut att ha också tycker Cobra som vill vara med och leka men då fräser dom åt henne och hon fattar inte riktigt vad hon gör för fel, så nu tränar vi på att vara lugn och stilla trots att katterna springer omkring runt henne. Väldigt bra träning för en liten valp att direkt få lära sig umgås med olika djur. Sedan detta med barn. Perfekta minimänniskor enligt Cobra....dom äter på samma höjd som hennes nos och bjuder titt som tätt B) hmm.... här har vi lite jobb. Hon är ju dessutom så glad och sprallig och det är väldigt roligt när barnen springer iväg, så även här har vi lite träning framför oss. För att inte tala om alla roliga leksaker man kan bära runt på :D

Dock tycker jag att det blivit bättre bara på ett dygn! Och egentligen kan jag inte alls klaga för hon är bara valpig till sättet och nyfiken precis som en valp ska vara. Hon är på upptäcksresa! I veckan ska vi gå runt byn och kolla på kossor, får,getter, änder, kalkoner, höns.........mm.

Blir en lärorik vecka detta för lilla Cobra och snacka om att vi har många olika störningsmoment att träna med!!! Är inte alltid så lätt att lyssna på Lina när det händer spännande saker runt omkring. Man kan nästan säga att vi är på träningsläger ;)

Ha lite koll på Cobra runt hönshuset bara..hehe. Troy bröt sig, ett obevakat ögonblick, in hos hönorna hos grannen. Stod sedan med ett perfekt apportgrepp och såg skitnöjd ut med en unghöna i munnen!!!

I helgen fick vi hem 3 får som betar på våra slybeklädda ytor hemmavid. Troy var mäkta intresserad, men ändå halvrädd med raggen rest då han kom nära. Tillslut så gick han ända in i fårstängslet (rovdjursstängsel med 5-8kV elagg.) och fick sig en rejäl kyss på nosen. Då var de ganska farliga sen. Men jag tror inte han riktigt fattade att det var nätet som gjorde ont, för ett par timmar senare så var han där igen. Nybadad i sjön...det bara rann vatten om honom och sen in med blötnosen i elstängslet. Jäklar va han gnall....säkert 1 minut efter. Nu går han ogärna närmare än 20 meter om inte jag är i närheten. Skäller också nu på fåren då han blir för osäker. De gör ju ont att bara titta på tydligen...hehe!

I helgen stod Troy för fågel igen. Tror det var järp-ungar. Var ute och gick hemma hos farsan och på väg hem gick jag med honom okopplad efter vägen. Efter ett tag så ser han jäkligt intresserad ut av vad som finns i skogen och stannar snart med ena tassen i luften. Jag kollar vad det är, men kan inte riktigt se. Farsan gissade på järpar, då de tydligen brukar uppehålla sig där. Efter att jag då skrämde iväg fåglarna när jag kom för nära så följde Troy oss snällt vidare (då i koppel!!).

såg att det var 5 breton anmälda till Alfta.

Vilka kan de andra 2 vara???

Jag är oskyldig. Skulle gärna vara där, men det är så förgjortat långt, och jag har inte riktigt tid&råd!!

Publicerat

Hej allihopa, Erik heter jag och om drygt en vecka ska jag och min sambo hämta våran lilla bretonvalp Mirabelle. Jag skulle vilja ha tips om bra valpkurs i Göteborgstrakten.

Publicerat
Vart tog dom som hämtade valpar hos Marie Nylander vägen ?????

Ja här är jag iallafall :D

Precis som "Jimbolo" skrev så är det fullt upp. Och Precis som "Henrik O" skrev så är det mycket annat oxå..

Status är som följer: Ett styck bretonvalp vid namn "Eirams Rappa Roxy" har blivit omdöpt till "Eeirams Rabeata Roxy"... :P

Hon är nu 4 månader, väger cirkus 10 kilo och är ungefär 40cm hög. Vi tränar varje dag och jag tycker faktiskt att jag har ganska bra koll på henne. Just nu är det "Ligg" som precis är påbörjat och det avklarar hon genom att kasta sig fram mot min hand som förs mot marken. Ska bara avvänja det där kastandet mot handen så att hon bara lägger sig ner. Bara och bara...

Annars visar hon ett otroligt lugn när vi tränar tillsammans med andra hundar. Har kört både linförighet och störningar av alla de olika slag från rullstolsbundna som kör slalom mellan hundarna till "fejkripan" som kastas fram och tillbaks. Men hon sitter där hon sitter och tittar på husse som är helnöjd och berömmer! Har med henne till skjutbanan och hon rör inte en fena, sitter och tittar nyfiket och sover mellan varven.

Ska jag vara helt ärlig så känns det som att det går för bra.. väntar på att ett stort bakslag ska slå till med en rak höger, men änsålänge funkar det bara finfint :lol:

Jo just ja, det blir ju en del sök och hämta hem dummy m.m. Det går också bra men bara 3-4 gånger, annars blir det tråkigt.

Ska presentera henne för några fasaner och en och annan rapphöna i bur i slutet på Juli. Ska blir intressant att se hur hon reagerar på "riktigt" vilt och inte bara småfåglar. Men jag har inte för bråttom och blir inte tokbesviken om hon inte bryr sig så mycket <_<

Ska försöka få in någon bild så småningom, måste bara sitta vid datorn hemma.. och det händer inte så ofta när man kan vara ute med hundarna istället! (måla huset..) <_<

Lev å må!

Publicerat
  • Författare
Hej allihopa, Erik heter jag och om drygt en vecka ska jag och min sambo hämta våran lilla bretonvalp Mirabelle. Jag skulle vilja ha tips om bra valpkurs i Göteborgstrakten.

Varmt välkommen Erik!

Man blir ju lite nyfiken på vart ni ska hämta valp ifrån?

Tyvärr kan jag inte ge dig konkreta tipps om valpkurser men ta kontakt med ngn lokal fågelhundsklubb typ vohsteh/setter/pointer mfl.

De brukar ha ett hyggligt stort utbud av kurser.

Annars kan du ju lägga ut en förfrågan här på forumet.

Hoppas få se lite bilder på er sötnos framöver <_<

....

Ska försöka få in någon bild så småningom, måste bara sitta vid datorn hemma.. och det händer inte så ofta när man kan vara ute med hundarna istället! (måla huset..) <_<

Lev å må!

Du har inte lyckats färga din hund då?

Verkar inte va så många som målar sina hundar för de va tunnt med tipps.

Som tur var det en vattenlöslig färg så de gick bra för Zingo.

Inte utan att man e lite nervös inför utst. i Alfta nu.

Har ju lite scenskräck "hur dumt de än låter".

Men e man tjurskallig så övervinner man töcke trams me :lol:

Publicerat

Nämen inte kan det vara en valp efter min favvo Panter som hittat hit??? :)

Publicerat
Nämen inte kan det vara en valp efter min favvo Panter som hittat hit??? :)

Inte efter Panter, men efter Pasties:)

Publicerat
  • Författare

Såg duvor hos grannen idag :) men de fick va B)

Inget avtal med just den grannen.

Däremot gjorde vi bekantskap med en ungräv under kvällens cykeltur.

Zingo titta upp lite nyfiket med öronen på spänn medans ungräven insåg att de vankades livsfara o for iväg som ett spjut 20m framför oss.

På slutet av turen lyckas vi få ett rådjur 10m från oss.

Så det blev en trevlig kvällstur.

Förutom äckelkatten som reste ragg o såg ut att vilja döda oss.

Den ska va riktigt gla att ja int bor på landet :rolleyes:B)

Dåligt kulfång i stan!

Publicerat
Vart tog dom som hämtade valpar hos Marie Nylander vägen ?????

Hej hej!

Här kommer ett livstecken från Eirams Ricky Rödräv, som borde ha hetat Ricky Rackarunge eller något liknande. :) Ricky mår alldeles utmärkt, snart 11 kg och runt 41 cm. (Väldigt svårt att mäta höjden på honom! Han bara sätter sig eller står som en hösäck.)

Träningen går hyfsat, inkallningen funkar till 95 %. När det blir alltför spännande saker att pyssla med gör han sig ingen större brådska att komma. "Stanna" funkar när jag sätter honom och går därifrån. Däremot är det svårare att få honom att stanna "i farten". Grunnar lite på hur jag ska lösa det.

I början jobbade vi mycket med det allmänna hyfset, vid matskålar, dörrar, i bilen, med besökare osv. Det har han klarat galant och alla som möter honom faller pladask för hans charm. Och han älskar alla tillbaka!

Har funderingar på en valpkurs i jaktlydnad som börjar i augusti. Det är en bra bit att åka bara. Jag jobbar 8 mil åt ena hållet, och kursen ska vara lika långt bort åt det andra, men det får man väl ta. Har inte hittat något på närmare håll.

Dessutom ska vi nog till Amir i Enköping och titta på de "stora" grabbarna när de finslipar formen inför hösten. Det ser jag verkligen fram emot, även om vi bara kommer vara där som åskådare.

Nu ska vi ut och plåga taxen (han förstår inte varför man ska ha koppel på sig i skogen, speciellt inte när Ricky får springa lös).

Återkommer med någon bild när jag får ändan ur..... Nåväl, dottern kommer på besök idag och hon har kameran fastväxt runt halsen så det blir säkert många bra bilder.

Ha det!

// Lillie

Publicerat
Inte efter Panter, men efter Pasties:)

Aha..... :P då vet jag precis vilken kull det är! :) Kul med ett halvsyskon till min Cobra! Hoppas ni blir lika nöjda med er valp som vad jag är med Cobra!

Publicerat
  • Författare

Så har man varit med om en utstälnning me.

post-399-1216015667_thumb.jpg

Gick ju mer smärtlindrigt än man kunde tro.

Trodde att de va jag som skulle bryta ihop men vi tog oss igenom de hela både jag o hund.

Tyvärr hade dommaren en annorlunda synvinkel på vad som är vackert här i världen men vi erhöll ett välförtjänt 2:a pris.

Tycker jag vi gjorde jäkligt bra B)

En varm rekomendation, som jag missat informera mig om :D, duscha inte hunden 1dygn före!

Har man ALDRIG behövt duscha sin hund förut vet man inte sådant :D

MEN NU VET NI IAF.

Men innan nu e de dags att lägga alla dessa 2:or på hyllan op börja få lite spik i protokollet.

Ska de va så jäkla svårt?

Men desto sötare segersötma då den dagen kommer <_<

Bara hoppas att allt vad skador och dylikt håller sig borta.

Däremot vill jag särskilt skicka ett STORT GRATTIS till Lotta med Bekkaurens D Stoj, med reservation för stavning, som kammade hem sitt andra 1:a pris i bruks/jaktklass på kort tid!

post-399-1216015623_thumb.jpg

Ytterligare ett förstapris delades ut men jag minns ej hundens namn o än mindre förarens eftersom vi tyvärr inte hann språkas vid!

Men även de skall ha ett GRATTIS

post-399-1216015696_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Andra deltagare som hamna på bild var

Ackers Barbie samt Eirams Tindra Trassel.

post-399-1215973501_thumb.jpg post-399-1215973540_thumb.jpg

Valt att kapa bort förarna då jag glömt be om lov att föra in dem i cybervärlden :D:D

Publicerat
....

Träningen går hyfsat, inkallningen funkar till 95 %. När det blir alltför spännande saker att pyssla med gör han sig ingen större brådska att komma. "Stanna" funkar när jag sätter honom och går därifrån. Däremot är det svårare att få honom att stanna "i farten". Grunnar lite på hur jag ska lösa det.

....

// Lillie

Gör inte som jag när jag började med (efter ha sett landin och jeppe strids filmer...) att köra stanna-kommando i samband med inkallning. "Stanna med förväntning" kallar dem det.

Jag tycker det är svårt att få den där förväntningen (kastad dummy) så intressant att de inte tar inkallningen som negativ.

För oss så resulterade det i att Troy inte tyckte det var lika kul att komma in till husse helt plötsligt. Då var det bara börja om igen med en annan metod:

Jag började då bara att träna stanna när Troy gick vid sidan (började redan på 1m) och allt eftersom på längre avstånd och högre farter. Nu börjar det ta sig igen, men jag missade mycket i både inkallning och stanna-kommando bara för att jag började om med en annan metod!!

Självklart ska man ta den metod som passar en bäst, men det är ju svårt att veta innan. Att köra stanna med hunden vid sidan om en tror jag är säkrare trots allt!

Jag önskar att jag kunde säga att inkallningen sitter till 95%.... Troy är nu 7,5mån och jaktlusten har nu vaknat rejält kan jag meddela!!

"...det är inte alla gånger man orkar göra som husse säger....komma tillbaka då det är som mest roligt..nä vaffödå??"

Publicerat
Så har man varit med om en utstälnning me.

Gick ju mer smärtlindrigt än man kunde tro.

Trodde att de va jag som skulle bryta ihop men vi tog oss igenom de hela både jag o hund.

Tyvärr hade dommaren en annorlunda synvinkel på vad som är vackert här i världen men vi erhöll ett välförtjänt 2:a pris.

Tycker jag vi gjorde jäkligt bra :D

En varm rekomendation, som jag missat informera mig om :D, duscha inte hunden 1dygn före!

Har man ALDRIG behövt duscha sin hund förut vet man inte sådant ;)

MEN NU VET NI IAF.

Men innan nu e de dags att lägga alla dessa 2:or på hyllan op börja få lite spik i protokollet.

Ska de va så jäkla svårt?

Men desto sötare segersötma då den dagen kommer :D

Bara hoppas att allt vad skador och dylikt håller sig borta.

Grattis Jimmy! Ett 2:a pris är väl ändå inte fy skam. :D

Jag tycker ändå att Zingo ser jäkligt fin ut på bilderna i alla fall. Men som jag hört några lokala domare berättat, så är de jäkligt noga med pälsen. Och det är klart, nyduschad är väl ingen "hit"...

Själv tycker man väl oftast att man har finaste hunden själv...

Troy kommer nog inte ta några utställningspriser skulle jag tro! Kanske först å främst för att husse har svårt att se sig själv strutta runt i nån ring...

Men kanske ändå mest för att Troy förmodligen blir för stor. Mankhöjden är redan nu på gränsen. Sen har han lite högt bakställ, väldigt utvinklade bakben och kanske lite för sladdriga läppar. (Nåja, kanske får testa nån utställning senare...)

Själv har jag en hund som lyckas rulla sig i alla dynghögar han ser...björnruser, kodynga, kattskit osv. Så Troy luktar mest såpa hela tiden numera. Har totalt slutat med de här dyra hundschampon och kör bara med flytande gulsåpa. Ska visst ha en bra effekt mot fästingar också...å de skadar ju inte!!

Som tur är så behöver man inte gå spår med en Breton såvitt jag vet... (En gammal död mås som man drar spår med är inte så kul att apportera...den är bättre att rulla sig över...så resonerar Troy!!)

Publicerat

Ska investera i ett signaltäcke till Troy. Är det nån som har tips på ett bra täcke som passar en Breton?

Publicerat
  • Författare
Grattis Jimmy! Ett 2:a pris är väl ändå inte fy skam. :o

Jag tycker ändå att Zingo ser jäkligt fin ut på bilderna i alla fall.

Tackar Henrik!

NEJ än igen e 2:a pris MKT bra men inte bäst :(

Såhär lyder de olika valörerna enl skk (för oss nybörjare):

22. Kvalitetsbedömning

Kvalitetsbedömning innebär att hund bedöms och tilldelas pris efter sin exteriör och mentalitet i jämförelse med standardens krav, utan hänsyn till övriga i klassen deltagandehundar. När kvalitetsbedömning tillämpas

kan ett flertal hundar tilldelas samma kvalitetspriser.

I klasser med kvalitetsbedömning förekommer

följande kvalitetspriser:

1:a pris

Typisk och i huvudsak korrekt byggd hund

med påtagliga förtjänster och vars exteriöra

fel inte är mer framträdande än att den kan

sägas vara ett mycket gott avelsresultat.

2:a pris

En i typ och byggnad god hund, vars exteriöra

fel inte är mer framträdande än att den kan

sägas vara ett gott avelsresultat.

3:e pris

En i typ godtagbar hund, vars exteriöra fel

inte är av mer allvarlig art än att den kan sägas

vara ett godtagbart avelsresultat.

Kopierat från: http://www.skk.se/pdf/regler/utstbest.pdf

Att Zingo e snygg tror ja ingen betvivlat ;):D men de amerikanska spåren, lång nos/tunnt huvud dvs för femenimt som jag förstod de/klen benstomme, gör nog inte honom rättvisa på utst. (eller hur man nu vill se de).

Men de e ju just de som jag tycker gör de amerikanska linjerna MKT snyggare.

Men de e ju jag de :(

Inte heller husse hjälper till som schamponerar 36h före utställning.

Dock var de inte de avgörande.

Men får se va nästa dommare säger!

Känns som att efter 3 oberoende dommares utsagor borde man få ett hum iaf :D

Så nu e de bara 2 kvar :)

Publicerat
  • Författare
Ska investera i ett signaltäcke till Troy. Är det nån som har tips på ett bra täcke som passar en Breton?

Japp!!

Björkis med en gul beeper på ryggen!

För du sa väl SIGNALtäcke ;)

Skämt åsido så är det ett väldigt bra täcke.

Har iof ett tunnare som andas vilket jag använder på jaktprov.

Beställde på nätet för typ 100kr.

Funkar klockrent de med men skyddar inget mot regn o annan nederbörd, vilket jag tycker de e 9 av 10ggr man är ute, vilket björkistäcket gör.

Publicerat
  • Författare

I brist på annat tog ja mig en tur på stan för att valla lite duvor med jycken idag (pappaledig ju).

Hmmm. Inge kul då han inte gjorde fel va ska man då jobba me.

Jo, tvinga han att ge tusan i att skvätta på alla träd o koncentrera sig på fågel.

En av Zingos akilleshälar ;)

Han gav tusan i allt som flög o siktade istället in sig på varenda träd så lite fick vi ju tränat.

På hemväg träffar vi på en tjusig Bretontik, hemmahörande i Norge/ Mo i Rana, som var på förbiresande.

Såå kul att se en ny Breton på hemmaplan.

En riktig busig liten en va de.

Första gången jag sett en icke hemmahörande Breton i Härnösand.

Nu väntar en lång cykeltur o ev lite vattenövningar i solnedgången.

Publicerat
Japp!!

Björkis med en gul beeper på ryggen!

För du sa väl SIGNALtäcke ;)

Skämt åsido så är det ett väldigt bra täcke.

Har iof ett tunnare som andas vilket jag använder på jaktprov.

Beställde på nätet för typ 100kr.

Funkar klockrent de med men skyddar inget mot regn o annan nederbörd, vilket jag tycker de e 9 av 10ggr man är ute, vilket björkistäcket gör.

Det blir nog en Canibeep vad det lider, men kanske inte redan till hösten. Hade tänkt försöka jaga in honom utan hjälpmedel först.

Ser nu att det finns en tillhörande väst till canibeep. Man kanske ska investera i den redan nu...

Fast den ser inte ut att andas. Men hur mycket svettas egentligen en hund genom pälsen? Typ noll skulle jag tro...

Var köper man Björkis-produkter häromkring då?

Det går förvisso att köpa direkt av dem, men de har inga priser utsatta på deras produkter.

Publicerat
I brist på annat tog ja mig en tur på stan för att valla lite duvor med jycken idag (pappaledig ju).

Hmmm. Inge kul då han inte gjorde fel va ska man då jobba me.

Jo, tvinga han att ge tusan i att skvätta på alla träd o koncentrera sig på fågel.

En av Zingos akilleshälar ;)

Han gav tusan i allt som flög o siktade istället in sig på varenda träd så lite fick vi ju tränat.

På hemväg träffar vi på en tjusig Bretontik, hemmahörande i Norge/ Mo i Rana, som var på förbiresande.

Såå kul att se en ny Breton på hemmaplan.

En riktig busig liten en va de.

Första gången jag sett en icke hemmahörande Breton i Härnösand.

Nu väntar en lång cykeltur o ev lite vattenövningar i solnedgången.

Vad har du runt halsen på Zingo när du cyklar med honom? Halsband eller sele?

Blev lite utskälld av en i byn som tyckte jag skulle kunna slita halsen av hunden när jag kom cyklandes förbi med ett kedjehelstryp på hunden...

Men det är nog bara de gånger han bestämmer sig för att stanna å skita det kan ta illa för hunden tror jag!

Nästa säsong blir det en "springer" till min cykel. Ser förjäkla smidigt ut!

Publicerat
  • Författare

Jag tror du känar på att köpa kittet med både täcke och beeper på en gång.

Jag har XS i täcket till Zingo och tycker de e stort ändå.

http://www.blocket.se/vi/11653656.htm?ca=15_s

Den här verkar ju bra där man t.om kan justera ljudet. Se till att få en sån från början så slipper du hålla på med tejp o skit.

Att täcket är tätt gör ju att hundens värme hålls innanför vilket kan va si o så me varma dagar.

Men de e lätträknade.

Har man en hund som Zingo så löser han de själv genom en simtur då o då.

Gissa om min förvåning första gången jag hittade honom nöjessimmande mitt under jakten :DB)

Jag kör både springer med typ halvnomesele och koppel med dressyr länk.

Från början var det bara för att vänja Zingo men de ble en vana o de dräller med hundar där vi cyklar så de e rätt bra att kunna korrigera.

Men visst e de rätt att koppel kan vara livsfarligt.

Lek bara med tanken att kopplet skulle fara in i däcket.

De e ju därför man kör med springer.

Jag skulle förmodligen också kunna köra utan både koppel och springer men.......

Det man skulle kunna göra är att sätta en tunnare tråd eller dylikt mellan dressyrlänk/halsband och kopplet så att om olyckan e framme kan de seppareras utan att hundens huvud slits av.

Skulle ju räcka med lite björntråd/tunnare fiskelina typ 0.20mm skulle ja tro. åtm i mitt fall

De e ju lite de springern bygger på med sin plastbricka!

Att hunden ska frigöras snabbt från cykeln om ngn typ av upphakning förekommer.

Men man ska nog testa så att de bryts vid liten kraft men ändå inte fööör lite.

Men de vara bara ngr vaga funderingar jag haft i 2år men int gjort nå åt själv än :o

Hör av dig om du testar!

Publicerat
Jag tror du känar på att köpa kittet med både täcke och beeper på en gång.

Jag har XS i täcket till Zingo och tycker de e stort ändå.

http://www.blocket.se/vi/11653656.htm?ca=15_s

Den här verkar ju bra där man t.om kan justera ljudet. Se till att få en sån från början så slipper du hålla på med tejp o skit.

Att täcket är tätt gör ju att hundens värme hålls innanför vilket kan va si o så me varma dagar.

Men de e lätträknade.

Har man en hund som Zingo så löser han de själv genom en simtur då o då.

Gissa om min förvåning första gången jag hittade honom nöjessimmande mitt under jakten :(:D

Jag kör både springer med typ halvnomesele och koppel med dressyr länk.

Från början var det bara för att vänja Zingo men de ble en vana o de dräller med hundar där vi cyklar så de e rätt bra att kunna korrigera.

Men visst e de rätt att koppel kan vara livsfarligt.

Lek bara med tanken att kopplet skulle fara in i däcket.

De e ju därför man kör med springer.

Jag skulle förmodligen också kunna köra utan både koppel och springer men.......

Det man skulle kunna göra är att sätta en tunnare tråd eller dylikt mellan dressyrlänk/halsband och kopplet så att om olyckan e framme kan de seppareras utan att hundens huvud slits av.

Skulle ju räcka med lite björntråd/tunnare fiskelina typ 0.20mm skulle ja tro. åtm i mitt fall

De e ju lite de springern bygger på med sin plastbricka!

Att hunden ska frigöras snabbt från cykeln om ngn typ av upphakning förekommer.

Men man ska nog testa så att de bryts vid liten kraft men ändå inte fööör lite.

Men de vara bara ngr vaga funderingar jag haft i 2år men int gjort nå åt själv än :(

Hör av dig om du testar!

Tack för tipsen!

Det blir nog inte springer förrän nästa år, då man blir tillsagd att inte cykla med "valp". Just nu handlar det om att cykla över till närmsta grannen (~1,5km) å tillbaka i samband med att man lånar nåt etc.

Cyklar också så sakta att jag kan stanna tom. utan broms (med viss risk för kastrering av husse då stången på herrcykeln är något högre än grenhöjden...)

Så det är nog ingen större fara att man sliter höftleder etc. felaktigt på en sån kort tur.

När man bara har en hund går det ju ändå hyfsat med bara koppel. Det är nog lite kärvare med fler hundar. Farbrorn cyklar med 3 hundar samtidigt i bara koppel. Ser lite vanskligt ut... Då 3 jämtar får älgvittring och sliter till skogs samtidigt så skulle det nog va bra med en "panik-utlösare"...hehe.

Eller som när jag cyklade med en av hans tidigare jämtar och den bestämde sig för att köra agility genom vägtrumman....då skulle man också gärna betalat en slant för en springer...

Man kanske ska ta och spara ihop till ett såndär beeper-paket på en gång. Man vet aldrig, rätt som det är så fungerar Troy bra redan i höst och då kanske man hinner nyttja beepern redan i år. Om inte annat så har jag ju en dyr signalväst... :(

Publicerat

Hej hopp! Det var ett tag sedan jag var här inne o skrev, men jag läser i alla fall då och då!

Om du köper ett Björkistäcke, gör som jimbolo och köp ett XS. Även om Troy är stor så räcker XS. Och den viktigaste funktionen är ju att synas, och det gör XS lika bra som större täcken. Jag minns inte vad det kostade, men slå en pling till Björkis, de är trevliga och kunniga och kan ge dig priset direkt.

Läser om unghundarna här på forumet och följer utvecklingen med spänning! Och minns hur det var... :(

Publicerat
  • Författare
Hej hopp! Det var ett tag sedan jag var här inne o skrev, men jag läser i alla fall då och då!

Tjohej!

De va inte igår men kul att se gamla nunor dyka in då o då.

Bor du kvar i söder?

Har du löften om ripjakt i höst?

Trillar du förbi Härnösand VET du att du e välkommen in o tillåter tiden tar vi en jaktsväng!