Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Träning på skogsfågel låter kul, men jag vet inte riktigt hur bra det är och hur det kan gå med en hund som då är 9 månader och som man har halvdålig lydnad på!!

Då har jag medicinen <_<

Eftersom jag känner marken VÄLDIGT väl kan jag lägga upp träningar där de både finns o nästan INTE finns fågel.

De e så jag tränat Zingo.

Men ngr garantier för att de ska vara fågeltomt kan man ju aldrig ge.

Däremot kan de äldre gå av området innan man påbörjar träning.

Har även ställen där skogen skärs av sjö o väg (otrafikerad), åar o annat vilket gör att man får bra koll på reviering.

Skjutsa in önskemål om träningssyfte så kan vi ta de mesta.

Myrar e finfina övningsställen för dressyrmoment men JOBBIGA som tusan att själv springa på.

Så nog finns de att göra o om inte annat så kan man titta!

Har nu anmält Zingo till utställningen i Alfta.

Får även sällskap av Lotta med Stoj samt ev Svenn med Barbie.

Är inte du sugen på att ställa ut Henrik?

Går att anmäla t.om 16/6 via internet.

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
Är inte du sugen på att ställa ut Henrik?

Är lite rädd att domaren blir nerpinkad, översprungen och halvt uppäten...

Nä skämt å sido så är nog inte Troy redo för nån utställning så yr som han är!! Men exteriört så är det nog inga problem vad jag kan tro, tycker han ser helt OK ut! Kanske lite hög för åldern... Men jag tror samtliga äldre syskon är rätt långbenta...

Synd att det ska vara så onödigt långt till H-sand, skulle va kul å träna lite med Zingo framöver. Men nån resa får det väl lov att bli!

Publicerat
  • Författare
Är lite rädd att domaren blir nerpinkad, översprungen och halvt uppäten...

Nä skämt å sido så är nog inte Troy redo för nån utställning så yr som han är!! Men exteriört så är det nog inga problem vad jag kan tro, tycker han ser helt OK ut! Kanske lite hög för åldern... Men jag tror samtliga äldre syskon är rätt långbenta...

Synd att det ska vara så onödigt långt till H-sand, skulle va kul å träna lite med Zingo framöver. Men nån resa får det väl lov att bli!

Har aldrig satt min fot på en utställning men nog tror jag att de har överseende med valptix!

Eller vad säger ni som vet?

Men lite ringträning med fler hundar skadar aldrig.

Bara att fara till brukshundsklubben.

Är de ngt speciellt man ska tänka på, som gäller just Breton, före man kliver in i ringen?

Trimma öron, måla klor, rosett i svansplymen e.dyl. *asg* :D;):D

Publicerat
Är de ngt speciellt man ska tänka på, som gäller just Breton, före man kliver in i ringen?

Trimma öron, måla klor, rosett i svansplymen e.dyl. *asg* B):D:D

Se till att han är ren :lol: Ger alltid ett bättre första intryck ;)

Vissa kan nog behöva trimma öronen lite med effileringssax. Det ska vara lite längre hår längst upp på örat men längst ner ska det vara kort hår.

Detta bidrar till det "trekantiga" uttrycket.

Sedan skulle jag inte hålla ut svansen för vi vill ju få fram det korta fyrkantiga uttrycket och svansen kan göra det till en synvilla att hunden är något lång.

Domaren borde iofs vara så duktig att h*n kan bortse från svansen men man vet ju aldrig.

Detta är väl inte speciellt för breton, men jag har nämnt det förr att domaren ser er även när ni är utanför ringen, så tänk på beteende även när ni står i ringkanten.

Det finns många småtrix som man kan hålla på med när det gäller utställning. Är du duktig på att visa upp hunden så kan du bidra till att hunden får bättre pris om domaren exempelvis är i valet och kvalet. Säger ju sig självt att det blir ett bättre intryck av hunden om den är snyggt visad. Nåja, det tycker jag iaf.

Nu är det ju så här att det finns en kvinna på Gotland :D som, om jag inte misstagit mig, nu är exteriördomare för rasen. Kontakta henne så får du bra hjälp på vägen för att visa upp Zingo på bästa sätt.

Snart bär det av till boden och dressyrkurs! Ska bli riktigt roligt. Är så inspirerande att träna när man ser resultat!

Har mycke trastar där jag bor och vi kom en morgon och gick och då låg det en trast precis bredvid stigen och den flög upp bredvid Cobra......som .....lyssna nu....... smack sa det så var rumpan i backen och hon satt och kollade efter fågeln!!! :lol: Gissa om jag svävade på moln!

Jag vet ju att det säkert kommer bakslag, men det är en bra början att hon redan börjat förknippa vingslag med "sitt". Snacka om att få inspiration att träna mera!!!

Dock så har jag märkt att den lilla damen börjar töja på gränserna ibland, så jag får framöver skärpa till mig lite och vara mer uppmärksam på detta så att hon inte fintar mig och kommer undan med sånt hon inte ska komma undan med. :D

Publicerat
  • Författare

Hoppas ni haft de bra i Boden.

skulle ju inte göra ont att få se :)

Själv har jag varit till skogs o ägnat familjen lite kvallitetstid.

Zingo har fått träna på:

*Ligga o titta på husse o lillan som fiskar!!

*Gå bakom i skog (som borde krylla av fågel till hösten)

*Lite vattenapporter

Dock slog de runt i huvve på Zingo tillslut.

Fattade stånd så ja gick för att kolla men vänder mig bak o ser Zingo skaka av frustration så ja försöker lugna men innan jag hinner fram KASTAR han sig framåt :D:o:D

SHIT!

Va iof bara 1m ifrån MEN ser nå ludet försvinna in i gapet.

Efter väldigt stränga ord o hårda nyper, vilket han strunta totalt i, kommer en sork ut :angry::angry::angry:

Tyvärr var den illa skadad så avlivning var enda rätta!

MEN tack o lov att de inte var fågel.

Hade inte spelat minsta roll om jag hade koppel på honom, Inte hunnit stoppa ändå.

Zingos första egenfångade sork (va ja vet).

Så nu får vi välan se hur de går i framtiden.

Har sett sorkletande hundar förr då de varit lite fågel o nå mer irriterande tix får man leta efter!

Grubblar på annordningar man ska kunna gör för att träna bort detta.

Publicerat

Du vet väl att dom flaggar för bästa lämmelåret sedan 60 talet :D

Publicerat
  • Författare

Då blir de många träningstillfällen i höst :D

Sen han spontanapporterade en lämmel har han visat riktigt stort intresse för småsork o annat oknytt.

Dock var detta första gången han bröt kommando o rent av sket fullständigt i vad jag sa (till en början åtm).

Förmodligen massor av sammanlagda parametrar som utlöste de, men ändå!

Om man skulle dränka en tampong i de vämjeligaste smakämne som tänkas kan, för en hund, o sen trigga han till att ta den.

Vad skulle måntro resultatet bli????

T-sprit funkar ju på de (människor) som biter på naglarna! :D

Vad kan funka på en hund måntro?

Publicerat

ska pröva att dela med mig en bild eller två. Denna är från slutet av augusti förra året ,det är jag tjockisen till vänster,Hundarna är två och en halv Eirams och en italiensk import..

Den lilla svarta och även herrn bredvid mig.

post-399-1213560448_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Så, nu e de bara en bild <_<

Osså rotera jag den åt dig i photoshop!

Fick så ont i nacken :D

Publicerat
T-sprit funkar ju på de (människor) som biter på naglarna! <_<

Vad kan funka på en hund måntro?

Ja en fyllhund lär du väl få :D

/M.

Publicerat
ska pröva att dela med mig en bild eller två. Denna är från slutet av augusti förra året ,det är jag tjockisen till vänster,Hundarna är två och en halv Eirams och en italiensk import..

Den lilla svarta och även herrn bredvid mig.

Vad heter hundarna?

Publicerat
Ja en fyllhund lär du väl få :D

/M.

Jag har en riktig fyllehund. Hon sörplade grogg förra helgen!!! <_<

Publicerat

Skumt det där ,min klm är tokig i whiskey,för tusan den

vill man ju ha själv ;)

/M.

Publicerat

Är det någon som har koll på resultaten från vännäs utställningen? Att Zmila blev BIR och BIG4 vet jag. Men vilka var med i övrigt och hur gick det för dem?

Publicerat
Du vet väl att dom flaggar för bästa lämmelåret sedan 60 talet :P

Å va roligt....jag som tänke försöka jaga in Troy till hösten på ripfjället...humm..

Han är redan nu väldigt intresserad av alla näbbmöss som katterna lämnar efter sig lite här å där!

Publicerat
Å va roligt....jag som tänke försöka jaga in Troy till hösten på ripfjället...humm..

Han är redan nu väldigt intresserad av alla näbbmöss som katterna lämnar efter sig lite här å där!

Och 10veckor gammal hann Cobra spontanapportera 5st fjällämlar under vår 1majvistelse i Vuogga!!! :P

Har dock tänkt vara mestadels i skog, men några dagar på fjäller är inplanerade!

Publicerat
Vad heter hundarna?

Från väster monix ,eirams wilma wirwelwind eirams birba kennel namnet på den lilla svarta kan jag ej men hon hetter numera chili.... Tack för hjälpen med bilden,Jimmy

Publicerat
  • Författare

Och 10veckor gammal hann Cobra spontanapportera 5st fjällämlar under vår 1majvistelse i Vuogga!!! :P

Har dock tänkt vara mestadels i skog, men några dagar på fjäller är inplanerade!

Verkar bli lite vilda västern på fjället i höst :o

Ser fram emot berättelserna o hur ni kom runt problemen.

Förhoppningsvis finns de så mkt fågel att de inte bryr sig om lämlarna :P:D

Hmm, tog lång tid att få höra Cobras bravader :o:P

Tack för hjälpen med bilden,Jimmy

Så lite så, gör ja gärna om FLER ggr :)

Publicerat

Ja nu är det bara 69 dagar kvar till året premier, här kommer förhoppningsvis några bilder till... Är det någon som är i behov av en rippdräpare så ska merkeln på bilden säljas...

post-1197-1213635266_thumb.jpg

post-1197-1213635284_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Har lärt Zingo att inte skaka före avlämnandet men jag glömde att lära in ett skakkommando så loss e detsamma som VÅLDSSKAKA.

Tyckte inte ja va kul då ja stod i kalsonger o mottog denna apport!

Men de bilderna utelämnar jag :P

post-399-1213637543_thumb.jpg

Publicerat

Hmm, tog lång tid att få höra Cobras bravader :D:D

Nog har jag berättat detta tidigare :D Varje dag kom hon med minst en död fjällämmel i munnen. Helnöjd var hon och jag fick glatt stå och ta emot :D Snacka att hon ska bli drillad på fågel innan vi beger oss upp till fjälls :)

Publicerat
  • Författare
Nog har jag berättat detta tidigare :D

Minnet mitt e väldigt bra men otroligt kort :):D:D

Publicerat
Är det någon som är i behov av en rippdräpare så ska merkeln på bilden säljas...

Cal .12 el. .20?

Skulle haft en .20 till hösten tänkte jag...

Publicerat
  • Författare

Om inte jag minns fel ble jag lite idiotförklarad av "mr andersson" en gång i tiden då jag köpte en 12:a så jag förmodar att de e en 20:a han försöker kränga!

ELLER? :huh:;)

Publicerat
Om inte jag minns fel ble jag lite idiotförklarad av "mr andersson" en gång i tiden då jag köpte en 12:a så jag förmodar att de e en 20:a han försöker kränga!

ELLER? B)B)

Eller så försöker han kränga bort sin gamla .12:a till oss "idioter" :rolleyes: :rolleyes: B)

Nä jag har cal 12 på kombin och ett extra hagelpipset, så en cal.20 skulle vara ett bra komplement.

Behöver en bössa som man kan vara lite mindre försiktig med nu när man ska ut å ränna efter en ivrig Breton...

Jimmy: Går det bra med "stå-träningen" av Zingo? Tänkte inför utställningen...

Själv så måste jag jädrar i mig ta tag i träningen på allvar nu! Har varit lite si och så med den några veckor.

Hösten närmar sig, och man vill ju ha en hund som kan apportera, vara lugn i flog osv.

Nåja, bara träna på järnet!!