Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Man kanske ska ta och spara ihop till ett såndär beeper-paket på en gång. Man vet aldrig, rätt som det är så fungerar Troy bra redan i höst och då kanske man hinner nyttja beepern redan i år. Om inte annat så har jag ju en dyr signalväst... :(

Betänk att de inte bara e å sätta på en beeper o tro att allt e frid o fröjd.

Hunden skall även vänjas vid en beeper.

Finns hundar som reagerar skarpt (har ja hört) då beepern går igång vid stånd o då kan tydligen både de ena o de andra hända om de inte fått träna lite först.

Har sett hund som sammankopplat beepet med fågel o stressat igång rejält.

Men det var inte bäraren av beepern utan en hund som gick bredvid.

Så de e ingen dum idee att införskaffa redan nu även om du inte tänker använda den förrän senare.

Som de flesta föreslår bör injagning ske på fjället o där anser åtm. inte jag att man behöver beeper.

Visst finns det undantagsområde men med en rätt jobbande hund o de fjäll jag besökt räcker de med god kontakt o att man lär sig hundens revieringsmönster.

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
Tjohe!

De va inte igår men kul att se gamla nunor dyka in då o då.

Bor du kvar i söder?

Har du löften om ripjakt i höst?

Trillar du förbi Härnösand VET du att du e välkommen in o tillåter tiden tar vi en jaktsväng!

Tackar, men det är inte ofta jag har vägarna förbi Härnösand... Sorry. Det ligger lite mitt emellan..

Yes, bor i skåne och trivs bra! Men det är en konstgjord landsända, tyvärr. Inte mycket "natur" i ordets rätta bemärkelse.

Är uppbjuden på en jaktresa till hösten, men är tveksam om tid och pengar räcker till. Hoppas det!

Publicerat
  • Författare

De va ju illa :(

Fixar du lite fasanjakt över julen så kommer jag med hund!

Ska fira julen i Hässleholm.

Skulle vara rackarns kul att komma ut o testa fältjakt men den e välan inte så lätt att komma åt dvs om inte börsa e överstinn.

Apropå ingenting!

Nån här från sydligare delar av landet, dvs dalälven o uppåt eller liknande, som funderat på

FJÄLLPROV KIRUNA?

Samåkning skulle vara av MKT stort intresse isf.

Annars lär man varkens orka köra eller ha råd att fara.

Ring mig snarast eller pm:a isf

Publicerat
Hej allihopa, Erik heter jag och om drygt en vecka ska jag och min sambo hämta våran lilla bretonvalp Mirabelle. Jag skulle vilja ha tips om bra valpkurs i Göteborgstrakten.

Hej och grattis!

Visst är det kul att få hämta hem sin nya lilla valp? Lycka till!

// Lillie

Publicerat
Gör inte som jag när jag började med (efter ha sett landin och jeppe strids filmer...) att köra stanna-kommando i samband med inkallning. "Stanna med förväntning" kallar dem det.

Tack för tipset! Alla råd och erfarenheter tas emot med stor tacksamhet. Man lär sig en hel del bara av att läsa den här tråden!

Jag ska inte skryta för mycket! Vad som inte framkom i mitt inlägg var att jag helt enkelt avstår från att försöka kalla in honom när jag redan i förväg känner att han riskerar att inte lyda. På 50 m håll har jag dock fått tillbaks honom när han var på väg efter katten i full fart, och i ändan på en rymmande tax med bristande lydnad. Då känns det att man är på rätt väg och att det finns hopp. :(

Det har tyvärr också hänt att han slängt sig på rygg och blivit liggande tills jag kommer och hämtar honom. Det oroar mig. Direkt efter har vi då gjort om inkallningen och sedan har han varit sitt vanliga glada jag igen.

Har anmält mig till valpkursen jag nämnde, det kommer att vara ett par wachtlar, någon mynsterländer, en jaktlabbe och en tysk jaktterrier med på kursen. Ska bli riktigt spännande.

Igår kväll hittade jag en viss bretonkille på köksbordet med nosen i köttbullsskålen!! :( Det var husses middag som rök, inte en enda köttbulle kvar. Matte fick helt enkelt dyka ner i frysen och snabbtina lite annan mat.

Har tagit mer honom till sjön några gånger och han ÄLSKAR att bada. Han hoppar och plaskar och simmar och springer. Lite väl våghalsigt kanske när han slänger sig i från stenar och kajkanter. Det är en liten strand och han bottnar när han slänger sig i från kajen men det känns som om han är lite övermodig. Från stenarna bottnar han inte, han kravlar sig upp på dem från strandsidan och slänger sig våldsamt ut mot sjösidan med riktiga magplask. Det bekymrar honom inte nämnvärt om han hamnar under vattnet. Riktigt kul att se! :(

Hej så länge!!

// Lillie

Publicerat

Hej,

Hittade just denna rekordstora Bretontråd och var tvungen att registrera mig för att säga hej. Jag är också då, som ni kanske förstår, Bretonägare. Mitt vildskinn

heter Kato och är strax under 2 år gammal.

/ Jimmie

post-2409-1216196819_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Tack för tipset! Alla råd och erfarenheter tas emot med stor tacksamhet. Man lär sig en hel del bara av att läsa den här tråden!

Jag ska inte skryta för mycket! Vad som inte framkom i mitt inlägg var att jag helt enkelt avstår från att försöka kalla in honom när jag redan i förväg känner att han riskerar att inte lyda. På 50 m håll har jag dock fått tillbaks honom när han var på väg efter katten i full fart, och i ändan på en rymmande tax med bristande lydnad. Då känns det att man är på rätt väg och att det finns hopp. :(

Det har tyvärr också hänt att han slängt sig på rygg och blivit liggande tills jag kommer och hämtar honom. Det oroar mig. Direkt efter har vi då gjort om inkallningen och sedan har han varit sitt vanliga glada jag igen.

Har anmält mig till valpkursen jag nämnde, det kommer att vara ett par wachtlar, någon mynsterländer, en jaktlabbe och en tysk jaktterrier med på kursen. Ska bli riktigt spännande.

Igår kväll hittade jag en viss bretonkille på köksbordet med nosen i köttbullsskålen!! :( Det var husses middag som rök, inte en enda köttbulle kvar. Matte fick helt enkelt dyka ner i frysen och snabbtina lite annan mat.

Har tagit mer honom till sjön några gånger och han ÄLSKAR att bada. Han hoppar och plaskar och simmar och springer. Lite väl våghalsigt kanske när han slänger sig i från stenar och kajkanter. Det är en liten strand och han bottnar när han slänger sig i från kajen men det känns som om han är lite övermodig. Från stenarna bottnar han inte, han kravlar sig upp på dem från strandsidan och slänger sig våldsamt ut mot sjösidan med riktiga magplask. Det bekymrar honom inte nämnvärt om han hamnar under vattnet. Riktigt kul att se! :D

Hej så länge!!

// Lillie

Det låter som om ni har de riktigt mysigt ihop.

Små "Emil" är väl de flesta små valpar :(

Letar man i denna tråd hittar man en historia om Zingo o köttbullar me :D

De här med att enbart kalla in då man vet att få 100% gehör tror jag också stenhårt på!

Lite övermod e nog bra men de får gärna vara i små doser för husse o mattes hjärtan.

Att de tycker om vatten ser jag bara som en fördel.

Publicerat
  • Författare
Hej,

Hittade just denna rekordstora Bretontråd och var tvungen att registrera mig för att säga hej. Jag är också då, som ni kanske förstår, Bretonägare. Mitt vildskinn

/ Jimmie

Välkommen in Jimmie.

Kul med folk som kommer lite mer från "hemmaplan" eller åtm samma breddgrad :(

Vilka linjer kommer Kato från?

Decorum?

Ska bli kul att höra lite mer om er!

Vart brukar du jaga i Jämtland?

Själv har jag mest erfarenheter från områdena runt Åre/Kall.

Mvh: Jimmy

Publicerat
  • Författare

Kissrunda hos grannen ;)

post-399-1216204643_thumb.jpgpost-399-1216204697_thumb.jpg

post-399-1216204780_thumb.jpg

Va klart mkt intressantare än stadsparksrundan vi gjorde häromdagen.

Publicerat
Välkommen in Jimmie.

Kul med folk som kommer lite mer från "hemmaplan" eller åtm samma breddgrad ;)

Vilka linjer kommer Kato från?

Decorum?

Ska bli kul att höra lite mer om er!

Vart brukar du jaga i Jämtland?

Själv har jag mest erfarenheter från områdena runt Åre/Kall.

Japp, det stämmer, Decorum Kato.

Jag jagar till del på hemmamarker en bit utanför Östersund (begränsat område, inte ofta fågeljakt, men OK fågeltillgång),

samt i Härjedalen runt Bölberget där jag brukar följa med som gästjägare hos en bekant.

Har i familjen en stuga i Arådalen (inom tosåssens samebyområde), så det kommer mest troligt bli tid där uppe samt på andra delar

av Bergs kommun som årstillståndet medger.

Har lite känningar uppöver Kall och har funderat mycket på att försöka ta mig dit till det området ett par omgångar i höst. Har du några

goa tips att komma med?

Mvh

Jimmie

Publicerat
Hej,

/ Jimmie

Välkommen hit! ;)

Betänk att de inte bara e å sätta på en beeper o tro att allt e frid o fröjd.

Hunden skall även vänjas vid en beeper.

Finns hundar som reagerar skarpt (har ja hört) då beepern går igång vid stånd o då kan tydligen både de ena o de andra hända om de inte fått träna lite först.

Har sett hund som sammankopplat beepet med fågel o stressat igång rejält.

Men det var inte bäraren av beepern utan en hund som gick bredvid.

Så de e ingen dum idee att införskaffa redan nu även om du inte tänker använda den förrän senare.

Som de flesta föreslår bör injagning ske på fjället o där anser åtm. inte jag att man behöver beeper.

Visst finns det undantagsområde men med en rätt jobbande hund o de fjäll jag besökt räcker de med god kontakt o att man lär sig hundens revieringsmönster.

Att sätta beeper på en hund som inte vet vad jakt är tycker iaf jag är onödigt för precis som du skriver så kan hundarna reagera i början på ljudet. Men bara det är hundar som vet vad jakt är så brukar det lösa sig rätt snabbt.

Detta att man bör jaga in på fjäll........ visst är det bra när det är öppet och man ser allt hunden gör, vilket sökmönster den har, man ser direkt om den känner fågel/står....mm........ MEN jag jagar mestadels in i skog. Cobran kommer i augusti att drillas många timmar i skogen. Min känsla är att jag får mycket av kontakten gratis när jag börjar i skogen för där måste hunden verkligen hålla kontakt med mig. På fjället kan den ju vara flera hundra meter bort och vända sig om och ser mig fortfarande. Det är då i mitt tycke lättare att komma upp till fjällen med en hund som inte söker ut så mycket för den lär sig snabbt att den kan söka ut mer på fjället och ändå ha koll på mig motför att plocka ner en hund från fjället och den sätter av i de stora sök den är van.......då har vi lite jobbigare.......

Men som sagt det finns nog inget rätt eller fel utan det är mer tycke och smak, så jag börjar helst i skog och sedan tar jag givetvis någon tur upp till fjälls också men mestadels befinner vi oss i skog både under jakt och injagning! Dock går jag givetvis inte medvetet dit det brukar finnas gammeltjäder som är väldigt jobbiga för den oerfarna hunden utan söker mig till mer "medgörliga" fåglar! :P

Publicerat

Kan rapportera lite från vår semester. Ja det som varit hittills då vill säga. Även jag har ett vattenmarsvin. Cobra älskar att vara i vattnet och plaska, simma..... Både för och nackdel för det är inte roligt att ha en konstant blöt hund. Har stugan bredvid en sjö ;)

Nåja, i övrigt har jag idag två hundar som är väldigt billiga. Ella hittade nått äckel päckel att rulla sig i och visade givetvis Cobra hur man skulle bete sig i sådana lägen :P förb...ade hundjä....l :D Så både Cobra och Ella har fått stå i duschen idag. Cobra verkar det ha räckt med ett bad för hon har inte fått in snittsen att gnida in de lika bra som Ella som hittills fått badas 3gånger!!!! Som sagt idag är dom billiga!!! Är sällan som Ella brukar hitta på sådana dumheter, men när hon väl gör de gör hon de rejält! :P

Jag har testat Cobra lite gällande skott. Hon verkar inte vara berörd överhuvud taget. Väldigt bra för nu kan vi börja träna in sitt i samband med skott! ;) Dock är jag hemma i Piteå för tillfället så det blir lite "vanlig" dressyrträning här några dagar innan det bär av hem till ajaur igen!

Publicerat
  • Författare
Men som sagt det finns nog inget rätt eller fel utan det är mer tycke och smak, så jag börjar helst i skog och sedan tar jag givetvis någon tur upp till fjälls också men mestadels befinner vi oss i skog både under jakt och injagning! Dock går jag givetvis inte medvetet dit det brukar finnas gammeltjäder som är väldigt jobbiga för den oerfarna hunden utan söker mig till mer "medgörliga" fåglar! ;)

Nog har de mkt med själva terrängen OCH vilken typ av fågel de finns i den som spelar roll.

Finns ju skog som e glesare än fjäll och vise versa.

DÄREMOT e ripan mer lätthanterlig längre tid, för unghunden, än både tjäder och orre!

Men ripan finns ju i både skog o på fjäll.

Jag skulle deffenetivt lägga ngt mer tid på öppnare mark med en unghund.

Så att man åtminstone har uppsikt 50-100m åt båda håll.

Publicerat
Nog har de mkt med själva terrängen OCH vilken typ av fågel de finns i den som spelar roll.

Finns ju skog som e glesare än fjäll och vise versa.

DÄREMOT e ripan mer lätthanterlig längre tid, för unghunden, än både tjäder och orre!

Finns ju i både skog o på fjäll.

Jag skulle deffenetivt lägga ngt mer tid på öppnare mark med en unghund.

Så att man åtminstone har uppsikt 50-100m åt båda håll.

Nån gammtjäder eller för den delen järpe är väl kanske inte nåt man jagar in en unghund på.

Men däremot att börja i skogen tidigt på hösten då orr-/tjäderkycklingarna fortfarande är relativt "dumma" kan inte vara helt fel. Då är man i en rätt tät terräng och har fågel som oftast "sitter kvar" länge. (...vill inte skriva "trycker bra", för jag vet inte om de där kycklingarna egentligen vet att det är en fara när hunden närmar sig...)

För mig kommer det bli mycket skog till att börja med, då jag har tagit lite ledigt kring fågelpremiären. Hemmavid har jag ju fina fågelmarker. Sen blir det förmodligen en jaktresa till fjällvärlden i början av oktober. Det blir väldigt spännande å se om Troy fattat galoppen tills dess. Men jag ska väl poängtera att jag inte ställer några krav, utan låter det växa fram genom att vara ute ofta i skog å mark.

Som det ser ut nu så börjar Troy åtminstonde reagera på fågel och stannar till några sekunder i "stånd", innan han sen sätter efter å skrämmer upp dem/söker vidare. (Lite som Jimbolo beskrev Zingos första fågelkontakter....springer rätt in i flocken och härjar runt) Det har dock bara varit småfågel, trast å sånt hemma på gården jag kommit i kontakt med. Blir spännande till hösten...

Jag har ju både åker å skog runt husen. Är rätt säker på att skulle det vara fågel på öppen terräng så driver Troy iväg betydligt längre än 50-100m! 2-3 kanske 400 meter stämmer nog bättre. Men sen vänder han snyggt och kommer åter och söker åt andra hållet. Lite för stor vidd i söket, men förjäkla kul att se att en valp som inte egentligen vet vad fågel är, ändå söker av ett fält snyggt och korrekt, utan att man gjort nånting! Man blir så glad varje gång!!

Att det bara funkar...

Men nu hoppas jag på få träna lite hos grannen med hans brevduvor. Se om han står för dem nu. Träna lugn i uppflog osv.

Nästa vecka är det semester och då blir det att köra igång järnet med träningen igen. Har varit flera veckor utan ett endaste träningsmoment nu. Har inte ens haft hunden hemma de senaste 2,5 veckorna. (Bara på helgen..) SÅ man är väl tillbaka på ruta 1 igen....*suck*

Publicerat

Givetvis går man inte in i tjockaste tjäderskogen med en valp/unghund! Men precis som det nämns är kullarna i början av hösten väldigt bra att träna på och sedan kan man ju även gå i terräng (skog ) där man brukar hitta en del ripa. Iaf så föredrar jag att valpen lär sig hålla kontakt och är hyffsat nära mig till en början för att sedan utöka och som det nämns finns det ju hyffsat gles skog....man väljer som sagt inte den tätaste. I det täta får gamlingen ta över jobbet :D

På detta sätt får jag mer kontrollerade arbeten på ett närmare avstånd i början vilket är perfekt i mina ögon iom att jag inte har tamfåglar att träna på! Lättare att korrigera och berömmet kommer snabbare fram vilket jag fått för mig snabbar på att hunden får in rätt beteende.....

Som sagt min tolkning av hur jag bäst jagar in min hund...... ;) Får väl se om jag är av samma åsikt efter hösten ;) Men det funkade med Ella iaf!

Publicerat

Ella och ni andra som ska jaga in unghundar i höst (främst skog). Hur långt ut ifrån er släpper ni dom i början? Så ni fortfarande ser dom eller? Jag har fått tipset att räkna sekunder på slagen, alltså typ X sekunder innan hunden ska vara synlig igen innan den sticker åt andra hållet osv. Är det ett bra sätt tror ni om man har en hund som om man ger fria tyglar drar sig lite väl långt bort....? Eller hur tänker och gör ni? Det är ju lite lurigt i skog om hunden gärna söker ut långt, min hund har fungerande stopp på signal men sätter sig inte självmant i flog och om hon nu skulle råka stöta fågel utan att jag märker det så kan det ju lätt bli en eftergång och det är ju inte optimalt. Springer jag tillräckligt långt från matte så märker hon inte om jag jagar på egen hand....

Tips och tankar kring detta?

Publicerat
Ella och ni andra som ska jaga in unghundar i höst (främst skog). Hur långt ut ifrån er släpper ni dom i början? Så ni fortfarande ser dom eller? Jag har fått tipset att räkna sekunder på slagen, alltså typ X sekunder innan hunden ska vara synlig igen innan den sticker åt andra hållet osv. Är det ett bra sätt tror ni om man har en hund som om man ger fria tyglar drar sig lite väl långt bort....? Eller hur tänker och gör ni? Det är ju lite lurigt i skog om hunden gärna söker ut långt, min hund har fungerande stopp på signal men sätter sig inte självmant i flog och om hon nu skulle råka stöta fågel utan att jag märker det så kan det ju lätt bli en eftergång och det är ju inte optimalt. Springer jag tillräckligt långt från matte så märker hon inte om jag jagar på egen hand....

Tips och tankar kring detta?

Jag kommer att försöka lura henne att gå i 8mönster utan att hon egentligen fattar att jag styr henne. Visselsignaler eller rop kommer jag att undvika i möjligaste mån. Visst kommer jag att träna så att jag kan styra henne med signaler men jag vill att hon ska ha ett självständigt sök och jag har sett skräckexempel när man måste ha pipa för att hunden ska vända :D

Söker Cobra ut för långt kommer jag helt enkelt att "försvinna". Jag kommer att springa och gömma mig tills dess hon fattar att hon ska hålla reda på mig. Klättra i träd har jag gjort förr ;) Det gäller att passa på medans hon inte är för självständig och trygg i skogen och med sin näsa. Prövade gömma mig för Ella en gång på äldre dar och hon hittade mig direkt i trädet ;)

Vidd på söket kommer ju att variera med terrängen, men inte få hon vara borta så länge ur mitt synfält inte.

Publicerat
  • Författare

Ska bli kul att följa edra framgångar i höst o höra hur trollen gått fram!

Publicerat

jagar ni bara fågel med dessa hundar eller används dom också som stötande på rådjur osv?

Publicerat
jagar ni bara fågel med dessa hundar eller används dom också som stötande på rådjur osv?

Dom används mestadels till fågeljakt. Jag vet inte om någon som används till nått annat. Ja det vore att dom står för hare också så det kan skjutas hare....

Publicerat
  • Författare

Har hört om stötande/avncerande bretoner på rådjur framförallt söderöver.

Men vanligt är det ej!

Breton är ju i första hand en stående fågelhund!!!

Publicerat

är dom inte rätt lika som münsterländer? för vi har en sån som jagar rådjur i jaktlaget nämligen.. tänkte om ni använde era bretons till samma sak. frågan sen är ju om det är rätt eller fel..

Publicerat
Jag kommer att försöka lura henne att gå i 8mönster utan att hon egentligen fattar att jag styr henne. Visselsignaler eller rop kommer jag att undvika i möjligaste mån. Visst kommer jag att träna så att jag kan styra henne med signaler men jag vill att hon ska ha ett självständigt sök och jag har sett skräckexempel när man måste ha pipa för att hunden ska vända :huh:

Söker Cobra ut för långt kommer jag helt enkelt att "försvinna". Jag kommer att springa och gömma mig tills dess hon fattar att hon ska hålla reda på mig. Klättra i träd har jag gjort förr :rolleyes: Det gäller att passa på medans hon inte är för självständig och trygg i skogen och med sin näsa. Prövade gömma mig för Ella en gång på äldre dar och hon hittade mig direkt i trädet <_<

Vidd på söket kommer ju att variera med terrängen, men inte få hon vara borta så länge ur mitt synfält inte.

Vaddå, går det att gömma sig för en Breton? :huh:

Har jag nog aldrig lyckats med, än fast jag smugit iväg bakom stenar, rotvältor osv. så har jag efter ett tag en glad Troy bredvid mig. Jo fasktiskt, en gång, men då var vi så nära hem att han sprang hem och satte sig på bron...*suck*

Har iofs. aldrig provat trädklättring... :lol: (Akta dig så inte nån bärplockare ser dig...)

Alldeles i början (3-4månader) så kunde jag se att han blev lite stressad av att husse "försvann", men han lärde sig nog snarare att leta rätt på mig istället för att krympa avståndet till mig... <_<

Publicerat
  • Författare

Jag gömde mig en gång för Zingo som sprang förbi i 190knyck.

Såg att han blev orolig men då ja ble lika orolig att han skulle försvinna hela vägen hem så hjälpte jag honom att hitta mig. :rolleyes:

Snacka om misslyckat!

Men han höll mkt bättre kontakt efter den händelsen ändå.

Idag e man ngt mer skolad skulle ja tro o denna tråd o många goda råd härifrån har hjälpt oss mången gång.

Beviset borde tämligen ligga i att vi kommit till prispallen 6 av 7 starter <_<<_< .

Publicerat

Ja man ska se till att man är mitt ute i skogen långt från vägar och långt hemifrån så hunden inte kan springa hem om man ska leka "kurragömma" <_< Sedan kommer man till en gräns där hunden är så slipad att den vet att den kan spåra dig + att den är trygg i skogen och då funkar inte detta nått vidare.

Jag har jobbat på detta sätt med Cobra sedan dag 1. Vid inkallning (hit) har jag korrigerat om hon inte kommit, men sedan har jag kommandot "Kom". Har jag sagt Kom och hon fortfarande står och nosar så har jag helt enkelt gått min väg och struntat i henne. Rätt snabbt lärde hon sig att jag försvinner om hon inte kommer. Nu har ju inte vi kommit in i fasen där dom helt plötsligt inte kan någonting igen :rolleyes: .......ok jag börjar se testningstendenser, men inte så farligt ännu.