Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
Ja man ska se till att man är mitt ute i skogen långt från vägar och långt hemifrån så hunden inte kan springa hem om man ska leka "kurragömma" ;) Sedan kommer man till en gräns där hunden är så slipad att den vet att den kan spåra dig + att den är trygg i skogen och då funkar inte detta nått vidare.

OK, då är det där vi är nu....fast jag tror att Troy varit trygg i skogen nästan redan från början iom. att han inte blev speciellt orolig då husse försvann.

Nu har ju inte vi kommit in i fasen där dom helt plötsligt inte kan någonting igen :P .......ok jag börjar se testningstendenser, men inte så farligt ännu.

Den fasen är Troy i nu! Hualigen va enerverande!!

Hoppas det släpper snart...

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Vadå? Går den över :D:P;)

Publicerat
Vadå? Går den över :o:rolleyes::lol:

:D ja ibland börjar man fundera om den verkligen gör de :rolleyes:;)

Publicerat

Ella bor ju mestadels hos mina föräldrar nu, men någon vecka här och där är hon i Piteå hos mig och Cobra. Denna vecka är hon här och vi har prövat oss på att träna detta med att ge kommando till en hund utan att den andra ska haka på de kommandot. Detta är inte det lättaste må jag säga och jag har ingen erfarenhet av hur man egentligen ska få det att fungera ;) Jag kör namnet först och sedan kommandot. Dock verkar dom tro att Ella och Cobra är ett gemensamt namn för dem båda :rolleyes::rolleyes:

Mestadels tränar jag med dem var för sig, men när vi är ute på promenad brukar jag köra lite olika övningar så där har jag insett problemet. Tanken var exempelvis idag att Ella skulle sitta kvar medan jag och Cobra gick en bit och sedan då kalla in Ella. En sån där basgrej som jag aldrig kör med Cobra för med henne kallar jag aldrig in från stoppkommando.....nåja de var en annan femma.....

Jag säger sitt till Ella som sätter sig och när jag vänder mig om ser jag att Cobra som är typ 10m bakom mig också satt sig. Vilket ju är jättebra egentligen. Jag kallar på Cobra att vi ska gå vilket gör att båda hundarna kommer och automatiskt säger jag nej Ella sitt och tittar på Ella varav jag har två hundar sittande igen :lol: hmm....

Tillslut löste det hela sig så att jag sa åt Cobra att komma och när Ella reste sig för att lyda de kommandot gav jag henne handtecken att stanna vilket Cobra inte såg alltså följde hon med mig :D

Är inte lätt och jag vill ju deffenitivt inte förvirra lilla Cobra innan alla kommandon sitter ordentligt.

Är intressant hur mycke olika saker, nya saker, det hela tiden dyker upp som man måste tackla på olika sätt när det gäller hunddressyr. :o

Publicerat
Ella bor ju mestadels hos mina föräldrar nu, men någon vecka här och där är hon i Piteå hos mig och Cobra. Denna vecka är hon här och vi har prövat oss på att träna detta med att ge kommando till en hund utan att den andra ska haka på de kommandot. Detta är inte det lättaste må jag säga och jag har ingen erfarenhet av hur man egentligen ska få det att fungera B) Jag kör namnet först och sedan kommandot. Dock verkar dom tro att Ella och Cobra är ett gemensamt namn för dem båda ;):huh:

Mestadels tränar jag med dem var för sig, men när vi är ute på promenad brukar jag köra lite olika övningar så där har jag insett problemet. Tanken var exempelvis idag att Ella skulle sitta kvar medan jag och Cobra gick en bit och sedan då kalla in Ella. En sån där basgrej som jag aldrig kör med Cobra för med henne kallar jag aldrig in från stoppkommando.....nåja de var en annan femma.....

Jag säger sitt till Ella som sätter sig och när jag vänder mig om ser jag att Cobra som är typ 10m bakom mig också satt sig. Vilket ju är jättebra egentligen. Jag kallar på Cobra att vi ska gå vilket gör att båda hundarna kommer och automatiskt säger jag nej Ella sitt och tittar på Ella varav jag har två hundar sittande igen :D hmm....

Tillslut löste det hela sig så att jag sa åt Cobra att komma och när Ella reste sig för att lyda de kommandot gav jag henne handtecken att stanna vilket Cobra inte såg alltså följde hon med mig :D

Är inte lätt och jag vill ju deffenitivt inte förvirra lilla Cobra innan alla kommandon sitter ordentligt.

Är intressant hur mycke olika saker, nya saker, det hela tiden dyker upp som man måste tackla på olika sätt när det gäller hunddressyr. :D

Ja där ser man hur, en för oss så enkel sak, kan vara problematisk att förstå för en hund.

Jag tror dock att det är jäkligt viktigt att alltid använda hundens namn först när man som du har fler hundar.

Tex. inte ropa "nej Ella sitt", vilket även Cobra lär uppfatta som ett nej och sen kommer kommandot sitt. Hon va ju jäkligt duktig egentligen...¿

Vad händer om du istället uppmärksammar Ella först och sen kommenderar henne i sitt.

Missförstå mig rätt, det var inte för att klanka ner eller så, men jag tror man måste vara jäkligt noga så man inte förstör ett fungerande nej-kommando.

Hur kan då jag yttra mig då jag bara har en hund??

Jo jag har faktiskt tränat detta ändå. Jag har ju en liten Klara som krupit runt på golvet och antagligen ser ut som en hund i Troys ögon..hehe.

Satte jag mig på golvet och sa "kom Klara", då kommer Klara krypandes och Troy rusar till mig och sladdar ikull Klara som börjar tok-grina.

Började istället vända på det hela. "Klara kom till pappa", å Troy reagerade helt plötsligt inte riktigt på samma sätt, bara för att ordet "kom" hamnar efter namnet. Visst klev han upp ibland, men då var det enklare att korrigera tillbaka honom.

Man kanske inte kan jämföra tycker ni kanske, men det funkar även nu bland andra hundar...så det tror jag bestämt det gör ändå.

Skillnaden är väl att när man har en hund som springer över sin krypande dotter så hon faller i gråt, så tar en korrigering av hunden också väldigt bra. Man ger nog själv ifrån sig starkare signaler än om man tränat med två hundar...

Sen ÄR ju faktiskt valpar uppmärksam på barn än fast de inte har nån koll på kroppen och springer ikull dem titt som tätt. Så fort Klara grinar/skriker till så stannar Troy till och det ser ut som han funderar, "Vad har jag nu gjort" typ...

Nåja, fortsatt lycka till med träningen med Ella och Cobra.

För nog är det snyggt då man kan ha båda sittandes och de kan kallas in en och en och sen gå tillbaka och sätta sig bredvid den andre.

(Se landinarnas första film när han kör apportering med samtliga hundar)

Publicerat
  • Författare

Lite roligt att höra detta med flera hundar/barn o reagera på kommandon som inte är avsedda för just den hunden.

Har faktiskt ägnat detta en hel del tanketid men inte satt pricken över i:et än.

När man är på gemensamma träningar förekommer det kommandon härsan o tvärsan men ändå lystrar min hund till mig.

Varför?

Kropps-språk tror jag!

På jaktprov/jaktträning funkar det för de mesta om ingen "tokskriker o blåser" på sin hund.

Då kan Zingo bli ngt berörd har jag märkt i år.

FÖrst lyssnar han extra, sen blir han osäker o sen skiter han i alla kommandon :D

Här hemma har Zingo mer än en gång lyssnat till kommandot "kom" då det varit avsett för lillan.

Har inte gjort ngn större sak av det eftersom han skyggade lite för lillan förut.

Va lite osäker på vad det var för ngt.

Idag vet han vad "det" är och hur hårda nypor den har så man kan gärna hålla sig 2 armslängder ifrån om husse inte är nära :huh:

Jag använder ordet försiktig till både hund o lillan för att de ska kunna umgås.'

När jag haft o göra med mer än en hund har de fallit sig naturligt att säga hundens namn/ kontakt/ o sen kommando.

Funkat för mig/Zingo men så har de inte varit valpar ;)

Publicerat
Lite roligt att höra detta med flera hundar/barn o reagera på kommandon som inte är avsedda för just den hunden.

Har faktiskt ägnat detta en hel del tanketid men inte satt pricken över i:et än.

När man är på gemensamma träningar förekommer det kommandon härsan o tvärsan men ändå lystrar min hund till mig.

Varför?

Kropps-språk tror jag!

På jaktprov/jaktträning funkar det för de mesta om ingen "tokskriker o blåser" på sin hund.

Då kan Zingo bli ngt berörd har jag märkt i år.

FÖrst lyssnar han extra, sen blir han osäker o sen skiter han i alla kommandon :P

Här hemma har Zingo mer än en gång lyssnat till kommandot "kom" då det varit avsett för lillan.

Har inte gjort ngn större sak av det eftersom han skyggade lite för lillan förut.

Va lite osäker på vad det var för ngt.

Idag vet han vad "det" är och hur hårda nypor den har så man kan gärna hålla sig 2 armslängder ifrån om husse inte är nära :D

Jag använder ordet försiktig till både hund o lillan för att de ska kunna umgås.'

När jag haft o göra med mer än en hund har de fallit sig naturligt att säga hundens namn/ kontakt/ o sen kommando.

Funkat för mig/Zingo men så har de inte varit valpar :)

Hemligheten är väl att träna så mycket man kan tillsammans med en massa andra hundar. Tex. som jag varit med på SSRK:s träningskvällar, Vorsteh-klubbens osv.

Sen är ju Troy jävligt jobbig ändå, då han är så glad i andra hundar och människor, att träningen nästan är slut innan han är i rätt stämning...

Det måste ju vara lite skönt att hunden inte är så mycket för dottern. Med Troy får man hela tiden kolla, för han ska helst slicka Klara i ansiktet osv. Det är väl iofs. en underlägsen-grej, men Klara tycker det är mindre trevligt. Nu vänder hon bort huvudet så fort han kommer för nära...hehe.

Publicerat

Ja jag har sett landins film och vet ju att det går att lära in :D Nu har inte jag jobbat så mycket med detta än så om man lägger lite extra tid på det så funkar det nog, men saken är den att när man är ute på nytt vatten är man lite rädd att göra fel och korrigera på fel sätt vilket medför merarbete vid senare tillfälle. Ska nog klura lite mer teoretiskt innan jag ger mig ut på att testa gen. Man måste ha en plan om de går åt fanders :P

På dressyrkurser kan folk ropa kommandon hit eller dit och Ella bryr sig inte nämnvärt. Pipor på jaktprov reagerar hon ibland på, men annars är det mina kommandon hon går på. Cobra lyssnar inte heller så mycket på andras kommandon men är betydligt mer intresserad av allt som händer motför vad Ella är. Ella kan jag lägga på ett ställe och hon har sedan full pejl på var jag är någonstans oavsett om det står massor med hundar emellan eller inte. Cobra svävar gärna iväg och kolla in allt annat roligt runt omkring emellanåt.....men hon är ju bara valp också!

Dock är det ju nu två hundar som båda ska gå på mina kommandon därav problemet att båda lyssnar när jag säger nått (ojoj de trodde jag aldrig att jag skulle ta som ett problem :):D ) Skämt å sido så ser jag det inte som ett stort problem, men det blev en liten aha upplevelse helt enkelt.

Publicerat
  • Författare

En månad o 5 dagra kvar till premiären.

Hunden vekar ha koll på de för han har börjat stressa o vill bara vara i skogen.

DÅ e allt bara bra.

Kan ju iof ha med konditionsträning o byte till högenergi o göra men...... :)

Om jag sett rätt i kalendern hinner med 2 träningshelger innan jakstart Mån den 25:e.

För våran del blir premiären i skog då de behöver tränas lite innan jaktprovet i Åsele.

För husses skull alltså! :unsure:;)

Hur ser era premiärplaner ut?

Slåss om en bit fjällmark / egna marker /skog e.dyl?

Publicerat
En månad o 5 dagra kvar till premiären.

Hunden vekar ha koll på de för han har börjat stressa o vill bara vara i skogen.

DÅ e allt bara bra.

Kan ju iof ha med konditionsträning o byte till högenergi o göra men...... :)

Om jag sett rätt i kalendern hinner med 2 träningshelger innan jakstart Mån den 25:e.

För våran del blir premiären i skog då de behöver tränas lite innan jaktprovet i Åsele.

För husses skull alltså! :unsure:;)

Hur ser era premiärplaner ut?

Slåss om en bit fjällmark / egna marker /skog e.dyl?

Blir nog skog premiären tror jag och sedan en fjälltripp. Hade tänkt fara till fjälls premiären, men verkar få skjuta på de lite.

Publicerat

Försöker få tips om bra ripmarker! Med dom priser som är för jaktkorten, så vill jag inte fara på chans.Men jag vet att det oftast är hemliga ställen.

Så det blir nog i skogen vi får jaga.Nu har Zakke blivit två år, förhoppningsvis kommer den här hösten bli rolig!

Funderar även på någon sväng till Västerbotten. Där har det tydligen varit bättre med fågel tidigare år.

Lösa funderingar finns det gott om men, inga riktiga planer ännu!

Publicerat

Har varit och tittat på utställning i Köping i två dagar, för att känna på atmosfären, och för att miljöträna både mig och Ricky. Det var riktigt roligt och nyttigt för oss båda. Hundar i alla storlekar och former, totalt 3000 stycken! Roligt också att flera visste att det var en breton jag hade med mig. Träffade bland andra Pasties matte, som var där med en setter (Snobben).

Nu har vi lite bättre grepp om vad vi har framför oss, och så småningom ska vi väl äntra ringen vi också. Kanske börjar vi med att öva lite i en valpklass vid lämpligt tillfälle.

Lev väl!

// Lillie

Publicerat
  • Författare
Försöker få tips om bra ripmarker! Med dom priser som är för jaktkorten, så vill jag inte fara på chans.Men jag vet att det oftast är hemliga ställen.

Så det blir nog i skogen vi får jaga.Nu har Zakke blivit två år, förhoppningsvis kommer den här hösten bli rolig!

Funderar även på någon sväng till Västerbotten. Där har det tydligen varit bättre med fågel tidigare år.

Lösa funderingar finns det gott om men, inga riktiga planer ännu!

Bra marker finns de gott om men sen e frågan om de behagar sig vista ngn fågel där.

Själv tänker jag testa lite skogsmarker med kända riptillstånd i.

Blev RIKTIGT frälst i den jaktformen då jag deltog i reportaget som J&F gjorde.

Det var premiär på skogsripa för mig o Zingo.

Sen att man finner både orre o tjäder i ungefär samma marker gör ju inte ont.

Osså är de deffenetivt vänligare för plånboken om man får för sig att köpa årskort.

Men fjäll e fjäll o man lär inte kunna hålla sig borta förmodar jag ;):D

De e ju bara såååå läckert att se hunden sluka terräng för att frysa till is i ett STRAMT stånd.

Ojojojoj va ja e jaktsugen trots att de föll ett gäng fåglar för byssen i helgen.

Ingen jaktform går upp mot jakten med en stående!

Publicerat

I Jämtlandsfjällen (mer exakt tips än så får du inte ;) ) lär det bli gott om ripa i år. Har personligen frågat ansvarig forskare (på SLU) för ripinventeringen som görs varje år. Så källan är ganska tillförlitlig. :D

Publicerat
  • Författare
I Jämtlandsfjällen (mer exakt tips än så får du inte :rolleyes: ) lär det bli gott om ripa i år. Har personligen frågat ansvarig forskare (på SLU) för ripinventeringen som görs varje år. Så källan är ganska tillförlitlig. :)

Ska vi nu vara sådana så har jag mitt eget smultronställe i Jämtlandsfjällen som jag delar med ett fåtal.

Men jag förstår att man kanske e rädd att en Breton som Zingo (eller ngn annan breton) ska komma in på tilltänkt mark.

Skulle ju inte finnas en oberörd fågel. :D

"FIN"

Ska du gå ngt prov i Höst?

Själv ska jag åka till Åsele o Klimpfjäll!

Däremot måste jag hitta ngn att samåka med om de ska bli ngt i Kiruna.

Fixar varkens fysiskt eller ekonomiskt att åka själv.

Kollat tåg men de bli int mkt billigare o flyg drog iväg direkt.

Sugen som tusan men vi får väl se om de e fler som hakar på!

Sen kanske vi testar ngt fältprov söderöver bara för skojsskull.

Klubben har ju anordnat ett pris, som jag inte minns namnet på, för den hund som premierar sig inom alla områden under ett år.

Dvs Skog/ Fjäll/ Fält o som jag förstog de räcker det med 3:e pris inom områdena.

Skulle vara kul att ha ett sånt pris i hyllan.

Kanske vi skulle ha chans på med alla tvåor vi kniper <_<

Publicerat
  • Författare

De här ägnar vi oss åt på DAGARNA nu.

Bra träning för både husse och hund.

post-399-1216638685_thumb.jpg

Publicerat
Ska vi nu vara sådana så har jag mitt eget smultronställe i Jämtlandsfjällen som jag delar med ett fåtal.

Men jag förstår att man kanske e rädd att en Breton som Zingo (eller ngn annan breton) ska komma in på tilltänkt mark.

Skulle ju inte finnas en oberörd fågel. ;)

"FIN"

Ska du gå ngt prov i Höst?

Själv ska jag åka till Åsele o Klimpfjäll!

Däremot måste jag hitta ngn att samåka med om de ska bli ngt i Kiruna.

Fixar varkens fysiskt eller ekonomiskt att åka själv.

Kollat tåg men de bli int mkt billigare o flyg drog iväg direkt.

Sugen som tusan men vi får väl se om de e fler som hakar på!

Sen kanske vi testar ngt fältprov söderöver bara för skojsskull.

Klubben har ju anordnat ett pris, som jag inte minns namnet på, för den hund som premierar sig inom alla områden under ett år.

Dvs Skog/ Fjäll/ Fält o som jag förstog de räcker det med 3:e pris inom områdena.

Skulle vara kul att ha ett sånt pris i hyllan.

Kanske vi skulle ha chans på med alla tvåor vi kniper ;)

Tror Svens förslag om detta pris röstades ner på årsmötet,Vad jag vet är det bara två hundar som gåt till pris på alla tre fältgrenarna ialla fall under alla år jag varit medlem

Publicerat
  • Författare

Då ska du se att Zingo blir den 3:e :rolleyes: (så småningom)

Fjäll e ju redan klart.

Men de skulle ju va kul om det var 3st 1or och ett jaktchampionat :rolleyes:<_<

Det som sades då jag satt med på möte var att de skulle starta nästkommande år tror ja. Dvs i år -08!

Men de går ju att kolla med Lillemor eftersom det var hon som tog upp det.

Tycker att en sådan bedrift ABSOLUT ska premieras.

Sen dog ju den tilltänkte tragiskt väl?

Vem är den andre hunden?

Publicerat

Sen dog ju den tilltänkte tragiskt väl? Vem tänker du på då

Vem är den andre hunden?MIN SÅ KLART

Publicerat
  • Författare
Sen dog ju den tilltänkte tragiskt väl? Vem tänker du på då

Vem är den andre hunden?MIN SÅ KLART

Jag o namn e inte de bästa kompisarna men Svenns nytillskott blev ju överkörd.

Var de inte den som lyckats?

Eller va de gamlingen?

E de din äldre dam som tagit trippel o vilket år samt vilka valörer?

E de inte dags för den unge att visa framfötterna i år?

Publicerat

Svens lilla tequila. 2004 med wilma två 3or och en 2a, vet inte riktigt hur jag ska göra med monix ,Det är ju så jävla långt att köra jämt .Jagar hellre än går prov nuförtiden , det ser ut att bli jäkligt bra med fågel i höst ,det lilla jag har varit ut och tittat,

Publicerat

Jimmy!

Vi går nog inga prov i höst.

Lite sugen att prova i Klimpfjäll, men vi måste träna i fjällen på ripa först. Så det får väl bli ett annat år!

Kiruna? Menar du vårens prov i Abisko eller har dom ett höstprov?

Är inte så uppdaterad på prov ännu. I höst hoppas jag Zakke får till allt, så vi får visa upp oss nästa år.

Lennart

Publicerat
  • Författare

Jagar också gärna!

Men det är himla kul att gå prov o träffa andra likasinnade.

Sen blir de vårat första prov på hösten.

Zingo låg ju sjukskriven förra hösten då han va 2år+.

Så i år får vi se om han håller premiärveckan för sen e de prov i Åsele.

Du har ju varit där.

Vad är det för typ av skog?

Bilder?

Publicerat

Blev för nyfiken, kan inte vänta på svar.

Hittade jaktprovskalendern!

Det finns en del att välja på!

Lycka till ni som provar!

Publicerat
  • Författare
Blev för nyfiken, kan inte vänta på svar.

Hittade jaktprovskalendern!

Det finns en del att välja på!

Lycka till ni som provar!

Missade ditt inlägg igår men:

Då såg du att det går ett höstprov i Kiruna.

De e ju många dagar innan Klimpfjällsprovet som du hinner träna!

Nog reder Zakke ut de?