Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Lyckats ladda upp den stora filen nu.. Således söndagens äventyr :wub:

* Känsliga tittare likt L-B varnas, många fåglar dör :biggrin:

Snyggt!

Är det en uv man skymtar i trädtoppen? Har du bild på den? Verkar ju funka himla bra!

• Svar 4,6k
  • Visningar 522,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

En korkad fråga, men hur får ni upp uvarna i trädtoppen?! Klättrar eller??

Publicerat

Vi har klättrat och på ställen där vi ofta har uven upp så har vi färdigt en stång och fästningsanordning så att det bara är att klättra upp en bit och sedan lätt fästa den och hissa upp.

Men sen igen så skjuter vi inte samma mängder fåglar som Hipshot ;D

Publicerat

10m bambustång med uven i topp, reser den som man reser en flaggstång.

Publicerat

Körde Driftkameran när jag klättrade för ett tag sen men jag tror jag raderat den filmen, den blev för stor. Men jag har uvstång i trädet och klättrar.

Publicerat

Är det en uv man skymtar i trädtoppen? Har du bild på den? Verkar ju funka himla bra!

Googla kråkbloggen och grotta runt där, uven finns på bild där ett antal gånger.

Mvh!

Publicerat

Var ut o kika imorse.

-2 klar himmel o nästan vindstilla.

Sträckte mkt fågel förbi på 1-200m höjd.

Endast 2 ville komma till uven inom skotthåll.

En trut en skata o en enda kaja kom lite för nära också :devil:

Publicerat

Var ut o kika imorse.

-2 klar himmel o nästan vindstilla.

Sträckte mkt fågel förbi på 1-200m höjd.

Endast 2 ville komma till uven inom skotthåll.

En trut en skata o en enda kaja kom lite för nära också :devil:

Jag hörde dig allt när jag satt och frös i mitt torn :tongue:

Publicerat

Körde Driftkameran när jag klättrade för ett tag sen men jag tror jag raderat den filmen, den blev för stor. Men jag har uvstång i trädet och klättrar.

Använder du driftkamera på filmen 'Kråkjakt 121014' ovan oxå?

Publicerat

Ja.. men kvalitén sjunker rejält när man tankar upp klippet på nätet.

Mvh!

Publicerat

Skulle ni lägga mer pengar på en kråkuv typ http://www.racerback.se/lockjakt/kraka-skata/uv-bulvan-fast/ som kostar 295 + frakt än att köpa en av de "vanligare" på Kjells Vapen för 195 kr eller vad de nu tog ?

Mvh // Johannes

Publicerat

Ärligt talat spelar det nog inte så stor roll.. Det som avgör resultatet är hur bra du pimpar den.

Vissa säger att ju större uv du har ju bättre är den. Men jag tror mer på att ju elakare uven serut ju bättre är den.

Med dessa tipps blev min uv rätt skaplig (OBS det är inte jag som kommit på dessa utan jag har läst om dom på detta forum och ett grann forum)

1 Skär av huvudet och vinkla det uppåt. Så kråkorna möter ögonen på inflyget.

2 Fixa till ögonbrynen så att den ser så arg ut som möjligt. Min blev klart bättre när jag fixade till dom.

3 I stället för att använda vit haklapp använd mer grå.

4 Fixa riktiga glas ögon från konservator.

1 & 2 Skulle jag tippa är det viktigaste förutom att uven måste vara helt täckt av fjädrar så inte plasten syns.

Publicerat

Detta med haklapp tror jag är lite överskattat.. Vet att farsan surrat om det när jag var liten osv och man har läst det x flera. Min uppstoppade, ja ingen av dem, har någon haklapp att tala om. Några vita fjädrar inte mer..

Mvh!

Publicerat

Detta med haklapp tror jag är lite överskattat.. Vet att farsan surrat om det när jag var liten osv och man har läst det x flera. Min uppstoppade, ja ingen av dem, har någon haklapp att tala om. Några vita fjädrar inte mer..

Mvh!

Jag tror att du har helt rätt i detta. Min uppstoppade har oxå bara några vita fjädrar inte mer. Skulle inte kalla det för haklapp direkt.

Men frågar man det gamla gardet så är det skit viktigt.. Farsan tjatade hela tiden om den där vita haklappen. Därför satte jag vita fjädrar på hakan men efter att jag tonade ner det med grått gick det bättre.

Fick för mig att det störde mer en hjälpte.

Publicerat

Nu är det krig, jag vet inte vad som har hänt men en hel jävla svärm med kråkor har invaderat mig och mina grannar, det är ett jävla liv från 6-7 på morgonen till sena eftermiddagen så nu ska jag göra slag i saken och skjuta så många som möjligt, hade tänkt använda 22an i ett första skede sen om det inte hjälper ta fram gammel uven och hagelbrakaren :tongue::wink::verymad:

Publicerat

Bara hojta till om du behöver hjälp :)

Publicerat

Låter bilden tala för sig själv :wub:

post-399-0-54511000-1351428287_thumb.jpg

Publicerat

Hoppas jag har ett häftigt klipp i Driftkameran.. Tre kråkor ger sig på uven... havsörn ger sig på uven.. två kråkor drar.. en kråka ger sig på havsörnen.. havsörnen ger sig på uven igen m kråka i släptåg och kråkan dör ngr meter till vänster om örnen :tongue:

Hinner inte rodda med det nu eller ikväll men hoppas!

Ca 50 kappor på tre uvar idag.

Publicerat

Lyckats ladda upp den stora filen nu.. Således söndagens äventyr :wub:

* Känsliga tittare likt L-B varnas, många fåglar dör :biggrin:

vilket skytte hipshot riktigt imponerad :ohmy: hur långt var medel avståndet till fåglarna ungefär ? :smile:
Publicerat

Vet inte.. 25 - 45 kanske? Någon där i klippet som åker ned på styvt håll..

Mvh!

Publicerat

Vet inte.. 25 - 45 kanske? Någon där i klippet som åker ned på styvt håll..

Mvh!

men brukar inte du ha halvautomataren hippen ? :smile: såg att du hade bocken denna gången
Publicerat

Testade halvautomaten sist.. tar allt inom bra håll men så fort det blir liiite längre så blir det svårare. Automaten ligger just nu väldigt nära till hands att få respass ur vapenskåpet.

Mvh!

Publicerat

ja jag kom bara att tänka på det eftersom du sköt så bra med en annan bössa som du kanske inte har skjutit med på länge. för om man bara ändrar bössa så där och träffar bra tycker jag är riktigt duktigt :thumbsup:

Publicerat

Flyger som f-n nu.. sköt en radda sträckisar idag och då jagade jag inte på en direkt het sträckplats.. Vart 80 kråkor tillslut :happy:

Det säger ornitologerna i Uppland oxå att det gjorde den veckan :D (kråka 2012 uppl rrk.jpg)

post-4233-0-14342000-1351635775_thumb.jp

Publicerat

Oj! Det där var spännande.. vart hittade du den? Det stämmer rätt väl med vad jag tror.. lite kul är att det ffa var så mycket sträck i november. Rimligen flyger de fortfarande bara man prickar in rätt väder. Ska kolla lite vad schemat säger om helgen, jobb eller jakt? Har ett nytt ställe som jag ska rigga och kolla om det rör sig något där.

Mvh!