Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Slänger åter in en blänkare här. Är på jakt efter jakt. Finns i Eksjö, kan flytta på mig. Tar med mackor (goda) och kaffe. 

• 2 weeks later...
  • Svar 4,6k
  • Visningar 505,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Vad gör ni med kråkorna efter ni skjutit dem, låter naturen ta hand om dem?

Publicerat

Har du plats kan du frysa in dem och ha dem som bulvaner vid kommande jakt. 

Publicerat

Vi brukar använda de mesta som vi inte säljer till rävåtel, funkar perfekt, 800 lik gäss varje år och några hundra svartfåglar gör susen :D

Publicerat

Allt går till apportvilt.. 

Publicerat

Hade en riktigt seg morgon i söndags. Förberedde på fredagskvällen med att slängde ut kompost, spannmål och hux flux lite rådjursinnanmäte från brorsan. Hyffsat besviken när jag på lördag kväll var ner och skulle fylla på och allt var helt orört!!

Hade med andra ord inga förhoppningar inför söndagen men gav det en chans ändå, ut tidigt, fram med bulvanerna, solen var på väg men ångrade sig och det blev kalasfuktigt i luften, med dimma och svinkallt. Satt och fika i en och en halv timme sen gav jag upp.

En korp passera och två kråkor hördes EN gång på håll...

• 2 weeks later...
Publicerat

Byggt gömsle och fixat idag inför söndagens kråkjakt, ser ut att bli snö tills dess också! :D

Publicerat

Brukar jaga svartfågel med 22:an genom åtling. Jäkligt spännande jaktform faktiskt. :)

Publicerat

Nästa helg så drar jag igång, abstinensbesvär nu efter all annan jakt:ph34r:

Publicerat

Riggade ett litet kråkgömsle idag.. Det behöver lite mer naturligt växtmaterial för att bli perfekt.. det blir kanonfint till nästa höst med blad på buskaget..det kommer funka för både kråkfågel och duvor och gäss.. men nu är det kråkfågel inom det närmsta som hägrar.. 

20170214_131056.jpg

20170214_130733.jpg

Publicerat

Men vilken häftig miljö!! Vart ungefär i landet är detta?? Ser ut att kunna vara Skåne men det är rätt mycket norrut? Vad är tänkt, åtel eller? Ser inte ut att finnas ngt uvträd direkt.. Samtidigt, höjderna runt om dalgången torde erbjuda klockrena platser för uvjakt lite beroende på hur/om de rör sig där? 

Spännande miljö hur som!

Publicerat

Det är en bit utanför Göteborg...

Det sitter dagligen bortåt 500 kråkfåglar på fältet 20-300m ifrån gömslet.. Det är lite fuktigt på åkern så jag tror de dricker där. Sen hittar de väl godsaker som spillsäd och gåsskit.. De flyger mellan gårdarna och samhället så förmodligen behövs inget för att skjuta..de kommer ändå. Men givetvis skall jag testa lite grejer.. kråkbulvaner främst... Till höger och bakom gömslet odlas det vete och framför kommer det plöjas upp och odlas majs om bonden inte ändrat sig..

Det gör inte saken sämre att det fanns rävspår 10m framför gömslet..hehe

Publicerat

Någon här måste ju ha koll på kråkfällor. Jag har trädgårdsnät hemma, men det är troligen 50x45mm eller liknande i maskorna. Det är ju plastbeklätt, så det bör vara godkänt ändå som jag förstått det? Kommer dem ut genom det?

Publicerat

För Norsk kråkfälla gäller det som står i PDF:en

Kråkor är det nog inga problem med men skator kan ta sig ut genom ganska små hål.

Norsk kråkfälla.pdf

Publicerat
12 minutes ago M-Ola sa:

För Norsk kråkfälla gäller det som står i PDF:en

Kråkor är det nog inga problem med men skator kan ta sig ut genom ganska små hål.

Norsk kråkfälla.pdf

Tack! Letat efter den pdf:n. Naturvårdsverket har gjort om sin hemsida, så alla ritningar osv får bad gateway error.

Jag uppfyller specifikationerna med det nätet jag har. Åtminstone kraven i Sverige. Kanske får ringa in och fråga iallafall för säkerhets skull. Skator jagar vi inte på Åland så vitt jag vet. Förutom när man var 7... Mer säger jag inte.

Publicerat
1 hour ago ÅlandsFilip sa:

Tack! Letat efter den pdf:n. Naturvårdsverket har gjort om sin hemsida, så alla ritningar osv får bad gateway error.

Jag uppfyller specifikationerna med det nätet jag har. Åtminstone kraven i Sverige. Kanske får ringa in och fråga iallafall för säkerhets skull. Skator jagar vi inte på Åland så vitt jag vet. Förutom när man var 7... Mer säger jag inte.

Finns tyvärr inget regelverk för fällor på Åland. Skator får du skjuta året runt på Åland med vissa villkor. Kolla jaktlagen.

Publicerat
57 minutes ago Tolle sa:

Finns tyvärr inget regelverk för fällor på Åland. Skator får du skjuta året runt på Åland med vissa villkor. Kolla jaktlagen.

Menar du att jag kan sätta upp en hökfälla och kalla den laglig? Eller en saxfälla eller snarfälla? Idiotiskt, om man för säga det med rena ord. Men väldigt bekvämt om man använder det med vett. Då behöver man inte vara rädd för att man sätts dit med en fullt funktionerande hemmabyggd mårdhundsfälla som fungerar problemfritt t ex. Det är nog ingenting man ska nämna utöver mellan jägare man kan lita på att använder sitt förnuft... Det med skator var bra att veta. Jag skummade bara över jaktlagen och hittade inte skata under "för att skydda flora och fauna", så jag antog den olaglig. 

Tack för informationen i alla fall, det uppskattas! 

Edit: Den blir klurig på häckningsholme, men vid odlad åker är det okej.

IMG_1375.PNG

Publicerat

Tre glador och en trut i samma bild. Totalt 11 kroknäbbar runt kråkgömslet.

Men mycket trut och kråka med ! Imorgon blir det kråkjakt :)

image.jpg

Publicerat
15 hours ago ÅlandsFilip sa:

Menar du att jag kan sätta upp en hökfälla och kalla den laglig? Eller en saxfälla eller snarfälla? Idiotiskt, om man för säga det med rena ord. Men väldigt bekvämt om man använder det med vett. Då behöver man inte vara rädd för att man sätts dit med en fullt funktionerande hemmabyggd mårdhundsfälla som fungerar problemfritt t ex. Det är nog ingenting man ska nämna utöver mellan jägare man kan lita på att använder sitt förnuft... Det med skator var bra att veta. Jag skummade bara över jaktlagen och hittade inte skata under "för att skydda flora och fauna", så jag antog den olaglig. 

Tack för informationen i alla fall, det uppskattas! 

Edit: Den blir klurig på häckningsholme, men vid odlad åker är det okej.

IMG_1375.PNG

Inte om du ska fånga hök då är det olagligt skulle jag villa påstå.

Tex trutsax är ju helt lagligt att använda. 

Sunt förnuft kommer man långt med.

Publicerat

I morgon blir det en runda:wub: längtat länge på detta. Inte stora förhoppningar men någon uv skall vädras.

Publicerat

Vad jag förstår drar kråksäsongen igång nu. Har själv gjort några tappra försök men hittills bara skjutit kråkor som bifångst vid annan jakt. 

Med det sagt, hänger gärna med någon ut om tillfälle bjuds. Håller till i Eksjö, men kan förflytta mig :)