Publicerat Juli 1, 201610 yr Ja då har vi det ju ganska bra i jämförelse, men du kan ju få våra med eftersom du redan har så många
Publicerat Juli 2, 201610 yr På 1 juli 2016 at 08:26 culot sa: rekordet innan var 9 st som käkade Svan , det tyckte dom va gott Är det inte bara KUNGSörn som får äta svan?
Publicerat Juli 4, 201610 yr Såg den här när jag var med min båttokiga kollega på en båtaffär. Känns som ett skapligt pris samt att huvudet redan är löst om man vill vinkla det. Vad tror ni? http://www.erlandsonsbrygga.se/Erlandsons/Sommarkampanj/FAGELSKRAMMA?id=01893
Publicerat Juli 4, 201610 yr Tja, med kläder på så kommer den nog att funka likväl som alla andra. Bra pris för en bulvan. Var den stor?
Publicerat Juli 4, 201610 yr 32 minutes ago Takko sa: Tja, med kläder på så kommer den nog att funka likväl som alla andra. Bra pris för en bulvan. Var den stor? I infon står det höjd 395mm. Så mellanstor kan man väl säga.
Publicerat Juli 4, 201610 yr Verkar ju ok, bara att slå till. Skaffa kläder till den och ut o testa sen.
Publicerat Juli 4, 201610 yr Har tyvärr ingen mark att testa den på, så jag väntar med att bygga uv. Insekterna kan gott hitta egna platser att bo på. Tänkte mer som ett tips om det var nån annan som behöver en. Fick känslan att den var rätt mycket billigare än uvar i jaktbutiker. Kanske nåt för Simon. som massproducerar?
Publicerat Juli 10, 201610 yr Börjat med gallringen på svartfågel för säsongen nu.. några kajor och nån skata blev det nu idag..
Publicerat Augusti 3, 20169 yr Tjenare! skulle önska lite tips. Är ju så att jag jagar på ett par kobbar i skärgården, så ofta blandas kråkorna rätt friskt nu i början med trut. Frågan är, uv-bulvan eller kråk-bulvaner? testat med ett par egentillverkade trut-bulvaner, men utan framgång så frågan är vilken typ ska jag satsa på?
Publicerat Augusti 3, 20169 yr I skärgården skulle jag tveklöst valt uv. En bra uv i skärgården brukar kunna genera högtidsstunder Se till att du har bra utrymme att skjuta i för då kråkorna seglar fint runt uven och är lättskjutna så tokdyker trutarna när de är rejält i stöten! Otroligt häftigt!
Publicerat Augusti 3, 20169 yr 3 hours ago Knipan sa: Tjenare! skulle önska lite tips. Är ju så att jag jagar på ett par kobbar i skärgården, så ofta blandas kråkorna rätt friskt nu i början med trut. Frågan är, uv-bulvan eller kråk-bulvaner? testat med ett par egentillverkade trut-bulvaner, men utan framgång så frågan är vilken typ ska jag satsa på? I skärgården (åtminstone på västkusten) har vi gradvis dragit ner på bulvaner av blandad kompott till en enda trutbulvan och lagt fokus på att vara på plats när det väl gryr. I den första gryende halvtimmen har det skjutits lika många som på de efterföljande 4 timmarna. Ofast söker truten uppåtvindar (där havsvinden möter landhöjningar) att glidflyga på... det är den änden av ön/kobben man ska vara på. Är det en liten ö/kobbe innebär det att man sitter på läsidan och skjuter in mot ön/kobben eller rakt upp.
Publicerat Augusti 3, 20169 yr Sett det där med... där jag skjutit mest för uv drar trutarna och kråkorna utmed en strandlinje och passerar då en spets/udde där jag sitter. Funkar kanon! Tidigare sköt jag en hel del nere i St Annas skärgård och då följde trutarna stranden rätt tydligt så man ställde sig bara på ett strategiskt ställe och stod still så kom de och drog förbi på fint håll. Där använde jag aldrig uv men då hade jag iofs ingen bra heller.
Publicerat Augusti 4, 20169 yr Tackar! Kobben ligger inte så strategiskt så jag har några stora naturliga flyglinjer, utan locka dem inom håll måste jag. Låter som uven får sola sig lite Det som nu måste lösas är hur jag får upp den i högsta trädet... Mest sly och små träd, men sen en stor jävla tall mitt på ön. Tyvärr har den levt lite för skyddat, så det är hyggligt hög, och det är högt tills jag har grenar att klättra på, räcker inte med en 4m stege för att nå upp.... Och stammklättring klarar jag inte med mitt något klena/runda lekamen. Men problem är till för att lösas
Publicerat Augusti 4, 20169 yr Aj.. trösten är att om tallen växt i den miljön så torde det vara gott om grenar när du väl når dem? Låter som det är rejält inomskärs annars borde tallen åkt i backen för länge sen..
Publicerat Augusti 4, 20169 yr 12 hours ago Hipshot sa: Aj.. trösten är att om tallen växt i den miljön så torde det vara gott om grenar när du väl når dem? Låter som det är rejält inomskärs annars borde tallen åkt i backen för länge sen.. Jo, det är en hygglig tall... Kobben ligger hyggligt skyddad, men lite intressant att den klarat sig. I våras släpade jag till och med mig stege men den fan räckte inte...
Publicerat Augusti 7, 20169 yr På G ut nu, lite blåsigt men det ska nog gå bra. En liten halv ö ut mot havet, Uv, kråka i flappern och en uppstoppad trut testar vi idag
Publicerat Augusti 7, 20169 yr 11 hours ago 19Henke94 sa: På G ut nu, lite blåsigt men det ska nog gå bra. En liten halv ö ut mot havet, Uv, kråka i flappern och en uppstoppad trut testar vi idag Halv dåligt resultat, En riktigt fin attack på uven men sen skippade vi uven och körde med den uppstoppade truten och skjuten fågel, då gick det lite bättre. men fåglarna verkade inte vara riktigt på hugget idag tyvärr
Publicerat Augusti 20, 20169 yr Detta är en populär post. Ute idag morses 13 st och bra jobb av hunden i bönorna
Publicerat Augusti 26, 20169 yr Nu till ngt alla gillar hagelammo.... utvärderat lite av mitt test av Gyttorp jaktstig 28 grams laddvikt 59st vilt inkl 3 st grävlingar 4 vildkatter snabb död när jag håller i skaftet riktigt....tog bort 13 korpar nyss dessa med 1 skott var min bästa statestik finns inte mkt utrymme för fel i avståndsbedömningen.....men god effekt inom normala hagelhåll Katterna 20-25 m knall effekt.. 1 grävling av de tre behövde ett extra skott(avfångning) Priset för dessa skott är ju en jädrans skillnad mot dyra 30-34 grams vikter .....Själv ser jag inte vitsen med de dyrare(exklusiva) patronerna till skräpvilt någon mer som håller med? Är man sponsrad så spelar det ingen roll men 3,5-4,5 kr skottet på svartfågel är för mycket ........ Nu köpte jag lite dyrare plugg Saga 32 gr no 6 får se om effekten är lika god....eller vinner Dahlman
Publicerat Augusti 27, 20169 yr Nja helt enkelt är inte detta, det beror på vad man är beredd att acceptera. Jag köpte Lead Max för 1,20 smällen och under uven på bra håll duger de. Däremot.. lite knepigt väder och längre håll så finns det inte att jag använder dem. Har man vant sig vid att kunna ta ned en fågel med säkerhet på 45 meter och få den död dessutom så fixar inte jag att backa där. De plugg du använder duger väldigt bra en god bit men på kraftigare vilt och håll får du problem och du tvingas choka ihop kärven en hel del. 30 gr us 5 når lååångt och detta för under 2 kr smällen = funkar utmärkt!
Publicerat Augusti 27, 20169 yr 4 hours ago Hipshot sa: Nja helt enkelt är inte detta, det beror på vad man är beredd att acceptera. Jag köpte Lead Max för 1,20 smällen och under uven på bra håll duger de. Däremot.. lite knepigt väder och längre håll så finns det inte att jag använder dem. Har man vant sig vid att kunna ta ned en fågel med säkerhet på 45 meter och få den död dessutom så fixar inte jag att backa där. De plugg du använder duger väldigt bra en god bit men på kraftigare vilt och håll får du problem och du tvingas choka ihop kärven en hel del. 30 gr us 5 når lååångt och detta för under 2 kr smällen = funkar utmärkt! RIO?
Publicerat Augusti 27, 20169 yr 8 hours ago andershermansson7 sa: RIO? Jag använder Rio och tycker det är ganska hyfsad effekt och bra laddning.
Publicerat Augusti 27, 20169 yr 12 hours ago andershermansson7 sa: RIO? Japp! Sammantaget dvs pris/prestanda så tror jag Rio 30:grammare är svårslagna!!
Publicerat Augusti 28, 20169 yr Har allt jagat med Rio 30 gr 5/6 även deras tyngre laddvikter i 3 or. Verkar vara pris värda så nästa gång en är i torsbo så.... Var mer frekvent där nere när stora bössbytar djävulen hade sitt grepp om mig.....