Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Yes! Två kappor blev de varav en riktigt kom in på uven fint enligt alla konstens regler... De övriga 10 fåglarna höll sig mer på avstånd. Hade mycket bättre skydd denna gång samt att fåglara kom på lock. Körde Nordic Crow. Hade även besök av en stor rovfågel som gav sig på uven!

Kul!!

Tyvärr blir det som ett gift.. Man kan inte sluta att fixa med uven utan man gör ständiga förbättringar på den..

När jag gjorde den så att den ser argare ut och gjorde grått skägg i stället för vitt. Så får jag nästan alla kråkor som ser den att göra åtminstone ett par varv runt den om dom inte anfaller den rejält.

Då hinner man ialla fall skicka på dom en smäll.

• Svar 4,6k
  • Visningar 506,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Kul!!

Tyvärr blir det som ett gift.. Man kan inte sluta att fixa med uven utan man gör ständiga förbättringar på den..

När jag gjorde den så att den ser argare ut och gjorde grått skägg i stället för vitt. Så får jag nästan alla kråkor som ser den att göra åtminstone ett par varv runt den om dom inte anfaller den rejält.

Då hinner man ialla fall skicka på dom en smäll.

Schysst! Nu när säsongen är över har man lite tid på sig att pyssla med finliret på uven till 1 juli! Tack för alla tips.

Publicerat

Då var säsongen till ända :( Vart ett väldigt magert resultat i år. Så tänker inte nämna det ens. Avslutade säsongen med 3 bommar :unsure: Som känns sådär :angry:

Uven funkade inte!? Varför vet jag inte? och han alldrig få reda på häller?

Tänkte påbörja en ny uv till nästa säsong. Vet någon vart man kan hitta fjädrar förutom panduro? Gärna några som bygger lite mer. Kanske någon har en inköpslista rentav?

S.

Publicerat

kråkorna höll sig på bra håll från uven idag dem for i träd 150m bort och skrek som jävla tok! till sist så kommer det en kråka som tar ett varv runt uven och jag total klantar mig och skrämmer kråkan och panik bommar två smällar... så det blev bara en kaja idag..

Publicerat

Upplever att uven funkar sämre vartefter våren tilltar. De tre sista svängarna tror jag det var har gått uselt verkligen.. Ev blir det en test här hemma på onsdag morgon men jag osäker, lite mätt nu faktiskt..

Mvh!

Publicerat

ska försöka någon av dom närmsta helgerna men då med snurran o bulvaner för o se om de kan få fart på dom. mest då kajorna som är på en gård o retar gallfeber på bonden.

klart man ställer upp ;)

Publicerat

ska försöka någon av dom närmsta helgerna men då med snurran o bulvaner för o se om de kan få fart på dom. mest då kajorna som är på en gård o retar gallfeber på bonden.

klart man ställer upp ;)

Lycka till :D Att jaga ''på'' en gård är skitkul för då brukar man kunna jaga från morgon till kväll och alltid ha fågel runt sig.

Publicerat

Tänkte påbörja en ny uv till nästa säsong. Vet någon vart man kan hitta fjädrar förutom panduro? Gärna några som bygger lite mer. Kanske någon har en inköpslista rentav?

Jag beställde pärlhöns- och fasanfjädrar från www.slojd-detaljer.se. Gjorde knappt åt 2 påsar fasan och 3 påsar pärl. Om det bygger mer än du har nu vet jag inte, men så här gjorde jag.

På kroppen limmade jag fast varje fjäder i fjäderpennan, många pärlhönsfjädrar var 3/4 penna så de klippte jag till lite. Jag limmade nerifrån och upp på uven så med varje nytt lager/varv med fjäder, så täcker fanen över 'limpluppen', fjäderpennan och en bit av fanen från föregående lager/varv.

På skallen så klippte jag av penna & afterfeather helt och limmade utmed spolen så fjädrarna skulle ligga utmed skallen.

Till ansiktet tog jag afterfeather som blev över.

Duggregn klarar den, men blir det mer ihållande så ser den ut som en plastlimpa med limpluppar morrhår :D

post-4233-0-77574100-1334608644_thumb.jp

Publicerat

Duggregn klarar den, men blir det mer ihållande så ser den ut som en plastlimpa med limpluppar morrhår :D

Riktigt snygg!!

Publicerat

Hittade en bra sida för oss som gillar kråkjakt.

http://kragejagt.dk/

Finns info hur man stoppar upp sina kråkor för att ha dom som bulvaner..

Skall nog testa det innan jag pröjsar 4 papp för att få 4st bulvaner.

Publicerat

Finns info hur man stoppar upp sina kråkor för att ha dom som bulvaner..

Skall nog testa det innan jag pröjsar 4 papp för att få 4st bulvaner.

såg att denne "bloggare" hade linkat hippens ena kråkklipp på sin sida, om jag förstod rätt så tyckte han att det är härligt när det funkar på det sättet :)
Publicerat

Riktigt snygg!!

Tackar :)

Riktigt kul med tipps på hur man kan ställa ut kråkbulvanerna.

Publicerat

ihelgen blir det kråkjakt med uven :D

lördag, söndag och måndag bara vädret är med oss :D

Publicerat

Jag har gått och tingat en uppstoppad Slaguggla, hoppas göra lite nytta senare i år med den. Vet av 2 slagugglor till, om nån är intresserad kan jag förmedla.

Publicerat

Jag har gått och tingat en uppstoppad Slaguggla, hoppas göra lite nytta senare i år med den. Vet av 2 slagugglor till, om nån är intresserad kan jag förmedla.

Jag är!

Publicerat

Jag är! Vart i landet är det? Skicka PM

S

Publicerat

Jag är vart i landet är det? Skicka PM

S.

Publicerat

Jag är!

Du har PM

Jag är vart i landet är det? Skicka PM

S.

Du har också PM.

Publicerat

Vart är bäst o sätta uven ? finns en hög kulle som visar upp uven bra men de är rätt så mkt högre än omgivningen. elller nere inte i en svacka men ändock lite skymd sikte där nere mot den höga kullen.

Kajor är de i mängder o enstaka kråkor oxå. dock mest effekt för gården om mkt kajor tas ner.

Så högt högt upp eller i jämnhöjd med övriga marken runtomkring men ändå lite skymd? tänkte om kajor/kråkorna skyggar för o stiga så högt för o hälsa på fienden?

Publicerat

Spontant säger jag högt! Men kråkorna kan vara svårlurade nu så välj den plats där uven hamnar mest "ivägen" för fåglarna..

Mvh!

Publicerat

tack hippen. den är ivägen överallt där då dom flyger fram lite vart som. stora mängder är det på tal om iaf.

känns fortfarande lite tveksamt med så pass högt upp. aja ingen större fara ändå. ut nästa helg igen fast med snurra med kajor på o då blir gömslet mitt i gården där det är som mest livat så att säga. borde kunna frambringa några roliga skott iaf. hoppas få testa mirage pluggen då oxå om man har tur ^_^

Publicerat

nu är allting packat och klart för morgondagen :D

får se om vi kan lura några kappor :)

Publicerat

nu är allting packat och klart för morgondagen :D

får se om vi kan lura några kappor :)

De kommer du säkert att göra var där i god tid. Är ett tipps. Uv eller?

Skit jakt på di!

S.

Publicerat

De kommer du säkert att göra var där i god tid. Är ett tipps. Uv eller?

Skit jakt på di!

S.

jo det är med uven.

ska fara ut före det blir ljust :D

Publicerat

38 fågel i backen idag.

Kasst skytte o bara :wub: 31 av dem var kråkor B)

Hade fipplat med kolven o lyckas skränka den fel innan jakten.

Blev väldigt påtagligt på skyttet o de ble mö springande. :angry: