Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Okej :) Blir nog mest att köra med bulvaner och kanske slänga ut lite fisk och köra så :)

• Svar 4,6k
  • Visningar 506,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Okej :) Blir nog mest att köra med bulvaner och kanske slänga ut lite fisk och köra så :)

det låter riktigt bra :wink: blev jätte glad idag för såg 50-60 kajor!! :woot: komma förbi flygande över huset + 20 ny utflygna kråkor och några nötskrikor :thumbsup: så detta verkar ju lovande men funderar på om vi ska vara ute mitt på stora åkern och sätta uven på en stolpe eller i skogen jämte åkern någon som vet vad som funkar bäst ? :smile:
Publicerat

Går kajorna oftast ner långt om man jagar med bulvaner? de är kvicka så halv/full eller skeet är frågan!!!

Publicerat

Skeet och mycket hagel... billigast tänkbara skeetplugg eller trap gärna blyplugg funkar.

Mvh!

Publicerat

är det värt att brorsan köper en sådan här låda (100 st patroner) (us,6 30 g) för typ 350 kr inför sommarens och höstens kråkjakter? på tal om ammunition :wub::smile:

Publicerat

Nej.. de är rätt kass, har för mej att jimbolo provsköt den nyligen eller var det Flex? Flexen var det.. De sköt förjävla illa, något vettigare måste ni väl ändå hitta??

Mvh!

Publicerat
Nej.. de är rätt kass, har för mej att jimbolo provsköt den nyligen eller var det Flex? Flexen var det.. De sköt förjävla illa, något vettigare måste ni väl ändå hitta??

Mvh!

Vad är något vettigare? Ge gärna tips till en som skall köpa för första gången

Publicerat

Köpte just en sådan box för kråkjakten i fjol. Gör mitt bästa för att bli av med dem... Men jag lär inte köpa fler. Testsköt på papper o jämförde pattern med 'kvalitetsammo', och där var Gyttorp tydligt efter, även för mitt otränade öga.

Publicerat

Var hos brossan för ett par dagar sedan och sköt en skata som har plockat en del av deras kycklingar och sköt så med .22an och en Winchester expert hv och jag trodde att skatan bara skulle falla ner till backen då jag har tyckt att kulan har verkat ganska elak men den visar träff och sen hoppar den bara i väg. Ger den en kula till i huvudet och nu ligger den. Går fram och kollar två träffar och där den första har tagit i bröstet. Borde den i te ha dött direkt eller har jag helt fel kula?

Publicerat

Jag skulle hävda att hittar du en bra trappatron med blyhagel, gärna 28 gram, så har du en bättre jaktpatron för kråka än den där Gyttorppluggen.. Men det kan vara svårt att hitta bra plugg speciellt hos mindre handlare. Köpte 2000 Mirage T4 24 gr blytrap och de är ljusår bättre och det för 2 kr per skott tex. Saga Elite om du kan hitta är rejält mycket vettigare och Gamebores whitegold.

All Rio plugg likaså..

Mvh!

Publicerat

Sen har man ju de gula 28 grammarna hippen :thumbsup::biggrin: haha skämtosido

Publicerat

Dessa har jag ett par lådor av Ian det va nått att ha eller?

post-3858-13405637746852_thumb.jpg

Publicerat

Kan man lägga ut trutbulvaner med vingarna ut? eller säg två osb-bulvaner?

Publicerat

Dessa har jag ett par lådor av Ian det va nått att ha eller?

post-3858-13405637746852_thumb.jpg

såg trevligt ut, dock i skeet version. Håll ned hållen en smula så funkar det, haglen väger väldigt lite och förlorar kraft fort så man måste ha det i åtanke innan man börjar veva på 40 m kråkor. Men jag hade nog testat med fullchokarna!

Mvh!

Publicerat

såg trevligt ut, dock i skeet version. Håll ned hållen en smula så funkar det, haglen väger väldigt lite och förlorar kraft fort så man måste ha det i åtanke innan man börjar veva på 40 m kråkor. Men jag hade nog testat med fullchokarna!

Mvh!

Ok nu har jag ju tyvärr inga choker till min bössa men jag får helt enkelt prova och se hur dom funkar.

vad är det för skillnad på skeet och trapp?

Publicerat

Vad kör ni med för kula till .22 när ni skjuter fågel?

Publicerat

arrgh det är ju skitlänge kvar innan man får panga kråkor som en vanlig dödlig

Publicerat

Hela 4 dagar och i dag ska 17hmr pipan skjutas in

Publicerat

Ok nu har jag ju tyvärr inga choker till min bössa men jag får helt enkelt prova och se hur dom funkar.

vad är det för skillnad på skeet och trapp?

Traphaglen är 2,41 mm i diameter, skeeten är 2 mm endast. Varje hagel väger mindre vilket gör att de tappar kraft fortare.

Vad kör ni med för kula till .22 när ni skjuter fågel?

Winchesters Subsonic är min favvo men jag fuskar och skjuter dämpat :yes: Nu var det dock ett tag sen lr pipan var monterad..

Mvh!

Publicerat

Men spelar det någon roll om det är Hålspets eller inte?

Publicerat

Är det denna kul du har eller?

5eeaaa1a-513c-280b.jpg

Publicerat

Kör hålspetsen.. osäker på om det spelar någon roll på fågel. Händer att det åker annat med även och då är hålspetsen att föredra.

Mvh!

Publicerat

Hmm den jag sköt med sist var Hålspets men ingen subsonic ja ja bara att leta vidare

Publicerat

Bara så att alla är med på det, Subbar är enbart tillåtna vid jakt om man har dispens från NVV som skyddsjägare,

för eget vidkommande är detta ingen pekpinne men kanske en påminnelse för er andra om att i varje fall ha ett par HV med ut i ett extra mag om saken skulle komma på tal.

Subbarna är bra till mycket vid rätt användning, eller så har jag hört.

/Christian

Publicerat

Ok tack för den påminnelsen.

Det är så mycket man inte tänker på när man kommer in på nya jaktformer som man inte har hållt på med så mycket