Publicerat Oktober 2, 200916 yr Några fler bilder. 1. "jakt"stugan 2. Utsikt från "jakt"stugan 3. "lill"oxen Tyvärr inga bilder på kon som jag sköt... Det regnade och min kamera är lite kinkig när det kommer till myrar och vatten... //Patrik
Publicerat Oktober 3, 200916 yr Några fler bilder.1. "jakt"stugan 2. Utsikt från "jakt"stugan 3. "lill"oxen Tyvärr inga bilder på kon som jag sköt... Det regnade och min kamera är lite kinkig när det kommer till myrar och vatten... //Patrik Snygga foton! Gk krona på oxen!
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Släppte den gamla damen på 11 år hemma i lördags då hon satt o vädrade för fullt. Gick 100 m från huset innan jag släppte och hon stack i väg som en avlöníng tog 5 m så var det fast ståndskall så det var bara att vänta en stund och lyssna på ljuv musik i skogen innan jag gick på och fick se en 4-taggare och en kviga. Efter en stund stötte jag så det gick loss med gångstånd och sedan fast efter ca600 m igen så höll vi på i 4 timmar och en rejäl tur runt marken sista gången vid 14 tiden när jag kröp intill så stod bägge djuren med hängade huvuden och drömmde om hörselkåpor tror jag hon har alltid gått att få in när man satt älgarna i hårt sken då har hon släppt men nu.... nej då hänger på för att ställa om men jag låter henne hållas, nu hon är 11 år hur många gånger till kan vi ha roligt ute i skogen ihop?? hon kom hemsläntrandes vid 16 tiden och hon började med älgarna 0945!!! i går skulle hon skälla när jag tog unghunden för att åka iväg på kurs för hon ville med men hon kom på att det lät nog inget bra för hon var rätt så hes....
Publicerat Oktober 7, 200916 yr Här hemma är älgarna mer än lovligt kaxiga en vecka före älgjakten. Hade besök av ko m 2 kalvar på tomten i helgen totalt orädda, på söndagsem efter att frugan blivit attackerad när hon kom hem med bilen och jämten stått o gafflat i hundgården ett antal timmar, så släppte jag honom i hopp om att dom skulle dra till skogs iaf. Men efter 1 1/2 timme stog dom ff kvar Lite senare fick dom iaf nog o drag till skogs. Jazz hängde på ytterligare 4 timmar innan jag fick tag på honom.
Publicerat Oktober 7, 200916 yr Här hemma är älgarna mer än lovligt kaxiga en vecka före älgjakten. Hade besök av ko m 2 kalvar på tomten i helgen totalt orädda, på söndagsem efter att frugan blivit attackerad när hon kom hem med bilen och jämten stått o gafflat i hundgården ett antal timmar, så släppte jag honom i hopp om att dom skulle dra till skogs iaf. Men efter 1 1/2 timme stog dom ff kvar Lite senare fick dom iaf nog o drag till skogs. Jazz hängde på ytterligare 4 timmar innan jag fick tag på honom. Jagar du i stan eller? tänkte på parkbänken.
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Författare Imorgon är det dags igen för Älgjakt. Men det blir rätt så behaglig tid i morgon. Såg rätt så färska Älgspår idag då jag var ute o jagade fågel.
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Imorgon är det dags igen för Älgjakt. Men det blir rätt så behaglig tid i morgon. Såg rätt så färska Älgspår idag då jag var ute o jagade fågel. Hm! Vi får vänta en vecka till och det är för att vi ska ladda batterierna ordentligt till slutspurten!
Publicerat Oktober 10, 200916 yr Ja nu närmar det sig och man blev inte midre sugen när man satt och "pratade" med en älgko i 10 minuter igår kväll från bilen
Publicerat Oktober 10, 200916 yr Nu är det nära. Väntar på några jaktkompisar som skall komma på middag (pärgröt och fläsk) med tillhörande avmaskning och jaktsnack. Det blir kanske lite fotboll också. I morse stod HAN ( 14 - 16 taggar) på mitt pass som jag har på måndag morgon. Hopppas han inte försvinner allt för långt bort utan att hundarna kan få tag på honom, då kan det bli spännande.
Publicerat Oktober 10, 200916 yr Hej alla vi söderläningar.. =) Snart är det dags för oss att gå ut till skog`s, Har saknat denna stund på året när man är högt förväntan ska ta o packa ihop sakerna för dock ändast två dagars jakt.. =) Men de är ju som sagt någe speciellt dessa två dagar, Så skitig jakt på alla oss söderläningar. =) Ps.. Och på er norrläningar. =)
Publicerat Oktober 10, 200916 yr Hej alla vi söderläningar.. =) Snart är det dags för oss att gå ut till skog`s, Har saknat denna stund på året när man är högt förväntan ska ta o packa ihop sakerna för dock ändast två dagars jakt.. =) Men de är ju som sagt någe speciellt dessa två dagar, Så skitig jakt på alla oss söderläningar. =) Ps.. Och på er norrläningar. =) 1 vecka till andra omg.
Publicerat Oktober 10, 200916 yr Författare Såg ingen Älg bara 3 tjäder tuppar en som satt perfekt för att bli skjuten. Men vi fälde 2 tjurar och en kalv idag. Ny jakt i morgon.
Publicerat Oktober 10, 200916 yr Såg ingen Älg bara 3 tjäder tuppar en som satt perfekt för att bli skjuten. Men vi fälde 2 tjurar och en kalv idag. Ny jakt i morgon. Trevligt! Hur många har ni kvar att skjuta?
Publicerat Oktober 10, 200916 yr Författare Trevligt! Hur många har ni kvar att skjuta? Tror det är 5 tjurar kvar att skjuta. Men det där har jaktledarna koll på.
Publicerat Oktober 10, 200916 yr Vi har bara kalv på tilldelningen men lika glad för det är jag, på måndag bär det av....
Publicerat Oktober 12, 200916 yr Författare Hur har det gått för er som varit ute o jagat älg idag? Helgen som varit har varit en bra helg. 5 djur fälda varan 3 tjurar o två kalvar. Just nu så har vi riktigt gått om Tjurar.
Publicerat Oktober 12, 200916 yr 1 ko + kalv fick bita i gräset idag. 2 kalvar kvar på tilldelningen. Jag är bra sugen på att flytta norröver till lite större marker
Publicerat Oktober 12, 200916 yr blev en riktig lyckad älgjakts premiär för vårat lag i västra uppland sköt en pinntjur och en 2 årig kviga så nu är de bara kalv kvar o skjuta 10 sekunder mellan djuren som kom på min passgranne ingen av dom gick mer än 5 meter från skottplatsen så allså en riktigt lyckad jakt så om allt går som de ska så skjuter vi en kalv imorron så är älgjakten över:) kvigan tjuren flådda ursäkta dålig bildkvalite men hade bara mobilen med mig men tar med digitalkameran imorron mvh jonas!
Publicerat Oktober 12, 200916 yr Ingen toppenstart direkt. Mycket älg i marken men mest icke skjutbara djur. Vi har en stor på tilldelningen men måste vara kviga eller tjur med fler än 6 taggar. Totalt var ca tio älgar synliga varav jag hade en pinntjur och ko med kalv. I tristessen sköt jag en räv som kom studsandes på första passet och avslutade dagen med en galt. Det sista som hände var att pappa ringde och berättade att han skjutit en fjortontaggare så jag får hoppas på lite mer tur i morgon så man kan bräcka farsgubben
Publicerat Oktober 12, 200916 yr lite seg första dag, Ca kl 09,20 kom det en ko med hund efter som en pil över hygget, inte ens en ide att höja knallpåken, timme senare så knäpper det till bakom oss( ja yppsynsjagar) och där står det en 12taggare men täkt träfforådet med en gran, annars hadde det vart ett fin första vilt! en älg i laget min farbror sköt en 14taggare.
Publicerat Oktober 12, 200916 yr 1 ko + kalv fick bita i gräset idag. 2 kalvar kvar på tilldelningen. Jag är bra sugen på att flytta norröver till lite större marker Det är bara att lägga ett bud på ett stort hemman och komma in i ett VVO norr över då!
Publicerat Oktober 13, 200916 yr Personligen så blev det två kalvar i helgen, stor storlekskillnad på de två. Två dagars jakt, två skott och två älgar får väl betraktas som helt OK.