Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävlock

Featured Replies

Publicerat

Nu är en tredjedel av Team Mälardalen hemma efter en rent ut sagt fantastisk helg.

Återigen Lasse; Stort, stort tack både till dig och din familj. Maken till gästfrihet har jag sällan skådat!

Tack även alla ni andra som bidrog till att göra helgen vad den blev. Jag hade skitkul på ren svenska!

Att jag inte lyckades locka in varken räv eller fruntimmer skyller jag helt och hållet på materialfel <_< Lyckligtvis slapp alla att bli tjej i husvagnen också så den enda kroppsdelen jag hade lite småont i idag var huvudet. (Fitzo blev lite full gubbe igår nämligen).

Anmäler mig härmed redan nu till en repris nästa år om det blir av då med...

Ha det bra alla!

Mvh. Fitzo (numera medlem i The Skurebo Fivehundred klubben) ;)

• Svar 405
  • Visningar 38,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Nu är en tredjedel av Team Mälardalen hemma efter en rent ut sagt fantastisk helg.

Återigen Lasse; Stort, stort tack både till dig och din familj. Maken till gästfrihet har jag sällan skådat!

Tack även alla ni andra som bidrog till att göra helgen vad den blev. Jag hade skitkul på ren svenska!

Att jag inte lyckades locka in varken räv eller fruntimmer skyller jag helt och hållet på materialfel <_< Lyckligtvis slapp alla att bli tjej i husvagnen också så den enda kroppsdelen jag hade lite småont i idag var huvudet. (Fitzo blev lite full gubbe igår nämligen).

Anmäler mig härmed redan nu till en repris nästa år om det blir av då med...

Ha det bra alla!

Mvh. Fitzo (numera medlem i The Skurebo Fivehundred klubben) ;)

Är det inte du som sitter i gropen och gör plonket på filmen??

Mvh :D

L

Publicerat
  • Författare

Skönt att se att fler o fler forumister ramlar in hemma.

Visst är det Fizzo som sitter i gropen men jag tror att det är FredrikN som plongar den gången.

Kul att se på filmen hur illa man ligger, måste justera min skjutställning lite,

/Lasse

Publicerat

Kul att ni haft kul gossar!!

Fick ett MMS med bild på död räv i helgen, aha tänkte jag någon har skjutit! Men jag tror att MMSet kom från en annan skön lirare.

Mvh!

Publicerat

Hem kommen och nyduchad och nyrakad,synd att inte frugan är hemma och kan se skönheten.Skulle vilja tacka alla för en skit rolighelg, ett särskilt tack till Lasse med familj och en förstående fru.

Helgens stora behållning var när Fitzo fick en plooong på 500m målet,det leendet kommer jag att leva på väldigt länge ;):D<_< . Tackar Millner för film snutten, jag har snart slitit ut den.

Fredrik N

Publicerat
  • Författare

Kom just på att ni som har/hade kamera kan slänga upp lite bilder.

Själv tog jag ett par kort men inte med egen kamera..

Trälade till mig ett medlemskap i The Skurebo fivehundred klubben till sist med .222an

Faan vad nice det var.....

/Lasse

Publicerat
Är det inte du som sitter i gropen och gör plonket på filmen??

Mvh :)

L

Jag vet inte om jag ska vara ärlig. Har svårt att se om det är jag eller DaddyO (en av de trehundrasjuttio Fredrikarna som var med på Skurebo :) )

Mvh. Fitzo

Publicerat

post-2426-1268590527_thumb.jpg

Det var lite varmt i badtunnan, men Lasse är en driftig karl och löste problemet med stor finess :)

post-2426-1268590600_thumb.jpg

Det är ju illa att man har så liten bil att det nästan inte är plats för 2 grabbars prylar en helg :)

Publicerat
  • Författare
post-2426-1268590527_thumb.jpg

Det var lite varmt i badtunnan, men Lasse är en driftig karl och löste problemet med stor finess :D

post-2426-1268590600_thumb.jpg

Det är ju illa att man har så liten bil att det nästan inte är plats för 2 grabbars prylar en helg :)

Ha ha var et så det såg ut från utsidan :);)

Faan vad snabbt lilla kärleken ringde o undrade vad vi höll på med -_-

Ni har ju mindre snö en här nere....

/Lasse

Publicerat

Nu är även jag hemma tror att fredda waxin oxå är hemma för den delen ;)

åtrerigen storrt tack till Lasse (skurebo) för den mycket trevliga helgen bokar in men till nästa år igen om det går bra :)

jakten gick väl inte så bra för oss men vi hadde det trevligt och vi sjängte massa bly och krut rök till skurebo gård o de är det som räknas :)

och fitzo lärde sej köra traktr medans vi andra gick o kolla på maskin parken så ingen kom tillskada..

så STORT TACK lasse med fam

// henrik

Publicerat

Nu krånglar datorn, jag kan inte ladda upp bilder :D

Publicerat

Åter på kontoret efter en fantastisk helg, trött men lycklig.

Stort tack tilla lla som förgyllde resan. bilder kommer vad det lider vissa rumsrena andra inte :rolleyes:

Det är ganska kul att man kan sitta runt ett köksbord 45 mil hemifrån med ett gäng gubbar som man aldrig träffat och ändå känna att de är ens goda vänner. svårt att förklara hur det klickar med så många fast man aldrig träffat dem.

Det ända smolket i bägaren var nog att waxin skulle köra hem och gjorde en tidig kväll på lördagen, hade gärna nattsuddat med de tappra som orkade vara vakna.

Publicerat

Tackar även jag Herr Skurebo. Vi var ju några locals (Erik, RW, MaxW, K9 & RE) som bodde hos RE i Ramkvilla så för att alla skulle kunna dricka pilsner så stack vi dit och badade bastu efter jakten. Kanske lite trist men man får offra sig ibland för en öl. :rolleyes:

Skyttet på lördagen innan jakten var skitkul fastän jag aldrig lyckades träffa på 550m men jag skyller det på bössan som var Lasses Sako.... ;)

Måste dock säga att sånadära milldotts som Lasse har i siktet gör skyttet betydligt lättare på långhåll för på 300m visste vi ju precis hur vi skulle sikta och då var det nästan 100% träff. Ljuddämparen var också perfekt för bössan låg stilla som en 22lr i skottet så det kvittade nästan hur man höll i bössan, låg bara riktmedlet rätt så var det träff. Däremot var 222:orna lite handikappade i det lite blåsiga vädret så träffprocenten blev högre på de grövre kalibrarna när avstånde blev längre.

När det gäller jakten så satt jag och RE i samma hörna av marken och vi hade två hanrävar (?) som sprang och skällde på varandra på vars en sida om oss. De brydde sig inte det minsta om våra lockrop utan övervakade bara varandra. Att locka med tiklock (?) kanske skulle varit vad som hade behövts i det läget. De var som närmast kanske 2-300m bort men i skogen så det var inte läge att skjuta.

Jag tog ju en hel del kort och lägger in dem efterhand.....

Publicerat
  • Författare

Har hur mycket som helst att göra men har ingen lust så jag skriver lite här i stället :(

Skyttet var en av helgens stora behållningar.

Jag trodde inte att det skulle vara möjligt att träffa så lätt :( på 300 med .222an som det var.

När man väl fick kläm på höjden så var det bara att hålla i och vänta in lätt vind så plongade det.

Målet vi sköt på var ca 30*20 cm stort. Ett A4 papper typ fst ett slitstål till vägföreningens vägsladd :blush:

Vi var lite oroliga för hur stålet skulle klara kulorna men det var ingen fara, vad som överanskade mig var att stålet kroknade....hela plåten krökte sig och det skyller vi på grabbarna med 9,3orna för min och K9:s .222:or borde vara oskyldiga.

Bara att lägga på städet och smälla till det ett par ggr så är den saken ur världen. OM målen någonsin kommer ner, nu har jag ju ett fin fint ställe att öva på. TACK Markus o Fredrik :lol:

Jag roade mig med att kolla lite kulbanor i går kväll och min lilla Vixen behöver ca 30 cm överslag på 300m och 52cm på 350m :blink: Snacka om skillnad och att det är välbehövligt med nogrann avståndsbedömning vid längre håll.

Störd är man nog lite när man blir glad som ett litet barn varje gång man träffar.

/Lasse

Publicerat
Har hur mycket som helst att göra men har ingen lust så jag skriver lite här i stället :(

Skyttet var en av helgens stora behållningar.

Jag trodde inte att det skulle vara möjligt att träffa så lätt :( på 300 med .222an som det var.

När man väl fick kläm på höjden så var det bara att hålla i och vänta in lätt vind så plongade det.

Målet vi sköt på var ca 30*20 cm stort. Ett A4 papper typ fst ett slitstål till vägföreningens vägsladd :blush:

Vi var lite oroliga för hur stålet skulle klara kulorna men det var ingen fara, vad som överanskade mig var att stålet kroknade....hela plåten krökte sig och det skyller vi på grabbarna med 9,3orna för min och K9:s .222:or borde vara oskyldiga.

Bara att lägga på städet och smälla till det ett par ggr så är den saken ur världen. OM målen någonsin kommer ner, nu har jag ju ett fin fint ställe att öva på. TACK Markus o Fredrik :lol:

Jag roade mig med att kolla lite kulbanor i går kväll och min lilla Vixen behöver ca 30 cm överslag på 300m och 52cm på 350m :blink: Snacka om skillnad och att det är välbehövligt med nogrann avståndsbedömning vid längre håll.

Störd är man nog lite när man blir glad som ett litet barn varje gång man träffar.

/Lasse

He, det var klart kul att höra plonget! :(

Har faktiskt börjat titta efter ett lämpligare sikte för långhållsskytte samt ljuddämpare till 222:an.

Har även börjat fundera på en laddning till den med en 40gr kula över 1000m/s för långhållsskytte.

Publicerat

Jag tycker det är helt ok att du låter plåtarna hänga Lasse, bara jag får komma ner och plonga ibland :lol:

Det var ju som du säger helgens stora behållning att "långplonga" :blush: Häftigt också att se skillnaderna i kaliber, både på vindkänslighet och höjd. Själv var jag impad av min egen 6,5a som klarade det galant. Extra roligt med egenhändigt laddat är det ju. 500 meter blir ju ganska nådelöst avslöjande om det är ojämn kvalitet, både när det gäller laddning, och skit bakom spakarna :blink:

Publicerat

Tack för en kanon-lördag! :blink:

Publicerat
Jag tycker det är helt ok att du låter plåtarna hänga Lasse, bara jag får komma ner och plonga ibland :lol:

Det var ju som du säger helgens stora behållning att "långplonga" :blush: Häftigt också att se skillnaderna i kaliber, både på vindkänslighet och höjd. Själv var jag impad av min egen 6,5a som klarade det galant. Extra roligt med egenhändigt laddat är det ju. 500 meter blir ju ganska nådelöst avslöjande om det är ojämn kvalitet, både när det gäller laddning, och skit bakom spakarna :blink:

En sak som kanske kunde tänkas på är till nästa år att inte skjuta samtidigt. Det blir lite svårt att veta vem som träffar när tre skjuter samtidigt samt att det var aningen störande när en 9,3a smäller av just som man tänkt skjuta. Trycket kändes, speciellt som vi låg så att myningen från den som låg till vänster var i höjd med huvudet.

Publicerat
  • Författare
He, det var klart kul att höra plonget! :lol:

Har faktiskt börjat titta efter ett lämpligare sikte för långhållsskytte samt ljuddämpare till 222:an.

Har även börjat fundera på en laddning till den med en 40gr kula över 1000m/s för långhållsskytte.

Även jag har kollat lite på 40gr kulor, mest bara för att komma upp i över 1000m/s vilket jag inte tror att jag gör med 50gr.

kronograf nästa.

Jag är inte säker på att en 40gr kula är bättre på längre håll enen 50gr. Tyngden i kulan borde hjälpa en hel del på vindstabilitetet.

Jag tycker det är helt ok att du låter plåtarna hänga Lasse, bara jag får komma ner och plonga ibland :(

Det var ju som du säger helgens stora behållning att "långplonga" :( Häftigt också att se skillnaderna i kaliber, både på vindkänslighet och höjd. Själv var jag impad av min egen 6,5a som klarade det galant. Extra roligt med egenhändigt laddat är det ju. 500 meter blir ju ganska nådelöst avslöjande om det är ojämn kvalitet, både när det gäller laddning, och skit bakom spakarna :blink:

Du vet att du är välkommen när du vill.. :blush:

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Jo det dammar till bra i kroppen när de brakade loss..

/Lasse

Publicerat

alldeles för mycket lössnö här för rävlock :blink::blush: ,får se om det hinner bli nån skare

Publicerat
Även jag har kollat lite på 40gr kulor, mest bara för att komma upp i över 1000m/s vilket jag inte tror att jag gör med 50gr.

kronograf nästa.

Jag är inte säker på att en 40gr kula är bättre på längre håll enen 50gr. Tyngden i kulan borde hjälpa en hel del på vindstabilitetet.

/Lasse

Jag lade just en beställning på 250st 40gr..... :blink:

Publicerat
En sak som kanske kunde tänkas på är till nästa år att inte skjuta samtidigt. Det blir lite svårt att veta vem som träffar när tre skjuter samtidigt samt att det var aningen störande när en 9,3a smäller av just som man tänkt skjuta. Trycket kändes, speciellt som vi låg så att myningen från den som låg till vänster var i höjd med huvudet.

Lovar att ta med 308an nästa år :blink:

/Fredrik

Publicerat
He, det var klart kul att höra plonget! :lol:

Hehe.. samma här faktiskt! :blush:

Och även funderat på om jag kanske skulle börja ladda lite själv till och med... :blink:

Publicerat

Japp samma här.

Hade aldrig trott att jag skulle kunna ligga och mata in smäll efter smäll på 300m utan några som helst problem.

Till och med med skräpbössan, (den sköt som en gud i helgen)

Träffbilden på 20mm på100m kändes ganska skönt