Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SVT igen? - Sammanslagna trådar om vargdokumentären

Featured Replies

Publicerat
Bäste herr Besseschmidt ^_^

Nej jag tänkte på hans propagandaminister. Som i och för sig också fick vara Rikskansler en liten stund.

Tror det var mindre än ett dygn om jag minns rätt. DVS från det att snedlugg tog livet av sig tills han själv dog...

Sa henke och lånade Besserscmidten en sväng... ;)

Du verkar ju vara bevandrad i den där biten av historien så då frågar jag dig vad du tror om det där med att tjuvjägarna i "dokumentären" hade tillgång till norska motståndsrörelsens gamla avlagda bössor? Själv så såg jag bara en stämpel som jag inte kunde tyda sen så var det ju en bössa med plaststock och jag skulle ju inte göra mig det besväret att stocka om en gammal kar98K om jag bara ska ha den till "fuljakt". Parkera Besserscmidten i hangaren när du e klar. Man vet ju aldrig när man behöver den igen. ;)

• Svar 300
  • Visningar 32,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare
Du verkar ju vara bevandrad i den där biten av historien så då frågar jag dig vad du tror om det där med att tjuvjägarna i "dokumentären" hade tillgång till norska motståndsrörelsens gamla avlagda bössor? Själv så såg jag bara en stämpel som jag inte kunde tyda sen så var det ju en bössa med plaststock och jag skulle ju inte göra mig det besväret att stocka om en gammal kar98K om jag bara ska ha den till "fuljakt". Parkera Besserscmidten i hangaren när du e klar. Man vet ju aldrig när man behöver den igen. ;)

Norska motståndsrörelsen hade definitivt stöd från vänner och släktingar på den Svenska sidan. Jag har själv sett diverse kvarvarande utrustning från den tiden. Detta visserligen i Norra Jämtland men jag har ingen anledning att betvivla att Värmlänningar och Dalslänningar bosatta nära gränsen hjälpte till på samma sätt. Så långt har jag inget att invända mot storyn. Varför man sen skulle lägga manken till att stocka om en bössa man ändå tänker förstöra precisionen på genom att överdrivet kapa pipan , tja det är en annan fråga. Och hur smart det är att öka ljudnivån på ett vapen man uteslutande använder vid fuljakt vill jag inte heller spekulera i...

Nej jag tvivlar inte på att det finns något stolpskott som pysslar med dylikt. Men att det skulle vara en genomtänkt strategi från en stor organiserad "milis" låter lite smått otroligt. Inte omöjligt men väldigt väldigt osannolikt. Och för att jag skall tro på det vill jag ha lite mer bevis än vad som hittills presenterats.

MVH // Henrik som härmed kör in Besseschmidten i hangaren tills vidare... :)

Publicerat

Håller med till fullo på vad du säger Henrik. Tror också att det finns dom som håller på och tjuvskjuter varg, men inte på milisnivå. Känns inte så organiserat.

Publicerat

Någon som hört nått mer om "dokumentären"?

Publicerat

Nej känns det inte lite som en pinsam tystnad :huh:

Publicerat

frågan e väl vilka som e dummast iaf...

Alla seriösa medier borde ju fundera åtminstone fem gånger innan man låter den där "journalisten" fabulera fritt om man inte vill åka på en anmälan i framtida "dokumentärer"....

Granskningsnämnden för er som har tid och orkar:

http://www.grn.se/

sändningstillstånd:

http://www.grn.se/upload/PDF-filer/Sändnin...02010-01-01.pdf

Publicerat

Jag tycker det är synd om Vargkriget skall glömmas bort innan det är klarlagt vem som egentligen ligger bakom och i vilket syfte. Det känns inte riktigt som om skaparna är nöjd med den efterföljande debatten, eller den ickedebatt som följde. Det är tyst och lytt från kanter där det annars brukar vara livat.

Tomas

Publicerat

Såg någonstans om att man ev planerade en uppföljning? Ska leta.. B)

Publicerat

Jo det är ju känt att uppföljare brukar bli riktigt bra så den väntar man ju på i det här fallet.... B)

Publicerat

Hustrun surrade ngt om det, var visst Jaktjournalen som skrev om det.. Har inte kollat själv.

Mvh!

Publicerat

Fick ju tipset om flashback tidigare i tråden.

Har följ den lite och det är ganska roligt hur mycket folk lägger ner sig. Sen om det är rätt eller fel det vette f*n. Men det finns många nördar på det forumet som luskar reda på både det ena och det andra. Här hittade jag en liten sammanfattnig av den tråden.

https://www.flashback.org/t1185760p106

Publicerat

Vargkriget II - Utomjordingarna joinar.

Handling

Utomjordiska vargmotståndare från jupiter går med dom tappra motståndskrigarna i kampen mot det fruktansvärda ulven. Beväpnade med avsågade lasergevär dödar dom vargar från rymdskepp på platser där dom åtlat in vargen med deras favoritföda, majs marinerat i spädbarnsblod.

Kanske så uppföljaren ser ut? Jag kanske ska delge svt iden:P

Publicerat

Förlängd pipa :rolleyes:

Publicerat

Skickade in en anmälan till granskningsnämnden. Där jag ifrågasatte tanken bakom programmet och där jag frågade om inte SVT ska vara helt opolitiskt. Jag skrev att detta program var ett sätt att hjälpa fram Mp,V, vissa inom Fp och S för att driva igenom förbud mot licensjakt på varg.

Publicerat

Bra jobbat Peter,

från tanke till handling, jag hade tänkt samma sak.

/Christian

Publicerat

Om ngn. mer ska skriva något tycker jag att man skall angripa att SVT sänder detta som en dokumentär.

En dokumentär ska vara byggd på fakta och vetenskap. Här finns det inga bevis för att det dokumentären visar stämmer överens med verkligheten.

Programmet är inte en dokumentär utan propaganda och sådant ska inte SVT äga sig åt.

Kör hårt.......no rest for the holy..

Publicerat
Skickade in en anmälan till granskningsnämnden. Där jag ifrågasatte tanken bakom programmet och där jag frågade om inte SVT ska vara helt opolitiskt. Jag skrev att detta program var ett sätt att hjälpa fram Mp,V, vissa inom Fp och S för att driva igenom förbud mot licensjakt på varg.

Bra bra!!!

Publicerat
Om ngn. mer ska skriva något tycker jag att man skall angripa att SVT sänder detta som en dokumentär.

En dokumentär ska vara byggd på fakta och vetenskap. Här finns det inga bevis för att det dokumentären visar stämmer överens med verkligheten.

Programmet är inte en dokumentär utan propaganda och sådant ska inte SVT äga sig åt.

Kör hårt.......no rest for the holy..

Precis!!

SVT har varit en fri kanal från åsikter och ska skildra verkligenheten nu är dom ett i tåget för vara populistiska i ämnet som berör..Skulle jag haft tv själv och betalat 2056kr per år skulle jag blivit mer tokig <_<

Skrota sveriges radio när det ändå är på g med dala upproret v2.0 :angry:

Publicerat

first clas: roligast e dock reklamen dom kör när dom sjunger på frikyrksmanér "tack för alla BIDRAG från öst till väst"

Bidrag är i min bok ganska valfritt..??

Publicerat
Skulle jag haft tv själv och betalat 2056kr per år skulle jag blivit mer tokig

Du får kanske lika snabbt TV som mig när väl pejlaren står i hallen :o^_^:(:(

Publicerat
Du får kanske lika snabbt TV som mig när väl pejlaren står i hallen :o:):D:lol:

har faktiskt inte tv sedan 2år,och säkert man faller in för använda datorn,men pejlare ringer då och då trots allt..

att just inte avgiften ingår när man köper en tv eller dylikt som en skatt är helt vanvettigt faktiskt....

Iaf verkligen tyst om detta spektakel,troligen lär det dö ut helt..

• 3 weeks later...