Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SVT igen? - Sammanslagna trådar om vargdokumentären

Featured Replies

• Svar 300
  • Visningar 32,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Och vilken är din kommentar efter att ha sett filmen?

Ja undra vart Mikael tog vägen? Kanske ute och reser i vargland igen...

Publicerat

hehe...SR undersöker SVT....de låter riktigt opartiskt det.... ;)

Publicerat

hehe ... SR undersöker SVT .... de señare Riktigt opartiskt DET .... :huh:

[/ Quote]

opartiskt eller ej. Det låter som det kan bli kul :lol:

Publicerat

Intressant bild som gavs i P1 för en stund sen. Den sk reporten bakom "Vargkriget" är klart väldigt pressad. Då hans argument för att det enbart var sant bland annat var att om nu så många människor säger

samma sak, ja då måste det vara sant..

Njae.. Bevis är en förutsättning för att detta skulle kunna vara trovärdigt! Varför inte använda det

enda fysiskabevis som finns? Den påstådda döda vargvalpen?

Publicerat
Intressant bild som gavs i P1 för en stund sen. Den sk reporten bakom "Vargkriget" är klart väldigt pressad. Då hans argument för att det enbart var sant bland annat var att om nu så många människor säger

samma sak, ja då måste det vara sant..

Du menar att det måste vara sant för att så många säger samma sak och han har lyckats klippa ihop en timme tv om det?

Mvh!

Publicerat

Jepp! så är det ju..

Om tillräckligt måga säger att man är en åsna så är det lika bra o köpa sig en sadel... :rolleyes:

Publicerat
Du menar att det måste vara sant för att så många säger samma sak och han har lyckats klippa ihop en timme tv om det?

Mvh!

Inte jag, men den sk journalisten påstod det iaf..

Personligen kräver jag nog mer bevis för att tro på det hela.

Publicerat
Jo du, Linkis, jag reste runt i de värst drabbade vargområdena under tio dagar i höstas och såg allt Peter Andersson hittills berättat om sin film. Det var skrämmande och jag skrev något inlägg om det tidigare på ert forum. Precis som Peter Andersson är jag journalist och har därför skyldighet att skydda människor som begär att deras identitet ska hållas hemlig. Jag ville publicera vad jag visste, på samma sätt som i dokumentären, med anonyma aktörer, men hittade tyvärr ingen redaktion som var intresserad.

Jag kan naturligvis inte vara säker på filmens totala innehåll, men jag skulle akta mig noga för att döma ut kontentan av filmen som pajaserier. Risken är att man får äta upp varenda stavelse när dokumentären väl är visad.

Förresten förstår jag inte majoriteten av reaktionerna. Det måste väl gynna oss jägare och landsbygdsboende om politikerna förstår vilket elände vargen verkligen ställer till, vilken desperation den skapar.

Hur ska vi annars strida för löshundsjakten - genom att säga tack och amen till en allt starkare vargstam och nu inplantering av ryska vargar? Den vägen är provad i årtionden och jag kan bara konstatera vi är på väg mot en ände med förskräckelse i vargbältet. Åtminstone ur en jägarvinkel, ett perspektiv där löshunden står i centrum.

Dra nu inga förhastade slutsatser - jag är demokrat och förespråkar demokratiska arbetsmetoder. Men jag har också förståelse för att människor till slut blir helt desperata.

När det gäller dina hypoteser om den Värmländska tunnelfällan i filmen, Linkis, konstaterar jag bara att det kanske inte var första gången den agnades. Jag tror att du underskattar stora och starka SVT om du tror att de hur lätt som helst skulle låta sig duperas av ett gäng "knäppskallar".

Jag är också helt säker på att du underskattar de människor som deltar i detta motståndskrig.

menar du att det är du som tipsat Peter Andersson om denna "grupp"

Skulle det finnas sånna dära red necks grupper som både sätter våran hundjakt på spel med sina giftåtlar och skämmer ut oss,borde man som jägare om man nu är det även på sin jag borde man ta stort avstånd får våra fiender nr1 om dom nu finns!!

Publicerat

Bevis o bevis..Finns det inga är det ju svårt att visa några....Så ska man skaffa fram döda vargar eller fabricera?

Dom kunde ju visat någon död varg från Ryssland for all I care.

Personligen är jag intresserad av att veta vad projektet kostade?

Vad betalade SVT för detta?

Varför fattade inte någon på SVT misstankar kring detta när alla andra kompetenta medier uppenbarligen insett att det är något som inte stämmer?

Jag förväntar mig att veganer, vargälskare etc. gör vad som helst för att spridda bilden av jägare som osympatiska mördare. Det förvånar mig inte.

Vad som däremot förvånar mig är att SVT sänder det utan att blinka.

Var är självkritiken SVT?

Var är källkritiken?

Har SVT en agenda i vargfrågan? Är informationen objektiv eller rent av subjektiv?

Kan vi lita på att SVT rapporterar korrekt eller anser man sig ha ett högre syfte, nämligen att förändra medborgarnas syn på saker och ting genom att sända dylika program?

Publicerat
Bevis o bevis..Finns det inga är det ju svårt att visa några....Så ska man skaffa fram döda vargar eller fabricera?

Dom kunde ju visat någon död varg från Ryssland for all I care.

Personligen är jag intresserad av att veta vad projektet kostade?

Vad betalade SVT för detta?

Varför fattade inte någon på SVT misstankar kring detta när alla andra kompetenta medier uppenbarligen insett att det är något som inte stämmer?

Jag förväntar mig att veganer, vargälskare etc. gör vad som helst för att spridda bilden av jägare som osympatiska mördare. Det förvånar mig inte.

Vad som däremot förvånar mig är att SVT sänder det utan att blinka.

Var är självkritiken SVT?

Var är källkritiken?

Har SVT en agenda i vargfrågan? Är informationen objektiv eller rent av subjektiv?

Kan vi lita på att SVT rapporterar korrekt eller anser man sig ha ett högre syfte, nämligen att förändra medborgarnas syn på saker och ting genom att sända dylika program?

Någon får gärna rätta mig men vad jag förstått så är filmaren frilians och har försökt sälja in dokumentären även till andra kanaler men de tackade nej. Är du verkligen förvånad att SVT tackade ja?

Får jag bara påminna dig om all politisk dockteater de har prånglat ut till ungar under årtionden och allt gullande i naturprogram med kastrerade vargar. Vi skall istället vara oerhört glada att vi numera har andra kanaler som tar andra beslut.

Publicerat

Nu är det repris på Vargkriget.

Publicerat

Unnoticed: Nej, jag är inte förvånad.

Dock är det nog många andra som inte förstår hur Sverige avviker (fortfarande) från många andra i-länder runt om i världen. Sverige bär fortfarande starka spår av en mkt. tvivelaktig socialdemokrati. Så även media.

Sverige tillsammans med Frankrike ligger i botten när det gäller marknadsfinansierade jobb i Europa. Färre än 1/3 av alla svenskar hade 2007 jobb i företag med betalande kunder.

Inget annat land har så få egna företagare som Sverige i Europa.

källa: Sveriges Näringliv, Ronald Fagerfjäll.

Vi befinner oss fortfarande så långt in under sovjetisk flagg att det anar få.

Ytterligare ett enormt problem är dock den minskade förståelsen som finns hos en växande storstadsbefolkning.

I takt med att svenska företag i allt högre grad får ökat utländskt ägande och mer lättvindigt kommer lägga ner verksamhet i Sverige och vi övergår till ett tjänste- och kunskapssamhälle så kommer jobben på landsbyggden att rationaliseras bort. Dessa människor kommer att tvingas flytta till storstäderna för att utföra serviceyrken mm.

Glesbyggden blir allt glesare och än en mer marginaliserad grupp i samhället. Samtidigt växer den grupp av människor som idag redan knappast ser andra djur än de som finns på Skansen. Djur som man kan klappa och kela med och alltså inte är farliga varken för människor eller andra djur. Vi lever i en värld där vi kommer allt längre ifrån verkligheten.

Vi lever också i en värld där det blir svårare och svårare att veta vad sanningen egentligen är.

Vem som helst kan skapa sin sanning på Internet. Det handlar istället mer och mer om stt trigga folks känslor med marknadsföring etc.

:)

Publicerat

+1

Ok, vi sågar vi flaggstången, liksom vi gjort tidigare B)

no problem!

mvh

Vinska jeekarpataljåånen

Publicerat
Unnoticed: Nej, jag är inte förvånad.

Dock är det nog många andra som inte förstår hur Sverige avviker (fortfarande) från många andra i-länder runt om i världen. Sverige bär fortfarande starka spår av en mkt. tvivelaktig socialdemokrati. Så även media.

Sverige tillsammans med Frankrike ligger i botten när det gäller marknadsfinansierade jobb i Europa. Färre än 1/3 av alla svenskar hade 2007 jobb i företag med betalande kunder.

Inget annat land har så få egna företagare som Sverige i Europa.

källa: Sveriges Näringliv, Ronald Fagerfjäll.

Ytterligare ett enormt problem är dock den minskade förståelsen som finns hos en växande storstadsbefolkning.

I takt med att svenska företag i allt högre grad får ökat utländskt ägande och mer lättvindigt kommer lägga ner verksamhet i Sverige och vi övergår till ett tjänste- och kunskapssamhälle så kommer jobben på landsbyggden att rationaliseras bort. Dessa människor kommer att tvingas flytta till storstäderna för att utföra serviceyrken mm.

Glesbyggden blir allt glesare och än en mer marginaliserad grupp i samhället. Samtidigt växer den grupp av människor som idag redan knappast ser andra djur än de som finns på Skansen. Djur som man kan klappa och kela med och alltså inte är farliga varken för människor eller andra djur. Vi lever i en värld där vi kommer allt längre ifrån verkligheten.

Vi lever också i en värld där det blir svårare och svårare att veta vad sanningen egentligen är.

Vem som helst kan skapa sin sanning på Internet. Det handlar istället mer och mer om stt trigga folks känslor med marknadsföring etc.

B)

Då får vi bli bättre på att marknadsföra vårat egenproducerade kött, ekologiskt närproducerat hängmörat.

det är nog en övervägande majoritet i sverige som väljer gott kött före några vargar :D

Oavsett om folk bor i stan så är det ju bara en minoritet som inte går att få att förstå att vargar och djurhållning inte funkar i hop. Sedan att det är en högljudd minoritet (en liten som luktar som en stor :huh: ) det må vara en sak.

Men nog fan med rätt konsulterade marknadsförare så går det att vinna landdelar gentimot vargen. Alla bevandrade storstadsbor har ju landställen och dom brukar ju komma och köpa kött i viltslakteriet och tycka att det är toppen med viltkött. :D

Lambi reklamen med en varg som slukar lambi. :o eller en framtids glimt på en som helgrillar en varg och berättar om tiden då det fanns klövvilt.. jaja tur att inte jag jobbar med marknadsföring.. ;)

visst går det att göra folk mer medvetna om vad man kan producera på landet och vad man måste gå miste om med vargar med rätt marknadsföring.

Publicerat
  • Författare
Lambi reklamen med en varg som slukar lambi. eller en framtids glimt på en som helgrillar en varg och berättar om tiden då det fanns klövvilt.. jaja tur att inte jag jobbar med marknadsföring..

Njae, vet inte om det är rätt sätt.

Det fanns en tysk på trettiotalet som körde mycket med att måla upp skräckbilder om hur illa det kunde gå och sedan utan att säga det rakt ut påstå att det var en viss folkgrupps fel att det höll på att gå åt det hållet.

Han var visserligen tämligen framgångsrik men det anses idag i de flesta marknadsföringskretsar som minst sagt "ofint" att arbeta med de här metoderna...

Att vi ibland möts av just de här eller liknande metoder är en annan sak. Och tack och lov finns det idag gott om folk som drar öronen åt sig så fort information börjar likna skräckproppaganda ala Goebbels!

Nej positiva bilder på ett gäng som grillar älgfilé eller liknande känns betydligt bättre. Och jag skulle bli förvånad om det inte dessutom ger bra mycket bättre resultat!

// Henrik

Publicerat

Det fanns en tysk på trettiotalet som körde mycket med att måla upp skräckbilder om hur illa det kunde gå och sedan utan att säga det rakt ut påstå att det var en viss folkgrupps fel att det höll på att gå åt det hållet.

Han var visserligen tämligen framgångsrik men det anses idag i de flesta marknadsföringskretsar som minst sagt "ofint" att arbeta med de här metoderna...

Att vi ibland möts av just de här eller liknande metoder är en annan sak. Och tack och lov finns det idag gott om folk som drar öronen åt sig så fort information börjar likna skräckproppaganda ala Goebbels!

Nej positiva bilder på ett gäng som grillar älgfilé eller liknande känns betydligt bättre. Och jag skulle bli förvånad om det inte dessutom ger bra mycket bättre resultat!

// Henrik

Jag delar helt din mening var inte så mycket allvar bakom mina förslag :lol:

Publicerat
  • Författare
Jag delar helt din mening var inte så mycket allvar bakom mina förslag :lol:

:D

Publicerat

// Henrik

Om du tänker på killen med snelugg så var han faktiskt från Österrike. :lol: Sa Oink och for i väg i sin Bessersmitt...

Publicerat

Har inte sett den där "dokumentären" förens ikväll då jag misstänkte att jag skulle reta upp mig för mycket, men nyfikenheten tog överhand och jag kunde i lugn och ro se filmen på datan ikväll! Inte särskilt trovärdig iaf, för mycket skumma teorier!!! Jag skrattade till i vissa scener då det barkade iväg och vart för dumt för att va sant:) Jag skulle vilja se när de skjuter ulven i magen på 120 meter med dessa pipor och sikten....... Även när de såg vargögonen och de sa att det va för långt håll att skjuta medans i nästa scen så spelade det ingen roll om ulven plågades ihjäl!!!! Nej luktar unket om den här dokumentären och jag retade faktist inte upp mig en enda gång utan allt va skräp!!!!!!

Publicerat

Ingo: Du kan väl iaf bli lite upprörd över att det är sånt dina surt förvärvade licenspengar går till. (antaget att du betalat licensen (vilket du gjort).)

Dom skulle ju kunnat gjort en jaktfilm. Svensk Vargjakt 2010!!

Publicerat
Ingo: Du kan väl iaf bli lite upprörd över att det är sånt dina surt förvärvade licenspengar går till. (antaget att du betalat licensen (vilket du gjort).)

Dom skulle ju kunnat gjort en jaktfilm. Svensk Vargjakt 2010!!

Jag är självklart irreterad över hela "paketet" dvs att mina surt förvärvade skatteslantar går till sånt som motarbetar mig och mina intressen och allt skit som jag betalar via licenslantar osv men över själva filmen så kunde jag inte förmå mig att reta upp mig då hela den där filmen är bara bullshit :lol:

Publicerat
  • Författare
Om du tänker på killen med snelugg så var han faktiskt från Österrike. ^_^ Sa Oink och for i väg i sin Bessersmitt...

Bäste herr Besseschmidt ;)

Nej jag tänkte på hans propagandaminister. Som i och för sig också fick vara Rikskansler en liten stund.

Tror det var mindre än ett dygn om jag minns rätt. DVS från det att snedlugg tog livet av sig tills han själv dog...

Sa henke och lånade Besserscmidten en sväng... ;)

Publicerat

Och endå finns det folk som tror att hela filmen är sanning och att det varje natt åker runt ca 200 jägare med avsågade studsare från ww2 och skjuter varg i halva sverige utan att någon märker något.

Ni som jagar i dalarna och värmland, hur många bilar har ni sett då ni vakat räv om nätterna?