Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SVT igen? - Sammanslagna trådar om vargdokumentären

Featured Replies

Publicerat
LEHD: De cirka 10% "skottskadade" vargarna inbegriper alla typer av skottskador. Allt ifrån allvarliga / dödande till ett enda hagel i svansspetsen. Oftast hittar man helt enkelt metallfragment vid röntgen.

Ok då kan antingen tolka det som jag hoppas att det är nämligen att de flesta är skrämskott som kommit för nära .

Eller som jag fruktar att det är nämligen att skyttet är uselt & hämningslöst vilket är skämmande.

//Lasse D.

• Svar 300
  • Visningar 32,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Är det bara jag som tycker att "vapnet med tyska örnen" ser ut som om det är i stainless-utförande som på nya studsare(ex Tikka t3 stainless..)?? iaf på magasin/varbygel.. :S Hade tyskarna det under kriget eller är jag ute och cyklar helt??

Publicerat

Utan att uttala mej om "dokumentären" eller ha åsikter om densamma MEN,

om det är någon som varit inne på svt's hemsida och läst kommenarerna där?

Jag blir mörkrädd hur folk som inte är insatta i den verkligar vagfrågan får ur sej för kommentare.

tror faktiskt att folk blivit inlåsta för mindre.

Vart är sverige på väg? Allt kretsar inte runt södermalm eller koldioxid

Jimmy

Publicerat
Utan att uttala mej om "dokumentären" eller ha åsikter om densamma MEN,

om det är någon som varit inne på svt's hemsida och läst kommenarerna där?

Jag blir mörkrädd hur folk som inte är insatta i den verkligar vagfrågan får ur sej för kommentare.

tror faktiskt att folk blivit inlåsta för mindre.

Vart är sverige på väg? Allt kretsar inte runt södermalm eller koldioxid

Jimmy

Var ine o läste men slutade efter ett tag jag orkade inte läsa vad folk skriver.

Publicerat

Lite efter alla andra har man nu sett den omtalade dokumentären. Kändes bitvis som en trailer till "Jägarna2", frågan är hur Sundvall tänker matcha denna.

Skämtåsido, heder till er som har till uppgift att föra Jägarnas talan i offentliga sammanhang, sakliga och seriösa.

Publicerat

TRycker det här är ett tal

Publicerat
TRycker det här är ett tal

Förlåt?

Publicerat

http://www.nwt.se/article701365.ece

Jag stötte på en kille idag som råkat ut för otrevligheter när han var ett nätverk på spåren 99.

Publicerat

Ja nu var du lite väl kryptisk revper.

Jag förstår inte hur folk på allvar kan tro att 200 personer varje natt kan åka omkring i skogarna med illegala vapen och dessutom vara ute och spränga gryt på dagarna utan att någon lägger märke till dom, och utan att fastna i en rutinkontroll någonstans utefter vägarna. Visst finns det tjuvjägare som "organiserat" sig i en lite mindre grupp uppåt dalarna värmland men någor nätverk på 200 pers är det ju inte att tala om.

Ang vapnen så har någon i tråden nämnt att det ska vara en av sveriges gamla mauserbössor, jag tycker också den ser ut som något nytt vapen. Är dock rätt säker på att det inte handlar om en kar98 som är det repetergevär som tyskarna använde.

Publicerat

Sitter inte journalisten lite löst rent juridiskt eftersom han trots allt deltog i tjuvjakten?

Han åker med i en bil med illegala vapen och hjälper till att spana efter varg...!

Daniel, du har väl lite koll på det juridiska, hur ser lagen på detta?

/L

Publicerat

Va inne på svt dokumentärs sida.

http://svt.se/2.118633/om_oss

Älskar deras inledning "Välkommen till verkligheten" känns verkligen seriös i sammanhanget...

Kanske borde stå "Välkommen till den värld vi vill att ni ska tro existerar".

A lie is a lie is a lie.....even on communist TV.

Publicerat

Lalle: Vi behöver väl inte ge oss allt för djupt in i juridiken. Att "förstöra", eller spränga, ett bo är ett jaktbrott. Punkt.

Publicerat

Att det är så tyst om "Vargkriget" bland de större etablerade tidningarna tyder som sagt på att det ligger minst en hund begraven i hela denna röra. De är vanligtvis först med att att få in tips om dylika nätverk och om vilka detta rör sig om. Man brukar då kvickt vara på plats för att ställa frågor. Men som sagt....knäpptyst...

Efter vad jag har hört så har däremot ett flertal journalister börjat intressera sig mer om att ta reda på sanningshalten om själva dokumentären snarare än att försöka ta reda på fakta om de medverkande.

Personligen skulla jag uppskatta ett PM så jag kan göra en uppföljare :huh:

Publicerat
Personligen skulla jag uppskatta ett PM så jag kan göra en uppföljare :D

haha!!!

Men du... köp nån avdankad sj-overall och klä thomas i den... förvräng hans röst och sudda hans ansikte och be honom prata om nånting tekniskt som han inte förstår sig på så har du en uppföljare... :huh:

Publicerat
haha!!!

Men du... köp nån avdankad sj-overall och klä thomas i den... förvräng hans röst och sudda hans ansikte och be honom prata om nånting tekniskt som han inte förstår sig på så har du en uppföljare... :D

Strålande idé! Så får det bli! :huh:

Publicerat

är det ingen som känner igen platserna som visades?

och att samordnaren var en näringslivs topp? borde juh vara fåtalet "skogs intresserade" som går med byxorna instoppat i stöveln och vara ute mycket under kvällar där i området :lol: menar skulle min tjej vara ute på hemligheter flera kvällar utan säga nått skulle iaf jag misstänka nått :D

eftersom ett revir borde finnas att tillgå där hela reviert försvunnit, borde även vara lättare kartlägga stället och sedan arbeta utifrån det,,att det hela var ett försenat april skämt tror jag inte någon annan heller tvivlar på men vore kul och knäcka det!

vad vet man om journalisten är han verkligen så lätt lurad eller? att dom dära förgiftade vargarna ena gången inte hittades ofta, för 20 meter senare hittade gänget 3st och inte velat röra dom pga mycket aktivitet i omårdet :D

Publicerat

Kul att få läsa dina kommentarer Daniel. Jag antar att du fick lite mer tid med dokumentärskaparen än det som visades i sändning på TV4, vad gav han för intryck där?

Att det här skulle vara fabriserat verkar så märkligt, det måste ju vara journalistiskt självmord om det uppdagas?

Helt klart finns det en massa konstigheter, men visst måste det gå att bevisa matrialets autenticitet utan att avslöja enskilda personers medverkan?

Om det nu är så att filmskaparen blivit lurad så har han väl inget annat val än att hålla fast vid sin story, annars blir det väl knivigt att sälja in nästa alster.

Men tills motsatsen bevisats får man väl utgå från att det som visas är sant, även om det är märkligt.

Publicerat

Helt omöjligt verkar det ju inte vara. Aningen överdrivet kanske, men inte omöjligt....

Publicerat

Som jag skrev någonstans tidigare, jag tror inte filmmakaren har diktat upp detta och själv regiserat detta. Även om det cirkulerar en del rykten om att en del erbjudits betalning mot att vara med.

Jag tror nog att filmmakaren är fullt övertygad om att det är sant, men han har blivit duktigt blåst. DElar av sanning finns det nog, men det är överdrivet i alla avseenden.

Publicerat

Jag tror att filmmakaren inte har dubbelkollat en bra story. På grund av rädsla för att bränna sin story eller av rädsla för att den inte skall hålla? Tiden får utvisa, men min gissning är att journalisten kommer att få uppleva vad som händer i ett mediedrev: det spelar ingen roll vad man säger eller vilka intentionerna har varit - drevet går sin egen väg och föder sig självt.

Publicerat

Man anar en viss desperation från dessa två gökar som gjort filmen.

Nu krävs det "ursäkter" från jägarförbunden för förtal, man kallar folk som tvivlar på filmen för nazister mm mm.. :lol:

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321

Får känslan av att "dokumentären" inte fick det genomslag som filmteamet trodde, och nu gäller det att försöka rädda det lilla anseende man har kvar.

Jag blir mer och mer övertygad om att främst journalisten är till 100% antijakt.

Publicerat

Tycker han e tillräckligt olämplig för uppgiften om det nu stämmer att han sitter med i styrelsen för naturskyddsföreningens avdelning i Huddinge.

Det här med att vara opartisk är ganska viktigt om man vill vinna någons förtroende.

Det framgår ju med all tydlighet att naturskyddsföreningen inte bara ogillar illegal jakt utan även legal jakt.

http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-...llt/?news=14434

Publicerat
Tycker han e tillräckligt olämplig för uppgiften om det nu stämmer att han sitter med i styrelsen för naturskyddsföreningens avdelning i Huddinge.

Det här med att vara opartisk är ganska viktigt om man vill vinna någons förtroende.

Det framgår ju med all tydlighet att naturskyddsföreningen inte bara ogillar illegal jakt utan även legal jakt.

http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-...llt/?news=14434

Var hittar du den infon om SNF Huddinge?

Hittar inte honom här iaf: http://www.naturskyddsforeningen.se/kretsa...ddinge/kontakt/

Publicerat

i början av tråden hänvisas till hans facebook.

Publicerat
i början av tråden hänvisas till hans facebook.

Tro inte på allt som står på Internet... :wub: