Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SVT igen? - Sammanslagna trådar om vargdokumentären

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Hur kan man skriva något så urbota korkat!

Vi har ju ett regerings beslut på att vi ska ha 200 individer och när vi hade mer än så så fick vi licens jakt på varg. Om det nu förekommer illegal jakt vilket jag som sagt betvivlar så har ju effekten av den bara varit att vi skjutit fram den legala jakten.

Jag tvivlar inte på att det funnits/finns en viss illegal jakt. Men omständigheter, omfattning m.m. liggre knappast på den nivån som SVT försöker ge intryck av i sina trailers. Nu kan det ju vara lite "löpsedels journalistik" över det hela. För att få höga tittarsiffror på Söndag. Men just nu är jag minst sagt orolig.

//H

• Svar 300
  • Visningar 32,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Ursäkta mig är det inte bättre att prata om ett program när det är sänt ......

Vi måste ju värma upp fattar du väl.

Så att vi är riktigt taggade när det väl kommer i rutan.

Publicerat

Svt har man absolut tappat förtroendet för,äger inte en tv ens,men lär väl se detta på datan..

Men trailern visar killar som spränger gryt,springer runt i varsel kläder,åker efter vägar med lampor osv..

vet i områden där varg finns är även endel naturbevakare som kollar(senast i dalarna ang björnhonan som sköts) och spränger man hörs det,

har man röda kläder på sig syns man,

Lägger man ut spår vid nysnö efter vägar finns man..3 grundsaker för att detta är en sketen bluff som alla som betalar sin tvagift kan glädjas åt då pengarna gått till nått bra :rolleyes:

Samt skulle missnöjet finnas som denna grupp skulle man aldrig vilja dra till sig uppmärksamhet och bli punktmarkerade,,nä värre trams än en ding ding värld..

Publicerat

Har sett trailern.... betar han fällan med spannmål!?

Publicerat

Det är en bluff... så pinsamt för dom som har skapat skiten!

Publicerat

:rolleyes: Sådan husse sådan hund. Tror inte journalisten ifråga äter kött heller.

Publicerat

Vadå äter inte vargar majs?  B)B)

Tycker det hela blir mer och mer absurt. Tror och hoppas att detta är skådespelare, men man undrar ju vilket mål dem har med "dokumentären"..  :rolleyes:

Publicerat
http://svt.se/2.123489/1.1972218/vargkrige...amp;lpos=lasMer

länk till trailer

Lite nervös blir man infrö dylikt program. Vad kan de tänkas hitta på. Hur mycket blåser de upp det här?

Kommer det framställas som om det här är "normala" jägare eller framstår de som extremistiska varghatar talibaner?

Finns nätverket ens i verkligheten eller är det ännu en jakthatar bluff? (Eller i alla fall överdrift)

Skall i alla fall bli intressant att se!

MVH // Henrik

Spontant när jag såg trailern på rapport..... så tänkte jag att det är gröngökarna som försöker smutskasta jägarkåren.

För vilken brottsling bjuder med media när dom begår/försöker begå ett brott???!!!

Möjligtvis så är det en mentaltstörd person som verkligen tror på att han är med i något nätverk.......

Men man kan helt klart fundera över publicservice och vad dom släpper igenom.

Publicerat

ingen som har vart inne på AB och läst artikeln där om dokumentären ? bör slänga ut en varning för att läsa kommentarena inte lite hat som flyger runt där .... som vanligt

fan börjar bli lite sugen att skapa en namninsamling för att det ska bli tillåtet att jaga med spjut och klubba helt enligt vissas vilja <_<

Publicerat

Som sagt nog luktar det bluff lång väg, å andra sidan är ännu inte den sista idioten född...

Skall bli intressant att se denna "dokumentären" och se vad för substans den innehåller för att sedan dra några slutsatser om dess äkthet.

Hade en sådan grupp existerat hade det nog varit mer känt inom jaktkretsarna men vi får väl se efter programmet.

Publicerat

Hur det än är med sanningshalten i detta program, så kommer jägarna att gå förlorande ur detta vad gäller anseende.

Detta pga av de förbannade idiotiska puckon som bedriver tjuvjakt, oavsett djurart, dvs det existerar och därför är risken jäkligt stor att folk i gemen kommer att svälja detta program med hull och hår.

Publicerat

Livsfarligt att ge sig in i en sådanhär debatt, visst är rättsväsendet utspätt i vissa delar av landet, tillika förekommer svågerpolitik på små orter och kanske till och med mutor. Men det är inte Sicilien vi pratar om.

Detta faller på sin egen orimlighet då det är ett nationellt särintresse vi pratar om i ett område motsvarande knappa 25% av Sveriges yta. Framkommer inte bevis med bildmaterial på en i repotaget olagligen skjuten varg (bortsett från årets lagliga jakt och utomlands) är detta ren och skär bullshit.

Nån måste ta tag i detta, vi vet alla vilka som har det uppdraget i Sverige. Rogers facebook iaktagelse är ju tillräckligt med ammo egentligen, misstänkt beställningsjobb av den organisationen.

Är så fallet och det går att bevisa så är den organisationen slut.

Publicerat
Rogers facebook iaktagelse är ju tillräckligt med ammo egentligen, misstänkt beställningsjobb av den organisationen.

Lösammo i så fall, för hans namn finns inte med på styrelselistan vad jag kan se.

http://www.naturskyddsforeningen.se/kretsa...ddinge/kontakt/

Fast han kan ju ha varit med innan 2010.

Publicerat

Egentligen en bisak men... grundlagsstödet som en uppgiftslämnare har är väl att polisen är förhindrat att fråga journalisten om uppgiftslämnaren? Att journalisten i sin tur inte polisanmäler uppgiftslämnaren är helt baserat på förtroende mellan journalisten och uppgiftslämnaren om jag minns rätt. Hade han haft lust att polisanmäla så hade han kunnat.

Men syftet med den här typen av film är väl inte att förhindra denna typ av brott utan att smutskasta hela jägarkåren... ;)

Publicerat
Egentligen en bisak men... grundlagsstödet som en uppgiftslämnare har är väl att polisen är förhindrat att fråga journalisten om uppgiftslämnaren? Att journalisten i sin tur inte polisanmäler uppgiftslämnaren är helt baserat på förtroende mellan journalisten och uppgiftslämnaren om jag minns rätt. Hade han haft lust att polisanmäla så hade han kunnat.

Men syftet med den här typen av film är väl inte att förhindra denna typ av brott utan att smutskasta hela jägarkåren... ;)

vetefan om det är så enkelt hoppas nån av dom tama advokaterna kan hoppa in och förklara lite hur det ligger till i det ämnet

Publicerat
vetefan om det är så enkelt hoppas nån av dom tama advokaterna kan hoppa in och förklara lite hur det ligger till i det ämnet

Det finns ingen tam paragrafryttare!  ;):D:mad:

Sedan är det ju lite intressant detta.. Enligt filmskaparen så är: en av slutsatserna som Peter Andersson drar efter arbetet med filmen är att makthavarna får ligga som de själva bäddat. 

– Det här är följden av en fullständigt misslyckad rovdjurspolitik. Man har inte snackat med folk på landsbygden utan kört över dem fullständigt. Man romantiserar vargen och blundar för problemen. Det är så lätt att sitta vid Stureplan och ha åsikter, så länge man slipper problemen själv.

Mvh

Publicerat

Jag vill bara förklara lite för dig MariaFia. Den svenska meddelandefriheten är grundlagsfäst och mycket stark. En journalist är tvingad att skydda en person som åberopar källskydd. Och till er som redan nu dömer ut dokumentären: Vänta och se, den kanske är det bästa debattinlägget hittills i vargfrågan. Det kan väl inte vara fel om skildringen berättar vad människor i vargbygderna känner inför de problem de drabbats av i och med vargens återinträde. ;)

Publicerat

Journalisten bakom dokumentären Vargkriget - Gomorron Sverige SVT Play

Publicerat

http://www.jagareforbundet.se/oew/default.asp?pageid=37535

Helt klart en spelfilm, åtminstonde i vissa delar. Man spränger inte en varglya vid den tid som trailern visar. För då finns varken valpar eller andra vargar i någon lya.

Jag är grymt skeptisk till sanningshalten i filmen och tror man på allvar att detta alster kan bidra på något enda sätt till en bra utveckling i vargfrågan, från en jägares horisont, är man riktigt snett ute. Bevare oss väl för dylik hjälp om den förekommit.

Det verkar nästan som du vet mer om upphovet till filmen och själva filmen än vi andra Mikael?

Publicerat

;)

Läste i Jakt & Jägare att spannmålet i fällan bara var en förberedelse... Men hade fällan inte redan fångat två vargar?

Det blir inget Pulitzerpris för det där falsariet.

Publicerat
Hur det än är med sanningshalten i detta program, så kommer jägarna att gå förlorande ur detta vad gäller anseende.

Detta pga av de förbannade idiotiska puckon som bedriver tjuvjakt, oavsett djurart, dvs det existerar och därför är risken jäkligt stor att folk i gemen kommer att svälja detta program med hull och hår.

+1 på den kommentaren - tyvärr...för "folk" är "dummare"/mer lätt ledda än man tror och hoppas ;)

Publicerat

Jo du, Linkis, jag reste runt i de värst drabbade vargområdena under tio dagar i höstas och såg allt Peter Andersson hittills berättat om sin film. Det var skrämmande och jag skrev något inlägg om det tidigare på ert forum. Precis som Peter Andersson är jag journalist och har därför skyldighet att skydda människor som begär att deras identitet ska hållas hemlig. Jag ville publicera vad jag visste, på samma sätt som i dokumentären, med anonyma aktörer, men hittade tyvärr ingen redaktion som var intresserad.

Jag kan naturligvis inte vara säker på filmens totala innehåll, men jag skulle akta mig noga för att döma ut kontentan av filmen som pajaserier. Risken är att man får äta upp varenda stavelse när dokumentären väl är visad.

Förresten förstår jag inte majoriteten av reaktionerna. Det måste väl gynna oss jägare och landsbygdsboende om politikerna förstår vilket elände vargen verkligen ställer till, vilken desperation den skapar.

Hur ska vi annars strida för löshundsjakten - genom att säga tack och amen till en allt starkare vargstam och nu inplantering av ryska vargar? Den vägen är provad i årtionden och jag kan bara konstatera vi är på väg mot en ände med förskräckelse i vargbältet. Åtminstone ur en jägarvinkel, ett perspektiv där löshunden står i centrum.

Dra nu inga förhastade slutsatser - jag är demokrat och förespråkar demokratiska arbetsmetoder. Men jag har också förståelse för att människor till slut blir helt desperata.

När det gäller dina hypoteser om den Värmländska tunnelfällan i filmen, Linkis, konstaterar jag bara att det kanske inte var första gången den agnades. Jag tror att du underskattar stora och starka SVT om du tror att de hur lätt som helst skulle låta sig duperas av ett gäng "knäppskallar".

Jag är också helt säker på att du underskattar de människor som deltar i detta motståndskrig.

Publicerat

Nu kommer nog Mona,Peter,Maria o Ohly´s partivänner börja skrika mer om förbud på vargjakt och att jakten skall regleras mer. Vissa av Mp o v mupparna kommer att ropa på att nu är det dags att införa profsjägare som är anstälda av staten för att kunna förbjuda all annan jakt.

Känns som att detta program är beställt av MP,v och vissa sossar. Även Birgitta Ohlsson FP kommer att gnälla på oss jägare.

Storsdas folket kommer att säga jaja se hur det går till på landet.

Publicerat
Jo du, Linkis, jag reste runt i de värst drabbade vargområdena...

Och jag tror du har fruktansvärt fel, i att den ickejagande allmänheten som inte bor i vargområdena, kommer att känna någon form av sympati för de vargdrabbades situation iom den här filmen.

Om detta i filmen är sant och dessa puckon finns i verkligheten, vilket jag betvivlar tills jag är överbevisad, så får dom gärna spika upp dem på kyrkporten vad mig anbelangar, jag kan bistå med spik i så fall.