Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SVT igen? - Sammanslagna trådar om vargdokumentären

Featured Replies

Publicerat

OK, låter som en civilicerad metod (till skillnad från den illegala jakten?)

• Svar 300
  • Visningar 32,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Dessa personer om dom nu finns skadar bara allt. Dom underminerar den seriösa vargjakten och ställer till med att vargjakten kan bli stoppad igen.

All form av tjuvjakt är fel och skall straffas hårt.

Publicerat
OK, låter som en civilicerad metod (till skillnad från den illegala jakten?)

Jag tror mycket väl att du förstår min poäng.

Om inte annat, så sammanfattade Foffe den mycket bra.

Publicerat

Så kan man också se på saken.

Publicerat

Jo, jag fattar. Har du tänkt på den uråldriga avrättningsmetoden stegling?

Publicerat
Jo, jag fattar. Har du tänkt på den uråldriga avrättningsmetoden stegling?

nja stegling är inte lika effektiv som avskräckning som att spikas upp på kyrkporten levande

Publicerat

Jo, men den som har fantasin i trim kan säkert riktigt klura ut nya avrättningsmetoder som är ännu värre än de redan kända, för misshagliga personer. :)

Publicerat
Jo, men den som har fantasin i trim kan säkert riktigt klura ut nya avrättningsmetoder som är ännu värre än de redan kända, för misshagliga personer. :)

kanske det men risken för det är mycket lite då dom allra värsta "uppfanns" redan under antiken bl,a en stor oxen av brons som offret fick krypa in i medans man tände en stor brasa under

om nån undrar hur jag känner till detta så skyller jag på discovery channel och history channel

nje nu är vi rejält o.t

Publicerat
Förresten förstår jag inte majoriteten av reaktionerna. Det måste väl gynna oss jägare och landsbygdsboende om politikerna förstår vilket elände vargen verkligen ställer till, vilken desperation den skapar.

Tyvärr tror jag inte något positivt kan komma ut av detta. Den stora massan som kommer se skiten är vanliga Svenssons som kommer koppla samma all jakt med dokumentären och bli allt större jaktmotsåndare tills politikerna tvingas agera och då agera mot all jakt och alla laglydiga jägare.

Men visst, dokumentären kommer nog väcka några politikerreaktioner....ingen mer vargjakt kanske?

Det känns riktigt taktiskt, ur ett motståndarperspektiv, att visa en sån här dokumentär samma år som första riktiga vargjakten på väldigt länge genomförts. Man kan ju även se det som ett politiskt inlägg mot den sittande regeringen om man vill blanda in politiken. Smakar väl extra bra när det är valår.

De flesta stadsbor är nog inte intresserade av att veta vilket elände som finns på landsbygden utan har förmodligen inställningen att "sluta gnäll och flytta om det är så j-a jobbigt". Tråkig inställning men förmodligen inte helt overklig.

Sen att stollen som ligger bakom filmen kallar alla som diskuterar filmen och är tveksamma till sanningshalten baserat på bara trailern för dumma tyder väl på ett visst förakt mot den fria tanken.

Publicerat
Tyvärr tror jag inte något positivt kan komma ut av detta. Den stora massan som kommer se skiten är vanliga Svenssons som kommer koppla samma all jakt med dokumentären och bli allt större jaktmotsåndare tills politikerna tvingas agera och då agera mot all jakt och alla laglydiga jägare.

Men visst, dokumentären kommer nog väcka några politikerreaktioner....ingen mer vargjakt kanske?

Det känns riktigt taktiskt, ur ett motståndarperspektiv, att visa en sån här dokumentär samma år som första riktiga vargjakten på väldigt länge genomförts. Man kan ju även se det som ett politiskt inlägg mot den sittande regeringen om man vill blanda in politiken. Smakar väl extra bra när det är valår.

De flesta stadsbor är nog inte intresserade av att veta vilket elände som finns på landsbygden utan har förmodligen inställningen att "sluta gnäll och flytta om det är så j-a jobbigt". Tråkig inställning men förmodligen inte helt overklig.

Sen att stollen som ligger bakom filmen kallar alla som diskuterar filmen och är tveksamma till sanningshalten baserat på bara trailern för dumma tyder väl på ett visst förakt mot den fria tanken.

Delar ditt inlägg fullt ut!

Att man som jägare och hygligt insatt kan tro att detta ska kunna ge några possitiva reaktioner är naivt om inte direkt förvirrat. Man kanske inbillar sig att man ska få en reaktion i linje med "Oj, är det så illa att folk tar saken i egna händer, varför har vi itne gjort något tIdigare"? Det vore ju lika troligt som att priset på bolaget skulle sänkas för att folk bränner hemma!

Det som den stora massan kommer höra och se är ordet "JÄGARE" och sedan dra alla över en kam. Visar inte reaktionen efter årets vargjakt detta tydligt nog? Om nu det som visas är sant så har man enbart serveratett tungt argument till att inte få jaga varg mer.. :D

Publicerat

Har inte läst alla inlägg men att döma av trailern och upplägget så tvivlar jag starkt på att det är jägare som finns framför kameran, min spontana kommentar var "så jäkla dum kan man väl inte ens bli" men skulle jag vara på andra sidan så får man media och rubrikerna på sin sida till en halvblind publik som följer minsta motståndets lag.

Jag ska nog försöka se programmet även om det bär emot att se på något som har ett sånt märkligt upplägg.

Publicerat
Men syftet med den här typen av film är väl inte att förhindra denna typ av brott utan att smutskasta hela jägarkåren... :mellow:

Helt rätt ! även min åsikt .

Detta kan inte vara annat än att smutskasta jägarna och för mig luktar det "djurens rätt " lång väg. ;)

Men ska kolla på det trots det.

Publicerat

Avsågade älgstudsare, hahaha. Bra precision i dom där grejorna.

Är detta en riktig dokumentär??? Är ni säkra på att det inte är Hipp Hipp gänget som är i farten igen med lite satir?

Detta är helt otänkbart, alla som har varit i småsamhällena runt om i Sverige vet hur det snackas och hur folk håller koll på sina egna och varandras marker. Och vad är oddsen att man skulle lyckas hitta varg genom att köra runt på vägar mitt i natten när det bara finns 200+ vargar i landet. Eller att man skulle hitta ett bebott varggryt?

Det här stinker dålig journalistik lång väg i bästa aftonbladet anda. Men det som förvånar mig mest är hur sådant här skit kan få sändas på statlig TV, borde vara förpassat till kanal 5 eller liknande.

Publicerat

de e nog massor som låter så konstigt och inte riktig stämmer som journalisten säger.

tex just

"

Tunnelfällan, som varghatarna kastar in havre i

Kritikerna: Forskning visar att vargen är för listig för att

lockas i en tunnelfälla, särskilt inte genom att locka med havre.

Journalisten Peter Andersson: Havren lockar till sig smådjur och gnagare, för att få vittring av vilt på platsen. Sedan slängs en död skogsfågel in, för att locka vargen. Nätverket har sex såna fällor och uppges ha fångat två vargar på

det här sättet.

varför locka gnagare och allt bara för att få vittring på platsen då ni endå kastar in en död fågel? ??? tror dom att fåglar inte lämmanr vittring? eller vad är det för nåt?

Publicerat

Har inte journalisterna begått ett brott när dom följde med de här "varghatarna" Kan man i egenskap av journalist sätta sig i en bil med bankrånare för att dokumentera ett bankrån utan för att bli medskyldig? Var går den gränsen?

Publicerat
Har inte journalisterna begått ett brott när dom följde med de här "varghatarna" Kan man i egenskap av journalist sätta sig i en bil med bankrånare för att dokumentera ett bankrån utan för att bli medskyldig? Var går den gränsen?

just därför jag vill ha in dom tama juristerna i tråden som kan förklara lite bättre vad man får eller inte får göra i skydd av den grundlagen för jag är inne på samma spår som du att dom blir medskyldig i vissa fall

Publicerat

de följde inte med då nån varg dödades. enligt dom själva.

men nog var dom med då dom spränger utan tillstånd och skjuter från fordon så medskyldiga till brott är dom nog oavsett.

Publicerat
Nu har de vaknat på Expressen!

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1972131/...ik-mot-vargfilm

Det skall bli riktigt spännande att se denna dokumentär i morgon och se huruvida den är påhittad eller på riktigt... <_<

Hahahha, rena parodin, artikeln måste läsas, speciellt den där dumma journalistens svar på de punkter som ifrågasatts!

Publicerat

Säger bara en sak om dessa tjuvjägare denna låt är tillägnad dom Condemned 84 - Up Yours tillägnar den även till de som tycker att det är rätt att tjuvjaga varg Up Yours

Publicerat

Är de någon som har koll på hur man säger upp tv-avgiften för sån här skit ska ja inte vara med att finasiera!!! Är de bara sluta betala eller vad?

Publicerat

Måste göra ett litet inlägg , vad jag såg på trailern så hade han (får man förmoda) en avsågad 6,5 med plast kolv och utan riktmedel! (hoppas att jag har fel) avsågad studsare kan jag köpa ingen sämre prec, i en sådan men om nu den är utan rikt medel så måste han vara en väldigt duktig skytt om han ska skjuta på längre håll än 25m

samme

Publicerat

Som nämts tidigare är det förstås svårt att ha en åsikt innan filmen visats, även om jag tycker att Anderssons svar i Expressen låter lite märkliga.

Jag hoppas dock att de inlägg och åsikter som presenteras i forumet håller en hög nivå. Att allmänheten blandar ihop begreppen tjuvjakt och jägare är såklart välkommet hos jaktmotståndare.

Så låt känslorna svalna lite och läs igenom era inlägg en extra gång innan ni postar. Jag inser förstås att jag låter som bror duktig här, men det känns som om den här filmen kommer att blåsa liv i en riktigt smutsig debatt.

Publicerat
Måste göra ett litet inlägg , vad jag såg på trailern så hade han (får man förmoda) en avsågad 6,5 med plast kolv och utan riktmedel! (hoppas att jag har fel) avsågad studsare kan jag köpa ingen sämre prec, i en sådan men om nu den är utan rikt medel så måste han vara en väldigt duktig skytt om han ska skjuta på längre håll än 25m

samme

han skall vara en jävligt bra skytt att träffa en laduvägg innifrån ladan utan riktmedel :rolleyes:

Publicerat

Märkligt!