Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SVT igen? - Sammanslagna trådar om vargdokumentären

Featured Replies

Publicerat

Trots att jag anser mig vara en helt OK kulskytt känner jag mig lite tillkortakommen jämfört med dessa mästerskyttar. Tänk att kunna komma upp på en sån nivå att man kan skjuta ett djur i hundstorlek över en myr (250-300m) med en extremt kortad och lättviktig studsare byggd på en mauserlåda och dessutom i dåliga ljusförhållanden.

Tänk vidare att man besitter ett sådant mod att man under det mest mediabevakade händelsen i skogarna på år och dar, när inte bara journalister, polis och naturbevakare utan även en viss andel av miljöpartpartiets kärnväljare är ute, knäpper ett par extra vid sidan om. Wow!

Det både skjuts och förgiftas en del vargar, men det finns för övrigt också en stor andel som dör en naturlig död.

• Svar 300
  • Visningar 32k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Helt allvarligt vad var det för idioter som pysslat ihop skiten.

Till och med min kära mor som inte är jätte imponerad över att vi jagar varje helg ifrågasatte vapen "expertens" uttalande om den avsågade bössan med det lilla micro siktet med : där är det j¨vla siktet ni tjatat om, men inte är det väl ett lasersikte?

Dock lider jag med den stackars bonden, vad är det för samhälle vi lever i?!

Publicerat

då är vi alla samlade så kan vi starta kvällens möte!.

jahap sekreterare vad står på agendan?

jissus vad myki folk inne på denna tråd :)

Publicerat

Tja vet inte vad man ska säga om detta program. En sak som for igenom mitt huvud var kan det inte vara ett gäng vargjakt motståndare som vill att folk ska gå på att det finns en krets med varghatare som förgiftar varg tjuvjagar varg.

Det slog mig när han sa att det skjutits tre vargar olagligt under vargjakten och han inte ville säga var dom låg.

Men är det sant att det finns såna här typer så hoppas jag att dom åker dit fort och får det straff de förtjänar. Sen att denna dokumentär kommer ett valår känns som att det är nått skumt.

Publicerat

Jag tittade också såklart, om det är "hittepå" eller ett riktigt gäng rötägg har jag svårt att avgöra. Min erfarenhet är väl iofs att tivelaktiga organisationer ofta vill utge sig för att vara fler och bättre organiserade än de är.

Det tråkigaste tyckte jag var att jag uppfattade det som att jounalisten försökte länka samman tjuvjakten med den legala jakten i slutet av dokumentären. Det var ett slag under bältet.

"Everyone loves a conspiracy"

Publicerat

Tog på mig foliehatt och slog på svt, reflektion. Inte inponerad!

Att träffa någonting utan sikte med en ultrakort pipa med en förmodad ljudbang som skulle väcka hela dalarna och en mynningsflamma som lär kunna ses från rymden, ja jösses

Andreas

Publicerat

vilket jävla skitprogram spannmål i en fälla till vargar? :) de börjar visst bli veganer nu också,avkapade älgstudsare ? men ingen hade ljuddämpare ?! hade nog varit det första jag skulle sätta på min studsare om jag skulle skjuta varg ,sedan en fölängd variant för långhålls skytte varför sköt de inte när de såg vargarna verkade ju inte så noga med etiken annars? finns säker några nätverk men det går nog inte till så här visst läggs det ut gift och sånt men här var det nog någon som vill ha uppmärksammhet

Publicerat

Denna fråga är känslig och har en förmåga att riva upp heta debatter med många hot från båda sidor. Jag har tidigare sagt att jag anser att vi ska vara nöjda med att vi har en licensjakt på varg och att paragraf 28 låter oss skydda våra hundar och tamboskap. Men att utrota vargen vill jag inte göra.

Såna här personer som står och utalar sig om att skiten ska bort att en jakthund dör av förgiftat kött det får man ta för att rädda fler hundar, är så förkastligt och ett sådant idiotiskt utalande.

Publicerat

Uppdiktad lögn är nog min åsikt om programmet.

Tror inte för en sekund på att det var på riktigt.

Antingen så är SVT med på bluffen eller skulle de ha skickat en reporter som kunde ifrågasatt saker o ting.

Superkortade vapen, majs i Varg fälla, micro sikten vapen med förlängda pipor och möjlighet till att montera mörkersikten på vanliga fästen.

Jo jag tackar.

Sen gillade jag ju särskilt att alla vapen bars o lämnades över med nedfällda slutstycken för att sedan plundras inför kameran, trodde de att det skulle komma en varg o attackera dom vid lägerelden <_<

Som flera redan kommenterat så är jag ju av den fasta tron att om (och det gör det säkert i mycken liten skala) skulle förekomma en sådan grupp så är det ju det sista de vill att få tid ett TV team o skapa en så kallad dokumentär om vad de har för sig på nätterna.

/Lasse

Publicerat

nånting säger mig att om denna grupp finns så kan de nog inte åka omkring mera på nätterna nu när de har avslöjat presis hur allt går till och ni som är vargälskare när de sprängersönder gryten så brukar de använda självlysande kläder så att de inte ska synas

Publicerat

När det var dags för ripjakten så drog man fram ripkadaver där man tagit bort de ätbara delarna och angav dessa som bevis för att jägare sköt fågel utan att ta tillvara dessa. I ett annat program så visade man lerduveskärvor och tomhylsor som man panorerade kameran över fram och tillbaka med budskapet att jägare burit upp dessa till fjälls och övningsskjutit på fjället för att dokomentera hur jägare skräpar ner. Inget av dessa inlägg var sanna men ingen dementi kom fram. Jag hyser inget som helst tvivel på att tjuvjakt på varg förekommer och rätt frekvent men att någon skulle gå ut med det öppet har jag väldigt svårt att tro på. Kommer det fram att det här är antijaktpropaganda så kommer det att landa tungt i knäna på de som svalt betet. Visar det sig att det här är en äkta dokumentär så är det fruktansvärt och visar en enorm klyfta mellan landsbygd på ena sidan och storstad med beslutsfattare på den andra. Vad som bevisats är att polisen inte har mycket stöd för sina tjuvjaktsutredningar och där är jag säker på att det inte är bara rädsla för repressalier utan ett tyst samtycke där man knyter näven i fickan istället för att stå för sin åsikt. Bonden som försvarade sina får är ett exempel på hur lagstiftningen inte ger den enskilde något skydd för sin egendom och att paragraf 28 kan tolkas beroende på vem som sitter i regeringsposition. För lite över hundra år sedan var det dryga straff för den familj som inte ställde upp på vargskall. Nu får man knappt försvara sin familj utan att riskera åtal. Ni journalister som läser här på forumet varför blåser ni inte upp vargattackerna i USA som haft dödlig utgång den sista tiden? Jag tycker dessutom att en anmälan mot Tyskland,Frankrike och England för brott mot habitatdirektivet vore på sin plats då dessa inte tillåter en livskraftig vargstam inom respektive landsgräns.

Publicerat
nånting säger mig att om denna grupp finns så kan de nog inte åka omkring mera på nätterna nu när de har avslöjat presis hur allt går till och ni som är vargälskare när de sprängersönder gryten så brukar de använda självlysande kläder så att de inte ska synas

Du har missuppfattat det hela. Det är så att de har har kläder i signalorange vid sprängningsuppdragen för att de ska kunna förväxlas med vägverks- och banverkspersonal. Cammon heter för övrigt Realtree Swedish Transport Administration. <_<

Publicerat

Var det bara jag som tyckte en hel del av scenerna i dokumentären påminde om de videoklipp som visas då och då på nyheterna när Usama Bin Ladin sitter med sin Kalashnikov, och pratar med någon journalist från Al Jazeera. Samma stuk bara att här satt dom i en norrländsk skog med sina avsågade cylinderrepeters...

Känns helt klart influerat av det...

Publicerat
Var det bara jag som tyckte en hel del av scenerna i dokumentären påminde om de videoklipp som visas då och då på nyheterna när Usama Bin Ladin sitter med sin Kalashnikov, och pratar med någon journalist från Al Jazeera. Samma stuk bara att här satt dom i en norrländsk skog med sina avsågade cylinderrepeters...

Känns helt klart influerat av det...

AMEN!!!

Publicerat
+1

Regerade på långhållsbössan med förlängd pipa och mörkersyn imponerade inte på mig tror jag har betydligt effektivare vapen i mitt skåp <_<

Är det månne en laserpekare? :P

Publicerat
Sedan att dra lite dynamit i skogen iförd signalväst känns lite som ett försök till 15 minutes of fame <_<

Var väl något vägbygge i närheten och han orkade inte skifta kläder till journalistens stora förtret :P

Jag är inte så oroad ärligt talat, efter 5 minuter stod det klart att någon fulskjuten varg knappast skulle förevisas. Stollarna är några klick för knäppa för att tas på allvar av den stora massan, de som snedtänder på detta är de redan troende antijakt talibanerna.

Sen ska de ha en eloge för deras jaktetik! När de belyste 3-4 ögon och påstod att det var vargar.. en stolle med mental härdsmälta hade helt givet siktat på ögonen och testat en smäll men dessa herrar bjöd inte ens på en skvätt laser :lol:^_^

Sen tyckte jag de vacklade lite när det gällde deras tilltro till demokratin.. å ena sidan så var de demokrater och kritiserade samhället som goda samhällsmedborgare för att några minuter senare såga Carlgren och vad det nu var..

Mvh!

Publicerat
Jag glömde en sak, tycker det är helt otroligt att de kallt riskerar att offra jakthundar för att döda vargen med gift. Det

En annan sak...fy faaan vad jag hatar att jag började läsa i den chatten som finns på SVT där Peter svarar på frågor efter programmet. Jag blir toookig på de där veganfjårrtisarna från Danderyd och Rinkeby som kommer med sina åsikter så fort de får en chans att sätta dit oss vanliga jägare. :P:lol:^_^

Men hallå !!! Vad trodde ni var syftet med denna "Påhittade historia" Det är ju så här motståndarna arbetar dvs att smutskasta jägarna och få oppinionen mot oss + att detta skulle komma efter årets (heta) vargjakt var ju väntad !!! <_< och om den "rödgröna röran" för bestämma efter valet så kan ni glömma allt vad vargjakt heter på ett bra tag.

Jag kännner mer än väl till motståndarnas sätt och sätta stop för det dom anser är fel och dom går över lik själva för att få debatt och opinionen svängd åt sin sida.

Publicerat

Ja det här var nog ett av de sämsta fakta programmen jag sett.

En tunnelfälla att fånga varg med, suck.. Bor mitt i ett varg revir och det har aldrig varit någon varg ens i närheten av min tunnelfälla när jag hade den.

Att åka bil och skjuta varg, det går inte. Ser man en skymt av våra vargar hemma i Dalarna från bilen får man vara nöjd, de är så otroligt skygga att det är omöjligt.

Det där med att lägga pinnar i köttet och kasta ut för att varg ska äta det, djup suck .. Tänk vilket jobb det är att lägga en trampsnara för räv. En varg som är dubbelt skyggare än räven , han ska äta något som han inte är van vid. Glöm det...

Nu har de här gubbarna fått sina femton minuter av tv tid , så nu kan man väl glömma dem...

Herre gud vilket FALSARIUM..

Publicerat

Lite märkligt. Jag har som yrke att prata med folk som inte vill prata med mig :D och jag får samma varningsklockor när jag såg filmen...

Filmen var så in i helvete VAG. Det fanns inget man kunde ta på någonstans. När man talade som saker man kunde konstatera var reellt - mätbart eller verifierbart - var man ute och cyklade. Tag till exempel diskussionerna om vapnen:

- en "vapenexpert" svamlade om förlängda pipor för att man skall kunna skjuta över myrar... Tja, min Rem700 XCR Compact Tactical har inte längre pipa än de där kortkorta och jag har skjutit på mål på över 800.

- de kallade ett rödpunktssikte för "lasersikte"

- om de nu är så hemliga, varför använde de så enormt missanpassade vapen? Varför inte ljuddämpade vapen i kombination med reducerade laddningar? De hade ju tillgång till kompetent stöd?

Sedan är det såå tydligt att reportern ställer frågor han inte begriper - och får svar på dem. Diskussionen om steglängden, om wehrmachtörnen, etc etc. Han har alltså haft en diskussion först och sedan kör han intervjun med frågor som redan har gåtts igenom. Det är alltså inte en dokumentär, det är en spelfilm.

Min maggropskänsla är att reportern har kontaktats av några byfånar som verkligen själva hatar varg - ordvalen känns inte som något en umeåvegan skulle kunna få till utan snarare någon som förläst sig på JoJs diskussionsforum - men som inte tillnärmelsevis är så här förslagna och välorganiserade som de vill göra gällande.

Jag vill till och med tro att ingen av dem har skjutit någon varg och den gissningen baserar jag på att de pratar så vitt och brett om det. Det är inget brott att ljuga för en reporter, det är bara att vräka på så mycket man kan.

Nåväl, det finns fler funderingar jag har:

- om gift är så "bra", varför verkar det inte fungera på sändarförsedda vargar?

- fånga varg i fällor som man betar med havregryn... Jojo. Om den metoden skulle vara effektiv skulle den naturligtvis ha varit tagen i bruk också i Ryssland, där vargjakten sker med en helt annan intensitet och ett helt annat lagrum än vad vi har här. Och man hade ju tillgång till gift, som man tyckte var supereffektivt? Så varför ens ta risken att vittja fällor? Här utsätter man sig för en jätterisk. Just detta tror jag är ännu ett exempel där man har lurat upp reportern på läktaren. Man har visat en rävfälla och reportern har svalt betet.

- Man gör en stor grej av tjuvjakten bla bla bla men var det inte 10% av de tjugo vargar SVA fått in som hade spår av gamla påskjutningar? Två stycken alltså? Givet snacket om helmantel i magen tycker jag att det verkar vara lite i underkant, för att uttrycka sig milt.

- uppenbarligen är sprängningen av grytet en show-off för reportern.

- sedan har vi alla dessa funderingar om hur många vargar som dör... kan inte någon tala om för reportern att om den genomsnittliga livslängden för en varg som överlever valpstadiet är 5-6 år (gissning) innebär det att runt 20% dör varje år av naturliga orsaker? Men vi verkar ha tagit ett beslut någonstans att en varg som försvinner MÅSTE ha tjuvskjutits :lol:

Håhåjaja. Nu tror jag faktiskt att filmen kan ge vissa positiva effekter. Antingen avslöjas detta aprilskämt - vilket jag tror att det är - eller också kommer gemene man att tro att den illegala vargjakten sköts av ett gäng hillbillies med importerade fulvapen. Jag tror inte att man blandar ihop den vanlige jägaren med de pajaser som yttrade sig i filmen.

Publicerat

Det jag gillade mest var de gröna laserpekarna vid åteln som skulle göra vargarna blinda..."en blind varg lever ju inte så länge"...

Publicerat

nu såg jag inte filmen men som jag tolkar på er som har sett den så får man vara en vargkramarfanatiker med noll koll för att köpa filmen utan stora frågetecken om en del saker t,ex pinnar i köttbitar? :D:lol: för vad ska dom göra för nytta egentligen fastna i halsen?? ge mer fibrer i kosten ??

slutledningsvis så ska jag säga att skulle jag komma på nån jävel med att lägga ut förgiftat kött i skogen nära mina jaktmarker kan förbereda sej för en låååång språngmarsch för jag kommer käppjaga fanstyget ur socken

Publicerat

D ligné var i 4:ans soffa med en av filmmakarna i morse,

jag var tvungen att se det hela och blev sen till jobbet pga av detta.

Enligt filmmakarna talar vi om

26 dödade vargar förra året,

200+ medlemmar,

hemlig klubb,

Skäl att gå offentliga

Vill visa att de inte tolererar mer tjafs om vargen, den skall bort typ

Efter Lignés kommentarer (tar inte upp dem här, men de var sakliga och tydliga)

Ja de kortpipiga vapnen är bara för korta håll, förstår väl alla att de inte fungerar på långa håll,

ja visst fällorna, 6 st har bara fångat två vargar under en mycket lång tid,

Då så min slutsats:

1, hur kan en 200+ stor klubb som då måste vara otroligt aktiva för att skjuta 26 varg under 2009 undgå att ens vara nära att avslöjas av polisen

1a, hur kan en sådan klubb undgå att avslöjas, ingen som vill hoppa av, ingen som på fyllan snackar vid sidan om, ingen som åker fast för något annat skit och vill "erkänna sig loss" från misstankar genom att ange andra för värre brott

2, hur kan våra annars så noggranna rovviltvårdare ha missat ett svinn om 10-15% av stammen på varg

3, varför och detta har nämnts tidigare skulle någon ha vapen som per egendefinition är vapenbrott att avlöjas med i bilen när man är ute o åker,

en dag pajar bilen, man blir stoppad av polisen i en trafikkontroll osv

när det ändå skulle gå bra med den vanliga älgstudsaren

Det hela är sjukt och går inte ihop varken logiskt eller logistiskt,

hade man sänt "filmen" den 1:a april hade jag förstått det hela men inte nu.

Slutligen delar jag Lignés kommentar om att detta är brottslighet och polisens ansvar att utreda och lagföra, inte något som skall påklädas jägarkåren som delansvariga.

/Christian

Publicerat

Ungefär så. En organisation av det slaget går inte att hålla hemlig.

Alla människor i Vämland hatar inte varg. Man behöver köra långa sträckor med sina bilar och passera många hus under märkliga tidpunkter.

Ett litet fall från Dalarna: en man åkte på tjänsteresa en vecka. Ett rykte uppstod på bygden att hans fru hade varit otrogen med en annan man vars bil hade synts parkerad bakom hennes hus. Nu var det iofs hennes bror som också hade en sådan bil i samma färg, men ryktet är inte borta för det. Glesbygdsbor har bra koll på vem som har vilken bil.

Summa summarum, jag tror inte på det som skildras i filmen. Till reporterns försvar kan sägas att han möjligen kan ha blivit lurad.

Publicerat
Det jag gillade mest var de gröna laserpekarna vid åteln som skulle göra vargarna blinda..."en blind varg lever ju inte så länge"...

Jag undrar också hur man får vargen att titta rakt in i lasern tillräckligt länge för att påverka synen permanent? Laser är ju som bekant ett ganska exakt ljus. Min man har fått några hundra laserskott i ögat för att fästa näthinnan. Han är inte blind.

Publicerat

Det ENDA som var bra med denna "dokumentär" var att dom spelade brothers in arms av Dire Straits en stund.