Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SVT igen? - Sammanslagna trådar om vargdokumentären

Featured Replies

Publicerat

Tragiskt...att det bara sänds och görs sån här "hittepåskit" och vi ska va med att betala för det hela med :lol: Det här känns inte rättvist mot jägarkåren :D bara riktigt ,riktigt sorgligt :P:(

• Svar 300
  • Visningar 32k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Jag tror jag aldrig har hört så mycket skitsnack på straxt över 50min i hela mitt liv :lol:

Den där dåren gick ju på precis allt dom sa, älskar biten när dom spränger "varglyor" i signaloverall :D

Kunde dom inte hittat på något bättre?

Publicerat

Jag antar att det finns klara kopplingar till att sånhär "skit" köps in och marknadsförs, till vilka politiska sympatier och åsikter som finns inom journalistkåren i stort:

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ar-ha...-nu_3989981.svd

Jag kan ha fel men jag har aldrig träffat någon som sympatiserar med MP utan att de samtidigt är emot jakt på ett eller annat sätt. Storstäderna fullkomligt jäser över med en befolkning som har alldeles för liten kunskap och förståelse för hur vår mat hamnar på bordet. Man har inte heller någon naturlig anknytning till jakt eller mark- och naturbruk i allmänhet.

Detta är ett problem som jag gissar att jägarförbundet brottas i stort med. Det är ledsamt och tröttsamt att möta det dagarna i ända. Jag är bara glad över att gårdagens sk dokumentär inte har kommit upp på min arbetsplats ännu... :)

Publicerat
Det jag gillade mest var de gröna laserpekarna vid åteln som skulle göra vargarna blinda..."en blind varg lever ju inte så länge"...

Det största problemet måste ju vara att få vargen att titta med det andra ögat in i laserpekaren efter att ha blivit blind på det första!

Publicerat
Nu tror jag faktiskt att filmen kan ge vissa positiva effekter. Antingen avslöjas detta aprilskämt - vilket jag tror att det är - eller också kommer gemene man att tro att den illegala vargjakten sköts av ett gäng hillbillies med importerade fulvapen. Jag tror inte att man blandar ihop den vanlige jägaren med de pajaser som yttrade sig i filmen.

+1

Förövrigt orkade jag inte se hela. Häpnadsväckande dålig kvalite, som slask-TV alá TV3.

Publicerat

Jag vet inte om man skall skratta eller gråta :) Efter att ha tittat en liten stund så kändes det snarast som att man satt och tittade på "Pistvakt" och jag har svårt att se hur någon tänkande människa kan ta detta på fullaste allvar.

Min egen konklusion var att jag hade viktigare saker för mig så jag gjorde i ordning en espresso och gick och laddade lite ammunition till min 6.5:a istället..

Henrik

Publicerat

Någn annan än jag som reagerde på giftåteln som dödade någon STACKARS räv eller grävling ???

Publicerat

Vi måste nog försvara oss med sakliga argument mot sådana här påhopp också för annars så kommer sådana här "sanningar" att råda inom några år. Det går inte att passivt låta sånt här passera. Vi måste flytta fram våra positioner och låta slagfältet vara på den andra sidan. Jag vill inget hellre än låta vargen breda ut sig i tyskland och frankrike för om grodätarna får gisslet på hemmaplan så kanske vindarna vänder ganska fort.

Publicerat

Kollade en stund på programmet. Kom fram till att de försökte göra lite "Star Wars" av vargjakten. Han som blev intervjuvad liknade Dart veider till och med :)

Publicerat

Det är ju märkligt att SVT inte gör fler filmer om hur det verkligen är på landet i Sverige. Varför inte visa hur en normal älgjakt går till, eller en jakt på toppfågel... eller en dokumentär om den legala vargjakten och hur bra den faktiskt sköttes och varför den genomfördes. Nu tror var och varannan haschtomte på södermalm i sthlm att verkligheten på landet är som i den här filmen... man får nog se till att ha lite mer "kött på benen" ifall man vill verka trovärdig bland folk som förstår jakt och vapen.

Jag önskar ju att killar som Mikael Jägare, Mikael Tham, P-A Åhlén, Ulf Lindroth, Erik Fernström eller någon annan duktig jägare/fotograf/producent finge göra en serie om den svenska jakten för SVT som rakt av bara visar hur det går till istället för att bara visa sensationsjournalistik...

Publicerat

Och en sak som man funderar på är ju då man får höra att enligt skaparen av denna film så var ALLA han pratade med medlemmar i JRF?!

När kommer det stora fördömandet av tjuvjakten från dem?

Publicerat

jag o mina 200 polare har rånat 7 banker och har planer på att råna minst 10 till...e de ngn. som vill göra en "dokumentär"?

Publicerat
Summa summarum, jag tror inte på det som skildras i filmen. Till reporterns försvar kan sägas att han möjligen kan ha blivit lurad.

Men även reporten hade uppenbarligen vissa begränsningar, garvade gott åt hans försök att tyddliggöra X-Files konceptet om utplanteringen :D:D Vart skitbesviken över att han inte kom dragande med Harry Fredriksson :lol:

Och en sak som man funderar på är ju då man får höra att enligt skaparen av denna film så var ALLA han pratade med medlemmar i JRF?!

När kommer det stora fördömandet av tjuvjakten från dem?

Bra tanke! E ju hela tiden SJF som ska fördöma till höger och vänster.. JRFs tur nu?

Mvh!

Publicerat

För min del tycker jag det är viktigt att alla får säga sin åsikt även om det står i en "blaska" som musköt utryckte sig.

Alla kan och ska inte ha samma åsikter...

Kul av journalisten att han tog sig tid att chatta med jägarna om sin film.

Vi får väl hoppas att vargen sprider sig även till Småland så musköt kan bilda sig en uppfattning om hur kul det är.

Publicerat
Vi får väl hoppas att vargen sprider sig även till Småland så musköt kan bilda sig en uppfattning om hur kul det är.

Onej det hoppas vi inte alls.

Lider med de som har varg på sina marker men inte så myket att jag med vill ha det :lol:

/Lasse

Publicerat
Jag undrar också hur man får vargen att titta rakt in i lasern tillräckligt länge för att påverka synen permanent? Laser är ju som bekant ett ganska exakt ljus. Min man har fått några hundra laserskott i ögat för att fästa näthinnan. Han är inte blind.

Har du en ögonskadande laser så är ögat skadat samma sekund som du får den i ögat .Bränner hål på gula fläcken.

Det är därför man har laserfilter i alla utblick i en stridsvagn för mätlasrarna som sitter i stridsfordon är ögonskandande, inte med flit men den styrkan som krävs för att kunna mäta på upptill10000meter ligger på en våglängd som är ögonskadande.

Jag vet att man drog erfarenheter på FOI att det är ganska vanligt förekommande att vanliga peklasrar ( sådana billiga som man köper på marknader osv) håller en annan klassning än vad som är tillåtet och uppges på förpackningen, inte så att dom bränner ögat ögonblickligen men väl skadliga för ögat.

Medicinsk laser som används vid operationer torde inte ligga på en skadlig vågländ

MVH Jensa

Publicerat

När jag tittar på denna så kallade dokumentär så kan jag inte låta bli att tänka på min älskade Farmor.

Farmor var från Ekshärad i Värmland, hon var av den åsikten & en åsikt som inte var helt sällsynt i hennes generation.

Nämligen den att en historia blir inte nödvändigtvis sämre eller osann av att kryddas lite.

Den når något av en högre sanning, den inneboende sanning som finns i alla riktigt goda skrönor.

Denna skröna för jag tror att det är just en skröna skulle uppskattas av henne just pga. det är så många som tar den på allvar.

Tror att det just nu finns några killar som tycker att det är jättekul att de blivit tagna på allvar - Vem kunde tro det .

Tycker att det är ett jätteroligt skämt att visa för sina kompisar vilka idioter journalisterna är .

Vad de inte riktigt begriper är att de är de riktiga idioterna !

För även om de nu skulle träda fram & dementera så kommer denna skröna att valsa runt på Internet & få ett eget liv.

För det får goda skrönor !

Tror att vi alla skall fundera lite innan vi dra våra skrönor om hur de kan uppfattas .

//Lasse D.

Publicerat
Slutligen delar jag Lignés kommentar om att detta är brottslighet och polisens ansvar att utreda och lagföra, inte något som skall påklädas jägarkåren som delansvariga.

/Christian

Exakt! kunde inte sagt det bättre själv.

Publicerat

Jag tror nog att en sansad bedömning är att de som intervjuades är uppmärksamhetssökande mytomaner som vill stå i blickfånget. De som ägnar sig åt systematisk tjuvjakt opererar lite annorlunda. Därmed inte sagt att dessa individer inte lyckats nedlägga några enstaka vargar.

Det finns dock enorma problem med en sådan här dokumentär hur "överdriven" den än verkar då vissa "rörelser" utnyttjar den för att flytta fram sina positioner.

Jag är glesbygdsbo, men har bott även i 08 och jag kan tänka mig att många i huvudstaden köper en sådan är dokumentär rakt av som sanning. Det var inte helt ovanligt att jag fick besök av dörrknackande tonårstjejer som jobbade ideellt för olika "gröna" organisationer som leverantör av diverse propaganda. Jag har mött personer i statlig tjänst som per definition skall vara neutrala, men när man berättat att man är jägare fullkomligt vräker dynga över en med en mängd helt orimliga fakta.

En sådan här dokumentär kommer naturligtvis ett valår som detta som en skänk från ovan för Mp och V som kan löpa amok i medierna utan att det går att kontrollera. Göran P kunde hålla dessa krafter i strama tyglar, men med Mona...

Det kommer att gå åt helvete med jakten.

Publicerat

En liten "konstighet" med progarmet har faktiskt varit i dag.

En dokumentär om varg på TV och synnerligen om det hade varit organiserad tjuvjakt bl.a i Värmlande hade rönt ett saftigt inslag i nyheterna på P4 Värmland. Men det har inte sagts ett endaste ord om den.

Kan det vara så att kolegorna på P4 här anar ugglor i mossen och vill inte hamna i skiten själva :rolleyes:

Publicerat

Nej, nej... Effekten av en laser är beroende på effekt och hur lång tid man utsätts för den. Det finns ingen våglängd som automatiskt bränner hål på gula fläcken utan det finns alltid en tids och effektkomponent. Ju mer koncentrerad desto större effekt på den punkt den når. Medicinska laser för ögonbehandling av den typ där man bränner fast näthinnan med mikrometerlödningar är definitivt klass 4 och inget man skall leka med eller på något sätt ofarligt för ögat. Därmed så betyder inte det att man med en handhållen grön laserpekare (om än upphottad) automatiskt gör allt som passerar i dess väg permanent blind. Man kan däremot få blinspots som är mer eller mindre permanenta.

Publicerat
En liten "konstighet" med progarmet har faktiskt varit i dag.

En dokumentär om varg på TV och synnerligen om det hade varit organiserad tjuvjakt bl.a i Värmlande hade rönt ett saftigt inslag i nyheterna på P4 Värmland. Men det har inte sagts ett endaste ord om den.

Kan det vara så att kolegorna på P4 här anar ugglor i mossen och vill inte hamna i skiten själva :rolleyes:

Det är nog en riktig observation du gör, det finns inget nämt om detta progran på hemsidan för Svenska Dagbladet,

Dagens Nyheter, Sydsvenskan för att nämna de stora dagstidningarna .

Det stod tidigare en liten blänkare på Aftonbladet, en ledare men ingen artickel i Expressen .

Expressen ifrågasatte .

Nej SVT blir nog inte riktigt trodda .

//Lasse D.