Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En varg flock i Stockholms län

Featured Replies

Publicerat

Äntligen har det inträffat, en vargflock håller på att bildas i Stockholms län..

Vi som haft vargflockar runt husen i Dalarna vi jublar om det här blir sant. Är så skönt att det etablerar sig en vargflock utanför dalarna.

Speciellt bra är det att det är en genetisk värdefull individ som är ett av föräldradjuren, det innebär att det absolut inte får bedrivas skyddsjakt på dem och inte vanlig jakt heller vad jag förstår....

MEN det är fruktansvärt synd för våra jagande kollegor där nere i området som blir varginfekterat..

Fast å andra sidan så sa en stockholmsjägare till mig en gång.

-Det kan väl inte vara så farligt att ha någon varg, nu får han se för han jagar i det området också....

Det står på den här länken som är frivillig att gå in på ;)http://www.jaktojagare.se/se/view.php?id=1917

Ha de så gott i vårsolen.

rävper

• Svar 159
  • Visningar 22,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Ja det var bara en tidsfråga. Bra att sändaren fortfarande fungerar.

Tomas

Publicerat

Skrivtorka?

De där två har vi haft rätt länge här så vad är det som är nytt? Det sura med det är att de är hyfsat instängda av vägar och min gissning är att de riskerar att bli överkörda. Vet en som var nära att köra på en av de två för inte allt för länge sedan.

Mvh!

Publicerat

Något jag verkligen tycker är vackert är sammanhållningen mellan jägare landet runt,

att vi verkligen står samman.

Personligen tycker jag att Revpers motivering i trådens inledning är vedervärdig,

men i sak har han rätt,

även om min jakt har varit/blivit förstörd de sista tre åren just på grund av dessa vargar

ser jag ett stort värde av en växande flock med varg i 08:a län,

som det verkar nu är det två vuxna och två årsavkommor,

den skada dessa kommer att åstadkomma oaktat att de är "instängda" mellan stora vägar kommer att leda till en förhöjd insikt i stockholm om vargens påverkan.

/Christian

Publicerat
Äntligen har det inträffat, en vargflock håller på att bildas i Stockholms län..

Vi som haft vargflockar runt husen i Dalarna vi jublar om det här blir sant. Är så skönt att det etablerar sig en vargflock utanför dalarna.

Speciellt bra är det att det är en genetisk värdefull individ som är ett av föräldradjuren, det innebär att det absolut inte får bedrivas skyddsjakt på dem och inte vanlig jakt heller vad jag förstår....

MEN det är fruktansvärt synd för våra jagande kollegor där nere i området som blir varginfekterat..

-Det kan väl inte vara så farligt att ha någon varg, nu får han se för han jagar i det området också....

Det står på den här länken som är frivillig att gå in på ;)http://www.jaktojagare.se/se/view.php?id=1917

rävper

"Äntligen" var väl att ta i..?

Man ska vara försiktig att generalisera, ofta är det det som skapar klyftor mellan de som förstår och dom som tror att de förstår.

Den lilla klick av vargkramare som värnar om vargen får som de vill.

Dock är det lika synd om de tamboskapsägare i området, som i dalarna/värmland, som riskerar en mångårig investering då denna flock börjar etablera sig.

Tyvärr så blir effekten inte så väldigt märkbar förrän nästa år när reviret blivet större och ungvargarna börjar sprida sig.

I många länder där vargen finns är vildsvin huvudfödan och så kanske det blir även här fast en och annan älg lär nog gå åt!

Precis som skrivet tidigare så är vargarna instängda av viltstängsel, det blir som labyrint som dem inte kan ta sig ur. Förmodligen så blir dem överkörda, trafiken är inte nådig under sommartid i det området.

Publicerat

Äntligen är nog ett uttryck som mycket väl speglar vad många i norra Sverige tänker när de läser detta.

Knappast konstigt alls.

Positivt är det ju i den bemärkelse att folk närmare Stockholm kommer få problem. Avståndet till makten är en inte helt oväsentlig faktor i vårt samhälle.

Publicerat

Det står på den här länken som är frivillig att gå in på :rolleyes:http://www.jaktojagare.se/se/view.php?id=1917

rävper

Tyvärr så kommer du nog aldrig att få jubla eftersom ingen vill ha varg i 08, varken jägare, politiker eller vänstergröna politiska debattörer.

Vissa kommer att bli överkörda i det området och de som senare börjar riva boskap kommer att tas bort direkt med motivering att det är ett onormalt beteende, precis som hände förra gången. Inte ens fundamentalisterna försvarade avlivning för då skulle de negativa konsekvenserna bli uppenbara även för maktens centrums och den ack så viktiga opinionen.

Om nu "nätverket" verkligen hade lyckats fånga in två vargar i tunnelfälla. Varför körde man inte ned dem till lämplig plats i 08-regionen och släppte ut dem. Det hade varit oändligt mycket effektivare. Svaret är uppenbart.

Publicerat
Tyvärr så kommer du nog aldrig att få jubla eftersom ingen vill ha varg i 08, varken jägare, politiker eller vänstergröna politiska debattörer.

Vissa kommer att bli överkörda i det området och de som senare börjar riva boskap kommer att tas bort direkt med motivering att det är ett onormalt beteende, precis som hände förra gången. Inte ens fundamentalisterna försvarade avlivning för då skulle de negativa konsekvenserna bli uppenbara även för maktens centrums och den ack så viktiga opinionen.

Om nu "nätverket" verkligen hade lyckats fånga in två vargar i tunnelfälla. Varför körde man inte ned dem till lämplig plats i 08-regionen och släppte ut dem. Det hade varit oändligt mycket effektivare. Svaret är uppenbart.

Nu är ju tack och lov en Galvenvalp som etablerar revir, så att skyddsjaga den lär väl vara otänkbart. Jag har faktiskt kramat just den vargen... ( nåja klappat )

Tomas

Publicerat

Vart ett jävla tryck på insändarsidorna när den första vargen etablerade sig i detta område, uppskattningsvis 85-90 % för vargetableringen. Detta var nu ganska länge sedan, den vargen är skjuten och nya har knallat in.

Tycker det är skitbra att de är här, förväntar mej att byggden ska avfolkas, kreaturen ätas upp samt blommorna vissna. Ställer mej till förfogande för att delta i hemligt nätverk för att skjuta varg från bil nattetid :)

Mvh!

Publicerat
Vart ett jävla tryck på insändarsidorna när den första vargen etablerade sig i detta område, uppskattningsvis 85-90 % för vargetableringen. Detta var nu ganska länge sedan, den vargen är skjuten och nya har knallat in.

Tycker det är skitbra att de är här, förväntar mej att byggden ska avfolkas, kreaturen ätas upp samt blommorna vissna. Ställer mej till förfogande för att delta i hemligt nätverk för att skjuta varg från bil nattetid :D

Mvh!

På insändarsidorna ja, men de som skriver dessa är ganska fåtaliga och ofta ganska unga eller mycket rabiata. De är även mycket produktiva vilket ger intryck av att det är många som skriver. Hos lobbyister som Mikael Karlsson och andra debattörer var det däremot knäpptyst. Jag kan skänka en orange signalväst till din verksamhet. :)

Publicerat
  • Författare

Tro nu inte att jag jublar bokstavligt över den här etableringen och framtidsutsikterna för jägare och djurägare.

Men för att få folk att förstå så tycker de flesta norr om Dalälven att det här är det bästa som kan hända i den infekterade vargfrågan.

Vi behöver mer varg i närheten av Stockholm....

Allt för att fler ska förstå vilket helvete det är.

Publicerat
På insändarsidorna ja, men de som skriver dessa är ganska fåtaliga och ofta ganska unga eller mycket rabiata. De är även mycket produktiva vilket ger intryck av att det är många som skriver. Hos lobbyister som Mikael Karlsson och andra debattörer var det däremot knäpptyst. Jag kan skänka en orange signalväst till din verksamhet. :)

Faktum är att jag tror att det finns ett rätt ok stöd för vargen här, det är symtomatiskt då det krävs en längre etablering innan folk blir mer och mer negativa. Trots ett 40-tal (fritt ur minnet) mumsade får förra svängen så tror jag inte det vart någon nämnvärd svängning i opinion mot vargen. Tror att folk fattar att vargen lär finnas i hela landet och då även här eller något jag vet inte.

Tack för erbjudnadet men jag har redan en råcool väst så jag väntar bara på inbjudan från vargobs eller något annat initierat nätverk :D

Mvh!

Publicerat
Vi behöver mer varg i närheten av Stockholm....

Allt för att fler ska förstå vilket helvete det är.

Förståelsen lär möjligen öka men jag tror du kommer att bli gruvligt besviken på effekten.

Mvh!

Publicerat

:)

Faktum är att jag tror att det finns ett rätt ok stöd för vargen här, det är symtomatiskt då det krävs en längre etablering innan folk blir mer och mer negativa. Trots ett 40-tal (fritt ur minnet) mumsade får förra svängen så tror jag inte det vart någon nämnvärd svängning i opinion mot vargen. Tror att folk fattar att vargen lär finnas i hela landet och då även här eller något jag vet inte.

Tack för erbjudnadet men jag har redan en råcool väst så jag väntar bara på inbjudan från vargobs eller något annat initierat nätverk :D

Mvh!

Visst har du rätt och jag tror att vi menar samma sak. Det jag menar är att allmänheten inte skriver på insändarsidor utan det gör en liten klick som försöker påverka den. Ja, vargen har ett starkt stöd bland allmänheten i 08, men opinioner kan svänga snabbt om det blir mycket negativa incidenter med t ex personskador och det vet lobbyister om. Risken för incidenter är högre ju mer människor som bor i området. Vad som händer ute i en by är inte så intressant så länge det inte är något mord, så där är riskminimeringen är uppenbar.

För de allra flesta stadsbor är svartmyror, kvalster, råttor och silverfiskar ett mer närliggande djurproblem helt enkel för att de berörs av detta.

Publicerat
Förståelsen lär möjligen öka men jag tror du kommer att bli gruvligt besviken på effekten.

Mvh!

Det enkla faktumet är att vargreviren finns i mellanSverige redan idag .

Det finns redan vargrevir mindre än 15 mil från Stockholm, varg finns regelbundet i Stockholms llän.

En stor andel av de som jobbar i Stockholm pendlar 10-15 mil enkel varje dag dvs från vargrevir till Stockholm city.

Det finns tex mer varg i närheten av Stockholm än i hela Västerbotten .

//Lasse D.

Ps Det är beslutat att det inte skall finnas varg i renbetes områdena men något sådant undantag finns ej för Stockholm.

Publicerat

(Nu antar jag men jag antar att jag antar gå goda grunder... B) )

Det finns många människor i mellansverige och i synnerhet i en 15 milsradie kring Stockholm. Det är många miljoner människor och en överväldigande majoritet av dessa människor bryr sig inte det minsta om några får eller jakthundar blir vargmat. De bor nämligen inte nära naturen utan i flerfamiljshus i betongförorter eller i stora villasamhällen där det inte är så att man kan gå ut i en orörd milsvid natur direkt från ytterdörren. De tycker bara att det är ett pittoreskt inslag i närmiljön med en vargfamilj. Detta pga att de inte själva vistas ute i naturen utan bara ser den till och från jobbet genom ett buss-/pendeltåg-/bilfönster. Det är möjligen även så att det faktiskt skulle kunna anordnas vargsafaris med skolbarn och turister från utlandet för att fantastisk möjlighet att få se en vargfamilj naturen! Att det skulle bli en folkstorm mot vargen är en utopi så länge inte vargen börjar äta människor i en större omfattning eller är rabiessmittad...

Publicerat
:huh:

Visst har du rätt och jag tror att vi menar samma sak. Det jag menar är att allmänheten inte skriver på insändarsidor utan det gör en liten klick som försöker påverka den. Ja, vargen har ett starkt stöd bland allmänheten i 08, men opinioner kan svänga snabbt om det blir mycket negativa incidenter med t ex personskador och det vet lobbyister om. Risken för incidenter är högre ju mer människor som bor i området. Vad som händer ute i en by är inte så intressant så länge det inte är något mord, så där är riskminimeringen är uppenbar.

För de allra flesta stadsbor är svartmyror, kvalster, råttor och silverfiskar ett mer närliggande djurproblem helt enkel för att de berörs av detta.

Ahh du tänker på livet som vart i samband med vargjakten och att det sen visade sig vara en ganska liten skara som levde om desto mera? Tror ärligt talat att det inte stämmer här i Roslagen, trots som tidigare sagt en ruskig massa mulade får och minst en provsmakad jycke så vart det aldrig någon folkstorm mot vargen. Tom de fårägare såvitt jag fattat som blivit av med får hade svårt att kliva med på SGT tåget. Insändarsidan i lokaltidningen har en hyfsat lokal prägel och mest livat vart det nog när skyddsjaktsbeslutet kom på den vi hade innan.

Nu har vi haft dem här i över ett år gissar jag och det är i princip knäpptyst. Klart som f-n att jaktlagen är har problem, känner flera som jagar där, men ännu så länge så har inget hänt. Visst är det supertrist för dem utan snack men förhoppningsvis så ska det fungera ändå framledes.

Det är därför jag tycker det är så ruskigt bra med en vargetablering här, vad händer med det folkliga stödet nu när vargen är riktigt nära? Min gissning är att SGT-packet som hoppas på att folket här ska gå man ur huse och fulskjuta varg när första chihuahuan dödas lär bli gruvligt besvikna, tror inte det händer ett smack faktiskt.

Men den som lever får se. Här är tätbefolkat och nätverkets stockholmsavdelning lär få det otroligt jobbigt att smyga runt om nätterna och fulskjuta dem iaf B)

Mvh!

Publicerat

Crille.. Det jag önskar är att det trots allt händer något.. Säg att en snubbe sitter och väntar på bussen vid Roslagsstoppet och en varg dyker upp och attakerar en totalt frisk och sund älg. Säg att snubben filmar det hela och att filmen sedemera hamnar på nätet.. Det skulle vara nyttigt!

Tror folk i allmänhet har en av bevarandesidan planerad bild av vargen som ett mysigt djur som bara på sin höjd tar skadade djur. Detta är givetvis bullshit och den bilden behöver få sig en fet smäll. Folk behöver se hur vidrigt det kan se ut när varg tar en älg och inse vilken kraft rovdjuret har. Detta inte alls för att skrämma eller få folk att ändra attityd utan enbart och uteslutande för att de ska få en realistisk syn på vargen. De måste helt enkelt veta vad de är likgiltiga till eller något.

Mvh!

Publicerat
Crille.. Det jag önskar är att det trots allt händer något.. Säg att en snubbe sitter och väntar på bussen vid Roslagsstoppet och en varg dyker upp och attakerar en totalt frisk och sund älg. Säg att snubben filmar det hela och att filmen sedemera hamnar på nätet.. Det skulle vara nyttigt!

Tror folk i allmänhet har en av bevarandesidan planerad bild av vargen som ett mysigt djur som bara på sin höjd tar skadade djur. Detta är givetvis bullshit och den bilden behöver få sig en fet smäll. Folk behöver se hur vidrigt det kan se ut när varg tar en älg och inse vilken kraft rovdjuret har. Detta inte alls för att skrämma eller få folk att ändra attityd utan enbart och uteslutande för att de ska få en realistisk syn på vargen. De måste helt enkelt veta vad de är likgiltiga till eller något.

Mvh!

Man skall nog vara klar på att storstadsbor inte är å lätt skrämda för var du lättskrämd så skulle du inte kunna leva i storstan.

Varg & Björn är inte att leka med men de är ett teoretiskt hot för de flesta även de som bor dem närmast.

Däremot så är de tvåbenta vargarna som det myllrar av i storstaden inget teoretiskt hot utan det är ett faktiskt hot.

Det finns inte någon som bor i stad som inte varit om situationer som kunnat sluta mycket illa.

Det är ingen av oss som inte känner någon som blivit misshandlad, rånad osv.

Vi lever i en värld där vi är fullt medvetna om att det inte går att röra sig fritt alla delar av dygnet.

Vi skulle aldrig låta våra barn fritt röra sig mellan fotbollsträning & hemmet.

Barn får inte vara ensamma & leka på gården småbarnsföräldrar turas om att vakta.

Ingen med självbevarelsedrift går ensam från bussen/tunnelbanan på kvällen.

Det blir en grundläggande instikt att undvika människor med ett avikande betende.

Vi ser dagligen bilder/rapporter i olika media rapporter om människor som skadade & dödade i vår närhet.

För några år sedan var det en varg som filmades jagande rådjur på Järva fältet resultatet blev att folk flockades för att försöka se djuret.

Polisen fick gå ut med en uppmaning till folk att stanna inomhus inte för att skydda dem utan vargen.

Vargen blev så stressad ......

//Lasse D.

Publicerat
  • Författare

Ja så var det konstaterat att en vargkull har fötts i Stockholms län.

Stackars djurägare <_<

Står på http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321

Undrar hur det här blir till hösten med en hel flock med gråben.

Men i ett solidariskt samhälle ska alla dela bördan :ph34r::D

Publicerat

Stackars djurägare :ph34r:

Men i ett solidariskt samhälle ska alla dela bördan :DB)

med en tår i ögat kan man säga man klimatflyttade i rätt tid <_< äntligen lite rätt!!

Publicerat

Stackars djurägare <_<

Men i ett solidariskt samhälle ska alla dela bördan :ph34r::D

Gamla nyheter,

kullen har varit känd i ett par månader nu.

Publicerat
Gamla nyheter,

kullen har varit känd i ett par månader nu.

Valparna föds under perioden april-juni, omkring 63 dagar efter parningen. En kull består ofta av 5-6 valpar, men de kan också vara 9-10 stycken. Vid födseln väger valparna ca 400 g.

<_<

Publicerat

Suck..

April

Publicerat
Suck..

April

ja det var juh en månad inte ett par(=2 minst) <_< eller 2 veckor sedan...Rätt troligt iaf den föddes för 2 veckor sedan då LST var och inventerade!